Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!
Nederland | Juni 2018 | September 2018 |
59,25% | 61,44% | |
19,64% | 18,02% | |
8,30% | 7,39% | |
4,50% | 5,59% | |
Youtube | 4,08% | 3,67% |
In Nederland zet de daling van het marktaandeel van Facebook van de afgelopen maanden in ieder geval niet door. Sterker nog, het laat voor het eerst sinds ruim een jaar weer een kleine stijging zien. Wellicht komt het omdat we massaal onze vakantiekiekjes met een zo groot mogelijk publiek wilden delen…
Dat deden we trouwens ook op Instagram, laat de data zien. Het marktaandeel van dat sociale medium laat een groei zien van bijna 20%. Misschien ook omdat de nieuwe videofuncties van Instagram wat marktaandeel van Youtube weten af te snoepen. En ook Pinterest en Twitter profiteren niet bepaald van de vakantieperiode.
Europa | Juni 2018 | September 2018 |
70,02% | 73,00% | |
10,86% | 10,16% | |
6,77% | 6,08% | |
2,92% | 2,95% | |
Youtube | 5,79% | 4,66% |
Over heel Europa gezien is Facebook als grote winnaar uit de bus gekomen. Ook daar stijgt het marktaandeel van Facebook na lange tijd weer eens. Het marktaandeel van Instagram blijft nagenoeg gelijk en, zoals we ook al in Nederland zagen, leveren Pinterest, Twitter en vooral Youtube wat marktaandeel in.
Duitsland | Juni 2018 | September 2018 |
61,28% | 69,88% | |
21,61% | 14,95% | |
4,49% | 4,14% | |
1,97% | 2,25% | |
Youtube | 6,83% | 5,39% |
Hoe staat het er dan voor bij onze oosterburen? Het marktaandeel van Facebook stijgt in Duitsland enorm, waar de Duitsers zich massaal af lijken te keren van Pinterest. Het marktaandeel van Twitter daal licht en ook lijkt Duitsland nog niet echt de weg naar Instagram te hebben gevonden. Youtube laat, net zoals in heel Europa, ook hier een aardige daling zien.
België | Juni 2018 | September 2018 |
63,97% | 62,03% | |
22,57% | 23,07% | |
3,85% | 4,18% | |
2,56% | 3,30% | |
Youtube | 4,11% | 4,48% |
In ons zuiden wordt er met de trend gebroken. In België verliest Facebook juist weer een beetje marktaandeel, waar het toch een aardige winst boekte in de rest van Europa. Ook Pinterest wint een heel klein beetje. Net als Twitter en Youtube, trouwens. Dat strookt niet met de algehele trend in de social media marktaandelen. Wat betreft het marktaandeel doet Instagram het bij de Belgen, net als in de rest van Europa, wederom prima met een kleine stijging.
Ondanks alle schandalen en het gekrenkte vertrouwen in het sociale medium, wint Facebook weer marktaandeel terug. Ook Instagram blijft een stabiele stijger wat betreft de marktaandelen. Pinterest, Twitter en Youtube leveren over het algemeen opnieuw in.
Of deze trend zich doorzet is moeilijk te voorspellen. Privacyschandalen gooien bijvoorbeeld al snel roet in het eten van de stijgers of zetten een vrije val in voor de kanalen aan de verliezende hand. Hoe dan ook, we houden het nauwlettend voor je in de gaten. Het advies voor nu: zet in op Facebook en Instagram voor stabiele resultaten van je advertenties of content marketing strategie.
Bron: gs.statcounter.com
2 reacties op “Marktaandeel social media kanalen Q3 2018”
Dat youtube daalt in de meeste geographische target verbaast me wel een beetje. Het is natuurlijk een moment opname, maar generatie Z, als ik kijk in mijn eigen omgeving zit tegenwoordig eigenlijk alleen maar achter Youtube. Youtube als zoekmachine overstijgt google al op een groot type zoekwoorden met bepaalde zoekintenties.
Ben ik met je eens Luuk. Natuurlijk zijn dit momentopnames van 3 maanden :-). De zoekintentie op YouTube kan erg verschillen met bijvoorbeeld Google, maar Google is nog steeds altijd heer en meester als het aankomt op volume. Elk kanaal heeft zo zijn eigen charme en voordelen.