sendinblue review e-mail

Sendinblue Review: betaalbare e-mail marketing software

Aangezien het voor mijn eigen business tijd was om e-mail marketing op te pakken, ging ik allereerst op zoek naar de juiste software. Ik kwam uiteindelijk uit bij Sendinblue.

Mijn eisen waren simpel: ik was op zoek naar software die toegankelijk is, makkelijk in gebruik, gratis te testen is, goed is in wat het doet en software die ik mijn klanten ook aan kan raden.

Concurrenten vielen al snel af omdat ze te duur waren, ingewikkeld of te weinig functionaliteiten hadden. En aangezien ik inmiddels vind dat iedereen deze e-mail marketing software moet kennen, werd het wel hoog tijd een echte Sendinblue review te schrijven.

Wat is SendinBlue?

Sendinblue staat bekend om haar e-mail marketing software, maar is inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan dat. Je kan het zien als een compleet platform dat je helpt bij je marketing en sales, omdat het je ondersteunt bij drie belangrijke dingen:

  • Communiceren / communicatie
  • Personaliseren
  • Converteren

Aangezien ik voor nu alleen gebruik heb gemaakt van de e-mail marketing software van Sendinblue, ga ik niet in op de andere functionaliteiten. Daarvoor verwijs ik je graag naar de website van Sendinblue.

Sendinblue review

Belangrijke functionaliteiten van SendinBlue

Om je de kracht van Sendinblue te laten zien, wil ik de belangrijkste functionaliteiten uitlichten. Zodat je precies weet wat er kan en zodat je kunt achterhalen of Sendinblue ook is wat jij nodig hebt.

Want je wil de software natuurlijk niet eerst helemaal inrichten en dan teleurgesteld worden omdat een functionaliteit ontbreekt.

Sendinblue e-mailmarketing software

Campaigns

Als je Sendinblue vooral gebruikt voor het versturen van je nieuwsbrief, dan zit je de meeste tijd in ‘campaigns’. Hier kan je jouw e-mail campagnes opzetten, je templates aanmaken en beheren, statistieken bekijken en aan de slag gaan met je instellingen.

De mails binnen Sendinblue kan je opmaken op verschillende manieren. Zo heb je bijvoorbeeld de handige drag & drop editor waar ik al mijn mailings in opmaak:

Automation

Hier heb ik tot nu toe de meest tijd aan gespendeerd: het opzetten van mijn eigen automation en funnel. Met Sendinblue kan je allerlei soorten workflows (Dat is een geautomatiseerde mail op basis van een actie) creëren. Denk aan:

  • Verjaardagen
  • Welkomstmail
  • Bestelling
  • Verlaten van winkelmandjes
  • Bekijken van een pagina
  • En natuurlijk op maat gemaakte workflows.

Contacten beheren + contactformulieren

Zoals de naam al doet vermoeden, kan je hier alles vinden over je contacten, je mailingslijsten en meer. Je kan hier mensen verwijderen, e-mailadressen importeren en misschien nog wel het belangrijkst: segmenteren.

Naast het beheren van je contacten, kan je hier ook opt-in formulieren maken die je vervolgens kan gebruiken binnen je website.

Integraties

Ik gebruik OptinMonster voor de opt-in formulieren op mijn website, waardoor ik binnen een paar minuten een nieuw formulier kan aanmaken. Sendinblue en OptinMonster sluiten naadloos op elkaar aan, maar Sendinblue is eenvoudig te integreren met andere software als WordPress, Google Analytics, Zapier of Shopify.

Statistieken (Real time)

Binnen Sendinblue heb je ook een kopje genaamd ‘Transactional’. Je vind hier meerdere functies in terug, maar het mooiste vind ik de real time functie. Je kan hier live meekijken met je e-mailcampagnes. Vraagt iemand nu je e-book aan? Dan zul je dit meteen terugzien.

A/B testen

Elk e-mail marketing programma moet in mijn ogen voorzien zijn van een a/b test optie. Dus ook Sendinblue. Het optimaliseren voor een hoge open-rate en een hoge click-through-rate is voor iedereen hartstikke belangrijk.

Dit zijn namelijk de belangrijkste indicatoren succesvolle mailings.

SendinBlue voor- en nadelen op een rijtje

De keuze voor Sendinblue was voor mij binnen een kwartiertje al gemaakt. En daar hebben onderstaande voordelen aan bijgedragen:

  • Sendinblue is ontzettend makkelijk in gebruik
  • De achterkant van Sendinblue is overzichtelijk en bevat geen onnodige informatie / mogelijkheden
  • Sendinblue is gratis te gebruiken en is mocht je een account nodig hebben, dan betaal je niet veel per maand
  • Met Sendinblue kan je workflows en dus marketing automation opzetten
  • De drag & drop builder is erg gemakkelijk in gebruik
  • Mogelijkheid tot sms-campagnes
  • Heeft met alle grote tools wel een koppeling
  • Werkt goed samen met OptinMonster

Zijn er dan ook nadelen? In de tijd dat ik Sendinblue nu gebruik ben ik er nog geen tegen gekomen; er is nog geen functionaliteit die ontbreekt of iets dat niet helemaal soepel loopt.

sendinblue klinkt goed

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je de heatmap reporting wel wilt hebben, dus je moet voor het plan genaamd ‘Essential’ gaan.

Meer over de verschillende pakketten en bijbehorende prijzen lees je zo.

SendinBlue concurrenten en alternatieven (Mailchimp, ActiveCampaign, Mailblue, MailterLite)

Inmiddels is de markt voor e-mail marketing software overspoeld. Er zijn zowel kleine als grote spelers die alles op hun eigen manier doen.

Mijn advies voor jou? Denk goed na over:

  • Wat je wilt
  • Wat je nodig hebt
  • Waar je naartoe wilt groeien
  • En waar je ervaring mee hebt

Als je deze vier vragen voor jezelf hebt beantwoord, dan kan je naar de verschillende aanbieders gaan kijken. In dit artikel ga ik je de voors en tegens per aanbieder overigens niet noemen, want dan wordt het een veel te lange zit.

Wel wil ik je meegeven dat je onderstaande aanbieders absoluut moet meenemen in je afweging:

  • Activecampagin / Mailblue
  • MailerLite
  • MailChimp
  • ConvertKit
  • Aweber
  • Drip
  • GetResponse

Bekijk YouTube video’s van deze software aanbieders, vraag in je omgeving wie wat gebruikt of zet bijvoorbeeld eens een oproep op LinkedIn.

En uiteindelijk moet je het gewoon goed testen en kijken wat bij je past :).

SendinBlue prijzen en pakketten

Mocht je net zoals ik de keus hebben gemaakt om voor Sendinblue te gaan, dan is de volgende stap het kiezen van het juiste pakket. Als je mijn advies hebt opgevolgd heb je in ieder geval al een Free account.

Ga daar mee aan de slag en kijk wat je nodig hebt. Heb je meteen al duizenden mails per dan nodig? Maak dan gebruik van onderstaande tabel en informatie om uit te vogelen wat het beste pakket is voor jouw business.

FreeLiteEssentialPremiumEnterprise
Prijs€0€19€29€49Op maat
E-mails per dagMaximaal 300OngelimiteerdOngelimiteerdOngelimiteerdOngelimiteerd
E-mails per maandX40.00060.000120.000Op maat
Mobiel vriendelijke e-mail designerVVVVV
E-mail templatesVVVVV
E-mail en sms-personalisatieVVVVV
Sendinblue logo verwijderenXXVVV
Ongelimiteerd aantal contactenVVVVV
Zelf samen te stellen aanmeldformulierenVVVVV
Marketing automation limiet2000 contacten2000 contacten2000 contactenGeen limietGeen limiet
Realtime rapporatageVVVVV
HeatmapsXXVVV
Geavanceerde statistiekenXXVVV
Retargeting advertentiesXXXVV
SMS marketingVVVVV
ChatfunctieXXXVV
A/B testingVVVVV
Probeer nuProbeer nuProbeer nuProbeer nuProbeer nu

Conclusie

Dat ik een groot voorstander ben van Sendinblue is inmiddels wel duidelijk. De e-mail marketing software van Sendinblue is immers betaalbaar, fijn in gebruik, overzichtelijk en bevat alles wat ik nodig heb.

Kortom, alles wat ik zoek. Omdat ik de software ook nog eens fijner vind dat 95% van haar concurrenten, moet ik deze Sendinblue review wel afsluiten met een 9,5/10.

Recente blogs

7 augustus 2020
Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies. Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]