Oh boy, dit is er één waarbij ik mijn hart even moet uitstorten.
De vragen ‘hoezo krijg ik niet het juiste resultaat te zien?’ of ‘waarom krijg ik deze volgorde te zien?’ (en 12 varianten hierop) zijn mij zo vaak gesteld de afgelopen anderhalf jaar. Het ging van simpele vraag tot zelfs een eindeloze discussie.
Aangezien ik bijna zeker weet dat jij, je klant of iemand jou ook wel eens iets gevraagd heeft over de zoekfunctie van een website, ga ik er iets over schrijven. Zodat jij alleen nog maar dit blog hoeft te delen in plaats van een ontzettend lange discussie aan te gaan.
Voordat ik het verschil tussen beide partijen kan uitleggen, vertel ik je eerst hoe ze werken.
Wel zo makkelijk en eigenlijk heb je dan meteen je antwoord al.
Laten we bij de moeilijkste beginnen. Want hoe werkt Google?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is gebaseerd op drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Deze drie pijlers zijn dan ook, heel kort door de bocht en simpel gezegd, waar Google naar kijkt.
Google rangschikt de volgorde van de zoekresultaten op basis van verschrikkelijk veel factoren. Dit kunnen er wel tienduizenden zijn.
Binnen Google concurreer je natuurlijk met andere websites, maar je kan ook met jezelf concurrenten als meerdere pagina’s strijden om hetzelfde zoekwoord.
Er zijn veel platformen, systemen en manieren om een website te bouwen. De meest gebruikte is WordPress, dus hoe die zoekfunctie werkt zal ik even voor je uitleggen.
Als je eens gaat googelen op de werking van de zoekfunctie van WordPress, vliegen klachten je om de oren. Je bent dus niet de enige die ontevreden is over de resultaten die deze zoekfunctie geeft.
Hoe dan ook, om antwoord te geven op de vraag: ‘hoe werkt de zoekfunctie van WordPress?’, heb ik een mooi stukje tekst gevonden die dat haarfijn uitlegt:
“Wanneer u in uw WordPress-blog zoekt, worden uw zoekresultaten chronologisch weergegeven. Niet door “zeer waarschijnlijk”, “meest populair”, “meest frequent gebruik van de zin”, of zelfs alfabetisch. Alleen op datum. En de chronologische volgorde loopt van meest recent tot oudste.”
En lees de woorden, waarschijnlijk, populair, frequent gebruik even goed, dat zijn namelijk zaken die wél voor Google belangrijk zijn, maar niet voor de zoekfunctie binnen je website.
Kortom, de zoekfunctie toont resultaten op chronologische volgorde. En niet anders. Google kijkt naar veel meer variabelen om de beste volgorde te bepalen.
Stiekem hoop ik dat het verschil je inmiddels duidelijk is. Mocht dat niet zo zijn, dan leg ik de verschillen graag nog even uit:
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.