marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

De lente staat voor de deur!

En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019.

Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes?

Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten?

Laten we het gaan bekijken!

Nederland

NederlandDecember 2018Maart 2019
Facebook62,41%57,98% ⬇
Pinterest20,42%23,86% ⬆
Twitter7,12%7,65% ⬆
Instagram2,23%4,92% ⬆
Youtube3,21%2,33% ⬇

Aan het eind van 2018 leek Facebook langzaam uit een diep dal te klimmen met twee stijgingen op rij.

Daar blijft in 2019 weinig van over.

Sterker nog, het marktaandeel van Facebook  is lange tijd niet zo laag geweest.

Is het einde van het een tijdperk dan in zicht? De tijd zal het leren.

Verder zet de stijging van het aandeel van Pinterest gestaag door.

Ook in de eerste maanden van 2019 lijkt het erop dat we weer massaal naar het platform zijn gegaan om inspiratie voor de carnaval of voor de tuin op te doen.

En ook Instagram heeft de weg omhoog weer gevonden met maar liefst een verdubbeling in het marktaandeel.

Gaat het zijn belofte dan eindelijk inlossen?

Verder stijgt ook het aandeel van Twitter weer een heel klein beetje.

Wellicht dankzij de afgelopen verkiezingen, stijgt ook het aandeel van Twitter een heel klein beetje.

Youtube verliest.

Opnieuw.

Europa

EuropaDecember 2018Maart 2019
Facebook75,33%73,70% ⬇
Pinterest10,39%13,98% ⬆
Twitter5,58%4,98% ⬇
Instagram1,92%2,63% ⬆
Youtube3,22%2,43% ⬇

In Europa volgt de verdeling van het marktaandeel van de social media platformen een vergelijkbare trend.

Facebook verliest, Pinterest en Instagram winnen relatief veel en Youtube verliest ook hier behoorlijk.

Twitter won nog wel lichtjes in Nederland, maar weet die winst niet over heel Europa door te trekken.

Maar daar zijn er ook geen Provinciale Statenverkiezingen geweest, natuurlijk.

Misschien trekt het wel weer aan met de komst van het ultieme Twitterfestijn: het Eurovisie Songfestival.

Duitsland

DuitslandDecember 2018Maart 2019
Facebook59,86%59,11% ⬇
Pinterest22,53%27,37% ⬆
Twitter5,12%4,50% ⬇
Instagram1,62%1,80% ⬆
Youtube6,03%4,44% ⬇

Het aandeel van Facebook in Duitsland zat afgelopen winter in een vrije val en dat leek in de eerste maanden van dit jaar niet te stoppen.

Echter, de laatste maand is het aandeel weer iets gestegen waardoor het op dit kwartaal eindigt met slechts een lichte daling.

Net zoals in Nederland en over heel Europa gezien wint Pinterest weer enorm, stijgt Instagram een beetje, lijdt Twitter een klein verlies en gaat het aandeel van Youtube immer gerade aus naar beneden.

België

BelgiëDecember 2018Maart 2019
Facebook61,42%65,20% ⬇
Pinterest26,30%24,92% ⬇
Twitter3,71%3,28% ⬇
Instagram1,52%2,60% ⬆
Youtube3,72%2,46% ⬇

De Belgen gaan klaarblijkelijk niet mee met de Europese trend.

Bij onze zuiderburen is het aandeel van Facebook juist gestegen en die van grote winnaar Pinterest zelfs gedaald.

Shocking.

Of op z’n minst opmerkelijk.

Daarentegen daalt ook hier het aandeel van Twitter, boekt Instagram een aardige winst en verliest Youtube ook weer een behoorlijke proportie van haar social media marktaandeel.

Conclusie

Eind 2018 bleek Pinterest de grote winnaar te zijn.

En dat is, afgezien van haar resultaat in België, dankzij grote stijgingen ook in het eerste kwartaal van 2019 het geval.

Maar ook Instagram doet goede zaken met, relatief gezien, net zo grote of misschien wel grotere winsten.

Facebook blijft, ten opzichte van vorig jaar, een beetje schommelen.

Het verliest wat maar het wint hier en daar ook wat, waardoor het uiteindelijk niet bijzonder grote verliezen lijdt.

Behalve dan in Nederland.

En zoals ook in 2018 al het geval was blijft het marktaandeel van Twitter elk kwartaal lichtjes dalen en lijkt die van Youtube nu definitief ineen te storten.

We zijn benieuwd hoe ze dat daar bij de videogigant een halt proberen toe te roepen.

Stay tuned!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *