Want wist je dat YouTube ook een zoekmachine is?
En dat je dus ook zoekmachine optimalisatie kan toepassen binnen YouTube?
Nee hè?!
Geen probleem, want ik ga je alles vertellen over YouTube SEO en hoe je jouw video’s optimaliseert en beter vindbaar maakt binnen deze zoekmachine.
YouTube SEO is zoekmachine optimalisatie binnen YouTube. Oftewel, het beter vindbaar worden van je kanaal en je video’s met als doel het verkrijgen van meer views, likes, reacties en zichtbaarheid. En mocht je nu benieuwd zijn hoe je hoger in YouTube komt of hoe je bovenaan in YouTube komt, dan adviseer ik je onderstaand stappenplan door te nemen.
SEO binnen Google begint bij de zoekwoorden. Dat geldt ook voor YouTube SEO.
Want het zoekgedrag binnen Google is vergelijkbaar met dat op YouTube.
Dat weet ook Google, dus worden geoptimaliseerde video’s ook wel eens binnen de zoekresultaten van Google weergegeven.
Kijk maar!
Oké, genoeg over Google en even terug naar het vinden van de beste zoektermen. Met deze tips kom je zelf achter de beste zoektermen:
Zet allereerst een lijst op met zoekwoorden waarvan jij denkt dat ze relevant zijn.
Houd jezelf niet tegen en laat alle ideeën los.
Het gaat nu om volume.Als je geen termen kan bedenken, typ dan je dienst, product of idee in op YouTube en laat YouTube het werk doen.
Zoals ik hieronder heb gedaan met ‘online marketing’:
De termen die je hier ziet zijn de termen die mensen daadwerkelijk in YouTube hebben ingetypt. Dit zijn kwalitatief gezien dus deze beste keywords die je kan kiezen.
MAAR…
Als de concurrentie verschrikkelijk hoog is, dan is het misschien voor nu niet het beste zoekwoord. Daar komen we straks op terug.
Een andere tactiek die je kan gebruiken is door de concurrentie te bekijken en te analyseren welke zoektermen zij gebruiken. Ga allereerst naar het YouTube kanaal van je concurrent en sorteer vervolgens op ‘populairst’.
Zo kan je meteen zien welke termen en welke video’s het best scoren.
Maar naast de titel die je concurrenten gebruiken, kan je ook nog naar andere onderdelen kijken. Neem bijvoorbeeld ook een kijkje bij de beschrijving en tags onder de video.
Want bij goed scorende video’s worden daar ook altijd de zoektermen genoemd.
Zoals ik net al aangaf, zijn niet alle zoekwoorden geschikt om op te scoren.
Je zoekwoorden weerspiegelen misschien wel perfect je dienst, product of oplossing en de zoekintentie sluit misschien volledig aan bij de content, maar dankzij moordende concurrentie zijn die zoekwoorden vaak niet de beste optie. Voor nu.
Kijk dus altijd hoeveel concurrentie er op de termen zit waar jij op gevonden wilt worden. Zie je ellenlange lijsten in YouTube met video’s op basis van de zoektermen die jij in gedachte hebt?
Kies dan voor een andere zoekterm (maar wel eentje die relevant is voor je video!). Toch nog even terug naar Google …
Ik noemde het straks al even, maar wanneer video’s gebaseerd zijn op de juiste termen kunnen ze ook getoond worden in Google. Dus adviseer ik je ook om de zoektermen die in Google worden gebruikt, ook zeker te gebruiken voor je YouTube video’s.
Maar hoe achterhaal je nu weer zoektermen, hoor ik je denken. Gelukkig heb ik daar een blog over geschreven: Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen.
Het is aan jou om die zoektermen te kiezen waarbij er al video’s in de zoekresultaten staan. Op deze manier kan je dan gemakkelijk bezoekers via Google naar je YouTube video’s halen.
Hoe achterhaal je of er video’s vertoont worden op de termen? Door gewoon de term te googelen en te kijken of er video’s worden vertoond in de zoekresultaat.
YouTube SEO hoeft niet moeilijk te zijn.
Het algoritme van YouTube werkt op bepaalde fronten zoals algoritme van Google. Zo vinden beide kanalen het fijn als mensen lang blijven hangen op de pagina of video.
En vinden de kanalen het fijn als mensen niet binnen een paar seconden weggaan.
Voor YouTube geldt dat zelfs wat sterker dan voor Google. YouTube verdient dan ook meer geld als mensen langer blijven plakken en dus meer advertenties bekijken.
Oftewel: hoe langer je mensen de video bekijken, hoe beter je video gaat scoren.
Wat het allerbelangrijkst is bij het produceren van content, is dat je waarde biedt. Door jouw content moeten mensen geboeid zijn, geboeid blijven en moeten ze meer video’s van je willen zien.
Wanneer mensen stoppen met het kijken van jou video’s, moeten ze beter zijn geworden. Dit kan bijvoorbeeld door het bieden van een stukje plezier, kennis of nieuwe inzichten.
Maar hoe houd je mensen nu geboeid? Daar geeft Brian Dean, de eigenaar van Backlinko.com en in mijn ogen één van de top marketeers in de wereld, de volgende tips voor:
Natuurlijk is het ook belangrijk dat de beelden en het geluid van je video van hoge kwaliteit is, maar het is zeker niet nodig om de duurste apparatuur te gebruiken. Ga meer eens naar YouTube en typ daar in ‘SEO tips’.
Alle resultaten die je dan ziet zijn, natuurlijk van hoge kwaliteit, maar er is geen professionele apparatuur aan te pas gekomen.
Zoals ik net al aangaf is hoe lang iemand je video bekijkt één van de belangrijkste ranking factoren van YouTube. Daarnaast zijn er nog meer belangrijke ranking factoren binnen YouTube:
Er bestaat geen beter compliment dan wanneer iemand zich abonneert op je YouTube kanaal na het zien van een video. Ook YouTube begrijpt dat.
Wanneer veel mensen zich abonneren na het zien van jouw video, dan weet YouTube dat die video verschrikkelijk goed is. En dat kan ervoor zorgen dat je video beter scoort in de zoekresultaten van YouTube.
Maar hoe kan je ervoor zorgen dat mensen abonneren na het zien van de video? Vraag ze dat te doen aan het einde van de video (en ze gaan graag op dat verzoek in als je ze hebt voorzien van waardevolle content).
Wanneer een video veel gedeeld is, dan moet het een goede video zijn. Toch?
Video’s kunnen gedeeld worden op social media kanalen als LinkedIn en Facebook, maar kunnen ook gedeeld worden op websites of op forums. Een soort linkbuilding, dus.
Het delen van video’s is een signaal aan YouTube, waardoor ze daar weten dat het een goede video is.
Het percentage mensen dat klikt op jouw video binnen YouTube wanneer deze getoond wordt in de zoekresultaten, noemen we het doorklikpercentage.
Wanneer jij op plek 1 staat binnen YouTube, maar er wordt weinig op jouw video geklikt, dan kan dat betekenen dat jij eigenlijk niet op plek 1 hoort. Als de nummer 2 het overgrote deel van de kliks krijgt (en dus een hoger doorklik percentage heeft) dan kan YouTube ervoor kiezen om jullie om te ruilen.
Daarom is het ontzettend belangrijk dat de titel en dat de thumbnail (de afbeelding die je ziet naast de titel) prikkelen, duidelijk zijn en voldoen aan de intentie van de zoeker.
Uit onderzoek blijkt dat lange video’s het beter doen dan korte video’s. Er is zelf een ‘perfecte’ lengte van een video waarbij het aantal likes per 100 views het hoogst is.
Namelijk 16 minuten!
Hoe leuk kijkers een video vinden (of hoe niet-leuk) kan YouTube makkelijker herleiden uit de likes en dislikes die een video ontvangt. Zo ontstaat er ook een like/dislike ratio van al jouw video’s.
In het onderzoek van Briggsby is gebleken dat deze ratio hoger moet zijn dan 5.5 wil je een kans maken op een goede posities binnen YouTube’s zoekresultaten.
En last but not least… De reacties!
Er is ook een duidelijke correlatie tussen het aantal reacties en de positie binnen YouTube. Reacties hebben een positieve invloed op je ranking binnen YouTube.
Ze geven een signaal af aan YouTube dat je de video boeiend genoeg vindt om de moeite te nemen om te reageren.
Dat is natuurlijk erg logisch, maar blijkt ook uit onderstaande grafiek.
Zoals je kan zien hebben de nummer 1 en nummer 2 veruit de meeste reacties. Vraag dus in de video altijd om reacties door bijvoorbeeld te vragen naar de mening van je kijkers.
Nu de research is gedaan en je een idee hebt hoe het algoritme van YouTube werkt, gaan we het heel concreet maken. Om je video beter vindbaar te maken, kun je verschillende SEO technieken toepassen.
Denk aan het zoekwoord in het begin van de titel plaatsen, het zoekwoord noemen in de video en in de beschrijving (zei iemand die ontwikkeling van Voice Search?) en het plaatsen van de juiste omschrijving.
Ik zal er een aantal voor je toelichten.
De omschrijving van de video kan je zien als de tekst op een landingspagina binnen je website. Deze omschrijving vertelt de zoekmachines (lees: YouTube en Google) waar jouw video over gaat.
Als je gebruik maakt van de plugin Yoast op je WordPress website, dan kan je zeker de eisen van Yoast toepassen op de omschrijving. Mijn advies is dan ook om je tekst toe te voegen in WordPress om vervolgens ervoor te zorgen dat de tekst een groen bolletje krijgt binnen Yoast.
Een aantal belangrijke basis SEO Yoast validaties zijn:
Je kan binnen YouTube tags meegeven aan jouw video om aan te geven waar ’ie over gaat. Vul dan ook een aantal van deze in!
Wanneer je namelijk de tags invult, kan je ervoor zorgen dat je video te zien is bij gerelateerde video’s. Slim!
Voeg daarom ook altijd je concurrenten (en de tags van je concurrenten) toe aan de tags van je YouTube video’s. Nog slimmer!
Begin altijd eerst met het zoekwoord dat je hebt gekozen voor de video, vul vervolgens de zoekwoorden in die het meest relevant zijn aan je hoofdterm en vul vervolgens de minder relevante zoektermen (en de termen van de concurrenten) in.
Even een voorbeeld: stel je zoekterm is ‘Zoekwoorden bepalen’
Relevante termen zullen zijn: hoe bepaal je zoekwoorden, zoekwoordenonderzoek, Google zoekwoorden bepalen en wat zijn goede zoekwoorden?
Minder relevante zoekwoorden zullen zijn: zoekmachine optimalisatie, SEO, beter vindbaar worden in Google en de tags en namen van je concurrenten.
De titel van je video moet de bezoeker prikkelen en overhalen om te klikken op jouw video. Maar de titel moet ook SEO-proof zijn.
Je zoekwoord moet er in komen te staan (het liefst aan het begin) en je titel moet voldoende woorden bevatten. Uit onderzoek is gebleken dat de ideale lengte van de titel tussen de 47 en 48 karakters ligt.
Sinds een aantal jaar is het mogelijk dat YouTube automatisch ondertiteling aan je video kan toevoegen. De software van YouTube vertaalt wat er wordt gezegd in jouw video automatisch naar geschreven tekst en plakt dat op het beeld
Dat betekent dus dat YouTube kan lezen wat er wordt gezegd in de video. En dat betekent dus dat YouTube de zoekwoorden die je spreekt kan herkennen.
Daarom moet je altijd de zoektermen noemen in de video waarop je je video wilt focussen.
TIP: YouTube is van Google en ik weet zeker dat ook Google dus weet wat jij zegt in de video. Dit maakt spraak (en Voice Search) alleen nog maar belangrijker. De YouTube video’s hebben dus steeds een grotere impact op je Google ranking. Oftewel: start met video’s!
De laatste stap voor het beter vindbaar maken van je video’s binnen YouTube en Google!
Nu alles juist is ingesteld, je de juiste woorden zegt, je de juiste lengte hebt gebruikt en je precies weet hoe YouTube in elkaar steekt, is er nog maar 1 ding belangrijk: het promoten van jou video.
Voor het promoten van jouw video’s heb ik een aantal tips:
Nu rest jou niks anders dan jouw eigen video’s aan te passen met al onze YouTube SEO tips, zodat jij nummer 1 posities binnen YouTube gaat pakken.
Dit artikel is geschreven op 15 november 2018 en geüpdatet op 15 augustus 2021.
YouTube SEO is zoekmachine optimalisatie binnen YouTube. Oftewel, het beter vindbaar worden van je kanaal en je video’s met als doel het verkrijgen van meer views, likes, reacties en zichtbaarheid.
Het algoritme van YouTube werkt op bepaalde fronten zoals algoritme van Google. Zo vinden beide kanalen het fijn als mensen lang blijven hangen op de pagina of video.
En vinden de kanalen het fijn als mensen niet binnen een paar seconden weggaan.
Voor YouTube geldt dat zelfs wat sterker dan voor Google. YouTube verdient dan ook meer geld als mensen langer blijven plakken en dus meer advertenties bekijken.
Uit onderzoek blijkt dat lange video’s het beter doen dan korte video’s. Er is zelf een ‘perfecte’ lengte van een video waarbij het aantal likes per 100 views het hoogst is.
Namelijk 16 minuten!
De titel van je video moet de bezoeker prikkelen en overhalen om te klikken op jouw video. Maar de titel moet ook SEO-proof zijn.
Je zoekwoord moet er in komen te staan (het liefst aan het begin) en je titel moet voldoende woorden bevatten. Uit onderzoek is gebleken dat de ideale lengte van de titel tussen de 47 en 48 karakters ligt.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.