Een nieuw jaar.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Nieuwe plannen. Een nieuw kabinet (soort van). En misschien wel nieuwe social media kanalen die trending worden.
Kortom, een hoop nieuwe dingen. Maar één ding blijft hetzelfde.
En dat is dat je van ons weer na ieder kwartaal een update krijgt van het marktaandeel van social media in Nederland en Europa, zodat je weet waar je je op moet richten …
… of waar je je op hád kunnen richten de afgelopen maanden 😉
Nederland | September 2021 | December 2021 |
68,22% | 72,91% | |
10,17% | 7,61% | |
11,29% | 10,47% | |
3,48% | 3,23% | |
Youtube | 3,16% | 2,09% |
1,28% | 1,93% |
In Nederland zien we veel dalingen wat betreft het social media marktaandeel. Maar liefst 4 van de 6 kanalen die we hier bespreken laten negatieve cijfers zien met Pinterest en Youtube als relatief grootste verliezers.
Zij raken respectievelijk ongeveer 25% en 33% van hun marktaandeel kwijt aan Facebook en LinkedIn.
Waarom? Het lijkt erop dat adverteerders in de laatste maanden toch weer teruggrijpen naar de zekerheid van Facebook. Niet gek als je je bedenkt dat het voor veel ondernemers nog steeds onzekere tijden zijn én november en december doorgaans maanden zijn waarin veel te verdienen valt.
Verder maakt ook LinkedIn weer een mooi sprongetje. Ook logisch, want er is een schreeuwend personeelstekort (onze vacatures vind je hier trouwens) en daarom zetten veel bedrijven in op LinkedIn advertenties.
Zo. Laten we nu ook eens kijken hoe het bij de Duitsers gaat.
Duitsland | September 2021 | December 2021 |
59,73% | 72,26% | |
8,64% | 7,42% | |
7,74% | 5,91% | |
5,22% | 4,59% | |
Youtube | 4,19% | 3,12% |
0,65% | 0,66% |
In Duitsland gaat het er ongeveer hetzelfde aan toe. Maar dan wel met een nóg iets hogere winst voor Facebook.
Oplettende lezers zullen opmerken dat de 12,5% stijging in het social media marktaandeel van Facebook niet te verklaren is door het verlies van Pinterest, Twitter, Instagram en Youtube bij elkaar.
En dat klopt. Die leveren gezamenlijk maar zo’n 4 à 5 procentjes in.
De grootste verliezer in Duitsland staat namelijk niet in deze lijst. Dat is Tumblr. Met marktaandeel van 10-15% in de zomer nog één van de grotere spelers, maar inmiddels heeft het sociale netwerk met blogplatform nog maar zo’n 4% over.
Wellicht dat ondernemingen in de zomerse maanden lekker wat aan content marketing deden op Tumblr om vervolgens tijdens de belangrijke periode hun lezers te retargeten via Facebook.
België | September 2021 | December 2021 |
65,77% | 72,47% | |
16,19% | 12,76% | |
7,34% | 6,71% | |
3,76% | 3,42% | |
Youtube | 2,39% | 1,91% |
0,53% | 0,45% |
Ook in België is Facebook de grote winnaar ten koste van alle andere social media kanalen. Zelfs LinkedIn – waar het marktaandeel dus steeg in Nederland en Duitsland – deelt hier in de malaise.
De verliezen zijn weliswaar minder groot als in Duitsland, maar ook in België leveren andere kanalen als Tumblr en Reddit in om het totale verschil te verklaren.
We kunnen hier dus kort over zijn … en dat zijn we dan ook.
Europa | September 2021 | December 2021 |
78,61% | 82,95% | |
5,57% | 3,76% | |
6,21% | 6,02% | |
3,89% | 3,13% | |
Youtube | 2,13% | 2,23% |
0,40% | 0,34% |
Oké, maar hoe staat het er dan voor in heel Europa?
Ongeveer hetzelfde. Facebook wint en de rest verliest. Afgezien van Youtube. Het lijkt er dus op dat we vooral in West-Europa wat minder videootjes zijn gaan bekijken en wat meer op LinkedIn zitten.
Verder vinden er wat nuances plaats. Zo wint Facebook ten opzichte van Nederland, België en Duitsland wat minder en verliezen de andere kanalen ook niet zoveel.
Kijken we ook hier naar de cijfers van Tumblr, dan zien we ook hun marktaandeel zakken van 1,94% in september naar 0,68% in december (in Nederland daalde dat marktaandeel van 1,32% naar 0,85%).
Europa | September 2021 | September 2021 |
64,17% | 58,56% | |
7,00% | 4,58% | |
15,17% | 21,74% | |
8,07% | 8,98% | |
Youtube | 2,53% | 3,41% |
0,77% | 0,63% |
Oké, laten we er niet omheen draaien: het Verenigd Koninkrijk is sinds hun stap uit de EU toch een beetje een vreemde eend in de bijt.
En dat blijkt ook maar weer uit de verdeling van het social media marktaandeel in de UK.
Waar Facebook by far de grootste winnaar was in Europa, is het hier juist weer één van de grootste verliezers. En ook YouTube en Instagram boeken een bescheiden winst ten opzichte van het vorige kwartaal terwijl ze in Europa juist verloren.
Opmerkelijk is wel dat het in september nog precies andersom was. Facebook won toen dik ten koste van Twitter. Het lijkt er dus op dat de Engelsen iets recht te zetten hadden.
Kijken we naar alle cijfers dan kunnen we een paar dingen concluderen:
Het zijn onzekere tijden met onzekere voorspellingen. Er kan maar zo weer een nieuwe COVID-variant opduiken waardoor alle landen weer op slot gaan en social e-commerce bijvoorbeeld nog weer harder stijgt dan verwacht. Met meer adverteerders op de grootste platformen tot gevolg.
Hoe dan ook, het belooft in Q1 van 2022 weer spannend te worden. En uiteraard geven we je dan meteen weer een update!
Bron: gs.statcounter.com
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.