marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

De lente staat voor de deur!

En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019.

Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes?

Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten?

Laten we het gaan bekijken!

Nederland

NederlandDecember 2018Maart 2019
Facebook62,41%57,98% ⬇
Pinterest20,42%23,86% ⬆
Twitter7,12%7,65% ⬆
Instagram2,23%4,92% ⬆
Youtube3,21%2,33% ⬇

Aan het eind van 2018 leek Facebook langzaam uit een diep dal te klimmen met twee stijgingen op rij.

Daar blijft in 2019 weinig van over.

Sterker nog, het marktaandeel van Facebook  is lange tijd niet zo laag geweest.

Is het einde van het een tijdperk dan in zicht? De tijd zal het leren.

Verder zet de stijging van het aandeel van Pinterest gestaag door.

Ook in de eerste maanden van 2019 lijkt het erop dat we weer massaal naar het platform zijn gegaan om inspiratie voor de carnaval of voor de tuin op te doen.

En ook Instagram heeft de weg omhoog weer gevonden met maar liefst een verdubbeling in het marktaandeel.

Gaat het zijn belofte dan eindelijk inlossen?

Verder stijgt ook het aandeel van Twitter weer een heel klein beetje.

Wellicht dankzij de afgelopen verkiezingen, stijgt ook het aandeel van Twitter een heel klein beetje.

Youtube verliest.

Opnieuw.

Europa

EuropaDecember 2018Maart 2019
Facebook75,33%73,70% ⬇
Pinterest10,39%13,98% ⬆
Twitter5,58%4,98% ⬇
Instagram1,92%2,63% ⬆
Youtube3,22%2,43% ⬇

In Europa volgt de verdeling van het marktaandeel van de social media platformen een vergelijkbare trend.

Facebook verliest, Pinterest en Instagram winnen relatief veel en Youtube verliest ook hier behoorlijk.

Twitter won nog wel lichtjes in Nederland, maar weet die winst niet over heel Europa door te trekken.

Maar daar zijn er ook geen Provinciale Statenverkiezingen geweest, natuurlijk.

Misschien trekt het wel weer aan met de komst van het ultieme Twitterfestijn: het Eurovisie Songfestival.

Duitsland

DuitslandDecember 2018Maart 2019
Facebook59,86%59,11% ⬇
Pinterest22,53%27,37% ⬆
Twitter5,12%4,50% ⬇
Instagram1,62%1,80% ⬆
Youtube6,03%4,44% ⬇

Het aandeel van Facebook in Duitsland zat afgelopen winter in een vrije val en dat leek in de eerste maanden van dit jaar niet te stoppen.

Echter, de laatste maand is het aandeel weer iets gestegen waardoor het op dit kwartaal eindigt met slechts een lichte daling.

Net zoals in Nederland en over heel Europa gezien wint Pinterest weer enorm, stijgt Instagram een beetje, lijdt Twitter een klein verlies en gaat het aandeel van Youtube immer gerade aus naar beneden.

België

BelgiëDecember 2018Maart 2019
Facebook61,42%65,20% ⬇
Pinterest26,30%24,92% ⬇
Twitter3,71%3,28% ⬇
Instagram1,52%2,60% ⬆
Youtube3,72%2,46% ⬇

De Belgen gaan klaarblijkelijk niet mee met de Europese trend.

Bij onze zuiderburen is het aandeel van Facebook juist gestegen en die van grote winnaar Pinterest zelfs gedaald.

Shocking.

Of op z’n minst opmerkelijk.

Daarentegen daalt ook hier het aandeel van Twitter, boekt Instagram een aardige winst en verliest Youtube ook weer een behoorlijke proportie van haar social media marktaandeel.

Conclusie

Eind 2018 bleek Pinterest de grote winnaar te zijn.

En dat is, afgezien van haar resultaat in België, dankzij grote stijgingen ook in het eerste kwartaal van 2019 het geval.

Maar ook Instagram doet goede zaken met, relatief gezien, net zo grote of misschien wel grotere winsten.

Facebook blijft, ten opzichte van vorig jaar, een beetje schommelen.

Het verliest wat maar het wint hier en daar ook wat, waardoor het uiteindelijk niet bijzonder grote verliezen lijdt.

Behalve dan in Nederland.

En zoals ook in 2018 al het geval was blijft het marktaandeel van Twitter elk kwartaal lichtjes dalen en lijkt die van Youtube nu definitief ineen te storten.

We zijn benieuwd hoe ze dat daar bij de videogigant een halt proberen toe te roepen.

Stay tuned!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *