Wat is een NFT?

Geplaatst op 19 januari 2022 door Daniël Kuipers

Inmiddels verdient iedereen (zeggen ze ;-)) duizenden euro’s met de handel in digitale plaatjes en zelfs in het nieuws praten ze over NFT’s. Maar wat is een NFT precies en hoe kan dit onze toekomst veranderen?

Wat is een NFT?

Een NFT is een non-fungible token, wat letterlijk vertaald een niet-vervangbaar token is. Het is een unieke asset met een digitaal eigendomsbewijs en daarom niet zomaar vervangbaar. Iedereen in het decentraal netwerk kan zien wie de eigenaar is van een bepaalde NFT. Om te weten waarom dit belangrijk is, bekijken we eerst de basis van de blockchaintechnologie.

Non-fungible token

De blockchain is een decentraal grootboek waar iedereen tokens kan kopen en verkopen. Maar deze tokens hebben geen eigendomscertificaat en zijn dus vrij inwisselbaar. Dit kunnen we best bekijken aan de hand van een voorbeeld:

Jij hebt een briefje van 5 euro en wisselt deze om voor een ander briefje van 5 euro. Beide briefjes zijn identiek aan elkaar, je kan ze niet van elkaar onderscheiden om te bepalen welk briefje van wie is.

Dit briefgeld is dan ook oneindig vervangbaar. Maar wanneer jij een handtekening zet op jouw briefje, krijgt dit een eigendomsbewijs. Wanneer je dit briefje meermaals wisselt, dan weet je nog steeds welk briefje precies van jou is. Hierdoor wordt het dus uniek en bestaat er maar één exemplaar met jouw handtekening.

Een NFT heeft ook een eigendomscertificaat waardoor iedereen weet welke NFT van jou is. Dankzij het gebruik van smart contracts, wordt bij de verkoop van een NFT het eigendomscertificaat automatisch overgemaakt naar de nieuwe eigenaar.

Soorten NFT’s

Met de kennis dat een NFT een niet-vervangbaar token is, wordt elke unieke creatie op de blockchain een NFT. Sinds Mark Zuckerberg de naam van het moederbedrijf van Facebook veranderde naar Meta, kreeg de metaverse een flinke boost. Hierdoor zijn er steeds meer soorten NFT’s bijgekomen:

  • Collectibles
  • Digitaal stuk grond
  • Digitale kleding
  • In-game assets
  • Community

Collectibles

Een NFT kan dienen als een collector’s item. Dit is vergelijkbaar met de Pokemon Kaarten die vandaag de dag veel meer waard zijn dan pak en beet 10 jaar geleden. Er zijn verschillende NFT-collecties die exponentieel toenemen in waarde en waar investeerders dus ook veel geld mee verdienen. Een voorbeeld hiervan zijn CryptoPunks, één van de oudste NFT-projecten, die voor recordbedragen wordt verhandeld.

Digitaal stuk grond

In de metaverse kan je investeren in een stuk land. Dit stuk land is uniek en bezit alleen jij. Niemand kan dus hetzelfde stuk grond kopen. Hierdoor is ook dit een NFT. Maar niet alleen het stuk land, ook alle meubels en kunstwerken in dit virtueel huis, zijn een NFT. Deze hebben allemaal een bepaalde waarde en kunnen verhandeld worden, zoals in het echte leven. Hier zijn verschillende NFT-marktplaatsen voor.

Een stuk grond of land is dus ook niet-vervangbaar, zelfs niet in de digitale wereld. Afhankelijk van de locatie en de mogelijkheden zijn investeerders bereid om fikse bedragen te betalen voor een digitaal stuk grond. Zo investeerde in 2021 iemand maar liefst 450.000 dollar om de digitale buurman te worden van Snoop Dogg.

Digitale kleding

Zelfs kleding in de metaverse is een NFT. Fashionista’s zijn altijd op zoek naar unieke kledingstukken en dat is in de metaverse niet anders. Niemand minder dan Dolce & Gabbana lanceerde in 2021 hun eerste digitale collectie. Je kan nu indruk maken op je virtuele vrienden met een diamanten tiara van meer dan 1 miljoen dollar.

In-game assets

Met dagelijks miljoenen gamers, is dit een indrukwekkende industrie die ook verandert dankzij NFT’s. Bij verschillende blockchain games kan je investeren in NFT’s waardoor je een betere speler wordt en dus ook meer geld kan verdienen.

Denk hierbij aan landbouwvoertuigen waardoor je sneller kan ploegen en oogsten en dus ook sneller beloningen ontvangt. Met de ontwikkeling van play-to-earn, waarbij gamers geld verdienen door het spel, stijgt ook de vraag naar deze NFT’s. Door de toenemende vraag, worden deze ook meer waard. Je kan deze dan ook weer verhandelen en het eigendomscertificaat doorgeven.

Community

Dankzij het gebruik van blockchaintechnologie lanceren online creators hun eigen NFT-collectie. In 2021 lanceerde de Russisch-Amerikaanse ondernemer GaryVee zijn unieke NFT-collectie, genaamd VeeFriends. Hier maakt hij onderscheid tussen verschillende soorten, waarbij elke soort andere functies heeft.

Zo geeft de ene NFT je recht op een digitale coaching sessie met GaryVee zelf. De goedkopere versies geven je dan weer toegang tot zijn Discord-kanaal waar je bijvoorbeeld 1x per week met hem kan praten.

De toekomst van NFT’s

De blockchain is een decentrale plaats waarin iedereen vrij kan bewegen. Door het gebruik van NFT’s zijn artiesten en creators niet langer afhankelijk van grote centrale platformen. Ze krijgen terug het volledige eigendomsrecht. We zien bijvoorbeeld dat videomateriaal van Youtube zomaar gedownload en overgenomen wordt, zonder dat de rechtmatige eigenaar hiervoor toestemming geeft. Noch ontvangt hij hiervoor royalty’s. Door het gebruik van NFT’s kunnen zij hun werk opnieuw zelf monetariseren.

Content

NFT’s maken het mogelijk om werkelijk álles op de blockchain te plaatsen als ‘uniek’. Zo kunnen we deze blog, wat intellectueel eigendom is, als NFT plaatsen. Hierdoor ziet iedereen dat ik eigenaar ben van deze tekst en niemand deze kan overnemen.

Copywriters worden hierdoor ook beter beschermd tegen plagiaat. Als eigenaar zou je vervolgens zelf kunnen bepalen om je content beschikbaar te stellen onder bepaalde voorwaarden, zoals een bepaalde maandelijkse bijdrage. Je bent opnieuw volledig baas over je eigen intellectueel eigendom.

Conclusie

De toekomst voor NFT’s zijn eindeloos. Momenteel wordt deze technologie vooral gebruikt om digitale plaatjes te verkopen en te verhandelen, maar wanneer we alle intellectuele eigendommen gaan vastleggen als NFT’s op de blockchain, verandert dit voorgoed de toekomst. Zowel op persoonlijk, als op zakelijk vlak zal iedereen opnieuw gebruik kunnen maken van zijn eigendomsrecht.

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]