Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam.
En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
Wanneer je zoekwoord direct in je URL staat, is het makkelijker om op een term te scoren. Iemand die zegt dat dat niet zo is, snapt niet hoe SEO werkt.
Ook Google heeft de afgelopen jaren zelf ook wel eens gezegd dat je niet zo moet focussen op je zoekwoord in de URL (of slug), maar als je het dan gaat testen weet je snel het antwoord: het werkt wel.
Wat er dan voor zorgt dat het makkelijker is om op een zoekwoord te scoren terwijl die in je URL zit? Een tal van redenen:
En zo zijn er nog meer redenen.
Nu ga ik iets met je delen wat ik nog weinig mensen verteld heb. Ik haal wel eens klanten binnen doordat mensen in LinkedIn en Facebook ‘online marketing’ (of een andere term) hebben ingetypt.
Oftewel, mensen gebruiken dat soort websites ook als een soort van zoekmachine. Nou is dit niet onderbouwd door de resultaten uit een onderzoek, maar mijn gevoel zegt dat mensen dit steeds vaker doen.
Wanneer jouw bedrijfsnaam dan matcht met een zoekopdracht (of deels matcht) is de kans groot dat jij binnen LinkedIn en Facebook naar voren komt.
Je Google Mijn Bedrijf is het kaartje dat je ziet aan de rechterkant (op desktops) als je zoekt op een bedrijfsnaam.
Wanneer je naam matcht met een zoekterm, kan dit kaartje vertoond worden bij het zoekwoord dat is ingetypt.
Kijk maar eens bij de zoekterm ‘kookschorten’. Daar zie je de Google Mijn Bedrijf staan van kookschorten.com.
Het grote voordeel hiervan is dat je nog meer ruimte in Google pakt en dat de kans groot is dat mensen op jou gaan klikken. En in het geval van kookschorten.com kunnen ze ook nog eens hun product aanbieden via de producten functie van Google Mijn Bedrijf.
De wereld van linkbuilding is voor een niet SEO-specialist een hele grote grijze brij.
Belangrijk om te weten is dat het in de basis gaat om het vergaren van zoveel mogelijk kwalitatieve links vanaf andere websites naar jouw website.
En het woord dat gebruikt wordt in die link, dat noemen we een anchor link. Dat is een belangrijke SEO-factor. Iets waar Google naar kijkt dus om te bepalen hoe hoog je scoort.
Wanneer je online wordt genoemd, wordt er vaak gelinkt met je bedrijfsnaam. En als daar dan ook je zoekwoord in zit, dan is dat bevorderlijk voor je organische vindbaarheid. Vanwege diezelfde anchor links dus.
Lokale SEO is in mijn optiek een van de meest vergeten onderdelen van SEO. Omdat het niet sexy is.
Terwijl het voor kleine, lokale organisaties superbelangrijk is. Want voor hun zitten de meeste klanten in een bepaalde regio. En dan moet je dus goed vindbaar zijn.
En een belangrijk onderdeel van lokale SEO, is je Google Mijn Bedrijf vermelding. Die wordt namelijk vertoond wanneer mensen zoeken op bepaalde zoektermen in Google Maps.
Denk aan gietvloer, exclusieve auto of bijvoorbeeld aan online marketing bureau.
Ook hier geldt: zit je zoekwoord in je bedrijfsnaam? Dan wordt je vaker en sneller vertoond in Google Maps.
Je herkent onderstaande vast wel, je hebt een blog bedacht (één zoals deze) en je bent bezig met de meta titel.
Het schrijven van het artikel lukt wel, maar nu moet je ook nog een duidelijke meta titel en meta omschrijving bedenken, met het zoekwoord erin verwerkt.
Dat is lastiger dan je dacht. Behalve…
Wanneer je een bedrijfsnaam hebt met je zoekterm erin. Dan is dat in één keer een stuk makkelijker.
Zie wat ik nu ga zeggen absoluut niet als kritiek (ik vind dit soort namen namelijk erg leuk), maar wanneer je bedrijf Pink Banana, , Blueberry Hero of iets anders met een kleur of fruit als bedrijfsnaam heeft, dan is het voor mensen niet meteen duidelijk wat je doet.
Je kan websites maken, online marketing doen, fruit leveren, een creatief bureau zijn, vloeren verkopen of een uitzendbureau zijn.
Het gissen naar wat je doet is in één klap weg wanneer je een zoekwoord in je bedrijfsnaam hebt staan.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.