De naam zegt het eigenlijk al. Deze campagnedoelstelling helpt je meer bekendheid te genereren door het grootste aantal mensen te bereiken binnen je opgegeven doelgroep. Ook kun je binnen deze campagnedoelstelling sturen op videoweergaven. Zo zorg je ervoor dat jouw video extra onder de aandacht wordt gebracht bij jouw doelgroep. Een nadeel van een bekendheid campagne is dat de CTR (het doorklikpercentage) vaak lager ligt dan bij andere campagnes. Het doel is namelijk gezien worden – en niet zozeer clicks stimuleren!
Deze campagnedoelstelling stuurt op clicks naar je website of op weergaven van je landingspagina. Ideaal om naar je bezoekers naar je website te krijgen dus. In tegenstelling tot de bekendheidscampagne zal je hier dus over het algemeen wel een hogere CTR terugzien. Meta stuurt namelijk minder op weergaven van je advertentie, maar toont de advertentie vooral aan de mensen waarvan zij verwachten dat ze geïnteresseerd zijn. Zo vergroten ze de kans dat mensen op je advertentie klikken en op je website belanden.
Binnen een betrokkenheidscampagne laat Meta de advertentie zien aan gebruikers die waarschijnlijk interactie met je bedrijf gaan hebben door je bijvoorbeeld een chatbericht te sturen. Mocht je een video willen gebruiken in je campagne, dan kun je ook binnen deze campagne sturen op videoweergaven. Je kan dan optimaliseren op Thruplays van de video. Meta stuurt dan de advertentie naar mensen waarvan de kans groot is dat ze de hele video zullen afkijken – of in ieder geval 15 seconden.
Bij een leadcampagne zijn er verschillende mogelijkheden.. Je kan binnen deze campagne bijvoorbeeld werken met een leadformulier. Geïnteresseerden die op de advertentie klikken krijgen dan een formulier te zien met een aantal vragen. Deze kun je direct doorschieten naar je CRM-systeem of je kan zelf de leads opvolgen.
Daarnaast kan je binnen deze campagnevorm ook sturen op belletjes. Op het moment dat iemand dan op de advertentie klikt, krijgt hij/zij de optie om telefonisch contact met jou op de nemen. Zorg dan natuurlijk wel dat de advertentie alleen getoond wordt tijdens openingstijden van jouw bedrijf; hetzou zonde zijn als er niemand opneemt.
De derde optie is dat mensen die op de advertentie klikken direct naar Messenger worden gestuurd waarbij een geautomatiseerde workflow de bezoeker verder helpt. Ook handig!
Met de campagnedoelstelling App-promotie promoot je natuurlijk je app. Binnen deze campagne kun je vervolgens kiezen tussen twee doelstellingen:
Je stimuleert dan mensen om een app te installeren of om iets te doen binnen de app. Een nieuwe functionaliteit proberen of een aankoop te doen, bijvoorbeeld.
En dan de laatste, maar zeker niet de minste: de verkoop/conversiecampagne. Het doel van deze campagne is om verkopen of een ander soort conversie te realiseren. Dat kan dus ook een whitepaper of e-book download zijn. Meta gebruikt de conversies die je met deze campagne realiseert weer om de campagne verder te optimaliseren.
Binnen deze campagnedoelstelling kun je ook kiezen voor “Verkopen uit catalogus”. Je krijgt dan de mogelijkheid om dynamische advertenties te maken. Meta bepaalt dan zelf welke advertenties er getoond worden en dat is voor retargeting! Je kunt er op deze manier namelijk voor zorgen dat mensen die iets in hun winkelmand hebben achtergelaten of bepaalde producten hebben bekeken op jouw website, nogmaals deze producten als advertentie te zien krijgen. Vergeet dan niet de mensen die al iets gekocht hebben uit te sluiten binnen je doelgroep. Die leveren natuurlijk niks op!
Het doel van een app-promotiecampagne is om een app te bevorderen door mensen aan te moedigen deze te downloaden en te installeren.
Bij een verkeercampagne is het doel om clicks te krijgen naar de website of landingspagina. Hierbij is de CTR over het algemeen hoger dan bij een bekendheidscampagne, omdat Meta de advertentie gericht toont aan gebruikers die sneller zullen klikken of de landingspagina zullen bekijken. Bij een bekendheidscampagne is het doel vooral om gezien te worden.
Het doel van de verkoop/conversiecampagne is om verkopen of een andere conversie(s) (zoals een whitepaper of e-book download) te realiseren.
Geschreven door: Gert Bos
Gert is online marketeer bij OMA. Een competitieve gozer die altijd zorgt voor winnende strategieën en scorende ads. Dat verdient een gouden plak.