Zoeken
Menu

Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden.

In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.

Wat zijn betaalproviders?

Een betaalprovider is niks anders dan een partij die een digitale betaling mogelijk maakt. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn Mollie, Multisafepay en Adyen.

Betaalproviders maken vervolgens een betaling mogelijk via iDeal, Klarna, bankoverboeking, Bancontact en een groot aantal andere betaalmogelijkheden.

Kortom, geen enkele webshop kan zonder.

Waarom worden de conversies toegewezen aan de betaalproviders?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk supersimpel. Wanneer je via Google op een website belandt, ziet Google Analytics dit als organisch verkeer.

Wanneer je via een link van een andere website een website bezoekt, ziet Google Analytics dit als referral. En als je op een Google Ads advertentie klikt, dan ziet Google dit als paid search.

Dat is allemaal erg logisch.

Als jij op een webshop bent beland via Google en vervolgens de betaling wilt doen, dan word je doorgestuurd naar de betaalomgeving van de betaalprovider.

Je rond vervolgens de betaling af en je wordt doorgestuurd naar de bedankpagina. Google Analytics ziet dan niet meer dat je in eerste instantie via Google op de website bent gekomen, omdat je via de betaalomgeving van de betaalprovider terug kwam.

Analytics ziet dit dus als twee verschillende sessies en zegt dus dat de omzet komt via de betaalprovider (dus referral) en niet via Google.

betaalproviders in Analytics

Stappenplan voor het uitsluiten van betaalproviders in Google Analytics 4

Stap 1: log in bij Google Analytics

Stap 2: klik op het account en op de property waar je de verwijzingsuitsluiting wilt toevoegen.

Stap 3: klik linksonder op ‘Beheer’ (het tandwieltje).

Stap 4: klik op ‘Gegevensstreams’.

Stap 5: klik de juiste gegevensstream aan.

gegevensstream ga

Stap 6: klik onderaan op ‘Taginstellingen instellen’ en vervolgens op ‘Alles tonen’

taginstellingen ga4
taginstellingen alles tonen

Stap 7: klik op ‘Een lijst met ongewenste verwijzingen maken’.

een lijist met ongewenste verwijzingen maken

Stap 8: vul daar alle onderstaande betaalproviders in totdat je de volledige lijst hebt gehad: 

verwijzingdomein uitsluiten

3ds.bnpparibas.com
3dsecure.icicibank.com
3dsecure.icscards.nl
abnamro.nl
acs2.swedbank.se
acs4.3dsecure.no
asnbank.nl
bankieren.ideal.ing.nl
belgium-3dsecure-uvg.wlp-acs.com
belgium-3dsecure.wlp-acs.com
belgium-uvj-3dsecure.wlp-acs.com
betalen.rabobank.nl
bitpay.com
cap.attempts.securecode.com
cap.securecode.com
checkout.buckaroo.nl
diensten.asnbank.nl
diensten.regiobank.nl
giropay.sparkasse-lev.de
ideal.asnbank.nl
ideal.bunq.com
ideal.bunq.nl
ideal.ing.nl
ideal.knab.nl
ideal.regiobank.nl
ideal.snsbank.nl
ideal.triodos.nl
ideal.vanlanschot.com
live.adyen.com
mollie.com
multisafepay.com
mycardsecure.com
pay.mollie.nl
pay.multisafepay.com
pay.nl
payment-web.sips-atos.com
paypal.com
regiobank.nl
secure.curopayments.net
secure.ogone.com
secure5.arcot.com
securecode.abnamro.nl
securecode.com
securesuite.co.uk
securesuite.net
secureyou3d.ing.be
sicher-einkaufen.commerzbank.de
sicheres-bezahlen.bw-bank.de
snsbank.nl
sparkasse-lev.de
tsys.arcot.com
verifiedbyvisa.com
wlp-acs.com

Stap 9: Na alles te hebben ingevuld hoef je alleen nog op ‘Opslaan’ te klikken.

En nu heb je de meest voorkomende betaalproviders uitgesloten met Google Analytics.

Waarom worden conversies toegewezen aan betaalproviders in Google Analytics 

Google Analytics ziet de betaling via een betaalprovider als een nieuwe sessie. Hierdoor lijkt het alsof de conversie via de betaalprovider kwam in plaats van de originele bron, zoals Google. Dit vertekent je data. 

Hoe kan ik betaalproviders uitsluiten in Google Analytics 4? 

Log in op je GA4-account, ga naar ‘Gegevensstreams’, klik op ‘Taginstellingen instellen’ en kies ‘Een lijst met ongewenste verwijzingen maken’. Voeg de betaalproviders toe aan de lijst en sla de instellingen op. 

Waarom is het belangrijk om betaalproviders uit te sluiten in Google Analytics? 

Als je betaalproviders niet uitsluit, worden conversies onterecht toegewezen aan hen in plaats van de werkelijke verkeersbron. Dit zorgt voor een vertekend beeld van je marketinginspanningen en resultaten. 

Wat gebeurt er nadat ik betaalproviders heb uitgesloten? 

Na het uitsluiten van betaalproviders worden conversies correct toegewezen aan de oorspronkelijke verkeersbron. Hierdoor krijg je beter inzicht in welke marketinginspanningen daadwerkelijk tot omzet leiden. 

4 reacties op “Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics 4

  1. Dank voor de handleiding. Echter lijkt er een max te zijn aan het ongewenste verwijzingen? Ik kan de laatste drie niet meer toevoegen. Dan wordt de knop Voorwaarde toevoegen inactief.

    1. Hi Dennis,

      Dat kan kloppen! Ik zou dan even goed kijken naar welk provider jij terug ziet in Analytics. Die zou ik dan toevoegen en een aantal die je klanten niet gebruiken zou ik verwijderen.

  2. Mooi overzicht. Een belangrijke die ik nog mis is pay.klarna.com. Deze komt bij heel veel van mijn e-commerce klanten voor.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog