marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

De lente staat voor de deur!

En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019.

Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes?

Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten?

Laten we het gaan bekijken!

Nederland

NederlandDecember 2018Maart 2019
Facebook62,41%57,98% ⬇
Pinterest20,42%23,86% ⬆
Twitter7,12%7,65% ⬆
Instagram2,23%4,92% ⬆
Youtube3,21%2,33% ⬇

Aan het eind van 2018 leek Facebook langzaam uit een diep dal te klimmen met twee stijgingen op rij.

Daar blijft in 2019 weinig van over.

Sterker nog, het marktaandeel van Facebook  is lange tijd niet zo laag geweest.

Is het einde van het een tijdperk dan in zicht? De tijd zal het leren.

Verder zet de stijging van het aandeel van Pinterest gestaag door.

Ook in de eerste maanden van 2019 lijkt het erop dat we weer massaal naar het platform zijn gegaan om inspiratie voor de carnaval of voor de tuin op te doen.

En ook Instagram heeft de weg omhoog weer gevonden met maar liefst een verdubbeling in het marktaandeel.

Gaat het zijn belofte dan eindelijk inlossen?

Verder stijgt ook het aandeel van Twitter weer een heel klein beetje.

Wellicht dankzij de afgelopen verkiezingen, stijgt ook het aandeel van Twitter een heel klein beetje.

Youtube verliest.

Opnieuw.

Europa

EuropaDecember 2018Maart 2019
Facebook75,33%73,70% ⬇
Pinterest10,39%13,98% ⬆
Twitter5,58%4,98% ⬇
Instagram1,92%2,63% ⬆
Youtube3,22%2,43% ⬇

In Europa volgt de verdeling van het marktaandeel van de social media platformen een vergelijkbare trend.

Facebook verliest, Pinterest en Instagram winnen relatief veel en Youtube verliest ook hier behoorlijk.

Twitter won nog wel lichtjes in Nederland, maar weet die winst niet over heel Europa door te trekken.

Maar daar zijn er ook geen Provinciale Statenverkiezingen geweest, natuurlijk.

Misschien trekt het wel weer aan met de komst van het ultieme Twitterfestijn: het Eurovisie Songfestival.

Duitsland

DuitslandDecember 2018Maart 2019
Facebook59,86%59,11% ⬇
Pinterest22,53%27,37% ⬆
Twitter5,12%4,50% ⬇
Instagram1,62%1,80% ⬆
Youtube6,03%4,44% ⬇

Het aandeel van Facebook in Duitsland zat afgelopen winter in een vrije val en dat leek in de eerste maanden van dit jaar niet te stoppen.

Echter, de laatste maand is het aandeel weer iets gestegen waardoor het op dit kwartaal eindigt met slechts een lichte daling.

Net zoals in Nederland en over heel Europa gezien wint Pinterest weer enorm, stijgt Instagram een beetje, lijdt Twitter een klein verlies en gaat het aandeel van Youtube immer gerade aus naar beneden.

België

BelgiëDecember 2018Maart 2019
Facebook61,42%65,20% ⬇
Pinterest26,30%24,92% ⬇
Twitter3,71%3,28% ⬇
Instagram1,52%2,60% ⬆
Youtube3,72%2,46% ⬇

De Belgen gaan klaarblijkelijk niet mee met de Europese trend.

Bij onze zuiderburen is het aandeel van Facebook juist gestegen en die van grote winnaar Pinterest zelfs gedaald.

Shocking.

Of op z’n minst opmerkelijk.

Daarentegen daalt ook hier het aandeel van Twitter, boekt Instagram een aardige winst en verliest Youtube ook weer een behoorlijke proportie van haar social media marktaandeel.

Conclusie

Eind 2018 bleek Pinterest de grote winnaar te zijn.

En dat is, afgezien van haar resultaat in België, dankzij grote stijgingen ook in het eerste kwartaal van 2019 het geval.

Maar ook Instagram doet goede zaken met, relatief gezien, net zo grote of misschien wel grotere winsten.

Facebook blijft, ten opzichte van vorig jaar, een beetje schommelen.

Het verliest wat maar het wint hier en daar ook wat, waardoor het uiteindelijk niet bijzonder grote verliezen lijdt.

Behalve dan in Nederland.

En zoals ook in 2018 al het geval was blijft het marktaandeel van Twitter elk kwartaal lichtjes dalen en lijkt die van Youtube nu definitief ineen te storten.

We zijn benieuwd hoe ze dat daar bij de videogigant een halt proberen toe te roepen.

Stay tuned!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *