Zoeken
Menu

De rook (van het vuurwerk) is opgetrokken.

We hebben onze katers weer uitgeslapen en elkaar het allerbeste gewenst voor dit jaar.

Inmiddels ben je ‘s avonds weer in de sportschool te vinden om het vetlaagje van die paar extra oliebollen weg te werken en terwijl je op de loopband rent denk je:  ‘Goh, hoe zou het staan met het marktaandeel van de social media in Nederland en Europa?’

Nou, daar hebben we weer naar gekeken en dus kun je het antwoord gewoon hier weer vinden.

Nederland

NederlandSeptember 2019December 2019
Facebook62,86%49,02%
Pinterest21,50%29,98%
Twitter7,61%10,12%
Instagram3,35%6,37%
Youtube2,43%2,53%

Facebook beleefde een relatief stabiel jaar met een marktaandeel dat schommelde tussen de 57% en 63%, maar daar komt aan het eind toch flink verandering in: het platform levert een aantal maanden na elkaar flink wat in, waardoor het maar liefst 13% marktaandeel verliest en voor het eerst sinds hele lange tijd uitkomt onder de 50%.

In plaats van Facebook te gebruiken hebben we blijkbaar massaal gezocht naar lekkere kerstrecepten op Pinterest, hielden we ons op de hoogte van het nieuws via Twitter terwijl we bij familie op bezoek waren en zetten we alle fotootjes daarvan op Instagram.

Adverteerders kozen er immers voor om flink wat te spenderen op Pinterest, Twitter en Instagram, waardoor het social media marktaandeel van die platformen eindigt zoals ook 2019 eindigde: met een flinke knaller.

Zijn we hier getuige van de eerste haarscheuren in de heerschappij van Facebook als het gaat om social media marktaandeel?

Laten we daarvoor eerst eens naar het grotere geheel kijken: Europa.

Europa

EuropaSeptember 2019December 2019
Facebook80,33%72,05%
Pinterest8,31%8,81%%
Twitter5,44%9,91%
Instagram2,45%6,76%
Youtube1,81%1,87%

Ook in heel Europa volgt eenzelfde trend: Facebook verliest dik 10% en de andere kanalen winnen wat, hoewel de stijging van Pinterest en Youtube wel minimaal is.

Daarentegen zijn de stijgingen van Twitter en Instagram wel noemenswaardig, waarbij die laatstgenoemde zelfs bijna verdriedubbeld.

Zou Instagram haar belofte als één van de nieuwe, meest populaire social media kanalen dan in 2020 waar kunnen maken?

Laten we daarvoor eens gaan kijken naar de landen om ons heen.

Duitsland

DuitslandSeptember 2019December 2019
Facebook70,94%57,45%
Pinterest14,74%19,53%
Twitter5,75%9,08%
Instagram2,46%8,05%
Youtube3,69%3,94%

In vergelijking met Nederland en heel Europa is er in Duitsland wat betreft de veranderingen in het social media marktaandeel niets nieuws onder de zon.

Facebook levert wederom dik in, waarbij de overige platformen winnen.

Grote winnaar?

Instagram.

Met een relatieve winst van 327% (om er eens een getal aan te hangen) veruit de meest interessante stijger, hoewel ook de veranderingen bij het marktaandeel van Pinterest en Twitter opmerkelijk zijn te noemen.

België

BelgiëSeptember 2019December 2019
Facebook67,42%56,28%
Pinterest22,56%27,71%
Twitter4,11%7,11%
Instagram2,22%5,49%
Youtube2,20%2,20%

Ook in België verliest Facebook 11% marktaandeel, wat met 5%, 3% en 3% keurig wordt verdeeld over respectievelijk Pinterest, Twitter en Instagram.

En hoewel Youtube in de maanden oktober en november nog schommelde, eindigt het met precies hetzelfde social media marktaandeel als drie maanden geleden.

Wel stabiel in ieder geval.

Meer kunnen we er niet over zeggen.

Conclusie

Met 11 november, Sinterklaas, Black Friday en kerst is Q4 traditioneel gezien het kwartaal waarin veel bedrijven om hun social media budgetten opschroeven om zoveel mogelijk klanten te trekken.

Daarbij geven ze één duidelijk signaal af: Facebook is done.

Althans voor 2019, want we weten nooit wat Mark Zuckerberg nog uit de hoge hoed tovert om dat social media marktaandeel terug te winnen in 2020.

Verder lijken veel ondernemingen ook de weg naar Instagram te hebben gevonden, waardoor het visuele ingestelde platform (dat overigens ook van Facebook is) langzaam maar zeker een betekenisvolle rol kan gaan spelen in het social media landschap.

De ontwikkelingen bij Pinterest en Twitter zijn ook om in de gaten te houden.

En dat gaan we dan ook in 2020 zeker weer doen.

Tot dan!

Bron: gs.statcounter.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog