Marktaandeel social media kanalen q3 2018

Marktaandeel social media in Nederland en Europa – Q3 2018

Het is nu echt herfst en dat houdt in dat we weer eens gaan kijken wat de zomer voor impact heeft gehad op de marktaandelen van de verschillende social media kanalen. Welk platform schiet als een kersverse paddestoel uit de grond? En welk kanaal kan zich op gaan maken voor een winterslaap? Laten we gaan kijken!

Nederland

NederlandJuni 2018September 2018
Facebook59,25%61,44%
Pinterest19,64%18,02%
Twitter8,30%7,39%
Instagram4,50%5,59%
Youtube4,08%3,67%

In Nederland zet de daling van het marktaandeel van Facebook van de afgelopen maanden in ieder geval niet door. Sterker nog, het laat voor het eerst sinds ruim een jaar weer een kleine stijging zien. Wellicht komt het omdat we massaal onze vakantiekiekjes met een zo groot mogelijk publiek wilden delen…

Dat deden we trouwens ook op Instagram, laat de data zien. Het marktaandeel van dat sociale medium laat een groei zien van bijna 20%. Misschien ook omdat de nieuwe videofuncties van Instagram wat marktaandeel van Youtube weten af te snoepen. En ook Pinterest en Twitter profiteren niet bepaald van de vakantieperiode.

Europa

EuropaJuni 2018September 2018
Facebook70,02%73,00%
Pinterest10,86%10,16%
Twitter6,77%6,08%
Instagram2,92%2,95%
Youtube5,79%4,66%

Over heel Europa gezien is Facebook als grote winnaar uit de bus gekomen. Ook daar stijgt het marktaandeel van Facebook na lange tijd weer eens. Het marktaandeel van Instagram blijft nagenoeg gelijk en, zoals we ook al in Nederland zagen, leveren Pinterest, Twitter en vooral Youtube wat marktaandeel in.

Duitsland

DuitslandJuni 2018September 2018
Facebook61,28%69,88%
Pinterest21,61%14,95%
Twitter4,49%4,14%
Instagram1,97%2,25%
Youtube6,83%5,39%

Hoe staat het er dan voor bij onze oosterburen? Het marktaandeel van Facebook stijgt in Duitsland enorm, waar de Duitsers zich massaal af lijken te keren van Pinterest. Het marktaandeel van Twitter daal licht en ook lijkt Duitsland nog niet echt de weg naar Instagram te hebben gevonden. Youtube laat, net zoals in heel Europa, ook hier een aardige daling zien.

België

BelgiëJuni 2018September 2018
Facebook63,97%62,03%
Pinterest22,57%23,07%
Twitter3,85%4,18%
Instagram2,56%3,30%
Youtube4,11%4,48%

In ons zuiden wordt er met de trend gebroken. In België verliest Facebook juist weer een beetje marktaandeel, waar het toch een aardige winst boekte in de rest van Europa. Ook Pinterest wint een heel klein beetje. Net als Twitter en Youtube, trouwens. Dat strookt niet met de algehele trend in de social media marktaandelen. Wat betreft het marktaandeel doet Instagram het bij de Belgen, net als in de rest van Europa, wederom prima met een kleine stijging.

Kortom…

Ondanks alle schandalen en het gekrenkte vertrouwen in het sociale medium, wint Facebook weer marktaandeel terug. Ook Instagram blijft een stabiele stijger wat betreft de marktaandelen. Pinterest, Twitter en Youtube leveren over het algemeen opnieuw in.

Of deze trend zich doorzet is moeilijk te voorspellen. Privacyschandalen gooien bijvoorbeeld al snel roet in het eten van de stijgers of zetten een vrije val in voor de kanalen aan de verliezende hand. Hoe dan ook, we houden het nauwlettend voor je in de gaten. Het advies voor nu: zet in op Facebook en Instagram voor stabiele resultaten van je advertenties of content marketing strategie.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Luuk schreef:

    Dat youtube daalt in de meeste geographische target verbaast me wel een beetje. Het is natuurlijk een moment opname, maar generatie Z, als ik kijk in mijn eigen omgeving zit tegenwoordig eigenlijk alleen maar achter Youtube. Youtube als zoekmachine overstijgt google al op een groot type zoekwoorden met bepaalde zoekintenties.

    • Daniel Kuipers schreef:

      Ben ik met je eens Luuk. Natuurlijk zijn dit momentopnames van 3 maanden :-). De zoekintentie op YouTube kan erg verschillen met bijvoorbeeld Google, maar Google is nog steeds altijd heer en meester als het aankomt op volume. Elk kanaal heeft zo zijn eigen charme en voordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *