Marktaandeel social media kanalen q4 2018

Q4: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

Nu we allemaal de kerstdiners achter de rug hebben en de rook van de nieuwjaarsborrels is opgetrokken, worden de eerste cijfers over de marktaandelen van de verschillende social media kanalen zichtbaar langzaam zichtbaar. Welke social media platformen gingen ‘out with a bang’? En wiens marktaandeel doofde als een nachtkaars? We gaan het zien!

Nederland

NederlandSeptember 2018December 2018
Facebook61,44%62,41%
Pinterest18,02%20,42%
Twitter7,39%7,12%
Instagram5,59%2,23%
Youtube3,67%3,21%

Waar Facebook, nog steeds verreweg het grootste platform, een jaar lang zijn marktaandeel als sneeuw voor de zon zag verdwijnen, lijkt het de weg omhoog weer gevonden te hebben met wederom een kleine stijging in het marktaandeel. Proficiat, Mark! Misschien dat je met het voornemen  om Facebook te ‘repareren’ weer in goede aarde bent gevallen bij je gebruikers. We zijn benieuwd!

Verder lijkt het er ook op dat we inspiratie voor Sinterklaas en de kerstkalkoen vooral Pinterest hebben gezocht. Waar Instagram opvallend genoeg marktaandeel inlevert, boekt dit platform namelijk een behoorlijke winst. Tevens laten Youtube en Twitter ook weer dalingen zien, maar kijken we daar nog echt van op? Om eerlijk te zijn … niet echt meer.

Europa

EuropaSeptember 2018December 2018
Facebook73,00%75,33%
Pinterest10,16%10,39%
Twitter6,08%5,58%
Instagram2,95%1,92%
Youtube4,66%3,22%

Bij het bekijken van de marktaandelen van de social media kanalen in alle Europese landen tezamen valt een vergelijkbare trend te bespeuren als in Nederland. Facebook en Pinterest winnen een klein beetje, Twitter en Youtube verliezen weer en ook Instagram levert duidelijk wat in. Wat is er toch aan de hand met het populaire netwerk?

Duitsland

DuitslandSeptember 2018December 2018
Facebook69,88%59,86%
Pinterest14,95%22,53%
Twitter4,14%5,12%
Instagram2,25%1,62%
Youtube5,39%6,03%

Hoe hard het marktaandeel van Facebook in Duitsland in de zomer nog steeg, zo hard keldert het in de winter ook weer. Het was dus maar een tijdelijke opleving die breekt met de trend in de rest van Europa. Geheel overeenkomstig met die trend, behaalt Pinterest ook hier een (enorme) winst en verliest Instagram. Opmerkelijk genoeg stijgt het Duitse marktaandeel van Youtube en ook Twitter, wat in het geval van de laatstgenoemde verklaard kan worden aan hand van de deelstaatverkiezingen.

België

BelgiëSeptember 2018December 2018
Facebook62,03%61,42%
Pinterest23,07%26,30%
Twitter4,18%3,71%
Instagram3,30%1,52%
Youtube4,48%3,72%

Bij de zuiderburen volgen de marktaandelen van de social media kanalen eveneens de Europese trend. Bijna dan. Want ook hier wint Pinterest en verliezen Youtube, Instagram en Twitter wat marktaandeel. Het aandeel van Facebook verliest ook, waar het in Nederland en heel Europa juist wint. Maar het verliest niet veel. Niet noemenswaardig veel, in ieder geval.

Conclusie

Deze ronde kent één grote winnaar: Pinterest. Hoewel ook het marktaandeel van Facebook kleine stijgingen vertoont in Nederland en over heel Europa, verliest toch zeker in een aantal landen en zelfs in flinke mate in een grote markt als Duitsland. Die kunnen we dus zeker niet zien als winnaar. Twitter en Youtube blijven marktaandeel verliezen, zoals bijna elk kwartaal. Niets nieuws onder de zon. Maar de daling van Instagram moeten we wel even in de gaten houden… Voor nu blijven Facebook en Pinterest veilige keuzes om op in te zetten voor stabiele resultaten.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

29 mei 2020
10 handige tips voor je Exit Intent Pop-up

10 handige tips voor je Exit Intent Pop-up

De één haat ze en de ander zweert erbij. De één zegt z’n business erop te draaien en de andere ziet het als een conversie killer. We hebben het natuurlijk over exit intent pop-ups. Dat zijn de pop-ups die je voor je neus krijgt als je een website of pagina probeert te verlaten. Mijn visie is dat ze kúnnen werken, mits je ze op de goede manier inzet. Een manier die past bij jou, je business en je klanten. En daar ga ik je vandaag dan ook alles over vertellen.
26 mei 2020
seo scout suggest tool

SEO Scout Suggest: Ontdek nu nog meer nieuwe keywords

We hebben er weer één: een tool die je kan gebruiken voor een extra uitgebreide zoekwoordanalyse. Na AnswerThePublic, AlsoAsked, de zoekwoordentool van Malleo en de Entity Explorer, is de beurt aan de Keyword Suggestion Tool van SEO Scout.
26 mei 2020
verschil landingspagina en blog

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog. Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over. Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk. En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord. Beter wordt het niet, mensen.
18 mei 2020
youtube kanaal maken

YouTube kanaal maken in 8 simpele stappen [+ bonus tips]

Wist je dat YouTube de derde grootste zoekmachine ter wereld is en daarnaast ook het grootste videokanaal? Nu wel! Voor zowel persoonlijk en op zakelijk gebied is YouTube een krachtig middel. Met video kan je namelijk goed laten zien wie je bent, wat je in huis hebt en je kan er goed vindbaar door zijn in zowel YouTube als Google. Hoog tijd dus om je te vertellen hoe je een eigen YouTube kanaal aanmaakt.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]