NEE! De zoekfunctie van je website is geen zoekmachine

NEE! De zoekfunctie van je website is geen zoekmachine zoals Google

Oh boy, dit is er één waarbij ik mijn hart even moet uitstorten.

De vragen ‘hoezo krijg ik niet het juiste resultaat te zien?’ of ‘waarom krijg ik deze volgorde te zien?’ (en 12 varianten hierop) zijn mij zo vaak gesteld de afgelopen anderhalf jaar. Het ging van simpele vraag tot zelfs een eindeloze discussie.

Aangezien ik bijna zeker weet dat jij, je klant of iemand jou ook wel eens iets gevraagd heeft over de zoekfunctie van een website, ga ik er iets over schrijven. Zodat jij alleen nog maar dit blog hoeft te delen in plaats van een ontzettend lange discussie aan te gaan.

De werking van Google

Voordat ik het verschil tussen beide partijen kan uitleggen, vertel ik je eerst hoe ze werken.

Wel zo makkelijk en eigenlijk heb je dan meteen je antwoord al.

Laten we bij de moeilijkste beginnen. Want hoe werkt Google?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is gebaseerd op drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Deze drie pijlers zijn dan ook, heel kort door de bocht en simpel gezegd, waar Google naar kijkt.

Google rangschikt de volgorde van de zoekresultaten op basis van verschrikkelijk veel factoren. Dit kunnen er wel tienduizenden zijn.

Binnen Google concurreer je natuurlijk met andere websites, maar je kan ook met jezelf concurrenten als meerdere pagina’s strijden om hetzelfde zoekwoord.

Werking Google

De werking van de zoekfunctie binnen je website

Er zijn veel platformen, systemen en manieren om een website te bouwen. De meest gebruikte is WordPress, dus hoe die zoekfunctie werkt zal ik even voor je uitleggen.

Als je eens gaat googelen op de werking van de zoekfunctie van WordPress, vliegen klachten je om de oren. Je bent dus niet de enige die ontevreden is over de resultaten die deze zoekfunctie geeft.

Hoe dan ook, om antwoord te geven op de vraag: ‘hoe werkt de zoekfunctie van WordPress?’, heb ik een mooi stukje tekst gevonden die dat haarfijn uitlegt:

“Wanneer u in uw WordPress-blog zoekt, worden uw zoekresultaten chronologisch weergegeven. Niet door “zeer waarschijnlijk”, “meest populair”, “meest frequent gebruik van de zin”, of zelfs alfabetisch. Alleen op datum. En de chronologische volgorde loopt van meest recent tot oudste.”

En lees de woorden, waarschijnlijk, populair, frequent gebruik even goed, dat zijn namelijk zaken die wél voor Google belangrijk zijn, maar niet voor de zoekfunctie binnen je website.
Kortom, de zoekfunctie toont resultaten op chronologische volgorde. En niet anders. Google kijkt naar veel meer variabelen om de beste volgorde te bepalen.

zoekfunctie wordpress

5 redenen waarom de zoekfunctie van je website geen Google is

Stiekem hoop ik dat het verschil je inmiddels duidelijk is. Mocht dat niet zo zijn, dan leg ik de verschillen graag nog even uit:

  • Google kijkt naar veel meer factoren en kan dus de volgorde op veel meer variabelen toetsen en bepalen.
  • Google vergelijkt jouw pagina’s met die van je concurrenten. De zoekfunctie binnen je website focust zich op de eigen content
  • Google is een zoekmachine (en nog veel meer), de functie binnen je website is een zoekfunctie.
  • Google is een miljarden bedrijf. De zoekfunctie binnen je website niet.
  • Googles missie is om de zoeker zo goed mogelijk te helpen. De zoekfunctie binnen je site is simpel en wordt doorgaans alleen gebruikt iemand iets niet kan vinden of als je website niet duidelijk genoeg is.

Recente blogs

17 januari 2020
answerthepublic review

AnswerThePublic review: Inspiratie voor je content (strategie)

In 2018 veroverde AnswerThePublic de wereld van SEO en content. Met één druk op de knop kan je honderden, zo niet duizenden onderwerpen, zoekwoorden en tussenkopjes bepalen. Inmiddels zijn er meerdere concurrenten ontstaan, maar die werken allemaal net even anders en AnswerThePublic is toch nog steeds marktleider. Aangezien ik vind dat elke ondernemer en marketeer de tool moet kennen, is het hoog tijd om jou er alles over te vertellen.
17 januari 2020
Handleiding toevoegen Google ads

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Ads (voorheen Adwords)

Om het voor mijn klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit artikel zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun Google Tools. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Google Ads (voorheen Google Adwords).
8 januari 2020
q4 2019 marktaandeel social media

Q4 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De rook (van het vuurwerk) is opgetrokken. We hebben onze katers weer uitgeslapen en elkaar het allerbeste gewenst voor dit jaar. Inmiddels ben je ‘s avonds weer in de sportschool te vinden om het vetlaagje van die paar extra oliebollen weg te werken en terwijl je op de loopband rent denk je: ‘Goh, hoe zou het staan met het marktaandeel van de social media in Nederland en Europa?’ Nou, daar hebben we weer naar gekeken en dus kun je het antwoord gewoon hier weer vinden.
3 januari 2020
Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten

Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten

Je kent mijn blog illustraties wel toch? Het maken daarvan besteed ik uit via Fiverr. Aan Prodesign47 om precies te zijn, een designer uit Pakistan. Fiverr is perfect voor dit soort zaken. Het is goedkoper om het via Fiverr uit te besteden, dan bijvoorbeeld iemand in Nederland in te huren. En het wordt ook nog eens binnen no-time opgeleverd. Aangezien ik vind dat ook jij kennis moet maken met Fiverr, is het hoog tijd om mijn ervaringen na 50 opdrachten met je te delen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *