marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

De lente staat voor de deur!

En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019.

Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes?

Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten?

Laten we het gaan bekijken!

Nederland

NederlandDecember 2018Maart 2019
Facebook62,41%57,98% ⬇
Pinterest20,42%23,86% ⬆
Twitter7,12%7,65% ⬆
Instagram2,23%4,92% ⬆
Youtube3,21%2,33% ⬇

Aan het eind van 2018 leek Facebook langzaam uit een diep dal te klimmen met twee stijgingen op rij.

Daar blijft in 2019 weinig van over.

Sterker nog, het marktaandeel van Facebook  is lange tijd niet zo laag geweest.

Is het einde van het een tijdperk dan in zicht? De tijd zal het leren.

Verder zet de stijging van het aandeel van Pinterest gestaag door.

Ook in de eerste maanden van 2019 lijkt het erop dat we weer massaal naar het platform zijn gegaan om inspiratie voor de carnaval of voor de tuin op te doen.

En ook Instagram heeft de weg omhoog weer gevonden met maar liefst een verdubbeling in het marktaandeel.

Gaat het zijn belofte dan eindelijk inlossen?

Verder stijgt ook het aandeel van Twitter weer een heel klein beetje.

Wellicht dankzij de afgelopen verkiezingen, stijgt ook het aandeel van Twitter een heel klein beetje.

Youtube verliest.

Opnieuw.

Europa

EuropaDecember 2018Maart 2019
Facebook75,33%73,70% ⬇
Pinterest10,39%13,98% ⬆
Twitter5,58%4,98% ⬇
Instagram1,92%2,63% ⬆
Youtube3,22%2,43% ⬇

In Europa volgt de verdeling van het marktaandeel van de social media platformen een vergelijkbare trend.

Facebook verliest, Pinterest en Instagram winnen relatief veel en Youtube verliest ook hier behoorlijk.

Twitter won nog wel lichtjes in Nederland, maar weet die winst niet over heel Europa door te trekken.

Maar daar zijn er ook geen Provinciale Statenverkiezingen geweest, natuurlijk.

Misschien trekt het wel weer aan met de komst van het ultieme Twitterfestijn: het Eurovisie Songfestival.

Duitsland

DuitslandDecember 2018Maart 2019
Facebook59,86%59,11% ⬇
Pinterest22,53%27,37% ⬆
Twitter5,12%4,50% ⬇
Instagram1,62%1,80% ⬆
Youtube6,03%4,44% ⬇

Het aandeel van Facebook in Duitsland zat afgelopen winter in een vrije val en dat leek in de eerste maanden van dit jaar niet te stoppen.

Echter, de laatste maand is het aandeel weer iets gestegen waardoor het op dit kwartaal eindigt met slechts een lichte daling.

Net zoals in Nederland en over heel Europa gezien wint Pinterest weer enorm, stijgt Instagram een beetje, lijdt Twitter een klein verlies en gaat het aandeel van Youtube immer gerade aus naar beneden.

België

BelgiëDecember 2018Maart 2019
Facebook61,42%65,20% ⬇
Pinterest26,30%24,92% ⬇
Twitter3,71%3,28% ⬇
Instagram1,52%2,60% ⬆
Youtube3,72%2,46% ⬇

De Belgen gaan klaarblijkelijk niet mee met de Europese trend.

Bij onze zuiderburen is het aandeel van Facebook juist gestegen en die van grote winnaar Pinterest zelfs gedaald.

Shocking.

Of op z’n minst opmerkelijk.

Daarentegen daalt ook hier het aandeel van Twitter, boekt Instagram een aardige winst en verliest Youtube ook weer een behoorlijke proportie van haar social media marktaandeel.

Conclusie

Eind 2018 bleek Pinterest de grote winnaar te zijn.

En dat is, afgezien van haar resultaat in België, dankzij grote stijgingen ook in het eerste kwartaal van 2019 het geval.

Maar ook Instagram doet goede zaken met, relatief gezien, net zo grote of misschien wel grotere winsten.

Facebook blijft, ten opzichte van vorig jaar, een beetje schommelen.

Het verliest wat maar het wint hier en daar ook wat, waardoor het uiteindelijk niet bijzonder grote verliezen lijdt.

Behalve dan in Nederland.

En zoals ook in 2018 al het geval was blijft het marktaandeel van Twitter elk kwartaal lichtjes dalen en lijkt die van Youtube nu definitief ineen te storten.

We zijn benieuwd hoe ze dat daar bij de videogigant een halt proberen toe te roepen.

Stay tuned!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?
13 juli 2020
Handleiding- Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt. Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken? Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen? En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel? Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!
13 juli 2020
Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.
13 juli 2020
8 Tips voor het schrijven van een goede over ons pagina

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]