OptinMonster review De beste software voor leadgeneratie

OptinMonster review: De beste software voor leadgeneratie

Je hoort het vaker in online marketingland: je e-maillijst is goud waard. Veel marketeers zeggen dat e-mail één van de weinig kanalen is waar je de touwtjes wél zelf in handen hebt en je niet afhankelijk bent van grote spelers als Google of Facebook.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je e-maillijst constant wordt aangevuld en dat er een continue stroom van nieuwe leads is?? Daarvoor heb je leadgeneratie software nodig. De software die ik persoonlijk gebruik en jou aanraad is OptinMonster.

Waarom ik specifiek OptinMonster aanraad? Daar moet je deze review voor lezen.

Wat is OptinMonster?

Het doel van OptinMonster is eigenlijk heel simpel: het genereren van leads voor je business. Oftewel, OptinMonster is een klassiek voorbeeld van leadgeneratie software.

Het grote voordeel van OptinMonster is dat je -zonder technische kennis- binnen enkele minuten zelf goed converterende formulieren kan maken. Maar daar ga ik je zo meer over vertellen.

Binnen OptinMonster kan je diverse soorten campagne types selecteren, zodat je voor elke doelgroep op verschillende momenten een geschikt formulier kan tonen. De verschillende campagne types zie je in onderstaande afbeelding:

Campagnetypes optinmonster

Belangrijkste functies van OptinMonster

De belangrijkste functie van OptinMonster is dat je er allerlei formulieren mee kan opmaken die je vervolgens binnen je website toont. Naast deze functie, zijn er nog een aantal mogelijkheden/functies binnen OptinMonster die je moet kennen:

1. Templates
De formulieren hoef je (gelukkig) niet helemaal van scratch af aan op te bouwen. Afhankelijk van je apparaat, doel en categorie biedt OptinMonster je tientallen templates die gemaakt zijn met conversie in het achterhoofd. Je hoeft dus niet ‘vanaf nul’ zelf iets op te gaan maken, maar je kiest simpelweg het template dat het best bij jou past.

Templates optinmonster

2. Technieken
OptinMonster maakt gebruikt van de beste en nieuwste technieken om ervoor te zorgen dat jouw formulieren door leads worden ingevuld. Twee van deze technieken leg ik je kort uit:

  • Exit-intent (Pop-up wanneer mensen de pagina willen verlaten)
  • MonsterLinks (Toont een inschrijfformulier wanneer mensen op een reguliere link klikken)

Naast deze technieken, biedt OptinMonster ook verschillende soorten pop-ups aan. Namelijk:

  • Een reguliere pop-up midden in je scherm
  • Een fullscreen pop-up die je hele website verbergt
  • Een slide-in pop-up die inschuift op het moment dat jij het wilt
  • Een floating bar die onderaan of bovenaan de website vast zit
  • Een formulier binnen je content dat je zelf handmatig kan toevoegen

Voorbeeld flooting bar pop-up

3. Dashboard
Wanneer je een aantal campagnes hebt draaien, kan je precies zien hoe het in z’n geheel gaat of hoe goed of slecht elke specifieke campagne het doet. Je ziet hier precies in terug hoeveel bezoekers je hebt gehad, hoeveel leads daaruit zijn voortgekomen en wat het conversie percentage is geweest.

Vervolgens kan je ook nog zien welke pagina binnen je website de meeste leads heeft opgeleverd.

Dashboard en statistieken

4. Instellingen per campagne
Het instellen van een campagne kost je ongeveer 10 tot 15 minuten. Zo makkelijk heeft OptinMonster dat voor ons gemaakt. Wanneer je een campagne instelt, dan zijn de volgende onderwerpen belangrijk:

  • Design (kleur, formaat, lettertype, layout, etc.)
  • Display rules (hoe en waar je de campagne wilt tonen)
  • Integraties (koppeling met andere tools. Bijvoorbeeld je e-mailmarketing software)
  • Analytics (koppelen van de campagne met Google Analytics en andere software)
  • Publiceren (publiceren van je campagne)

5. Integraties
Ik noemde het hierboven al even kort, maar OptinMonster kan je koppelen met alle belangrijk software die je kan bedenken. Of dat nou je website is of je e-mail programma. Dit zorgt ervoor dat OptinMonster naadloos aansluit met de software die je al gebruikt en dat de gegevens gemakkelijk doorgestuurd kunnen worden naar de tools die je al gewend bent.

OptinMonster review integraties

OptinMonster gebruiken voor je marketing automation

Mede dankzij het bloggen, ontvang ik met Online Marketing Agency bijna 10.000 unieke bezoekers per maand. Om daar meer uit te halen heb ik besloten om dit jaar te starten met e-mailmarketing en marketing automation.

Ik zocht software waarmee ik in korte tijd conversiegerichte formulieren kon aanmaken én die ik gemakkelijk kon koppelen aan mijn e-mailmarketing software Sendinblue. Toen kwam ik dus uit bij OptinMonster.

OptinMonster blijkt naadloos op aan te sluiten bij mijn e-mailmarketing programma en met die twee tools samen heb ik in een dag tijd complete, geautomatiseerd campagnes opgezet. En met resultaat, want in nog geen 2 maanden tijd heb ik meer dan 200 potentiële leads binnengehaald.

Kortom, met OptinMonster zorg je voor effectievere marketing automation. En dat willen we allemaal wel, toch?

Leads en conversies

De handige OptinMonster plugin

Het maken van een formulier doe je binnen het online platform van OptinMonster. Dit platform werkt snel en staat volledig los van je website. Mocht je een grote website hebben die wel eens een beetje traag kan werken, dan is dit zeker een uitkomst!

Op het moment dat je een campagne klaar hebt staan en live hebt gezet in het online platform, moet je de campagne alleen nog binnen je website ‘accepteren’. Hoe dat precies werkt en waar je op moet letten, laat ik je nu zien.

In 7 simpele stappen een opt-in formulier maken met OptinMonster

Mocht je van plan zijn OptinMonster aan te schaffen of de software zelfs al hebben gekocht, dan is het wel handig om te weten hoe je een campagne op zet. Zo haal je meteen het maximale uit de tool. Met de volgende 7 stappen maak je al een opt-in formulier:

Stap 1: Maak binnen OptinMonster een nieuwe campagne aan door binnen het kopje ‘Campaigns’ op ‘Create New Campaign’ te klikken.

Stap 2: Kies een campagne type en kies vervolgens een template uit die bij jou en je onderneming past.

Campagne type en template kiezen

Stap 3: Je bent nu in de design fase. Maak hier de keuze op het gebied van kleur, lettertype, actieknoppen en meer. Erg belangrijk bij deze stap is dat je de het opt-in formulier vormgeeft, maar ook het succesbericht dat mensen te zien krijgen (die vindt je midden bovenaan).

Design opt-in formulier

Stap 4: Als je de design fase hebt afgerond, kan je door naar de display rules. Hier kan je precies bepalen op welke pagina en wanneer je opt-ins vertoond gaan worden.

In onderstaand voorbeeld zie je dat ik bij deze pop-up heb ingesteld dat hij op elke pagina wordt vertoond, mits iemand minstens 5 seconden op de website is.

Display rules lead

Stap 5: Na de gekozen display rules, kan je jouw nieuwste opt-in formulier koppelen met software naar keuze. Dit moet je absoluut niet vergeten!

Optinmonster koppelen met software

Stap 6: Koppeling OptinMonster met het juiste Google Analytics account.

Stap 7: Zet de campagne aan en check de campagne voor de laatste keer!

Voor-en nadelen op een rijtje

Inmiddels gebruik ik OptinMonster drie maanden en zijn dit de belangrijkste voor- en nadelen die jij absoluut moet weten.

Voordelen:

  • Zonder voorkennis en programmeerkennis kan je de formulieren maken en toevoegen aan je website
  • OptinMonster is met alles en iedereen te koppelen
  • De templates zijn goed opgezet en converteren uitstekend
  • Naast het maken van formulieren zijn er binnen OptinMonster allerlei handig extra technieken die voor meer leads zorgen
  • OptinMonster is erg stabiel en werkt altijd

Nadelen:

  • OptinMonster heeft geen gratis versie. Ik heb de proef op de som genomen en ben tevreden, maar je kan het dus niet eerst gratis testen.
  • Tot een aantal weken terug had OptinMonster geen mobiele pop-ups. Maar terwijl ik dit artikel aan het schrijven was, zijn deze toegevoegd. Snelle gasten!
  • Schaf nooit OptinMonster aan wanneer je hun website voor het eerst bezoekt. Als je een aantal keer terugkomt, bieden ze je een korting van 20% aan. Maak daar gebruik van!

Prijzen en pakketten

Voordat je OptinMonster gaat aanschaffen, moet je je goed afvragen wat je allemaal nodig hebt en wat je in de toekomst nodig gaat hebben. OptinMonster heeft vier verschillende pakketten:

  • Basic
  • Plus
  • Pro
  • Growth

Het ‘Basic’ pakket heeft te weinig mogelijkheden en zou ik dus nooit adviseren. Om je verder op weg te helpen heb ik de verschillen tussen de laatste drie pakketten verwerkt in een handig overzicht.

OptiesPlusProGrowth
Prijs per maand$19$29$49
Pageviews15.00050.000250.0000
Aantal websites235
Exit intentXVV
UTM taggingXVV
Verwijderen branding OptinMonsterXVV
Ja/nee formulierenXVV
Op maat gemaakte eCommerce formulierenXVV
MonsterLinksXVV
CountdownsXVV
Plannen van campagnesXVV
Sub accounts02 

Ongelimiteerd

 

Extra supportXVV

Naast bovenstaande opties, zijn er misschien nog wel 50 meer opties waar je eventueel rekening mee wilt houden. Daarvoor verwijs ik je naar de website van OptinMonster.

Mijn advies aan jou? Ga voor een Pro account. Die heb ik ook en dan heb je alles wat je nodig hebt.

Conclusie

De conclusie van deze OptinMonster review is kort en simpel: ik ben ontzettend tevreden met OptinMonster en er zijn nog veel functies die ik kan uitproberen. OptinMonster doet wat het moet doen en veel meer dan dat. Om die reden wil ik deze review afsluiten met een 9,5/10.

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]