q4 2019 marktaandeel social media

Q4 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

De rook (van het vuurwerk) is opgetrokken.

We hebben onze katers weer uitgeslapen en elkaar het allerbeste gewenst voor dit jaar.

Inmiddels ben je ‘s avonds weer in de sportschool te vinden om het vetlaagje van die paar extra oliebollen weg te werken en terwijl je op de loopband rent denk je:  ‘Goh, hoe zou het staan met het marktaandeel van de social media in Nederland en Europa?’

Nou, daar hebben we weer naar gekeken en dus kun je het antwoord gewoon hier weer vinden.

Nederland

NederlandSeptember 2019December 2019
Facebook62,86%49,02%
Pinterest21,50%29,98%
Twitter7,61%10,12%
Instagram3,35%6,37%
Youtube2,43%2,53%

Facebook beleefde een relatief stabiel jaar met een marktaandeel dat schommelde tussen de 57% en 63%, maar daar komt aan het eind toch flink verandering in: het platform levert een aantal maanden na elkaar flink wat in, waardoor het maar liefst 13% marktaandeel verliest en voor het eerst sinds hele lange tijd uitkomt onder de 50%.

In plaats van Facebook te gebruiken hebben we blijkbaar massaal gezocht naar lekkere kerstrecepten op Pinterest, hielden we ons op de hoogte van het nieuws via Twitter terwijl we bij familie op bezoek waren en zetten we alle fotootjes daarvan op Instagram.

Adverteerders kozen er immers voor om flink wat te spenderen op Pinterest, Twitter en Instagram, waardoor het social media marktaandeel van die platformen eindigt zoals ook 2019 eindigde: met een flinke knaller.

Zijn we hier getuige van de eerste haarscheuren in de heerschappij van Facebook als het gaat om social media marktaandeel?

Laten we daarvoor eerst eens naar het grotere geheel kijken: Europa.

Europa

EuropaSeptember 2019December 2019
Facebook80,33%72,05%
Pinterest8,31%8,81%%
Twitter5,44%9,91%
Instagram2,45%6,76%
Youtube1,81%1,87%

Ook in heel Europa volgt eenzelfde trend: Facebook verliest dik 10% en de andere kanalen winnen wat, hoewel de stijging van Pinterest en Youtube wel minimaal is.

Daarentegen zijn de stijgingen van Twitter en Instagram wel noemenswaardig, waarbij die laatstgenoemde zelfs bijna verdriedubbeld.

Zou Instagram haar belofte als één van de nieuwe, meest populaire social media kanalen dan in 2020 waar kunnen maken?

Laten we daarvoor eens gaan kijken naar de landen om ons heen.

Duitsland

DuitslandSeptember 2019December 2019
Facebook70,94%57,45%
Pinterest14,74%19,53%
Twitter5,75%9,08%
Instagram2,46%8,05%
Youtube3,69%3,94%

In vergelijking met Nederland en heel Europa is er in Duitsland wat betreft de veranderingen in het social media marktaandeel niets nieuws onder de zon.

Facebook levert wederom dik in, waarbij de overige platformen winnen.

Grote winnaar?

Instagram.

Met een relatieve winst van 327% (om er eens een getal aan te hangen) veruit de meest interessante stijger, hoewel ook de veranderingen bij het marktaandeel van Pinterest en Twitter opmerkelijk zijn te noemen.

België

BelgiëSeptember 2019December 2019
Facebook67,42%56,28%
Pinterest22,56%27,71%
Twitter4,11%7,11%
Instagram2,22%5,49%
Youtube2,20%2,20%

Ook in België verliest Facebook 11% marktaandeel, wat met 5%, 3% en 3% keurig wordt verdeeld over respectievelijk Pinterest, Twitter en Instagram.

En hoewel Youtube in de maanden oktober en november nog schommelde, eindigt het met precies hetzelfde social media marktaandeel als drie maanden geleden.

Wel stabiel in ieder geval.

Meer kunnen we er niet over zeggen.

Conclusie

Met 11 november, Sinterklaas, Black Friday en kerst is Q4 traditioneel gezien het kwartaal waarin veel bedrijven om hun social media budgetten opschroeven om zoveel mogelijk klanten te trekken.

Daarbij geven ze één duidelijk signaal af: Facebook is done.

Althans voor 2019, want we weten nooit wat Mark Zuckerberg nog uit de hoge hoed tovert om dat social media marktaandeel terug te winnen in 2020.

Verder lijken veel ondernemingen ook de weg naar Instagram te hebben gevonden, waardoor het visuele ingestelde platform (dat overigens ook van Facebook is) langzaam maar zeker een betekenisvolle rol kan gaan spelen in het social media landschap.

De ontwikkelingen bij Pinterest en Twitter zijn ook om in de gaten te houden.

En dat gaan we dan ook in 2020 zeker weer doen.

Tot dan!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]