Marktaandeel social media kanalen q4 2018

Q4: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

Nu we allemaal de kerstdiners achter de rug hebben en de rook van de nieuwjaarsborrels is opgetrokken, worden de eerste cijfers over de marktaandelen van de verschillende social media kanalen zichtbaar langzaam zichtbaar. Welke social media platformen gingen ‘out with a bang’? En wiens marktaandeel doofde als een nachtkaars? We gaan het zien!

Nederland

NederlandSeptember 2018December 2018
Facebook61,44%62,41%
Pinterest18,02%20,42%
Twitter7,39%7,12%
Instagram5,59%2,23%
Youtube3,67%3,21%

Waar Facebook, nog steeds verreweg het grootste platform, een jaar lang zijn marktaandeel als sneeuw voor de zon zag verdwijnen, lijkt het de weg omhoog weer gevonden te hebben met wederom een kleine stijging in het marktaandeel. Proficiat, Mark! Misschien dat je met het voornemen  om Facebook te ‘repareren’ weer in goede aarde bent gevallen bij je gebruikers. We zijn benieuwd!

Verder lijkt het er ook op dat we inspiratie voor Sinterklaas en de kerstkalkoen vooral Pinterest hebben gezocht. Waar Instagram opvallend genoeg marktaandeel inlevert, boekt dit platform namelijk een behoorlijke winst. Tevens laten Youtube en Twitter ook weer dalingen zien, maar kijken we daar nog echt van op? Om eerlijk te zijn … niet echt meer.

Europa

EuropaSeptember 2018December 2018
Facebook73,00%75,33%
Pinterest10,16%10,39%
Twitter6,08%5,58%
Instagram2,95%1,92%
Youtube4,66%3,22%

Bij het bekijken van de marktaandelen van de social media kanalen in alle Europese landen tezamen valt een vergelijkbare trend te bespeuren als in Nederland. Facebook en Pinterest winnen een klein beetje, Twitter en Youtube verliezen weer en ook Instagram levert duidelijk wat in. Wat is er toch aan de hand met het populaire netwerk?

Duitsland

DuitslandSeptember 2018December 2018
Facebook69,88%59,86%
Pinterest14,95%22,53%
Twitter4,14%5,12%
Instagram2,25%1,62%
Youtube5,39%6,03%

Hoe hard het marktaandeel van Facebook in Duitsland in de zomer nog steeg, zo hard keldert het in de winter ook weer. Het was dus maar een tijdelijke opleving die breekt met de trend in de rest van Europa. Geheel overeenkomstig met die trend, behaalt Pinterest ook hier een (enorme) winst en verliest Instagram. Opmerkelijk genoeg stijgt het Duitse marktaandeel van Youtube en ook Twitter, wat in het geval van de laatstgenoemde verklaard kan worden aan hand van de deelstaatverkiezingen.

België

BelgiëSeptember 2018December 2018
Facebook62,03%61,42%
Pinterest23,07%26,30%
Twitter4,18%3,71%
Instagram3,30%1,52%
Youtube4,48%3,72%

Bij de zuiderburen volgen de marktaandelen van de social media kanalen eveneens de Europese trend. Bijna dan. Want ook hier wint Pinterest en verliezen Youtube, Instagram en Twitter wat marktaandeel. Het aandeel van Facebook verliest ook, waar het in Nederland en heel Europa juist wint. Maar het verliest niet veel. Niet noemenswaardig veel, in ieder geval.

Conclusie

Deze ronde kent één grote winnaar: Pinterest. Hoewel ook het marktaandeel van Facebook kleine stijgingen vertoont in Nederland en over heel Europa, verliest toch zeker in een aantal landen en zelfs in flinke mate in een grote markt als Duitsland. Die kunnen we dus zeker niet zien als winnaar. Twitter en Youtube blijven marktaandeel verliezen, zoals bijna elk kwartaal. Niets nieuws onder de zon. Maar de daling van Instagram moeten we wel even in de gaten houden… Voor nu blijven Facebook en Pinterest veilige keuzes om op in te zetten voor stabiele resultaten.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

20 september 2019
handleiding iemand toevoegen aan google mijn bedrijf

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen]

Google Mijn Bedrijf moet altijd onderdeel zijn van je SEO-strategie. Met Google Mijn Bedrijf kan je de lokale vindbaarheid (/seo/lokale-seo-5-tips-lokale-vindbaarheid/) van je bedrijf namelijk een boost geven en je bedrijf in z’n algeheel beter zichtbaar maken op het internet. Wanneer bedrijven klant bij mij worden, dan wil ik natuurlijk toegang tot het Google Mijn Bedrijf account om deze volledig te benutten. En aangezien ik dan vaak de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ krijg, vind ik het tijd voor een handleiding.
18 september 2019
appsumo review

AppSumo review: wat het is, voor- en nadelen en de deals van September 2019

AppSumo zorgt ervoor dat mijn constante honger naar nieuwe tools maandelijks wordt gevoed! Het is in mijn ogen een fantastisch bedrijf/platform dat iedereen moet kennen. De lifetime deals die ze maandelijks aanbieden zijn betaalbaar, binnen verschrikkelijk veel vakgebieden toepasbaar en ook gewoon ontzettend leuk (en handig!). En precies om die reden, ga ik jou er alles over vertellen in deze AppSumo review.
11 september 2019
WordPress SEO 7 beste plugins voor je website

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant. Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn? Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt. Inclusief Yoast natuurlijk. Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.
27 augustus 2019
Accuranker review

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn. Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer. Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *