Maar hoe zorg je er nou voor dat je e-maillijst constant wordt aangevuld en dat er een continue stroom van nieuwe leads is?? Daarvoor heb je leadgeneratie software nodig. De software die ik persoonlijk gebruik en jou aanraad is OptinMonster.
Waarom ik specifiek OptinMonster aanraad? Daar moet je deze review voor lezen.
Het doel van OptinMonster is eigenlijk heel simpel: het genereren van leads voor je business. Oftewel, OptinMonster is een klassiek voorbeeld van leadgeneratie software.
Het grote voordeel van OptinMonster is dat je -zonder technische kennis- binnen enkele minuten zelf goed converterende formulieren kan maken. Maar daar ga ik je zo meer over vertellen.
Binnen OptinMonster kan je diverse soorten campagne types selecteren, zodat je voor elke doelgroep op verschillende momenten een geschikt formulier kan tonen. De verschillende campagne types zie je in onderstaande afbeelding:
De belangrijkste functie van OptinMonster is dat je er allerlei formulieren mee kan opmaken die je vervolgens binnen je website toont. Naast deze functie, zijn er nog een aantal mogelijkheden/functies binnen OptinMonster die je moet kennen:
1. Templates
De formulieren hoef je (gelukkig) niet helemaal van scratch af aan op te bouwen. Afhankelijk van je apparaat, doel en categorie biedt OptinMonster je tientallen templates die gemaakt zijn met conversie in het achterhoofd. Je hoeft dus niet ‘vanaf nul’ zelf iets op te gaan maken, maar je kiest simpelweg het template dat het best bij jou past.
2. Technieken
OptinMonster maakt gebruikt van de beste en nieuwste technieken om ervoor te zorgen dat jouw formulieren door leads worden ingevuld. Twee van deze technieken leg ik je kort uit:
Naast deze technieken, biedt OptinMonster ook verschillende soorten pop-ups aan. Namelijk:
3. Dashboard
Wanneer je een aantal campagnes hebt draaien, kan je precies zien hoe het in z’n geheel gaat of hoe goed of slecht elke specifieke campagne het doet. Je ziet hier precies in terug hoeveel bezoekers je hebt gehad, hoeveel leads daaruit zijn voortgekomen en wat het conversie percentage is geweest.
Vervolgens kan je ook nog zien welke pagina binnen je website de meeste leads heeft opgeleverd.
4. Instellingen per campagne
Het instellen van een campagne kost je ongeveer 10 tot 15 minuten. Zo makkelijk heeft OptinMonster dat voor ons gemaakt. Wanneer je een campagne instelt, dan zijn de volgende onderwerpen belangrijk:
5. Integraties
Ik noemde het hierboven al even kort, maar OptinMonster kan je koppelen met alle belangrijk software die je kan bedenken. Of dat nou je website is of je e-mail programma. Dit zorgt ervoor dat OptinMonster naadloos aansluit met de software die je al gebruikt en dat de gegevens gemakkelijk doorgestuurd kunnen worden naar de tools die je al gewend bent.
Mede dankzij het bloggen, ontvang ik met Online Marketing Agency bijna 10.000 unieke bezoekers per maand. Om daar meer uit te halen heb ik besloten om dit jaar te starten met e-mailmarketing en marketing automation.
Ik zocht software waarmee ik in korte tijd conversiegerichte formulieren kon aanmaken én die ik gemakkelijk kon koppelen aan mijn e-mailmarketing software Sendinblue. Toen kwam ik dus uit bij OptinMonster.
OptinMonster blijkt naadloos op aan te sluiten bij mijn e-mailmarketing programma en met die twee tools samen heb ik in een dag tijd complete, geautomatiseerd campagnes opgezet. En met resultaat, want in nog geen 2 maanden tijd heb ik meer dan 200 potentiële leads binnengehaald.
Kortom, met OptinMonster zorg je voor effectievere marketing automation. En dat willen we allemaal wel, toch?
Het maken van een formulier doe je binnen het online platform van OptinMonster. Dit platform werkt snel en staat volledig los van je website. Mocht je een grote website hebben die wel eens een beetje traag kan werken, dan is dit zeker een uitkomst!
Op het moment dat je een campagne klaar hebt staan en live hebt gezet in het online platform, moet je de campagne alleen nog binnen je website ‘accepteren’. Hoe dat precies werkt en waar je op moet letten, laat ik je nu zien.
Mocht je van plan zijn OptinMonster aan te schaffen of de software zelfs al hebben gekocht, dan is het wel handig om te weten hoe je een campagne op zet. Zo haal je meteen het maximale uit de tool. Met de volgende 7 stappen maak je al een opt-in formulier:
Stap 1: Maak binnen OptinMonster een nieuwe campagne aan door binnen het kopje ‘Campaigns’ op ‘Create New Campaign’ te klikken.
Stap 2: Kies een campagne type en kies vervolgens een template uit die bij jou en je onderneming past.
Stap 3: Je bent nu in de design fase. Maak hier de keuze op het gebied van kleur, lettertype, actieknoppen en meer. Erg belangrijk bij deze stap is dat je de het opt-in formulier vormgeeft, maar ook het succesbericht dat mensen te zien krijgen (die vindt je midden bovenaan).
Stap 4: Als je de design fase hebt afgerond, kan je door naar de display rules. Hier kan je precies bepalen op welke pagina en wanneer je opt-ins vertoond gaan worden.
In onderstaand voorbeeld zie je dat ik bij deze pop-up heb ingesteld dat hij op elke pagina wordt vertoond, mits iemand minstens 5 seconden op de website is.
Stap 5: Na de gekozen display rules, kan je jouw nieuwste opt-in formulier koppelen met software naar keuze. Dit moet je absoluut niet vergeten!
Stap 6: Koppeling OptinMonster met het juiste Google Analytics account.
Stap 7: Zet de campagne aan en check de campagne voor de laatste keer!
Inmiddels gebruik ik OptinMonster drie maanden en zijn dit de belangrijkste voor- en nadelen die jij absoluut moet weten.
Voordelen:
Nadelen:
Voordat je OptinMonster gaat aanschaffen, moet je je goed afvragen wat je allemaal nodig hebt en wat je in de toekomst nodig gaat hebben. OptinMonster heeft vier verschillende pakketten:
Het ‘Basic’ pakket heeft te weinig mogelijkheden en zou ik dus nooit adviseren. Om je verder op weg te helpen heb ik de verschillen tussen de laatste drie pakketten verwerkt in een handig overzicht.
Opties | Plus | Pro | Growth |
Prijs per maand | $19 | $29 | $49 |
Pageviews | 15.000 | 50.000 | 250.0000 |
Aantal websites | 2 | 3 | 5 |
Exit intent | X | V | V |
UTM tagging | X | V | V |
Verwijderen branding OptinMonster | X | V | V |
Ja/nee formulieren | X | V | V |
Op maat gemaakte eCommerce formulieren | X | V | V |
MonsterLinks | X | V | V |
Countdowns | X | V | V |
Plannen van campagnes | X | V | V |
Sub accounts | 0 | 2 | Ongelimiteerd |
Extra support | X | V | V |
Naast bovenstaande opties, zijn er misschien nog wel 50 meer opties waar je eventueel rekening mee wilt houden. Daarvoor verwijs ik je naar de website van OptinMonster.
Mijn advies aan jou? Ga voor een Pro account. Die heb ik ook en dan heb je alles wat je nodig hebt.
De conclusie van deze OptinMonster review is kort en simpel: ik ben ontzettend tevreden met OptinMonster en er zijn nog veel functies die ik kan uitproberen. OptinMonster doet wat het moet doen en veel meer dan dat. Om die reden wil ik deze review afsluiten met een 9,5/10.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.