Marktaandeel social media kanalen q4 2018

Q4: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

Nu we allemaal de kerstdiners achter de rug hebben en de rook van de nieuwjaarsborrels is opgetrokken, worden de eerste cijfers over de marktaandelen van de verschillende social media kanalen zichtbaar langzaam zichtbaar. Welke social media platformen gingen ‘out with a bang’? En wiens marktaandeel doofde als een nachtkaars? We gaan het zien!

Nederland

NederlandSeptember 2018December 2018
Facebook61,44%62,41%
Pinterest18,02%20,42%
Twitter7,39%7,12%
Instagram5,59%2,23%
Youtube3,67%3,21%

Waar Facebook, nog steeds verreweg het grootste platform, een jaar lang zijn marktaandeel als sneeuw voor de zon zag verdwijnen, lijkt het de weg omhoog weer gevonden te hebben met wederom een kleine stijging in het marktaandeel. Proficiat, Mark! Misschien dat je met het voornemen  om Facebook te ‘repareren’ weer in goede aarde bent gevallen bij je gebruikers. We zijn benieuwd!

Verder lijkt het er ook op dat we inspiratie voor Sinterklaas en de kerstkalkoen vooral Pinterest hebben gezocht. Waar Instagram opvallend genoeg marktaandeel inlevert, boekt dit platform namelijk een behoorlijke winst. Tevens laten Youtube en Twitter ook weer dalingen zien, maar kijken we daar nog echt van op? Om eerlijk te zijn … niet echt meer.

Europa

EuropaSeptember 2018December 2018
Facebook73,00%75,33%
Pinterest10,16%10,39%
Twitter6,08%5,58%
Instagram2,95%1,92%
Youtube4,66%3,22%

Bij het bekijken van de marktaandelen van de social media kanalen in alle Europese landen tezamen valt een vergelijkbare trend te bespeuren als in Nederland. Facebook en Pinterest winnen een klein beetje, Twitter en Youtube verliezen weer en ook Instagram levert duidelijk wat in. Wat is er toch aan de hand met het populaire netwerk?

Duitsland

DuitslandSeptember 2018December 2018
Facebook69,88%59,86%
Pinterest14,95%22,53%
Twitter4,14%5,12%
Instagram2,25%1,62%
Youtube5,39%6,03%

Hoe hard het marktaandeel van Facebook in Duitsland in de zomer nog steeg, zo hard keldert het in de winter ook weer. Het was dus maar een tijdelijke opleving die breekt met de trend in de rest van Europa. Geheel overeenkomstig met die trend, behaalt Pinterest ook hier een (enorme) winst en verliest Instagram. Opmerkelijk genoeg stijgt het Duitse marktaandeel van Youtube en ook Twitter, wat in het geval van de laatstgenoemde verklaard kan worden aan hand van de deelstaatverkiezingen.

België

BelgiëSeptember 2018December 2018
Facebook62,03%61,42%
Pinterest23,07%26,30%
Twitter4,18%3,71%
Instagram3,30%1,52%
Youtube4,48%3,72%

Bij de zuiderburen volgen de marktaandelen van de social media kanalen eveneens de Europese trend. Bijna dan. Want ook hier wint Pinterest en verliezen Youtube, Instagram en Twitter wat marktaandeel. Het aandeel van Facebook verliest ook, waar het in Nederland en heel Europa juist wint. Maar het verliest niet veel. Niet noemenswaardig veel, in ieder geval.

Conclusie

Deze ronde kent één grote winnaar: Pinterest. Hoewel ook het marktaandeel van Facebook kleine stijgingen vertoont in Nederland en over heel Europa, verliest toch zeker in een aantal landen en zelfs in flinke mate in een grote markt als Duitsland. Die kunnen we dus zeker niet zien als winnaar. Twitter en Youtube blijven marktaandeel verliezen, zoals bijna elk kwartaal. Niets nieuws onder de zon. Maar de daling van Instagram moeten we wel even in de gaten houden… Voor nu blijven Facebook en Pinterest veilige keuzes om op in te zetten voor stabiele resultaten.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

23 februari 2020
alternatieven MOZ

5 beste alternatieven voor MOZ [Met gratis trials]

MOZ is één van de meeste bekende SEO-tools op de markt. Ja, MOZ hoort bij de top, maar is zeker niet de beste. Dat zijn in mijn optiek namelijk SEMrush, Mangools en Ahrefs. Mocht je op zoek zijn naar een alternatief of een vervanger voor MOZ, dan mag je deze lijst niet missen. Naast de drie eerdere genoemde beste SEO-tools, heb ik ook nog andere alternatieven voor MOZ die het overwegen waard zijn.
23 februari 2020
Handleiding Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Hotjar
23 februari 2020
10 tools die beter zijn dan Google Page Speed

10 tools die beter zijn dan Google Page Speed [Gratis & betaald]

Google Page Speed is de afgelopen jaren flink veranderd en niet iedereen is daar zo positief over. De snelheid analyse software van Google lijkt alleen maar lastiger geworden en je moet er bijna een developer voor zijn om de data te kunnen te begrijpen. Inmiddels zijn er genoeg alternatieven op de markt die ook heel goed zijn in het analyseren van de snelheid en het geven van optimalisatietips. Omdat ik zeker weet dat jij ook niet veel wijzer wordt van Google Page Speed Insights en omdat je vast en zeker wilt weten wat er nog meer op de markt is, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan de Google Page Speed Insights.
15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *