Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Nederland

NederlandJuni 2018September 2018
Facebook59,25%61,44%
Pinterest19,64%18,02%
Twitter8,30%7,39%
Instagram4,50%5,59%
Youtube4,08%3,67%

In Nederland zet de daling van het marktaandeel van Facebook van de afgelopen maanden in ieder geval niet door. Sterker nog, het laat voor het eerst sinds ruim een jaar weer een kleine stijging zien. Wellicht komt het omdat we massaal onze vakantiekiekjes met een zo groot mogelijk publiek wilden delen…

Dat deden we trouwens ook op Instagram, laat de data zien. Het marktaandeel van dat sociale medium laat een groei zien van bijna 20%. Misschien ook omdat de nieuwe videofuncties van Instagram wat marktaandeel van Youtube weten af te snoepen. En ook Pinterest en Twitter profiteren niet bepaald van de vakantieperiode.

Europa

EuropaJuni 2018September 2018
Facebook70,02%73,00%
Pinterest10,86%10,16%
Twitter6,77%6,08%
Instagram2,92%2,95%
Youtube5,79%4,66%

Over heel Europa gezien is Facebook als grote winnaar uit de bus gekomen. Ook daar stijgt het marktaandeel van Facebook na lange tijd weer eens. Het marktaandeel van Instagram blijft nagenoeg gelijk en, zoals we ook al in Nederland zagen, leveren Pinterest, Twitter en vooral Youtube wat marktaandeel in.

Duitsland

DuitslandJuni 2018September 2018
Facebook61,28%69,88%
Pinterest21,61%14,95%
Twitter4,49%4,14%
Instagram1,97%2,25%
Youtube6,83%5,39%

Hoe staat het er dan voor bij onze oosterburen? Het marktaandeel van Facebook stijgt in Duitsland enorm, waar de Duitsers zich massaal af lijken te keren van Pinterest. Het marktaandeel van Twitter daal licht en ook lijkt Duitsland nog niet echt de weg naar Instagram te hebben gevonden. Youtube laat, net zoals in heel Europa, ook hier een aardige daling zien.

België

BelgiëJuni 2018September 2018
Facebook63,97%62,03%
Pinterest22,57%23,07%
Twitter3,85%4,18%
Instagram2,56%3,30%
Youtube4,11%4,48%

In ons zuiden wordt er met de trend gebroken. In België verliest Facebook juist weer een beetje marktaandeel, waar het toch een aardige winst boekte in de rest van Europa. Ook Pinterest wint een heel klein beetje. Net als Twitter en Youtube, trouwens. Dat strookt niet met de algehele trend in de social media marktaandelen. Wat betreft het marktaandeel doet Instagram het bij de Belgen, net als in de rest van Europa, wederom prima met een kleine stijging.

Kortom…

Ondanks alle schandalen en het gekrenkte vertrouwen in het sociale medium, wint Facebook weer marktaandeel terug. Ook Instagram blijft een stabiele stijger wat betreft de marktaandelen. Pinterest, Twitter en Youtube leveren over het algemeen opnieuw in.

Of deze trend zich doorzet is moeilijk te voorspellen. Privacyschandalen gooien bijvoorbeeld al snel roet in het eten van de stijgers of zetten een vrije val in voor de kanalen aan de verliezende hand. Hoe dan ook, we houden het nauwlettend voor je in de gaten. Het advies voor nu: zet in op Facebook en Instagram voor stabiele resultaten van je advertenties of content marketing strategie.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Luuk schreef:

    Dat youtube daalt in de meeste geographische target verbaast me wel een beetje. Het is natuurlijk een moment opname, maar generatie Z, als ik kijk in mijn eigen omgeving zit tegenwoordig eigenlijk alleen maar achter Youtube. Youtube als zoekmachine overstijgt google al op een groot type zoekwoorden met bepaalde zoekintenties.

    • Daniel Kuipers schreef:

      Ben ik met je eens Luuk. Natuurlijk zijn dit momentopnames van 3 maanden :-). De zoekintentie op YouTube kan erg verschillen met bijvoorbeeld Google, maar Google is nog steeds altijd heer en meester als het aankomt op volume. Elk kanaal heeft zo zijn eigen charme en voordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *