WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
beter gevonden worden op amazon

Amazon Marketing: Beter gevonden worden op Amazon

Amazon is één van de grootste (misschien wel dé grootste) online retailer ter wereld. In Nederland was er nog relatief weinig te merken van de internetgigant, hoewel het bedrijf met de vertaling van de Duitse webwinkel en de introductie van de eerste Nederlandse Amazon Prime Day inmiddels langzaam de eerste stappen op onze markt zet.

Een prima moment om eens te kijken naar hoe bedrijven met een beetje Amazon marketing beter gevonden kunnen worden in het online warenhuis en hoe jij alvast een voorsprongetje kan nemen op de concurrentie.

Amazon marketing

De basis van Amazon marketing

Om beter gevonden te worden op Amazon (en daardoor meer te verkopen) kunnen we de marketing daarvoor opdelen in grofweg drie onderdelen:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Conversie optimalisatie
  • Sales

Deze drie componenten vormen samen de basis voor een betere positie in Amazon. Je kunt ze echter ook weer niet los van elkaar zien. Het één leidt tot het ander en het ander leidt weer tot een beter plekje: zoekmachine optimalisatie leidt tot meer potentiële klanten, conversie optimalisatie zorgt voor meer sales aan die klanten en meer sales leiden weer tot een nog betere positie.

Amazon zoekmachine optimalisatie

Voor nu focussen we ons op de eerste stap in het proces: zoekmachine optimalisatie. Ook wel search engine optimization (SEO) genoemd. Bij SEO denken we (terecht) al gauw aan Google, maar ook Amazon kent een eigen algoritme dat bepaalt welke producten bovenaan in Amazon’s algoritme komen. Gelukkig is dat algoritme (nog!) niet zo ontwikkeld en complex als die van Google, dus kun je vaak al snel wat flinke stappen zetten.

amazon seo zoekmachine optimalisatie

Zoekwoorden gebruiken

Amazon marketing valt of staat met het ontdekken en gebruiken van de juiste zoekwoorden: de woorden die mensen invoeren om jouw product te vinden. In dit artikel gaan we verder in op welke termen dat voor jouw business kunnen zijn en hoe je die zelf kunt vinden. Hier houden we het bij waar en hoe je die zoekwoorden het best kunt gebruiken:

1. In je producttitel

Amazon kijkt als eerst naar de producttitel van je items om te bepalen of deze relevant zijn als resultaat voor de zoekopdracht van de gebruiker. Het is dus een goed idee om je zoekwoorden hier in te verwerken. Zorg er echter wel dat het geen opsomming wordt van keywords. Zo blijft de titel leesbaar. En volg te allen tijde de richtlijnen van Amazon voor een goede producttitel.

2. In het keywords-tab

Het systeem van Amazon kent het tabblad ‘Keywords’ waar je ook aan kunt geven op welke zoekwoorden je met het desbetreffende product gevonden wilt worden. Relevantie is hier de sleutel tot succes. Hoe specifieker, hoe beter. Verkoop je bijvoorbeeld een elektrische heggenschaar, vul dan niet ‘tuingereedschap’ of ‘snoeischaar’ in, maar gewoon ‘elektrische heggenschaar’ of ‘accu heggenschaar’. Wat ook maar van toepassing is.

3. In de productbeschrijving

In je productbeschrijving heb je de ruimte voor een tekst van ongeveer 2000 tekens om je klant te overtuigen van jouw product. En daar gebruik je natuurlijk ook die eerder bepaalde zoekwoorden in. Op natuurlijke wijze. Dus niet te veel en niet te weinig. Zo’n 1 à 2 keer per 250 woorden is prima. Gebruik ook zeker varianten van je zoekwoorden en andere relevante zoekwoorden of synoniemen. Als je daar ook nog bij in weet te spelen op de behoefte van je potentiële klant, dan heb je het helemaal goed voor elkaar.

En daarmee komen we bij het volgende onderdeel van Amazon marketing: conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie op Amazon

Conversie optimalisatie op Amazon houdt in dat je de mensen die op je product klikken of drukken ook daadwerkelijk overtuigt om het product te kopen. Dat doe je deels al in de productbeschrijving, maar ook goede productafbeeldingen dragen bijvoorbeeld bij aan die poging tot overtuigen. Amazon geeft echter nog veel meer mogelijkheden waarmee je klanten kunt overtuigen van jouw product of bedrijf.

Amazon conversie optimalisatie

Je kunt bijvoorbeeld de belangrijkste eigenschappen van je product uit laten lichten. De ideale kans om je te onderscheiden van de concurrentie en de unique selling points (lees: meerwaarde) van jouw product aan de klant te communiceren in een aantal overzichtelijke bulletpoints. Klanten kunnen ook reviews en ratings van je product achterlaten, waarmee je weer het vertrouwen wekt van nieuwe klanten. Benader tevreden klanten dus zeker met de vraag of ze jouw product willen beoordelen.

Daarbij kun je meerdere varianten van een product aan elkaar koppelen. Zijn jouw potentièle klanten bijvoorbeeld op zoek naar wollen sokken? Maar vinden ze die standaard grijze niet zo mooi? Dan kun je ze gemakkelijk ook nog wat rode en blauwe sokken voorschotelen. Ook de reviews van die producten worden aan elkaar gekoppeld. Mooi meegenomen.

Sales

Amazon is een commercieel bedrijf dat nastreeft om zoveel mogelijk te verkopen. Wanneer jij via Amazon veel verkoopt is het bedrijf blij en zal het je belonen met nog betere posities in de zoekresultaten, wat op zijn beurt natuurlijk leidt tot nóg meer verkopen en uiteindelijk misschien wel tot de labels als ‘Bestseller’ of ‘Amazon’s Choice’ te krijgen. Dat is natuurlijk helemaal kassa.

Meer weten over Amazon marketing?
Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij instellen van je product listings op een zo goed mogelijke manier? Weet je niet goed wat je zoekwoorden zouden moeten zijn of hoe je precies die klanten kunt overtuigen van jouw product? Neem vrijblijvend contact met ons op en stel je vraag. Of leg je productpagina eens aan ons voor. We helpen je graag verder met jouw Amazon marketing strategie.

Recente blogs

13 maart 2019
Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat? Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was? Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zo zijn? Flinke teleurstelling… Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen. Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf. Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.
6 maart 2019
beste afmetingen afbeeldingen op social media 2019

De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2019

Social media speelt een belangrijke rol in de wereld van online marketing. Want het stelt je in staat om op een laagdrempelige manier te communiceren met je doelgroep. Er is alleen veel concurrentie op de tijdlijn van je doelgroep. Veel nieuwsberichten van vrienden of familie en andere organisaties die je doelgroep bestoken met content. Dus snap je dat je alles uit de kast moet halen om het ideale bericht te creëren. Eerder schreef ik al over de ideale lengte van die berichten en over het beste tijdstip om je post te publiceren. Maar daar hoort eigenlijk nog iets over de afbeeldingen bij. Specifieker, de social media formaten van afbeeldingen en foto’s in 2019. En wat die formaten precies zijn, ga ik je nu vertellen!
27 februari 2019
aandeel van zoekmachines in nederland

Het aandeel van zoekmachines in Nederland: vroeger, nu en in de toekomst

Even inbellen … Joehoe, ik ben online. Even naar Altavista, Lycos of Yahoo om iets op te zoeken over Seinfeld.. Of kan ik dat beter vinden via MSN? Ah, die goeie ouwe tijd. Maar wie kent die zoekmachines nog? Voor de één zijn ze een feest der herkenning, maar voor de ander hooguit een fronsende wenkbrauw. Omdat ze alleen Google kennen. Niet gek ook, als je bedenkt dat Google al decennialang de grootste, meest gebruikte zoekmachine in Nederland is. Maar dat is niet altijd zo geweest. En de vraag is ook maar of dat altijd zo zou blijven. Laten we eens kijken.
20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *