marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

De lente staat voor de deur!

En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019.

Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes?

Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten?

Laten we het gaan bekijken!

Nederland

NederlandDecember 2018Maart 2019
Facebook62,41%57,98% ⬇
Pinterest20,42%23,86% ⬆
Twitter7,12%7,65% ⬆
Instagram2,23%4,92% ⬆
Youtube3,21%2,33% ⬇

Aan het eind van 2018 leek Facebook langzaam uit een diep dal te klimmen met twee stijgingen op rij.

Daar blijft in 2019 weinig van over.

Sterker nog, het marktaandeel van Facebook  is lange tijd niet zo laag geweest.

Is het einde van het een tijdperk dan in zicht? De tijd zal het leren.

Verder zet de stijging van het aandeel van Pinterest gestaag door.

Ook in de eerste maanden van 2019 lijkt het erop dat we weer massaal naar het platform zijn gegaan om inspiratie voor de carnaval of voor de tuin op te doen.

En ook Instagram heeft de weg omhoog weer gevonden met maar liefst een verdubbeling in het marktaandeel.

Gaat het zijn belofte dan eindelijk inlossen?

Verder stijgt ook het aandeel van Twitter weer een heel klein beetje.

Wellicht dankzij de afgelopen verkiezingen, stijgt ook het aandeel van Twitter een heel klein beetje.

Youtube verliest.

Opnieuw.

Europa

EuropaDecember 2018Maart 2019
Facebook75,33%73,70% ⬇
Pinterest10,39%13,98% ⬆
Twitter5,58%4,98% ⬇
Instagram1,92%2,63% ⬆
Youtube3,22%2,43% ⬇

In Europa volgt de verdeling van het marktaandeel van de social media platformen een vergelijkbare trend.

Facebook verliest, Pinterest en Instagram winnen relatief veel en Youtube verliest ook hier behoorlijk.

Twitter won nog wel lichtjes in Nederland, maar weet die winst niet over heel Europa door te trekken.

Maar daar zijn er ook geen Provinciale Statenverkiezingen geweest, natuurlijk.

Misschien trekt het wel weer aan met de komst van het ultieme Twitterfestijn: het Eurovisie Songfestival.

Duitsland

DuitslandDecember 2018Maart 2019
Facebook59,86%59,11% ⬇
Pinterest22,53%27,37% ⬆
Twitter5,12%4,50% ⬇
Instagram1,62%1,80% ⬆
Youtube6,03%4,44% ⬇

Het aandeel van Facebook in Duitsland zat afgelopen winter in een vrije val en dat leek in de eerste maanden van dit jaar niet te stoppen.

Echter, de laatste maand is het aandeel weer iets gestegen waardoor het op dit kwartaal eindigt met slechts een lichte daling.

Net zoals in Nederland en over heel Europa gezien wint Pinterest weer enorm, stijgt Instagram een beetje, lijdt Twitter een klein verlies en gaat het aandeel van Youtube immer gerade aus naar beneden.

België

BelgiëDecember 2018Maart 2019
Facebook61,42%65,20% ⬇
Pinterest26,30%24,92% ⬇
Twitter3,71%3,28% ⬇
Instagram1,52%2,60% ⬆
Youtube3,72%2,46% ⬇

De Belgen gaan klaarblijkelijk niet mee met de Europese trend.

Bij onze zuiderburen is het aandeel van Facebook juist gestegen en die van grote winnaar Pinterest zelfs gedaald.

Shocking.

Of op z’n minst opmerkelijk.

Daarentegen daalt ook hier het aandeel van Twitter, boekt Instagram een aardige winst en verliest Youtube ook weer een behoorlijke proportie van haar social media marktaandeel.

Conclusie

Eind 2018 bleek Pinterest de grote winnaar te zijn.

En dat is, afgezien van haar resultaat in België, dankzij grote stijgingen ook in het eerste kwartaal van 2019 het geval.

Maar ook Instagram doet goede zaken met, relatief gezien, net zo grote of misschien wel grotere winsten.

Facebook blijft, ten opzichte van vorig jaar, een beetje schommelen.

Het verliest wat maar het wint hier en daar ook wat, waardoor het uiteindelijk niet bijzonder grote verliezen lijdt.

Behalve dan in Nederland.

En zoals ook in 2018 al het geval was blijft het marktaandeel van Twitter elk kwartaal lichtjes dalen en lijkt die van Youtube nu definitief ineen te storten.

We zijn benieuwd hoe ze dat daar bij de videogigant een halt proberen toe te roepen.

Stay tuned!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *