Zoeken
Menu

Je hebt het ongetwijfeld weleens gezien, de footer van een website. Zeg maar het onderste gedeelte van een website. Een sectie die vaak wordt gebruikt voor hyperlinks die verwijzen naar bijvoorbeeld de contactpagina, het privacybeleid, de sitemap en meer. De linkjes in de footer van je website noemen we footer links. 

image

Een voorbeeld van OMA’s footer 

Dankzij analyses van experts zoals Rand Fishkin en Brian Dean begrijpen we dat Google footer links en content links anders beoordeelt. Content links worden hierbij als belangrijker gezien. Oftewel, ze hebben meer invloed op je online vindbaarheid. Maakt dat dat footer links niet meer belangrijk zijn? Nee. Want ook footer links hebben impact op je vindbaarheid. 

Ik hoor vaak dat partijen footer links niet mooi vinden. Snappen we. Maar wij adviseren toch om hier altijd gebruik van te maken. Simpelweg omdat het werkt. Bij alle sites waar wij footer links hebben geïmplementeerd, schoot de vindbaarheid omhoog. Footer links verdelen namelijk je crawl budget en link juice en versterken je interne linkstructuur. Dit is vooral belangrijk voor pagina’s die nergens anders een linkje krijgen op je website. Denk bijvoorbeeld aan (lokale) landingspagina’s

Footer links alternatief voorbeeld

Footer links kun je op veel manier in laten bouwen, zoals in dit voorbeeld waardoor het minder het design van je site in de weg zit 

Footer links in je website zijn dus belangrijk voor SEO. Maar het is wel belangrijk om dit zo relevant mogelijk te houden. Denk dus goed na over de logica. 

De beste richtlijn hierin is Google zelf. Het doel van Google als zoekmachine is om de bezoekers zo goed mogelijk te helpen. Dat is ook ons doel. Concreet? Groepeer bijvoorbeeld onderwerpen bij elkaar. Of bouw een dynamische footer in zoals grote partijen zoals Zalando en Coolblue ook doen. Zij laden bijvoorbeeld een specifieke footer in bij een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld met footer links naar verschillende telefoons, wanneer je op een smartphonepagina zit).  

Voorbeeld relevante footer links

Een perfect voorbeeld van hoe je je footer links relevant kunt maken 

Naast het toevoegen van footer links naar bijvoorbeeld losse (lokale) landingspagina’s, kun je nog een hoop andere vormen van links toevoegen. Linkjes die vaak terug te zien zijn, zijn bijvoorbeeld: social media links, CTA links, recente/populaire blogs, contactinformatie, algemene voorwaarden en retourinformatie. Ook hierbij geldt: ga na hoe je je doelgroep zo goed mogelijk kan helpen. Dus gebruik vooral de footer links die het meest relevant zijn voor bezoekers.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog