Zoeken
Menu

En nee, het gaat dan niet om kleine oude websites. Ook nieuwe websites van grote organisaties gebruiken meta keywords. Aangezien ik ze al jaren niet meer aanraad en vaak de vraag krijg ‘waarom dan niet?’, is het hoog tijd voor een artikel over meta name keywords.

Wat zijn meta keywords?

Meta keywords (ook wel meta name keywords, HTML keywords of meta tag keywords) zijn ooit in het leven geroepen, zodat je tegen zoekmachines kon zeggen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je pagina’s.

Dit zou het dan makkelijker moeten maken voor zoekmachines om te bepalen op welke woorden je vertoond moet worden. Voor welke keywords jouw pagina relevant is (volgens jou). Deze keywords zien niet zichtbaar voor bezoekers en zijn aan de achterkant (in de broncode) van je website verwerkt.

Meta keyword tag in de HTML: zo ziet het eruit

De meta keyword vind je terug in de HTML van je website en ziet er als volgt uit:

<meta name=”keywords” content=”zoekwoord1, zoekwoord2, zoekwoord 3”>

Meer is het niet! En om het nog tastbaarder te maken, heb ik ook een screenshot toegevoegd van een website die de meta name keywords tag gebruikt in de HTML:

meta keywords in html tag

Hoe kom je erachter of je website de meta tag keywords gebruikt?

Er zijn 2 manieren om te achterhalen of je website gebruikt maakt van meta keywords. Beide manieren zijn letterlijk 20 seconden werk.

Manier 1: Rankwatch Meta Tag Analyzer tool

Ga naar de Rankwatch Meta Tag Analyzer, vul de URL in van je website en klik op ‘Analyze meta data’.

meta name keywords analyzer

Als je daar het kopje ‘Keywords’ ziet staan met een woord of een aantal woorden bij ‘Value’, dan maak je website gebruikt van meta keywords.

Manier 2: Paginabron weergeven binnen Google Chrome

Manier 2 kan je alleen gebruiken als je Google Chrome gebruikt. Ga binnen Google Chrome naar je website, klik op de rechtermuisknop en dan op ‘Paginabron weergeven’.

Klik vervolgens op CMD + F op Mac of CNTRL + F op Windows om de zoekfunctie binnen de browser te openen. Typ vervolgens ‘keywords’ in.

Als je dan een resultaat te zien krijgt (zoals het voorbeeld hieronder), dan betekent dat de website de HTML tag voor meta keywords heeft.

meta keywords inspecteren chrome

Nee! Meta keywords en de Yoast focus-keyphrase hebben niks met elkaar te maken

Binnen de WordPress SEO plugin Yoast heb je een optie om een focus keyphrase in te vullen. Dit is het zoekwoord waar je wilt dat Yoast je tekst op controleert.

De meta name keywords en de focus keyphrase van Yoast hebben niks met elkaar te maken. Inmiddels heb ik al 5-10 keer gehoord dat mensen denken dat de twee samenhangen. Zeker als mensen al lang met websites werken en denken dat meta keywords nog belangrijk zijn.

Dat is natuurlijk niet gek, omdat het lijkt alsof je met Yoast ook een zoekwoord kan kiezen. Alleen Yoast zet dit zoekwoord nooit in de broncode.

yoast focus keyphrase

Google vindt meta keywords niet leuk (door keyword stuffing)

Aan de titel heb je al kunnen lezen dat meta keywords verleden tijd zijn. Waarom vraag je je af?

Nou, het idee is natuurlijk heel mooi. Dat je 1-op-1 tegen zoekmachines (lees: Google) kan zeggen op welk zoekwoord je wilt scoren.

Maar wat nou als iedereen dat zoekwoord gebruikt in de meta keywords? En wat nou als dan ook nog iedereen de meta keywords vol gaat zetten met tientallen of honderden andere zoekwoorden.

Dan heb je er dus helemaal niks meer aan. En aangezien er zoveel misbruik van werd gemaakt en het op verkeerde manieren werd ingezet, besloten zoekmachines er maar niet meer naar te kijken. 

Advies van OMA: waarom je meta keywords niet meer moet gebruiken

Ons advies is eigenlijk heel simpel: blijf weg bij meta keywords. Mocht je website ze gebruiken, dan adviseer ik zelfs om ze eruit te halen.

Betekent dit dan dat je gestraft kan worden als je ze gebruikt? Google doet dat in ieder geval niet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog