NEE! De zoekfunctie van je website is geen zoekmachine

NEE! De zoekfunctie van je website is geen zoekmachine zoals Google

Oh boy, dit is er één waarbij ik mijn hart even moet uitstorten.

De vragen ‘hoezo krijg ik niet het juiste resultaat te zien?’ of ‘waarom krijg ik deze volgorde te zien?’ (en 12 varianten hierop) zijn mij zo vaak gesteld de afgelopen anderhalf jaar. Het ging van simpele vraag tot zelfs een eindeloze discussie.

Aangezien ik bijna zeker weet dat jij, je klant of iemand jou ook wel eens iets gevraagd heeft over de zoekfunctie van een website, ga ik er iets over schrijven. Zodat jij alleen nog maar dit blog hoeft te delen in plaats van een ontzettend lange discussie aan te gaan.

De werking van Google

Voordat ik het verschil tussen beide partijen kan uitleggen, vertel ik je eerst hoe ze werken.

Wel zo makkelijk en eigenlijk heb je dan meteen je antwoord al.

Laten we bij de moeilijkste beginnen. Want hoe werkt Google?

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is gebaseerd op drie pijlers: content, techniek en autoriteit. Deze drie pijlers zijn dan ook, heel kort door de bocht en simpel gezegd, waar Google naar kijkt.

Google rangschikt de volgorde van de zoekresultaten op basis van verschrikkelijk veel factoren. Dit kunnen er wel tienduizenden zijn.

Binnen Google concurreer je natuurlijk met andere websites, maar je kan ook met jezelf concurrenten als meerdere pagina’s strijden om hetzelfde zoekwoord.

Werking Google

De werking van de zoekfunctie binnen je website

Er zijn veel platformen, systemen en manieren om een website te bouwen. De meest gebruikte is WordPress, dus hoe die zoekfunctie werkt zal ik even voor je uitleggen.

Als je eens gaat googelen op de werking van de zoekfunctie van WordPress, vliegen klachten je om de oren. Je bent dus niet de enige die ontevreden is over de resultaten die deze zoekfunctie geeft.

Hoe dan ook, om antwoord te geven op de vraag: ‘hoe werkt de zoekfunctie van WordPress?’, heb ik een mooi stukje tekst gevonden die dat haarfijn uitlegt:

“Wanneer u in uw WordPress-blog zoekt, worden uw zoekresultaten chronologisch weergegeven. Niet door “zeer waarschijnlijk”, “meest populair”, “meest frequent gebruik van de zin”, of zelfs alfabetisch. Alleen op datum. En de chronologische volgorde loopt van meest recent tot oudste.”

En lees de woorden, waarschijnlijk, populair, frequent gebruik even goed, dat zijn namelijk zaken die wél voor Google belangrijk zijn, maar niet voor de zoekfunctie binnen je website.
Kortom, de zoekfunctie toont resultaten op chronologische volgorde. En niet anders. Google kijkt naar veel meer variabelen om de beste volgorde te bepalen.

zoekfunctie wordpress

5 redenen waarom de zoekfunctie van je website geen Google is

Stiekem hoop ik dat het verschil je inmiddels duidelijk is. Mocht dat niet zo zijn, dan leg ik de verschillen graag nog even uit:

  • Google kijkt naar veel meer factoren en kan dus de volgorde op veel meer variabelen toetsen en bepalen.
  • Google vergelijkt jouw pagina’s met die van je concurrenten. De zoekfunctie binnen je website focust zich op de eigen content
  • Google is een zoekmachine (en nog veel meer), de functie binnen je website is een zoekfunctie.
  • Google is een miljarden bedrijf. De zoekfunctie binnen je website niet.
  • Googles missie is om de zoeker zo goed mogelijk te helpen. De zoekfunctie binnen je site is simpel en wordt doorgaans alleen gebruikt iemand iets niet kan vinden of als je website niet duidelijk genoeg is.

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *