beter gevonden worden op amazon

Amazon Marketing: Beter gevonden worden op Amazon

Amazon is één van de grootste (misschien wel dé grootste) online retailer ter wereld. In Nederland was er nog relatief weinig te merken van de internetgigant, hoewel het bedrijf met de vertaling van de Duitse webwinkel en de introductie van de eerste Nederlandse Amazon Prime Day inmiddels langzaam de eerste stappen op onze markt zet.

Een prima moment om eens te kijken naar hoe bedrijven met een beetje Amazon marketing beter gevonden kunnen worden in het online warenhuis en hoe jij alvast een voorsprongetje kan nemen op de concurrentie.

Amazon marketing

De basis van Amazon marketing

Om beter gevonden te worden op Amazon (en daardoor meer te verkopen) kunnen we de marketing daarvoor opdelen in grofweg drie onderdelen:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Conversie optimalisatie
  • Sales

Deze drie componenten vormen samen de basis voor een betere positie in Amazon. Je kunt ze echter ook weer niet los van elkaar zien. Het één leidt tot het ander en het ander leidt weer tot een beter plekje: zoekmachine optimalisatie leidt tot meer potentiële klanten, conversie optimalisatie zorgt voor meer sales aan die klanten en meer sales leiden weer tot een nog betere positie.

Amazon zoekmachine optimalisatie

Voor nu focussen we ons op de eerste stap in het proces: zoekmachine optimalisatie. Ook wel search engine optimization (SEO) genoemd. Bij SEO denken we (terecht) al gauw aan Google, maar ook Amazon kent een eigen algoritme dat bepaalt welke producten bovenaan in Amazon’s algoritme komen. Gelukkig is dat algoritme (nog!) niet zo ontwikkeld en complex als die van Google, dus kun je vaak al snel wat flinke stappen zetten.

amazon seo zoekmachine optimalisatie

Zoekwoorden gebruiken

Amazon marketing valt of staat met het ontdekken en gebruiken van de juiste zoekwoorden: de woorden die mensen invoeren om jouw product te vinden. In dit artikel gaan we verder in op welke termen dat voor jouw business kunnen zijn en hoe je die zelf kunt vinden. Hier houden we het bij waar en hoe je die zoekwoorden het best kunt gebruiken:

1. In je producttitel

Amazon kijkt als eerst naar de producttitel van je items om te bepalen of deze relevant zijn als resultaat voor de zoekopdracht van de gebruiker. Het is dus een goed idee om je zoekwoorden hier in te verwerken. Zorg er echter wel dat het geen opsomming wordt van keywords. Zo blijft de titel leesbaar. En volg te allen tijde de richtlijnen van Amazon voor een goede producttitel.

2. In het keywords-tab

Het systeem van Amazon kent het tabblad ‘Keywords’ waar je ook aan kunt geven op welke zoekwoorden je met het desbetreffende product gevonden wilt worden. Relevantie is hier de sleutel tot succes. Hoe specifieker, hoe beter. Verkoop je bijvoorbeeld een elektrische heggenschaar, vul dan niet ‘tuingereedschap’ of ‘snoeischaar’ in, maar gewoon ‘elektrische heggenschaar’ of ‘accu heggenschaar’. Wat ook maar van toepassing is.

3. In de productbeschrijving

In je productbeschrijving heb je de ruimte voor een tekst van ongeveer 2000 tekens om je klant te overtuigen van jouw product. En daar gebruik je natuurlijk ook die eerder bepaalde zoekwoorden in. Op natuurlijke wijze. Dus niet te veel en niet te weinig. Zo’n 1 à 2 keer per 250 woorden is prima. Gebruik ook zeker varianten van je zoekwoorden en andere relevante zoekwoorden of synoniemen. Als je daar ook nog bij in weet te spelen op de behoefte van je potentiële klant, dan heb je het helemaal goed voor elkaar.

En daarmee komen we bij het volgende onderdeel van Amazon marketing: conversie optimalisatie.

Conversie optimalisatie op Amazon

Conversie optimalisatie op Amazon houdt in dat je de mensen die op je product klikken of drukken ook daadwerkelijk overtuigt om het product te kopen. Dat doe je deels al in de productbeschrijving, maar ook goede productafbeeldingen dragen bijvoorbeeld bij aan die poging tot overtuigen. Amazon geeft echter nog veel meer mogelijkheden waarmee je klanten kunt overtuigen van jouw product of bedrijf.

Amazon conversie optimalisatie

Je kunt bijvoorbeeld de belangrijkste eigenschappen van je product uit laten lichten. De ideale kans om je te onderscheiden van de concurrentie en de unique selling points (lees: meerwaarde) van jouw product aan de klant te communiceren in een aantal overzichtelijke bulletpoints. Klanten kunnen ook reviews en ratings van je product achterlaten, waarmee je weer het vertrouwen wekt van nieuwe klanten. Benader tevreden klanten dus zeker met de vraag of ze jouw product willen beoordelen.

Daarbij kun je meerdere varianten van een product aan elkaar koppelen. Zijn jouw potentièle klanten bijvoorbeeld op zoek naar wollen sokken? Maar vinden ze die standaard grijze niet zo mooi? Dan kun je ze gemakkelijk ook nog wat rode en blauwe sokken voorschotelen. Ook de reviews van die producten worden aan elkaar gekoppeld. Mooi meegenomen.

Sales

Amazon is een commercieel bedrijf dat nastreeft om zoveel mogelijk te verkopen. Wanneer jij via Amazon veel verkoopt is het bedrijf blij en zal het je belonen met nog betere posities in de zoekresultaten, wat op zijn beurt natuurlijk leidt tot nóg meer verkopen en uiteindelijk misschien wel tot de labels als ‘Bestseller’ of ‘Amazon’s Choice’ te krijgen. Dat is natuurlijk helemaal kassa.

Meer weten over Amazon marketing?
Kun je wel een beetje hulp gebruiken bij instellen van je product listings op een zo goed mogelijke manier? Weet je niet goed wat je zoekwoorden zouden moeten zijn of hoe je precies die klanten kunt overtuigen van jouw product? Neem vrijblijvend contact met ons op en stel je vraag. Of leg je productpagina eens aan ons voor. We helpen je graag verder met jouw Amazon marketing strategie.

Recente blogs

18 juli 2019
google site kit is live

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?! Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt. Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest. Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
8 juli 2019
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2019: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2019, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *