Zoeken
Menu

Wat is Search Generative Experience (SGE)?

Search Generative Experience is een nieuwe zoekfunctie van Google waarbij de zoekmachine AI gebruikt om antwoord te geven op je zoekopdrachten. Inmiddels is het uitgerold in meerdere landen en kennen we het in Nederland onder de naam AI Overview of AI Overzicht (AIO).

Om zoeken op nog makkelijker, sneller en duidelijker te maken geeft Google haar gebruikers met Search Generative Experience nieuwe mogelijkheden:

  • AI Overviews: Google geeft een snelle en beknopte samenvatting van informatie uit de verschillende websites uit de zoekresultaten.
  • Gepersonaliseerde resultaten: de AI van Search Generative Experience gebruikt context, eerdere zoekopdrachten of bijvoorbeeld locatie om gepersonaliseerde (en dus meer relevante) resultaten te geven.
  • Ingewikkelde zoekopdrachten: SGE geeft betere resultaten bij langere en ingewikkelde zoekopdrachten (een beetje zoals ChatGPT dus).

Hoe werkt het?

Pas op: technisch verhaal incoming.

Generative Search werkt met generative AI die content kan creëren. Niet alleen tekst, maar bijvoorbeeld ook afbeeldingen of video. Die AI bestaat voor een deel uit grote taalmodellen die getraind zijn met een heleboel data en technologieën als natural language processing (NLP) en machine learning.

Daardoor is Google in staat om de intentie achter zoekopdrachten beter te begrijpen, content te verwerken én zelf een antwoord te formuleren op basis van die content.

Impact van SGE en Google AI Overviews

Search Generative Experience en Google AI Overviews hebben flinke gevolgen voor de manier waarop mensen zoeken.

Een voorbeeld: je wil weten wat de beste tijd is voor een vakantie op Bali, dus je googelt ‘beste reistijd bali’.

Google geeft je meteen antwoord:

“De beste tijd om naar Bali te reizen is van mei tot en met september, dat is het droge seizoen. Dit is de periode met veel zonuren, weinig regen en aangename temperaturen, perfect voor strandvakanties en andere buitenactiviteiten.”

Top. Precies de info die je nodig had en je hoeft er geen heel blog van één of andere vakantiediscounter voor door te spitten.

Jij blij, Google blij.

Maar website-eigenaren? Iets minder blij.

Mensen klikken namelijk minder snel door naar een website. Jouw website. En dat is toch wel waar je bezoekers omtovert tot klanten.

Gevolg? Die nummer 1 positie in Google is minder waard dan vroeger.

Maar aan de andere kant: er zijn ook kansen.

Als je content namelijk wordt gebruikt in AI Overviews bij een bepaalde zoekopdracht, wordt je website of merknaam zichtbaar voor alle gebruikers die die zoekopdracht deden. Er staat namelijk wel bronvermeldingen (en links) bij de info uit het AI overzicht.

Dat is vooral fijn als je op positie 5-10 staat en anders helemaal geen zichtbaarheid had gekregen. En dat is ook wat waard.

Hoe optimaliseer je voor Search Generative Experience en Google AI Overviews?

Google gebruikt vooralsnog vooral de bovenste resultaten als bron in de AI overviews. Traditionele SEO helpt je dus al om in het overzicht te komen (check dus ook zeker al deze SEO tips voor beginners)

Toch zijn er een aantal dingen waar je net even wat meer aandacht aan kan geven om ervoor te zorgen Google jouw content gebruikt voor Search Generative Experience:

1. Optimaliseer voor longtails, vragen en intenties

    Specifieke content lijkt het vooralsnog beter te doen in de AI overzichten dan wat meer globale content.

    In plaats van je content te focussen op grote keywords met veel volume kun je je dus beter ook richten op longtails. Op de zoekintentie. Op wat mensen écht willen weten als ze iets zoeken en wat relevant is voor je website.

    Optimaliseer je content dus niet voor ‘beste rugzak’, maar ‘beste rugzak voor backpacken’ of ‘beste rugzak voor backpacken door bali’. Om maar eens een voorbeeld te geven.

    Maar waar moet je dan over schrijven? Doe uitgebreid zoekwoordonderzoek om die longtail keywords te vinden, gebruik tools als Answer the Public en check de ‘Mensen vragen ook’ sectie in Google voor input.

    Of denk na over logische vervolgvragen die een gebruiker zou kunnen stellen. Bijvoorbeeld hoe groot die rugzak zou moeten zijn of hoe zwaar je jouw ideale rugzak maximaal mag wegen.

    2. Focus je op E-E-A-T

      E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness en wordt door Google gebruikt om de kwaliteit van je content te beoordelen. E-E-A-T is al een belangrijke ranking factor, maar lijkt met Search Generative Experience alleen nog maar belangrijker te zijn geworden omdat Google je content ook zelf gebruikt als bron.

      Zo laat je E-E-A-T zien op je website en in je content:

      Experience: maak gebruik van persoonlijke verhalen, cases voorbeelden in je content om te laten zien dat je ervaring hebt met het onderwerp.

      Expertise: voeg een auteursblok toe aan je blogs en artikelen, inclusief foto en korte biografie waaruit blijkt dat je een expert bent.

      Autoriteit: zorg met linkbuilding voor backlinks vanaf andere relevante en betrouwbare websites in jouw branche (een mention is ook al goed!).

      Betrouwbaarheid: link naar andere betrouwbare bronnen in je content, zet duidelijke contactinformatie op je website en zorg dat je privacyverklaring in orde is.

      3. Maak je content ook begrijpelijk voor machines

        Om in de AI overviews te komen, moet het algoritme je content natuurlijk wel goed kunnen begrijpen.

        Dat doe je bijvoorbeeld met structured data. Structured data (of schema markup) is code die je aan je website toevoegt om Google en die generative AI beter te laten begrijpen wat er op een pagina staat (lees ook: Wat is structured data en hoe kan jij het optimaal inzetten?).

        Iets minder technisch is het optimaliseren van je content voor NLP. Je wilt je teksten zo schrijven en structureren dat taalmodellen de betekenis en intentie makkelijk begrijpen. Dat doe je op de volgende manier:

        • schrijf in spreektaal en vermijd jargon of ingewikkelde zinnen
        • structureer alinea’s als vraag-en-antwoord met de vraag als subtitel en het antwoord direct daaronder in de eerste 1-2 zinnen
        • gebruik duidelijke kopjes met hiërarchie (H1, H2, H3, etc.)
        • verhoog de leesbaarheid met korte alinea’s, tabellen of bullets met opsommingen
        • geef contextuele signalen als interne links naar gerelateerde pagina’s, een duidelijke titel en een meta description die je content samenvat

        Meer weten?

        Meer weten over Search Generative Experience? Of wat hulp nodig bij het optimaliseren van je website en content voor de Google AI Overviews? Neem gerust even contact op. We helpen je graag verder.

        Geef een reactie

        Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

        Meest gestelde vragen over deze blog