q4 2019 marktaandeel social media

Q4 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

De rook (van het vuurwerk) is opgetrokken.

We hebben onze katers weer uitgeslapen en elkaar het allerbeste gewenst voor dit jaar.

Inmiddels ben je ‘s avonds weer in de sportschool te vinden om het vetlaagje van die paar extra oliebollen weg te werken en terwijl je op de loopband rent denk je:  ‘Goh, hoe zou het staan met het marktaandeel van de social media in Nederland en Europa?’

Nou, daar hebben we weer naar gekeken en dus kun je het antwoord gewoon hier weer vinden.

Nederland

NederlandSeptember 2019December 2019
Facebook62,86%49,02%
Pinterest21,50%29,98%
Twitter7,61%10,12%
Instagram3,35%6,37%
Youtube2,43%2,53%

Facebook beleefde een relatief stabiel jaar met een marktaandeel dat schommelde tussen de 57% en 63%, maar daar komt aan het eind toch flink verandering in: het platform levert een aantal maanden na elkaar flink wat in, waardoor het maar liefst 13% marktaandeel verliest en voor het eerst sinds hele lange tijd uitkomt onder de 50%.

In plaats van Facebook te gebruiken hebben we blijkbaar massaal gezocht naar lekkere kerstrecepten op Pinterest, hielden we ons op de hoogte van het nieuws via Twitter terwijl we bij familie op bezoek waren en zetten we alle fotootjes daarvan op Instagram.

Adverteerders kozen er immers voor om flink wat te spenderen op Pinterest, Twitter en Instagram, waardoor het social media marktaandeel van die platformen eindigt zoals ook 2019 eindigde: met een flinke knaller.

Zijn we hier getuige van de eerste haarscheuren in de heerschappij van Facebook als het gaat om social media marktaandeel?

Laten we daarvoor eerst eens naar het grotere geheel kijken: Europa.

Europa

EuropaSeptember 2019December 2019
Facebook80,33%72,05%
Pinterest8,31%8,81%%
Twitter5,44%9,91%
Instagram2,45%6,76%
Youtube1,81%1,87%

Ook in heel Europa volgt eenzelfde trend: Facebook verliest dik 10% en de andere kanalen winnen wat, hoewel de stijging van Pinterest en Youtube wel minimaal is.

Daarentegen zijn de stijgingen van Twitter en Instagram wel noemenswaardig, waarbij die laatstgenoemde zelfs bijna verdriedubbeld.

Zou Instagram haar belofte als één van de nieuwe, meest populaire social media kanalen dan in 2020 waar kunnen maken?

Laten we daarvoor eens gaan kijken naar de landen om ons heen.

Duitsland

DuitslandSeptember 2019December 2019
Facebook70,94%57,45%
Pinterest14,74%19,53%
Twitter5,75%9,08%
Instagram2,46%8,05%
Youtube3,69%3,94%

In vergelijking met Nederland en heel Europa is er in Duitsland wat betreft de veranderingen in het social media marktaandeel niets nieuws onder de zon.

Facebook levert wederom dik in, waarbij de overige platformen winnen.

Grote winnaar?

Instagram.

Met een relatieve winst van 327% (om er eens een getal aan te hangen) veruit de meest interessante stijger, hoewel ook de veranderingen bij het marktaandeel van Pinterest en Twitter opmerkelijk zijn te noemen.

België

BelgiëSeptember 2019December 2019
Facebook67,42%56,28%
Pinterest22,56%27,71%
Twitter4,11%7,11%
Instagram2,22%5,49%
Youtube2,20%2,20%

Ook in België verliest Facebook 11% marktaandeel, wat met 5%, 3% en 3% keurig wordt verdeeld over respectievelijk Pinterest, Twitter en Instagram.

En hoewel Youtube in de maanden oktober en november nog schommelde, eindigt het met precies hetzelfde social media marktaandeel als drie maanden geleden.

Wel stabiel in ieder geval.

Meer kunnen we er niet over zeggen.

Conclusie

Met 11 november, Sinterklaas, Black Friday en kerst is Q4 traditioneel gezien het kwartaal waarin veel bedrijven om hun social media budgetten opschroeven om zoveel mogelijk klanten te trekken.

Daarbij geven ze één duidelijk signaal af: Facebook is done.

Althans voor 2019, want we weten nooit wat Mark Zuckerberg nog uit de hoge hoed tovert om dat social media marktaandeel terug te winnen in 2020.

Verder lijken veel ondernemingen ook de weg naar Instagram te hebben gevonden, waardoor het visuele ingestelde platform (dat overigens ook van Facebook is) langzaam maar zeker een betekenisvolle rol kan gaan spelen in het social media landschap.

De ontwikkelingen bij Pinterest en Twitter zijn ook om in de gaten te houden.

En dat gaan we dan ook in 2020 zeker weer doen.

Tot dan!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *