WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Nederland

NederlandJuni 2018September 2018
Facebook59,25%61,44%
Pinterest19,64%18,02%
Twitter8,30%7,39%
Instagram4,50%5,59%
Youtube4,08%3,67%

In Nederland zet de daling van het marktaandeel van Facebook van de afgelopen maanden in ieder geval niet door. Sterker nog, het laat voor het eerst sinds ruim een jaar weer een kleine stijging zien. Wellicht komt het omdat we massaal onze vakantiekiekjes met een zo groot mogelijk publiek wilden delen…

Dat deden we trouwens ook op Instagram, laat de data zien. Het marktaandeel van dat sociale medium laat een groei zien van bijna 20%. Misschien ook omdat de nieuwe videofuncties van Instagram wat marktaandeel van Youtube weten af te snoepen. En ook Pinterest en Twitter profiteren niet bepaald van de vakantieperiode.

Europa

EuropaJuni 2018September 2018
Facebook70,02%73,00%
Pinterest10,86%10,16%
Twitter6,77%6,08%
Instagram2,92%2,95%
Youtube5,79%4,66%

Over heel Europa gezien is Facebook als grote winnaar uit de bus gekomen. Ook daar stijgt het marktaandeel van Facebook na lange tijd weer eens. Het marktaandeel van Instagram blijft nagenoeg gelijk en, zoals we ook al in Nederland zagen, leveren Pinterest, Twitter en vooral Youtube wat marktaandeel in.

Duitsland

DuitslandJuni 2018September 2018
Facebook61,28%69,88%
Pinterest21,61%14,95%
Twitter4,49%4,14%
Instagram1,97%2,25%
Youtube6,83%5,39%

Hoe staat het er dan voor bij onze oosterburen? Het marktaandeel van Facebook stijgt in Duitsland enorm, waar de Duitsers zich massaal af lijken te keren van Pinterest. Het marktaandeel van Twitter daal licht en ook lijkt Duitsland nog niet echt de weg naar Instagram te hebben gevonden. Youtube laat, net zoals in heel Europa, ook hier een aardige daling zien.

België

BelgiëJuni 2018September 2018
Facebook63,97%62,03%
Pinterest22,57%23,07%
Twitter3,85%4,18%
Instagram2,56%3,30%
Youtube4,11%4,48%

In ons zuiden wordt er met de trend gebroken. In België verliest Facebook juist weer een beetje marktaandeel, waar het toch een aardige winst boekte in de rest van Europa. Ook Pinterest wint een heel klein beetje. Net als Twitter en Youtube, trouwens. Dat strookt niet met de algehele trend in de social media marktaandelen. Wat betreft het marktaandeel doet Instagram het bij de Belgen, net als in de rest van Europa, wederom prima met een kleine stijging.

Kortom…

Ondanks alle schandalen en het gekrenkte vertrouwen in het sociale medium, wint Facebook weer marktaandeel terug. Ook Instagram blijft een stabiele stijger wat betreft de marktaandelen. Pinterest, Twitter en Youtube leveren over het algemeen opnieuw in.

Of deze trend zich doorzet is moeilijk te voorspellen. Privacyschandalen gooien bijvoorbeeld al snel roet in het eten van de stijgers of zetten een vrije val in voor de kanalen aan de verliezende hand. Hoe dan ook, we houden het nauwlettend voor je in de gaten. Het advies voor nu: zet in op Facebook en Instagram voor stabiele resultaten van je advertenties of content marketing strategie.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Luuk schreef:

    Dat youtube daalt in de meeste geographische target verbaast me wel een beetje. Het is natuurlijk een moment opname, maar generatie Z, als ik kijk in mijn eigen omgeving zit tegenwoordig eigenlijk alleen maar achter Youtube. Youtube als zoekmachine overstijgt google al op een groot type zoekwoorden met bepaalde zoekintenties.

    • Daniel Kuipers schreef:

      Ben ik met je eens Luuk. Natuurlijk zijn dit momentopnames van 3 maanden :-). De zoekintentie op YouTube kan erg verschillen met bijvoorbeeld Google, maar Google is nog steeds altijd heer en meester als het aankomt op volume. Elk kanaal heeft zo zijn eigen charme en voordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *