Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Nederland

NederlandJuni 2018September 2018
Facebook59,25%61,44%
Pinterest19,64%18,02%
Twitter8,30%7,39%
Instagram4,50%5,59%
Youtube4,08%3,67%

In Nederland zet de daling van het marktaandeel van Facebook van de afgelopen maanden in ieder geval niet door. Sterker nog, het laat voor het eerst sinds ruim een jaar weer een kleine stijging zien. Wellicht komt het omdat we massaal onze vakantiekiekjes met een zo groot mogelijk publiek wilden delen…

Dat deden we trouwens ook op Instagram, laat de data zien. Het marktaandeel van dat sociale medium laat een groei zien van bijna 20%. Misschien ook omdat de nieuwe videofuncties van Instagram wat marktaandeel van Youtube weten af te snoepen. En ook Pinterest en Twitter profiteren niet bepaald van de vakantieperiode.

Europa

EuropaJuni 2018September 2018
Facebook70,02%73,00%
Pinterest10,86%10,16%
Twitter6,77%6,08%
Instagram2,92%2,95%
Youtube5,79%4,66%

Over heel Europa gezien is Facebook als grote winnaar uit de bus gekomen. Ook daar stijgt het marktaandeel van Facebook na lange tijd weer eens. Het marktaandeel van Instagram blijft nagenoeg gelijk en, zoals we ook al in Nederland zagen, leveren Pinterest, Twitter en vooral Youtube wat marktaandeel in.

Duitsland

DuitslandJuni 2018September 2018
Facebook61,28%69,88%
Pinterest21,61%14,95%
Twitter4,49%4,14%
Instagram1,97%2,25%
Youtube6,83%5,39%

Hoe staat het er dan voor bij onze oosterburen? Het marktaandeel van Facebook stijgt in Duitsland enorm, waar de Duitsers zich massaal af lijken te keren van Pinterest. Het marktaandeel van Twitter daal licht en ook lijkt Duitsland nog niet echt de weg naar Instagram te hebben gevonden. Youtube laat, net zoals in heel Europa, ook hier een aardige daling zien.

België

BelgiëJuni 2018September 2018
Facebook63,97%62,03%
Pinterest22,57%23,07%
Twitter3,85%4,18%
Instagram2,56%3,30%
Youtube4,11%4,48%

In ons zuiden wordt er met de trend gebroken. In België verliest Facebook juist weer een beetje marktaandeel, waar het toch een aardige winst boekte in de rest van Europa. Ook Pinterest wint een heel klein beetje. Net als Twitter en Youtube, trouwens. Dat strookt niet met de algehele trend in de social media marktaandelen. Wat betreft het marktaandeel doet Instagram het bij de Belgen, net als in de rest van Europa, wederom prima met een kleine stijging.

Kortom…

Ondanks alle schandalen en het gekrenkte vertrouwen in het sociale medium, wint Facebook weer marktaandeel terug. Ook Instagram blijft een stabiele stijger wat betreft de marktaandelen. Pinterest, Twitter en Youtube leveren over het algemeen opnieuw in.

Of deze trend zich doorzet is moeilijk te voorspellen. Privacyschandalen gooien bijvoorbeeld al snel roet in het eten van de stijgers of zetten een vrije val in voor de kanalen aan de verliezende hand. Hoe dan ook, we houden het nauwlettend voor je in de gaten. Het advies voor nu: zet in op Facebook en Instagram voor stabiele resultaten van je advertenties of content marketing strategie.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Luuk schreef:

    Dat youtube daalt in de meeste geographische target verbaast me wel een beetje. Het is natuurlijk een moment opname, maar generatie Z, als ik kijk in mijn eigen omgeving zit tegenwoordig eigenlijk alleen maar achter Youtube. Youtube als zoekmachine overstijgt google al op een groot type zoekwoorden met bepaalde zoekintenties.

    • Daniel Kuipers schreef:

      Ben ik met je eens Luuk. Natuurlijk zijn dit momentopnames van 3 maanden :-). De zoekintentie op YouTube kan erg verschillen met bijvoorbeeld Google, maar Google is nog steeds altijd heer en meester als het aankomt op volume. Elk kanaal heeft zo zijn eigen charme en voordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *