Volg jij het nog ;-)? In dit artikel ga ik je alles vertellen over de Not Set, hoe dit ontstaat en hoe je het oplost.
De Not Set in Google Analytics betekent dat de gegevens over een bepaalde waarde ontbreken of dat Google de gegevens niet kan interpreteren. Google kan dus geen informatie vinden over de zoekopdracht van de bezoeker.
En daardoor weet jij niet of die bezoeker via een zoekmachine op jouw website is beland, of bijvoorbeeld via een email-campagne of doorverwijzing. En dat is natuurlijk zonde!
Want je ziet in Google Analytics allerlei data maar de cijfers vertellen niets waardevols. Daar wil je dus iets aan doen, en dat kan!
Maar eerst, wat is het verschil tussen Not Set en Not Provided? Onder organische verkeer in Google Analytics vind je alle bezoekers terug die rechtstreeks vanaf een zoekmachine op jouw website terecht komen. Maar onder organisch verkeer vind je ook de Not Set en Not Provided. En hoewel de termen op elkaar lijken verschillen ze wel wezenlijk van elkaar.
Onder Not Set verstaan we al het verkeer waar Google Analytics de gegevens van de zoekopdracht niet van kan identificeren.
Onder Not Provided valt al het verkeer waar Google geen gegevens van opslaat. Deze informatie is er dus wel maar wordt niet opgeslagen door Google.
Sinds 2011 draait Google op een beveiligde server waar zoekresultaten versleuteld worden. Dat betekent dat alle zoekwoordgegevens van ingelogde gebruikers beschermd worden.
Wanneer iemand dus is ingelogd in Google en vervolgens een zoekopdracht plaats, dan wordt het bezoek als “Not Provided” opgeslagen in Google Analytics.
De zoekopdrachten van Not Provided verkeer kun je achterhalen met Keyword Hero. Deze tool toont in Google Analytics op welke zoekwoorden de gebruikers hebben gezocht door verschillende gegevensbronnen te combineren.
Benieuwd wat je nog meer met Keyword Hero kan? Lees dan onze blog over waarom Keyword Hero onmisbaar is als je met SEO aan de slag gaat!
De Not Set kun je ook zelf oplossen. En dat wil jij natuurlijk, want daarmee krijg je meer inzicht in het gedrag van jouw bezoekers. De oplossing hangt af van de Google Analytics rapportages. We leggen je hieronder uit hoe je Not Set kunt oplossen per weergave.
Bekijk hieronder welke oorzaak – en oplossing – bij jouw van toepassing zijn.
Zie je de Not Set in de Google Ads rapporten in Analytics? Dan krijg je verkeer via een Google Ads account die niet gekoppeld is aan de rapportageweergave.
Wij hebben natuurlijk al even voor je uitgezocht wat hier precieze de oorzaak van is, en hoe je dat oplost:
1. Je hebt autotagging aanstaan, maar kostengegevens worden niet toegepast. Dit kun je oplossen door in je Google Ads account “kostenbronnen toepassen” aan te vinken.
2. De URL bevat een omleiding waardoor de glcid parameter wordt gewijzigd of wordt wegelaten uit de advertentie. Voeg de UTM eenvoudig zelf toe aan de URL of gebruik de Google URL builder.
3. Ontbreekt er een parameter in de handmatig getagde URL’s? Ook dan wordt het verkeer onder Not Set weggezet. Dit los je op door de omgeleide pagina als bestemmings-URL te gebruiken of door de hostingpartij te vragen om de server toe te staan de ‘gclid’-parameter door te geven tijdens omleidingen.
Zie jij de Not Set waarde bij het organische verkeer in het acquisitierapport? Dat heeft verschillende mogelijke oorzaken. Check de meest voorkomende oorzaken hier.
De Not Set data is afkomstig van spambots en spiders. Spambots laten nepgegevens achter in Google Analytics zonder dat ze jouw website daadwerkelijk bezoeken.
Dit is gemakkelijk op te lossen door alle bekende bots en spiders uit te sluiten bij de weergave instellingen in Analytics. Kwestie van een vinkje aanzetten 😉
Sommige bots worden niet door Google Analytics opgepakt. Die kun je handmatig toevoegen door een filter aan te maken.
We hebben het al even kort benoemd; de Not Set zie je terug in Analytics als je geen gebruik maakt van de benodigde UTM-parameters. Door parameters toe te voegen kan Google identificeren waar een bezoeker vandaan komt.
En als Google weet waar het verkeer vandaan komt dan wordt het verkeer op de juiste plek ingedeeld in Google Analytics. Dus niet bij Not Set.
De makkelijkste manier om dit op te lossen is door gebruik te maken van de URL builder van Google. Maar je kunt de UTM-parameters ook handmatig toevoegen.
We kunnen het ons bijna niet voorstellen – maar is het niet gelukt om de Not Set op te lossen? Of heb je een ander probleem in Google Analytics?
Stel dan je vraag in de Troubleshooter van Google. Hier vind je het antwoord op al je Google Analytics vragen.
De Not Set in Google Analytics betekent dat Google geen informatie kan vinden over de zoekopdracht van de bezoeker op jouw website. Er ontbreken namelijk gegevens over een bepaalde waarde ontbreken.
Not Provided betekent dat de zoekgegevens van de bezoeker niet door Google worden opgeslagen. Dit komt omdat Google op een beveiligde server draait waar zoekresultaten versleuteld worden.Deze informatie is er dus wel maar wordt niet opgeslagen door Google.
De oplossing van Not Set is afhankelijk van de weergave waar je de Not Set ziet in Google Analytics. Zie je de waarde in de acquisitie rapporten of in de advertentie rapporten? Lees hier de oplossing per oorzaak.
Geschreven door: Nicole de Boer
Nicole is Teamlead CRO bij OMA. Ze brengt je website op smaak met fijne SEO content en hakt je concurrentie in de pan. Lekker en gezond in één.