Zoeken
Menu

Met andere woorden: je kan hier zien of je bijvoorbeeld in de reguliere zoekresultaten wordt getoond, via je multifaq (structured data) of bijvoorbeeld via een recept.

Google omschrijft dit zelf als type zoekresultaat of functie. In dit artikel vertel ik je alles over die zoekopmaak.

Wat is de zoekopmaak binnen Search Console?

De zoekopmaak binnen Search Console vind je terug onder het kopje ‘Prestaties’ en dan klikken op ‘Zoekopmaak’.

Kijk maar:

zoekopmaak google search console

Als je daarop klikt, dan krijg je een lijst te zien op wat voor soort manieren je kan worden vertoond. We pakken even een van onze klanten erbij, dan wordt het je allemaal wat duidelijker.

soorten zoekopmaak

Deze klant wordt onder andere vertoond in de:

Bij de zoekopmaak speelt structured data zoals je kan zien een belangrijk rol. Maar je hoeft niet altijd structured data toe te passen om hier vertoond te worden.

Ik zal je een paar voorbeelden geven. Dit is een combinatiegalerij:

zoekopmaak combinatiegalerij

En dit is een voorbeeld van de veel gestelde vragen:

zoekopmaak uitgebreide resultaten voor veelgestelde vragen

Nu snap je waarschijnlijk precies wat ik bedoel met manieren hoe je in Google wordt vertoond. Vroeger was dat met name de reguliere zoekresultaten, maar door alle ontwikkelingen is dat flink veranderd.

Wat kan je met de zoekopmaak binnen Search Console?

Om die vraag te beantwoorden, moet je eigenlijk ook weten wat je überhaupt kan met de prestaties binnen Search Console.

Hier kan je namelijk:

  • Het aantal klikken terugzien
  • Het aantal vertoningen
  • De gemiddelde CTR
  • Je gemiddelde positie(s)
  • De zoekopdrachten waar je vindbaar op bent

En dat allemaal per:

  • Pagina
  • Land
  • Apparaat
  • Datum

En ja, je verwacht het niet. Per zoekopmaak.

Daarbij kan je ook combinaties maken. Ik geef even een paar voorbeelden:

  • Je kan de CTR zien van een specifieke pagina, op een specifiek zoekwoord binnen een specifieke zoekopmaak.
  • Maar je kan ook de positie zien van een bepaald zoekwoord, in een bepaald land, op een bepaalde datum.

Dat ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

search console prestaties voorbeeld

In bovenstaand voorbeeld kan je volgende zaken zien van de zoekwoorden, van een specifieke pagina, met een FAQ-zoekopmaak:

  • Het aantal klikken
  • Het aantal vertoningen
  • De gemiddelde CTR
  • De gemiddelde positie

Je kan dus heel erg de diepte in gaan en analyseren wat er goed gaat en wat niet. Vervolgens kan je hierop handelen.

Welke verschillende soorten zoekopmaak zijn er allemaal?

Ik ben nog wel even de Search Console accounts van onze klanten ingedoken. Dit zijn de zoekopmaak varianten die ik (het vaakst) tegenkwam:

  • Combinatiegalerij
  • Uitgebreide resultaten voor veelgestelde vragen
  • Uitgebreide resultaten voor combinatie
  • Video’s
  • Goede paginafunctionaliteit
  • Weblight-resultaten
  • Productresultaten
  • Reviewfragment

Ik had de intentie om alle soorten zoekopmaak op een rijtje te zetten. Maar dat zijn er heel erg veel en de kans is groot dat je 90% niet tegen gaat komen.

Mocht je alle zoekopmaak varianten willen terugzien, dan adviseer ik je naar https://support.google.com/webmasters/answer/7576553?hl=nl#zippy=%2Czoekopmaak te gaan.

Scrol vervolgens door naar het kopje ‘Zoekopmaak’. Daar zie je alle varianten die Google momenteel hanteert.

google zoekopmaak varianten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog