Laten we er snel induiken.
Met de Search Operator site:, kan je zien hoeveel URL’s Google heeft geïndexeerd van jouw website of van elke andere website waarvan je het wilt weten.
Dit kan je dus ook van je concurrenten doen of bijvoorbeeld voor de klant die je werkt. In de praktijk komt dat er zo uit te zien.
Nu denk je misschien: ‘waarom is dit handig?’. Nou, om de volgende redenen:
En dat laatste ziet er zo uit:
Met de allintitle Search Operator kan je achterhalen welke pagina’s een bepaald zoekwoord of meerdere zoekwoorden in hun SEO-titel hebben staan.
Dit kan onder andere handig zijn voor:
Deze Search Operator wordt ook nog wel eens gebruikt bij het berekenen van de KEI, maar dat is niet meer accuraat omdat Google naar meer kijkt dan alleen je SEO-titel.
Wanneer je Google gebruikt, dan wil je graag het juiste vinden. Dit heb je ook deels zelf in de hand door een bepaald zoekwoord uit te sluiten van je zoekopdracht.
Stel je bent in het Engels op zoek naar naar het zoekwoord ‘gates’. De kans is groot dat je dan ook allerlei informatie over Bill Gates gaat zien.
Je kan dan het woord ‘Bill’ uitsluiten van je zoekopdracht, om ervoor te zorgen dat je over Bill Gates geen informatie meer ziet.
Met de Google Search Operator related: kan je zien welke website gerelateerd zijn aan jouw website of bijvoorbeeld die van je klant.
Deze functie werkt in Nederland nagenoeg niet, maar voor Engelse zoekopdrachten/websites werkt het wel. Erg handig als je in een bepaalde niche wilt weten wie de concurrenten zijn of welke sites je in de gaten moet gaan houden.
Dit is er een die ik niet vaak voorbij zie komen, maar die wel ontzettend krachtig is. Met de Search Operator ‘allinurl’ kan je namelijk zien welke website een zoekwoord of bepaalde zoekwoord in hun URL hebben staan.
Dit is eigenlijk precies hetzelfde als de allintitle:, maar dan voor de URL.
Hiermee kan je dus ook zien wie je concurrenten zijn en hoe hevig de concurrentie aanwezig is. Verder kan je dit bijvoorbeeld ook gebruiken voor je linkbuilding strategie.
Dit is er één die vooral voor marketeers en SEO-specialisten super interessant is. Met cache: kan je namelijk de laatste gecachte variant van een URL/website ophalen.
Vervolgens kan je:
Maar je kan ook in de broncode rondsnuffelen om te kijken waarom Google een verkeerde meta omschrijving van je pagina heeft meegenomen.
Want misschien heb je die al aangepast in de back-end van je website, maar is die dus nog niet te vinden in Google. En dus moet je je pagina nog even aanbieden bij Google Search Console.
In tegenstelling tot de andere Search Operators, ga je meteen naar de pagina van je website en dus kan ik niet een screenshot tonen, zoals ik bij de andere operators heb gedaan.
Maar dit is het enige wat je in moet vullen: cache:[VUL HIER JE URL IN].
De allintext: operator is gelijkwaardig aan de allintitle en de allinurl. Het verschil hier zit ‘m in dat allintext op zoek gaat naar de zoekwoorden in de reguliere tekst van een pagina.
Niets meer en niets minder.
Met aanhalingstekens om een zin, kan je controleren of iemand ‘toevallig’ deze zin ook heeft gebruikt. Je kan hier dus onder andere mee achterhalen wie content heeft gejat of achterhalen waar een quote vandaan komt.
Doe dit maar eens bij je meest populaire blogs/landingspagina’s en zie of je iets tegenkomt. Deze Search Operator van Google kijkt naar de tekst, de titel, maar ook de meta omschrijving.
Met de Search Operator OR zeg je als het ware tegen Google dat je zoekopdracht het ene of het andere woord mag bevatten.
Even een concreet voorbeeld. Stel je gaat op zoek naar een SEO training. Dit kan ook een SEO cursus genoemd worden.
Vervolgens kan je door OR toe te voegen, Google aan het werkt zetten om beide zoekwoorden op te sporen. Scheelt je weer twee keer zoeken ;).
Hoewel er geen strikte limiet is op het aantal keren dat je Google Search Operators kunt gebruiken, is het belangrijk om te weten dat te complexe of te specifieke zoekopdrachten mogelijk niet de gewenste resultaten opleveren. Het is altijd goed om je zoekopdrachten te verfijnen voor de meest relevante resultaten.
Ja, Google Search Operators werken ongeacht de taal van je zoekopdracht. Echter, sommige operators, zoals ‘related:’, werken mogelijk beter voor Engelse zoekopdrachten dan voor andere talen.
Terwijl Google Search Operators specifiek zijn ontworpen voor Google, hebben andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo! hun eigen set operators. Het is het beste om de documentatie van de specifieke zoekmachine te raadplegen voor details over hun operators.
Ja, je kunt meerdere operators combineren in één zoekopdracht om je resultaten verder te verfijnen. Bijvoorbeeld, je kunt ‘site:’ combineren met ‘allintitle:’ om pagina’s van een specifieke site te vinden die een bepaald woord in de titel hebben.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.