Let’s get started.
Disclaimer: het gaat hier niet om de maximale lengte van content op social media, maar om de lengte waarmee je doorgaans het beste resultaat boekt!
Tegenwoordig hebben posts van bedrijven en organisaties per definitie een minder groot bereik op Facebook. Des te belangrijker dus om meteen de aandacht te pakken in je berichten en Ads.
Daarom adviseren we je om Facebookberichten niet te lang te maken. Lange berichten worden namelijk snel afgekapt met de bekende ‘… Meer lezen’ link en daar klikt of drukt bijna niemand op.
De ideale lengte van een post op Facebook is dan ook tussen de 40 en 80 tekens lang.
Kort genoeg om niet te vervelen en lang genoeg om toch je boodschap over te kunnen brengen.
Korter is beter dus. En dat geldt ook voor advertenties. Een headline (het belangrijkste van je Ad!) werkt meestal het best met slechts 4 of 5 woorden. Gebruik die dan ook vooral om de aandacht te trekken.
Vervolgens kun je in de tekst van je advertentie wat meer context bieden. Maar gebruik ook daar niet te veel ruimte voor.
Met zo’n 80 à 90 tekens biedt je Facebookers al meer dan voldoende context én zorg je er ook meteen voor dat je advertentie goed wordt weergegeven op zowel desktops als op tablets en mobiele telefoons.
Wat betreft de ideale lengte van video’s op Facebook: dat ligt eraan. Viral video’s duren vaak 30 tot 60 seconden. Stories presteren het best wanneer ze korter zijn dan 20 seconden.
Langere video’s van bijvoorbeeld livestreaming of terugkerende items doen het trouwens ook goed op Facebook. Zorg er dan wel voor dat je video’s langer dan zijn 3 minuten. Ook omdat je daarmee in aanmerking komt voor in-stream ads!
Tekstberichten/captions: 40-80 tekens
Ad headline: 19 woorden
Advertentietekst: 19 woorden
Linkbeschrijving: 13 woorden
Video content: 30-60 seconden / 3+ minuten
Stories: 20 seconden
Instagram draait om visuele content. Om afbeeldingen en video’s.
Hoewel je ruim 2000 tekens hebt voor je bericht (of caption, zoals dat zo mooi heet), houden we het op Insta beter kort.
Gebruikers scrollen namelijk snel door hun tijdlijn heen. Daarom kun je beter tot zo’n 140-150 characters gebruiken voor je caption. Of 125 voor gesponsorde berichten.
Met die lengte wordt je beschrijving op alle apparaten volledig weergegeven en heb je ook nog wat ruimte over voor 3-5 korte hashtags (tot 24 tekens per tag).
Korte hashtags? Ja, korte. #wantdekansiskleindatiemandopeenlangehashtagzoekt#enbovendienisheteenbeetjelastigtelezenallemaal
En waarom niet meer dan 5 stuks? Als je er meer gebruikt, dan lijkt je bericht op spam. Alsof je wanhopig op zoek bent naar aandacht.
Dat vindt Instagram zelf ook, dus zorgt het algoritme ervoor dat je berichten met veel hashtags aan zichtbaarheid verliezen. Niet de bedoeling.
En de lengte van de video’s zelf? Ook die kun je beter kort houden om de kans op succes te vergroten. Normale videoberichten werken het best bij 15 seconden. Voor Stories en Reels kun je 7 tot 15 seconden aanhouden.
Posts/captions: 140 tekens (125 voor gesponsorde berichten)
Hashtags: max. 24 tekens
Video’s: 15 seconden
Stories: 7-15 seconden
Reels: 15 seconden
Bij TikTok draait het maar om één ding: snelle, behapbare content.
Laat die halve documentaire dus maar achterwege en mik op video’s van 7 tot 15 seconden.
Dat is lang genoeg om de aandacht te trekken en kort genoeg om die aandacht ook de hele video vast te houden.
Dat is belangrijk. Want hoe meer mensen je video bekijken, hoe groter de kans dat je tussen de ‘Voor jou’ filmpjes van je doelgroep terechtkomt.
Draai je een advertentiecampagne op TikTok? Dan heb je wel iets meer ruimte. Het platform raadt dan namelijk video’s van 21-34 seconden aan voor het beste resultaat.
TikTok video’s: 7-15 seconden
TikTok Ads: 21-34 seconden
Er is weinig bekend over de ideale lengte van posts op LinkedIn, maar we weten wel dat het platform berichten na ongeveer 140 tekens afkapt met ‘… meer weergeven’.
Je wilt dat je bericht daar dus binnen blijft. Zorg er dus voor dat je bericht maximaal 25 woorden is. Dat geldt voor zowel normale updates als gepromote berichten.
Wil je een langere post schrijven? Of deel je een artikel (ideale lengte daarvan is ongeveer 2000 woorden)? Zorg er dan dus ook voor dat je intro ongeveer 25 woorden is.
En wil je echt opvallen in de feed van je connecties? Gebruik een video, want die speelt bij LinkedIn automatisch af. Maar zorg er wel voor dat ‘ie niet meer dan 30 seconden is of 15 seconden voor video ads.
Connecties hebben vaak helemaal geen tijd en zin om tien minuten naar je nieuwe product launch te kijken.
LinkedIn posts: 25 woorden
Artikelen: 2000 woorden
Video’s: 30 seconden
Video ads: 15 seconden
Twitter stond bekend om de maximale ruimte van 140 tekens. Later werd dat uitgebreid naar 280 om het schrijven van tweets wat makkelijker te maken.
Maar dat betekent niet dat je daar ook gebruik van moet maken.
Sterker nog, tweets met 70-100 tekens en korte hashtags van maximaal 6 karakters zorgen over het algemeen voor het grootste bereik en het meeste engagement. Zowel organisch als gepromoot.
Dat komt omdat Twitter voornamelijk gebruikt wordt om nieuwsupdates snel de wereld in te slingeren. Met de nadruk op snel. En daar hoort dus een kort bericht bij.
Niet de zaterdagbijlage in het NRC.
Heb je meer ruimte nodig om je punt te maken? Maak dan een video. Want video’s van ongeveer 44 seconden doen het gek genoeg het best op Twitter!
Tweets: 70-100 tekens
Hashtags: max. 6 tekens
Video’s: 44 seconden
Net als bij Instagram draait Pinterest vooral om het visuele aspect van berichten (pins).
Dat neemt niet weg dat je met de beschrijving van je pins de gelegenheid hebt om wat extra uitleg en context te bieden. Wat extra ruimte om je volgers te overtuigen van je inspirerende product.
In tegenstelling tot de andere platformen – waar korter vaak beter is – kun je op Pinterest rustig wat meer tekst gebruiken: een beschrijving van zo’n 200 tekens werkt het best voor meer repins. Genoeg ruimte om nog wat extra keywords erin te verwerken!
Pinterest caption: 200 tekens
Youtube draait volledig om video’s. Daar heeft tekst niets mee te maken. Althans, dat zou je denken.
Veel mensen vergeten namelijk dat YouTube ook gewoon een zoekmachine is. Dat houdt in dat de titel en beschrijving van je video bepalen of je video vaak gevonden wordt (of juist niet).
Je hebt in de titel ongeveer 70 tekens om de juiste zoekwoorden in te verwerken en in de beschrijving zo’n 150 tekens om te vertellen waar je video over gaat zonder te worden afgekapt.
En de ideale lengte van een video op YouTube? Dat ligt eraan. Voor reguliere content kun je het best 7-15 minuten aanhouden. Let op: je hebt video’s van 10 minuten nodig om geld te verdienen met advertenties in je video.
Maar probeer je viral te gaan? Dan kun je beter een video van 2 minuten maken. Shorts zijn idealiter nog korter: 15 seconden max. Maar dat zit natuurlijk al in de naam.
Long form content: 7-15 minuten
(Viral) video’s: 2 minuten
Shorts: 15 seconden
Titels: 70 tekens
Beschrijvingen: 150 tekens
Snapchat is ook zo’n platform waarbij het allemaal draait om snackable content. Met andere woorden: houd het kort. En in dit geval heel kort zelfs. De ideale lengte van een Snap is namelijk 7-15 seconden.
Het draait daarbij allemaal om de video. De caption is minder belangrijk. Maar als je die toch wilt optimaliseren, gebruik dan ongeveer 50 tekens.
Snapchat Story: 7-15 seconden
Caption: 50 tekens
De ideale lengte van posts op social media is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Het kan goed zijn dat jouw doelgroep juist graag veel leest of lange video’s kijkt.
Uiteindelijk draait het allemaal om de kwaliteit van je berichten. Die moet goed zijn. Je posts moeten waarde toevoegen. Altijd.
Maar begin je net met social media marketing of wil je jouw posts zoveel mogelijk optimaliseren? Dan heb je met bovenstaande lengtes in ieder geval een paar mooie richtlijnen waarmee je de kans op succes vergroot.
Dat scheelt weer!
Deze post verscheen origineel in oktober 2018 en is voor het laatst geüpdatet in augustus 2023.
De ideale lengte voor berichten op social media is belangrijk omdat je posts anders afgekapt worden. Scrollers zien je bericht dan niet helemaal in één oogopslag waardoor je je boodschap niet goed kunt overbrengen. En niet iedereen drukt op ‘meer lezen’ of iets dergelijks. Zeker belangrijk bij advertenties dus!
De ideale lengte voor een video op social media ligt aan het kanaal. Bij Snapchat, TikTok en Instagram kun je het beter kort houden: maximaal 10 seconden. Die platformen worden namelijk gebruikt voor entertainment en snelle consumptie. Op LinkedIn en YouTube heb je wat langer de tijd; respectievelijk 30 seconden en 3 minuten!
Je hebt ruim 2000 tekens voor je instagram bericht. Daar kun je dus behoorlijke lange berichten typen. Toch is het slim om het wat korter te houden: maximaal 120 characters. Je bericht wordt dan op alle apparaten volledig weergegeven. Zonder afgekapt te worden. Bovendien heb je dan ook nog genoeg ruimte over voor wat hashtags!
De ideale lengte van een reel op Instagram ligt tussen de 7 en 15 seconden. Met die lengte kun je namelijk niet alleen de aandacht trekken, maar is de kans ook groter dat je de aandacht de volledige video vasthoudt. Bij lange reels haken veel kijkers namelijk af na een seconde of 15!
De ideale lengte van een TikTok video is ongeveer 7-15 seconden. Daarmee behaal je over het algemeen de beste resultaten qua betrokkenheid en views. Advertenties op TikTok zijn in het ideale geval wat langer. Daar haal je met ads van 21-34 seconden over het algemeen de beste resultaten.
De ideale lengte van een LinkedIn bericht ligt tussen de 16 en 25 woorden. Daarmee weet je namelijk zeker dat je post niet afgekapt wordt en dat lezers je hele bericht zien. Je hebt ongeveer 140 tekens om de aandacht te trekken en je punt te maken. Vergelijkbaar met een tweetje dus!
2 reacties op “De ideale lengte van posts en berichten op social media”
Dank je wel voor dit artikel. Erg fijn om te weten!
Geen dank Irene! Welke social media kanalen zet jij vooral in?