Meest voorkomende dekkingsfouten in Search Console. En hoe je ze oplost

Geplaatst op 22 november 2021 door Daniël Kuipers

Dekkingsfouten zijn fouten die Search Console rapporteert als verbeterpunten die impact kunnen hebben op de vindbaarheid van je website.

Ze kunnen cruciaal zijn of gewoon simpele tips die je website net wat beter vindbaar maken. In dit artikel vertel ik je alles over dekkingsfouten , wat de 10 meeste voorkomende fouten zijn, of ze echt zo erg zijn als je denkt en hoe je ze oplost.

Disclaimer: elke website is en anders en niet elke oplossing werkt altijd 100%. In dit artikel zullen de oplossingen de best practices zijn van mijn eigen ervaring. Dit kan bij jou net wat anders werken.

Waar vind je de dekkingsfouten terug?

Om te dekkingsfouten terug te zien, heb je Google Search Console nodig. Mocht je nog geen Search Console hebben, dan kan je deze handleiding lezen:

Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen

Daarin leg ik namelijk precies uit je Search Console aanmaakt.

Mocht je al wel Google Search Console hebben, dan vind je de dekkingsfouten links terug onder ‘Dekking’.

Vervolgens vind je daar 4 categorieën:

  • Fout
  • Geldig met waarschuwing
  • Geldig
  • Uitgesloten

Nu je weet waar de dekkingsfouten staan, is het hoog tijd om het over de dekkingsfouten te hebben. Per dekkingsfout gaan we het hebben over drie dingen:

  • Wat de dekkingsfout precies inhoudt
  • Hoe urgent het probleem is
  • Wat een mogelijke oplossing is

Serverfout (5xx)

Betekenis: Een serverfout (5xx) is, zoals de naam al zegt, een probleem bij de server. Dit kunnen veel dingen betekenen. Dat er bijvoorbeeld iets tijdelijk niet werkt, dat er iets niet ondersteunt wordt of dat de server overbelast is.

Urgentie: De hoogste urgentie! Als er een 5xx fout is, kan het zijn dat je pagina niet werkt. En als Google dan toevallig langskomt, ben je niet blij.

Oplossing: Omdat een serverfout zoveel oorzaken kan hebben, kunnen we je niet precies de oplossing geven. Stap 1 is om te kijken wat je precies op de pagina ziet. Stel dat daar een 503 fout staat of een 500, dan weet je al meer. Google vervolgens op die term, schakel je developer in of contact je hostingpartij.

Vaak is het zo dat je hier zelf niks aan kan doen of dat het een tijdelijk probleem was.

Fout met omleiding

Betekenis: Wanneer er een fout is met de omleiding, dan is er een fout met een redirect. Dit kan betekent dat de redirect niet juist is, maar kan ook betekent dat er een redirectloop is. Zo’n loop ontstaat wanneer je pagina A naar pagina B doorstuurt en pagina B weer naar pagina A.

Urgentie: Ook dit moet je echt prioriteit geven. Stel dat je net de URL van je belangrijkste blogs hebt geoptimaliseerd, dan wil je wel dat doet goed gaat.

Oplossing: De redirect verwijderen, de redirect aanpassen of de redirectloop eruit halen.

Ingediende URL niet gevonden (404)

Betekenis: Een ingediende URL is niks anders dan een URL die is aangeboden bij Google voor indexering. Een 404 is een pagina waar verder geen content op staat. Dus bijvoorbeeld onlinemarketingagency.nl/bakfiets.

De website toont dan een 404-pagina. Zodat je toch iets te zien krijgt.

Urgentie: Als je een URL hebt ingediend die een 404 is, dan kan dat twee dingen betekenen: of je hebt de verkeerde URL gepakt (dat is niet echt een probleem) of je hebt de juiste URL gepakt, maar de content staat er nog niet op. En dat is wel een probleem.

Oplossing: Als je de verkeerde URL hebt gepakt, dan moet je gewoon de juiste URL aanbieden in Search Console. Mocht je wel de goede URL hebben, dan moet je zorgen dat er content op die pagina komt te staan en de pagina opnieuw aanbieden.

Geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt

Betekenis: Ik kan een artikel vol schrijven over het verschil tussen noindex / index en blokkade door de robots.txt (disallow), maar ik ga het nu zo beknopt mogelijk uitleggen.

Als een URL is geïndexeerd, dan betekent dit dat hij op index staat. Als een artikel geblokkeerd is door de robots.txt, betekent dat hij op disallow staat. De pagina kan dan wel geïndexeerd worden, maar de crawlers mogen er niet op komen.

En dat is gek. Want of je wilt dat een artikel toegestaan en geïndexeerd wordt wordt of je wilt dat een pagina niet toegestaan en geïndexeerd wordt. En dat wordt nu door elkaar gehaald.

Urgentie: Dit is afhankelijk van de pagina waar het om gaat. Als het een belangrijk pagina is, dan moet je hier direct wat aan doen. Is dit een of andere auteurspagina, dan heeft dit geen prioriteit.

Oplossing: Als het om een pagina gaat die belangrijk voor je is, dan moet de disallow uit de robots.txt halen. Wil je dat deze pagina helemaal niet in Google staat? Dan hoef je deze pagina alleen nog maar op noindex te zetten.

Geïndexeerd, niet ingediend in sitemap

Betekenis: De sitemap is de plattegrond van je website. Oftewel, daar staat precies welke pagina waar staat. Als je deze melding ziet in Search Console, dan staat de desbetreffende pagina niet in je plattegrond. Al wordt ‘ie wel meegenomen in de indexatie.

Urgentie: Dit is afhankelijk van wat je fout doet. Is het goed dat de pagina niet in de sitemap staat? Dan wil je ‘m waarschijnlijk niet geïndexeerd hebben. Is het wel een belangrijk pagina en moet hij dus in je sitemap? Dan is dit belangrijk.

Oplossing: Een niet belangrijke pagina wil je in dit geval op noindex zetten een bij een belangrijke pagina wil je dat deze in de sitemap komt te staan. Je kan de sitemap opnieuw genereren of het bijvoorbeeld even aan je developer vragen.

Pagina met omleiding

Betekenis: Je weet inmiddels wat een omleiding is. Dat is namelijk een redirect. Wanneer Search Console de melding ‘pagina met omleiding geeft’, dan betekent dat Google de URL ergens (ooit) is tegengekomen en dat deze geredirect wordt.

Urgentie: Dit is in het overgrote deel van de gevallen niet erg. Want als jij een aantal pagina’s hebt aangepast en geredirect, dan zal Google dit zien.

Oplossing: Stel, je had vroeger en blog op /actueel/, maar nu staat datzelfde blog op /blog/. Als je nog /actueel/ in je menu hebt staan, dan is dat niet bevorderlijk voor je interne linkbuilding. Probeer dus geredirecte links zo goed mogelijk bij de bron aan te pakken. Dit kan er ook voor zorgen dat je minder van dit soort meldingen terugziet.

Alternatieve pagina met correcte canonieke tag

Betekenis: Dit is wellicht een van de lastigste dekkingsfouten als je naar de titel kijkt. Maar eigenlijk is het heel simpel. Dit betekent niks anders dat de pagina een canonical heeft naar de juiste pagina. Een simpel voorbeeld webshop.nl/overhemden/page-2/ heeft een canonical naar webshop.nl/overhemden.

Dat wil je namelijk om duplicate content te voorkomen.

Urgentie: Totaal niet. Dit is namelijk iets goeds. Je hoeft hier niks aan te doen. Google rapporteert dit alleen wel, zodat het in het overzicht staat. Je moet natuurlijk wel controleren of het klopt, maar in 9 van de 10 gevallen hoef je hier niks mee te doen.

Oplossing: Die is er dus niet ;-)

Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd

Betekenis: Als een pagina niet geïndexeerd is, betekent dit dat deze niet wordt meegenomen in de zoekresultaten van Google. Wanneer een pagina is gecrawld, betekent dit dat Google wel als het ware langs is geweest. Oftewel, de pagina heeft geen disallow.

Dit is dus eigenlijk het tegenovergestelde van de dekkingsfout ‘Geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt’.

Urgentie: Als een belangrijke pagina is gecrawld maar niet geïndexeerd, dan moet je dat direct oplossen. Is het geen belangrijke pagina? Dan heeft dit geen hoge prioriteit.

Oplossing: Als het een belangrijke pagina is, dan moet je ervoor zorgen dat deze zo snel mogelijk wordt geïndexeerd. Bied ‘m dus direct aan bij Google en haal de noindex eraf als deze erop staat. Wil je dat deze pagina niet geïndexeerd wordt? Zorg er dan ook voor dat hij niet meer gecrawld kan worden middels een disallow in je robots.txt.

Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker

Betekenis: De canonical is de oplossing voor dubbele content. Maar in bepaalde gevallen kan Google de canonical negeren, omdat ze denkt dat ze het beter weet. En dat is het geval bij deze dekkingsfout.

Jij kan misschien pagina A als canonical hebben ingesteld, maar Google overrulet dat door pagina B te pakken.

Urgentie: Als Google het bij het rechte eind heeft, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar als Google het niet bij het juiste eind heeft, dan is dit echt een probleem. En dus moet je er meteen aan werken.

Oplossing: De oplossing hier is niet ‘doe dit en je lost het op’. Het is heel belangrijk om je canonicals goed te controleren en waar nodig aan te passen. Verder moet je dubbele content zo goed mogelijk vermijden en ook de noindex, disallow, etc. goed controleren en aanpassen.

Uitgesloten door tag noindex

Betekenis: Als een pagina de noindex tag heeft, dan wordt hij niet geïndexeerd door Google. Oftewel, Google zal ‘m niet meenemen in de indexatie.

Urgentie: In het gros van de gevallen heeft een pagina een noindex, omdat je niet wilt dat deze geïndexeerd mag worden. Dan hoef je er dus niks aan te doen.

Oplossing: De pagina op index zetten, als je wel wilt dat hij in Google te vinden is.

Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie

Betekenis: Dit is eigenlijk bijna hetzelfde probleem als bij ‘Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker’, alleen hier heeft de pagina geen canonical. Oftewel, Google is lekker aan het freestylen.

Urgentie: Dit is wel iets wat je echt morgen op moet pakken. Je wilt namelijk niet dat Google gaat freestylen en zelf gaat nadenken.

Oplossing: De oplossing is om te gaan werken met canonicals. Zorg dat je dubbele content vermijdt en als dit niet anders kan, ga je dus met canonicals werken. Zorg bij alles wat geen dubbele content heeft voor een self referring canonical.

Dat laatste is een canonical die naar zichzelf verwijst. Dat kan voorkomen dat Google gaat freestylen.

Ingediende URL gemarkeerd als noindex

Betekenis: Je weet inmiddels wat een ingediende URL is. Een URL die je hebt aangeboden in Search Console. Als deze pagina een noindex heeft en je biedt ‘ m aan, dan krijg je deze melding.

Urgentie: Extreem hoog als je wilt dat de URL in Google te vinden is ;-).

Oplossing: De noindex van de pagina af halen en de pagina opnieuw aanbieden.

Niet gevonden (404)

Betekenis: Als een URL op een 404-pagina uitkomt, dan betekent dat er op die pagina geen content staat. Die kan verwijderd zijn, verkeerd zijn geredirect of überhaupt nooit hebben bestaan.

Urgentie: 404’s wil je eigenlijk altijd vermijden. Google zegt zelf dat een 404 niet erg is als je zeker weet dat de URL nooit heeft bestaan. Maar ik zou 404’s altijd oppakken. Ze hebben niet de hoogste prioriteit, maar je mag ze zeker niet vergeten.

Oplossing: De URL redirecten naar de vervangende pagina, de pagina die er het meest op lijkt of anders naar de homepage.

Soft 404

Betekenis: Een soft 404 is een 404, maar dan softer ;-). Nee, dat is een beetje flauw. Een soft 404 is minder ‘hard’ dan een normale 404. Bij een 404 is het echt een dood eind en bij een soft 404 kan het zijn dat de server niet meegeeft dat er iets goed gaat.

Het kan ook zo zijn dat de pagina wel bestaat, maar geen of nagenoeg geen content heeft. Dan kan Google ook het label soft 404 erop knallen.

Urgentie: Dezelfde urgentie als de reguliere 404’s.

Oplossing: De lege pagina eventueel verwijderen en redirecten. Of een redirect toevoegen als de pagina niet bestaat.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2021 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]