Marktaandeel social media kanalen q4 2018

Q4: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

Nu we allemaal de kerstdiners achter de rug hebben en de rook van de nieuwjaarsborrels is opgetrokken, worden de eerste cijfers over de marktaandelen van de verschillende social media kanalen zichtbaar langzaam zichtbaar. Welke social media platformen gingen ‘out with a bang’? En wiens marktaandeel doofde als een nachtkaars? We gaan het zien!

Nederland

NederlandSeptember 2018December 2018
Facebook61,44%62,41%
Pinterest18,02%20,42%
Twitter7,39%7,12%
Instagram5,59%2,23%
Youtube3,67%3,21%

Waar Facebook, nog steeds verreweg het grootste platform, een jaar lang zijn marktaandeel als sneeuw voor de zon zag verdwijnen, lijkt het de weg omhoog weer gevonden te hebben met wederom een kleine stijging in het marktaandeel. Proficiat, Mark! Misschien dat je met het voornemen  om Facebook te ‘repareren’ weer in goede aarde bent gevallen bij je gebruikers. We zijn benieuwd!

Verder lijkt het er ook op dat we inspiratie voor Sinterklaas en de kerstkalkoen vooral Pinterest hebben gezocht. Waar Instagram opvallend genoeg marktaandeel inlevert, boekt dit platform namelijk een behoorlijke winst. Tevens laten Youtube en Twitter ook weer dalingen zien, maar kijken we daar nog echt van op? Om eerlijk te zijn … niet echt meer.

Europa

EuropaSeptember 2018December 2018
Facebook73,00%75,33%
Pinterest10,16%10,39%
Twitter6,08%5,58%
Instagram2,95%1,92%
Youtube4,66%3,22%

Bij het bekijken van de marktaandelen van de social media kanalen in alle Europese landen tezamen valt een vergelijkbare trend te bespeuren als in Nederland. Facebook en Pinterest winnen een klein beetje, Twitter en Youtube verliezen weer en ook Instagram levert duidelijk wat in. Wat is er toch aan de hand met het populaire netwerk?

Duitsland

DuitslandSeptember 2018December 2018
Facebook69,88%59,86%
Pinterest14,95%22,53%
Twitter4,14%5,12%
Instagram2,25%1,62%
Youtube5,39%6,03%

Hoe hard het marktaandeel van Facebook in Duitsland in de zomer nog steeg, zo hard keldert het in de winter ook weer. Het was dus maar een tijdelijke opleving die breekt met de trend in de rest van Europa. Geheel overeenkomstig met die trend, behaalt Pinterest ook hier een (enorme) winst en verliest Instagram. Opmerkelijk genoeg stijgt het Duitse marktaandeel van Youtube en ook Twitter, wat in het geval van de laatstgenoemde verklaard kan worden aan hand van de deelstaatverkiezingen.

België

BelgiëSeptember 2018December 2018
Facebook62,03%61,42%
Pinterest23,07%26,30%
Twitter4,18%3,71%
Instagram3,30%1,52%
Youtube4,48%3,72%

Bij de zuiderburen volgen de marktaandelen van de social media kanalen eveneens de Europese trend. Bijna dan. Want ook hier wint Pinterest en verliezen Youtube, Instagram en Twitter wat marktaandeel. Het aandeel van Facebook verliest ook, waar het in Nederland en heel Europa juist wint. Maar het verliest niet veel. Niet noemenswaardig veel, in ieder geval.

Conclusie

Deze ronde kent één grote winnaar: Pinterest. Hoewel ook het marktaandeel van Facebook kleine stijgingen vertoont in Nederland en over heel Europa, verliest toch zeker in een aantal landen en zelfs in flinke mate in een grote markt als Duitsland. Die kunnen we dus zeker niet zien als winnaar. Twitter en Youtube blijven marktaandeel verliezen, zoals bijna elk kwartaal. Niets nieuws onder de zon. Maar de daling van Instagram moeten we wel even in de gaten houden… Voor nu blijven Facebook en Pinterest veilige keuzes om op in te zetten voor stabiele resultaten.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.
13 mei 2019
SEO getallen nieuw

Is SEO nieuw voor jou? Deze 10 belangrijke SEO-getallen moet je kennen!

SEO en Google kunnen overrompelend zijn. Je moet op zoveel dingen letten en met zoveel dingen rekening houden. Beginnen met SEO kan dan ook erg lastig zijn. Maar om het voor jou als beginnende SEO’er zo makkelijk mogelijk te maken, heb ik 10 belangrijke waardes en getallen die je zeker moet kennen. Let’s do this.
27 april 2019
kwfinder review

KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Sinds ik KWFinder heb gevonden, is de zoekwoordplanner voor mij van Google verleden tijd. Want wat is dat eigenlijk een beperkt programma. Altijd maar het opnieuw inloggen op Google Ads, de verschillende fouten en een maximaal aantal keywords … daar was ik wel klaar mee. Gelukkig hoort dat nu dus tot het verleden, want ik heb namelijk mijn nieuwe favoriete zoekwoorden tool ontdekt: KWFinder! Betaalbaar, makkelijk in gebruik en het geeft accurate cijfers! In dit artikel vertel ik je alles over deze tool en geef ik je er mijn mening over.
23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *