Marktaandeel social media kanalen q4 2018

Q4: Marktaandeel social media in Nederland en Europa.

Nu we allemaal de kerstdiners achter de rug hebben en de rook van de nieuwjaarsborrels is opgetrokken, worden de eerste cijfers over de marktaandelen van de verschillende social media kanalen zichtbaar langzaam zichtbaar. Welke social media platformen gingen ‘out with a bang’? En wiens marktaandeel doofde als een nachtkaars? We gaan het zien!

Nederland

NederlandSeptember 2018December 2018
Facebook61,44%62,41%
Pinterest18,02%20,42%
Twitter7,39%7,12%
Instagram5,59%2,23%
Youtube3,67%3,21%

Waar Facebook, nog steeds verreweg het grootste platform, een jaar lang zijn marktaandeel als sneeuw voor de zon zag verdwijnen, lijkt het de weg omhoog weer gevonden te hebben met wederom een kleine stijging in het marktaandeel. Proficiat, Mark! Misschien dat je met het voornemen  om Facebook te ‘repareren’ weer in goede aarde bent gevallen bij je gebruikers. We zijn benieuwd!

Verder lijkt het er ook op dat we inspiratie voor Sinterklaas en de kerstkalkoen vooral Pinterest hebben gezocht. Waar Instagram opvallend genoeg marktaandeel inlevert, boekt dit platform namelijk een behoorlijke winst. Tevens laten Youtube en Twitter ook weer dalingen zien, maar kijken we daar nog echt van op? Om eerlijk te zijn … niet echt meer.

Europa

EuropaSeptember 2018December 2018
Facebook73,00%75,33%
Pinterest10,16%10,39%
Twitter6,08%5,58%
Instagram2,95%1,92%
Youtube4,66%3,22%

Bij het bekijken van de marktaandelen van de social media kanalen in alle Europese landen tezamen valt een vergelijkbare trend te bespeuren als in Nederland. Facebook en Pinterest winnen een klein beetje, Twitter en Youtube verliezen weer en ook Instagram levert duidelijk wat in. Wat is er toch aan de hand met het populaire netwerk?

Duitsland

DuitslandSeptember 2018December 2018
Facebook69,88%59,86%
Pinterest14,95%22,53%
Twitter4,14%5,12%
Instagram2,25%1,62%
Youtube5,39%6,03%

Hoe hard het marktaandeel van Facebook in Duitsland in de zomer nog steeg, zo hard keldert het in de winter ook weer. Het was dus maar een tijdelijke opleving die breekt met de trend in de rest van Europa. Geheel overeenkomstig met die trend, behaalt Pinterest ook hier een (enorme) winst en verliest Instagram. Opmerkelijk genoeg stijgt het Duitse marktaandeel van Youtube en ook Twitter, wat in het geval van de laatstgenoemde verklaard kan worden aan hand van de deelstaatverkiezingen.

België

BelgiëSeptember 2018December 2018
Facebook62,03%61,42%
Pinterest23,07%26,30%
Twitter4,18%3,71%
Instagram3,30%1,52%
Youtube4,48%3,72%

Bij de zuiderburen volgen de marktaandelen van de social media kanalen eveneens de Europese trend. Bijna dan. Want ook hier wint Pinterest en verliezen Youtube, Instagram en Twitter wat marktaandeel. Het aandeel van Facebook verliest ook, waar het in Nederland en heel Europa juist wint. Maar het verliest niet veel. Niet noemenswaardig veel, in ieder geval.

Conclusie

Deze ronde kent één grote winnaar: Pinterest. Hoewel ook het marktaandeel van Facebook kleine stijgingen vertoont in Nederland en over heel Europa, verliest toch zeker in een aantal landen en zelfs in flinke mate in een grote markt als Duitsland. Die kunnen we dus zeker niet zien als winnaar. Twitter en Youtube blijven marktaandeel verliezen, zoals bijna elk kwartaal. Niets nieuws onder de zon. Maar de daling van Instagram moeten we wel even in de gaten houden… Voor nu blijven Facebook en Pinterest veilige keuzes om op in te zetten voor stabiele resultaten.

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

20 november 2019
Handleiding toevoegen google search console

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Search Console

Om het voor mijn klanten makkelijker te maken mij toe te voegen aan hun Google tools, vandaag een blog met in de spotlight: Google Search console. Geen zorgen, als je geen klant bent (of wordt), dan is dat geen probleem. Ook dan mag je deze informatie gerust tot je nemen, zodat je weet hoe je iemand kan toevoegen aan Search console. En mocht je nog geen Search Console hebben, dan heb ik daar natuurlijk ook een blog over geschreven genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen. Hoe dan ook, laten we maar meteen ter zake komen…
18 november 2019
te gast podcast hans breukers relatie marketeers

Daniel Kuipers te gast bij de podcast van De Relatiemarketeers

Dit stond al maanden op mijn lijstje om te gaan: een podcast opnemen. Daarom was ik ook ontzettend blij dat door Hans Breuker van De Relatiemarketeers werd uitgenodigd. Het resultaat? Een bijna twee uur durende podcast vol met waardevolle informatie over zoekmachine optimalisatie.
17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *