Zoeken
Menu

Een prima moment om eens te kijken naar hoe bedrijven met een beetje Amazon marketing beter gevonden kunnen worden in het online warenhuis en hoe jij alvast een voorsprongetje kan nemen op de concurrentie.

Amazon marketing

De basis van Amazon marketing

Om beter gevonden te worden op Amazon (en daardoor meer te verkopen) kunnen we de marketing daarvoor opdelen in grofweg drie onderdelen:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Conversie optimalisatie
  • Sales

Deze drie componenten vormen samen de basis voor een betere positie in Amazon. Je kunt ze echter ook weer niet los van elkaar zien. Het één leidt tot het ander en het ander leidt weer tot een beter plekje: zoekmachine optimalisatie leidt tot meer potentiële klanten, conversie optimalisatie zorgt voor meer sales aan die klanten en meer sales leiden weer tot een nog betere positie.

Amazon zoekmachine optimalisatie

Voor nu focussen we ons op de eerste stap in het proces: zoekmachine optimalisatie. Ook wel search engine optimization (SEO) genoemd. Bij SEO denken we (terecht) al gauw aan Google, maar ook Amazon kent een eigen algoritme dat bepaalt welke producten bovenaan in Amazon’s algoritme komen. Gelukkig is dat algoritme (nog!) niet zo ontwikkeld en complex als die van Google, dus kun je vaak al snel wat flinke stappen zetten.

amazon seo zoekmachine optimalisatie

Zoekwoorden gebruiken

Amazon marketing valt of staat met het ontdekken en gebruiken van de juiste zoekwoorden: de woorden die mensen invoeren om jouw product te vinden. In dit artikel gaan we verder in op welke termen dat voor jouw business kunnen zijn en hoe je die zelf kunt vinden. Hier houden we het bij waar en hoe je die zoekwoorden het best kunt gebruiken:

1. In je producttitel

Amazon kijkt als eerst naar de producttitel van je items om te bepalen of deze relevant zijn als resultaat voor de zoekopdracht van de gebruiker. Het is dus een goed idee om je zoekwoorden hier in te verwerken. Zorg er echter wel dat het geen opsomming wordt van keywords. Zo blijft de titel leesbaar. En volg te allen tijde de richtlijnen van Amazon voor een goede producttitel.

2. In het keywords-tab

Het systeem van Amazon kent het tabblad ‘Keywords’ waar je ook aan kunt geven op welke zoekwoorden je met het desbetreffende product gevonden wilt worden. Relevantie is hier de sleutel tot succes. Hoe specifieker, hoe beter. Verkoop je bijvoorbeeld een elektrische heggenschaar, vul dan niet ‘tuingereedschap’ of ‘snoeischaar’ in, maar gewoon ‘elektrische heggenschaar’ of ‘accu heggenschaar’. Wat ook maar van toepassing is.

3. In de productbeschrijving

In je productbeschrijving heb je de ruimte voor een tekst van ongeveer 2000 tekens om je klant te overtuigen van jouw product. En daar gebruik je natuurlijk ook die eerder bepaalde zoekwoorden in. Op natuurlijke wijze. Dus niet te veel en niet te weinig. Zo’n 1 à 2 keer per 250 woorden is prima. Gebruik ook zeker varianten van je zoekwoorden en andere relevante zoekwoorden of synoniemen. Als je daar ook nog bij in weet te spelen op de behoefte van je potentiële klant, dan heb je het helemaal goed voor elkaar.

En daarmee komen we bij het volgende onderdeel van Amazon marketing: conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie op Amazon

Conversie optimalisatie op Amazon houdt in dat je de mensen die op je product klikken of drukken ook daadwerkelijk overtuigt om het product te kopen. Dat doe je deels al in de productbeschrijving, maar ook goede productafbeeldingen dragen bijvoorbeeld bij aan die poging tot overtuigen. Amazon geeft echter nog veel meer mogelijkheden waarmee je klanten kunt overtuigen van jouw product of bedrijf.

Amazon conversie optimalisatie

Je kunt bijvoorbeeld de belangrijkste eigenschappen van je product uit laten lichten. De ideale kans om je te onderscheiden van de concurrentie en de unique selling points (lees: meerwaarde) van jouw product aan de klant te communiceren in een aantal overzichtelijke bulletpoints. Klanten kunnen ook reviews en ratings van je product achterlaten, waarmee je weer het vertrouwen wekt van nieuwe klanten. Benader tevreden klanten dus zeker met de vraag of ze jouw product willen beoordelen.

Daarbij kun je meerdere varianten van een product aan elkaar koppelen. Zijn jouw potentièle klanten bijvoorbeeld op zoek naar wollen sokken? Maar vinden ze die standaard grijze niet zo mooi? Dan kun je ze gemakkelijk ook nog wat rode en blauwe sokken voorschotelen. Ook de reviews van die producten worden aan elkaar gekoppeld. Mooi meegenomen.

Sales

Amazon is een commercieel bedrijf dat nastreeft om zoveel mogelijk te verkopen. Wanneer jij via Amazon veel verkoopt is het bedrijf blij en zal het je belonen met nog betere posities in de zoekresultaten, wat op zijn beurt natuurlijk leidt tot nóg meer verkopen en uiteindelijk misschien wel tot de labels als ‘Bestseller’ of ‘Amazon’s Choice’ te krijgen. Dat is natuurlijk helemaal kassa.

Meer weten over Amazon marketing?
Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij instellen van je product listings op een zo goed mogelijke manier? Weet je niet goed wat je zoekwoorden zouden moeten zijn of hoe je precies die klanten kunt overtuigen van jouw product? Neem vrijblijvend contact met ons op en stel je vraag. Of leg je productpagina eens aan ons voor. We helpen je graag verder met jouw Amazon marketing strategie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Meer blogs over Amazon marketing

Sorry, no posts matched your criteria.