NEE! De zoekfunctie van je website is geen zoekmachine

NEE! De zoekfunctie van je website is geen zoekmachine zoals Google

Oh boy, dit is er één waarbij ik mijn hart even moet uitstorten.

De vragen ‘hoezo krijg ik niet het juiste resultaat te zien?’ of ‘waarom krijg ik deze volgorde te zien?’ (en 12 varianten hierop) zijn mij zo vaak gesteld de afgelopen anderhalf jaar. Het ging van simpele vraag tot zelfs een eindeloze discussie.

Aangezien ik bijna zeker weet dat jij, je klant of iemand jou ook wel eens iets gevraagd heeft over de zoekfunctie van een website, ga ik er iets over schrijven. Zodat jij alleen nog maar dit blog hoeft te delen in plaats van een ontzettend lange discussie aan te gaan.

De werking van Google

Voordat ik het verschil tussen beide partijen kan uitleggen, vertel ik je eerst hoe ze werken.

Wel zo makkelijk en eigenlijk heb je dan meteen je antwoord al.

Laten we bij de moeilijkste beginnen. Want hoe werkt Google?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is gebaseerd op drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Deze drie pijlers zijn dan ook, heel kort door de bocht en simpel gezegd, waar Google naar kijkt.

Google rangschikt de volgorde van de zoekresultaten op basis van verschrikkelijk veel factoren. Dit kunnen er wel tienduizenden zijn.

Binnen Google concurreer je natuurlijk met andere websites, maar je kan ook met jezelf concurrenten als meerdere pagina’s strijden om hetzelfde zoekwoord.

Werking Google

De werking van de zoekfunctie binnen je website

Er zijn veel platformen, systemen en manieren om een website te bouwen. De meest gebruikte is WordPress, dus hoe die zoekfunctie werkt zal ik even voor je uitleggen.

Als je eens gaat googelen op de werking van de zoekfunctie van WordPress, vliegen klachten je om de oren. Je bent dus niet de enige die ontevreden is over de resultaten die deze zoekfunctie geeft.

Hoe dan ook, om antwoord te geven op de vraag: ‘hoe werkt de zoekfunctie van WordPress?’, heb ik een mooi stukje tekst gevonden die dat haarfijn uitlegt:

“Wanneer u in uw WordPress-blog zoekt, worden uw zoekresultaten chronologisch weergegeven. Niet door “zeer waarschijnlijk”, “meest populair”, “meest frequent gebruik van de zin”, of zelfs alfabetisch. Alleen op datum. En de chronologische volgorde loopt van meest recent tot oudste.”

En lees de woorden, waarschijnlijk, populair, frequent gebruik even goed, dat zijn namelijk zaken die wél voor Google belangrijk zijn, maar niet voor de zoekfunctie binnen je website.
Kortom, de zoekfunctie toont resultaten op chronologische volgorde. En niet anders. Google kijkt naar veel meer variabelen om de beste volgorde te bepalen.

zoekfunctie wordpress

5 redenen waarom de zoekfunctie van je website geen Google is

Stiekem hoop ik dat het verschil je inmiddels duidelijk is. Mocht dat niet zo zijn, dan leg ik de verschillen graag nog even uit:

  • Google kijkt naar veel meer factoren en kan dus de volgorde op veel meer variabelen toetsen en bepalen.
  • Google vergelijkt jouw pagina’s met die van je concurrenten. De zoekfunctie binnen je website focust zich op de eigen content
  • Google is een zoekmachine (en nog veel meer), de functie binnen je website is een zoekfunctie.
  • Google is een miljarden bedrijf. De zoekfunctie binnen je website niet.
  • Googles missie is om de zoeker zo goed mogelijk te helpen. De zoekfunctie binnen je site is simpel en wordt doorgaans alleen gebruikt iemand iets niet kan vinden of als je website niet duidelijk genoeg is.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]