site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website?

Waarschijnlijk wel.

Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen?

Ik gok van niet.

Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen.

Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website?

Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden.

Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!).

Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.

Wat is Site Search?

Site Search binnen Google Analytics is het bijhouden wat mensen in de zoekfunctie op jouw website intypen en alles wat daaromheen gebeurt.

Met Site Search kan je onder andere de volgende informatie zien:

  • Hoeveel procent Site Search gebruikt
  • Totaal aantal zoekopdrachten
  • Tijd na zoekopdracht
  • Welke zoekterm ingevuld is en hoe vaak die ingevuld is
  • Hoeveel mensen uitstappen na het doen van een zoekopdracht
  • De gemiddelde zoekdiepte
  • Reguliere informatie als bouncepercentage, aantal sessie, conversiepercentage, etc.
  • Alle informatie omtrent de termen die zijn ingevuld
  • De pagina’s waarop de zoekfunctie is ingevuld en alles informatie daaromheen.

Lang verhaal kort: Site Search van Google Analytics is iets dat je echt moet inzetten voor je website en/of webshop.

Waarom is deze functie zo handig en wat heb je aan Site Search?

Site Search is fijn voor je SEO omdat je er precies kan achterhalen welke zoekwoorden mensen gebruiken binnen je website.

Je kan natuurlijk ook urenlang zoekwoorden tools gebruiken als KWFinder , Ubersuggest of Keywordtool.

Of je kan diezelfde tijd besteden aan het achterhalen van de zoekwoorden van concurrenten.

Maar je kan ook gewoon simpelweg bijhouden welke zoektermen mensen gebruiken binnen je website.

Minstens net zo makkelijk om te doen en sneller uit te voeren.

En erg handig voor bijvoorbeeld je landingspagina’s, blogs, diensten, aanbiedingen, acties, merken of producten, want je kunt al die pagina’s verbeteren op basis van die data.

Merk je dat 80% van de bezoekers binnen je fietsenwebshop zoeken op het merk Gazelle?

Laat dit merk dan zien op de voorpagina of als eerst binnen je menu.

Als je de data dan Site Search vervolgens inzet met bijvoorbeeld de gegevens van Hotjar, dan weet je precies waarop mensen wel/niet klikken.

nicegif

Een andere optimalisatie op basis van Site Search data is het aanpassen van de content die mensen te zien krijgen.

Merk je bijvoorbeeld dat mensen na het intypen van het woord ‘Gazelle omafiets’ na 20 seconden weggaan en dat ze bij het woord ‘Gazelle mountainebike’ 5 minuten blijven hangen?

Dan zou ik eens gaan kijken waar de verschillen zitten en waarom de ene pagina goed scoort en de content op de andere pagina niet.

Erg handig dus.

Wat zegt Google zelf over Site Search?

Google geeft op haar eigen website aan dat je met Site Search de volgende vragen kan beantwoorden:

  • Hoe vaak gebruiken gebruikers het zoekvak en wat zoeken ze precies?
  • Waar beginnen mensen met zoeken en wat vinden ze?
  • Zijn de gebruikers tevreden met wat ze vinden?
  • Hoe zoeken verschillende doelgroepen binnen mijn site?
  • Welke bedrijfsresultaten komen voort uit de zoekopdrachten die gebruikers op mijn site uitvoeren

Daar ben ik het natuurlijk meer dan mee eens.

Google verwoordt het zelf alleen iets minder specifiek dan dat ik zojuist heb gedaan.

Door naar alle mogelijkheden binnen Site Search.

4 onderdelen binnen Google Analytics van Site Search

Als je jouw website en Google Analytics account hebt voorzien van Site Search, dan krijg je de volgende mogelijkheden te zien onder het kopje ‘Zoekopdrachten op site’:

  • Overzicht
  • Gebruik
  • Zoektermen
  • Zoekpagina’s

Overzicht

Binnen het kopje ‘Overzicht’ vind je letterlijk een overzicht van alle belangrijk informatie.

Denk aan het aantal sessies, aantal unieke zoekopdrachten, de meest gebruikt zoektermen, gemiddelde zoekdiepte en het aantal uitstappunten.

Zoekopdracht op site overzicht

Gebruik

Onder ‘Gebruik’ kan je precies zien hoeveel bezoekers Site Search wel hebben niet hebben gebruikt.

Vervolgens krijg je binnen deze twee groepen ook alle reguliere Google Analytics cijfers te zien.

Denk aan: sessies, nieuwe sessies, nieuwe gebruikers, bouncepercentage, pagina’s per sessie, gemiddelde sessieduur en conversies.

Hier kan je dus zien hoeveel beter of slechter het verkeer is dat Site Search gebruikt.

En wat blijkt uit onderstaande screenshot?

Het bezoek dat Site Search heeft gebruikt is kwalitatief stukken beter.

Site search gebruik

Zoektermen

Bij ‘Zoektermen’ kan je, zoals de naam het al zegt, zien welke termen er allemaal gebruikt zijn.

Wat ik altijd erg leuk vind om te zien zijn alle mogelijkheden die worden ingetypt.

Denk aan spelfouten, zelfbedachte woorden, vreemde woordcombinaties of andere dingen die je van tevoren nooit had kunnen bedenken.

In dit overzicht zie je ook hoe vaak een zoekterm is gebruikt, hoeveel pagina’s er na de zoekopdracht zijn weergegeven, hoeveel procent er uitstapt na het doen van de zoekopdracht, hoeveel mensen nog een keer de zoekfunctie hebben gebruikt en hoe lang mensen de website hebben bezocht na de zoekopdracht.

Ontzettend waardevol dus.

Zoektermen site search

Zoekpagina’s

Bij het kopje ‘Zoekpagina’s krijg je precies dezelfde informatie te zien als bij de zoektermen, alleen hier krijg je niet de zoektermen te zien, maar de pagina’s waarop de zoekopdracht is uitgevoerd.

Erg handig om te achterhalen of bepaalde pagina’s wel goed scoren of dat ze juist alleen maar meer vragen oproepen.

Site Search zoekpagina's

Hoe installeer je Google Site Search?

Voordat we beginnen moet je natuurlijk eerst Google Analytics hebben geïnstalleerd op je website.

Ik adviseer je dat je daarvoor gebruik maakt van Google Tag Manager.

Nu hoor ik je denken: Ja, maar dat kan ik niet zelf.

Wel dus, want het is heel gemakkelijk.

Je hoeft daarvoor alleen maar mijn blog te lezen genaamd: Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager en de daar beschreven stappen uit te voeren.

Een kind kan de was doen.

Als je dat hebt gedaan, dan gaan we over naar het echte werk: het installeren van Site Search.

Stap 1: Inloggen in Google Analytics

Een redelijk logische stap, maar Site Search is in te stellen via Google Analytics.

Klik daarom op de volgende link https://analytics.google.com/analytics/web/, selecteer het juiste Google account juist en log in.

Stap 2: Selecteer de juiste weergave en klik op ‘Instellingen voor dataweergave’

Om de juiste weergave, binnen de juiste property, binnen het juiste account te selecteren, moet je linksonder op de tandwiel klikken.

Vervolgens krijg je drie kolommen te zien met ‘Account’, ‘Property’ en ‘Weergave’.

Zorg ervoor dat je in elke kolom de juiste informatie hebt staan en klik vervolgens in de kolom met ‘Weergave’ op ‘Instellingen voor weergave’.

GA instellingen weergave en property

Stap 3: Site Search bijhouden aanzetten

Dit is veruit de makkelijkste stap.

Wanner je op de pagina ‘Instellingen voor dataweergave’ bent, kun je iets naar onder scrollen.

Zet vervolgens onder het kopje ‘Instellingen voor Site Search’ op ‘Aan’ in plaatst van ‘Uit’ en klaar is Kees.

Google Site Search bijhouden

Stap 4: Queryparameter toevoegen aan Analytics

Queryparameter, ja.

Daar heb je vast nog nooit eerder van gehoord!

Queryparameter is niks anders dan een stukje tekst dat een website zelf toevoegt als er een zoekopdracht is gedaan.

Bij WordPress is dit altijd een ‘s’.

Bij het CrafCMS is dit bijvoorbeeld een ‘q’.

Bij Joomla is dit bijvoorbeeld ‘searchword’.

En bij Drupal is dit bijvoorbeeld ‘search’.

Dit kan per website en per CMS dus verschillen.

Queryparameter Google Site Search

Wat je nu nog alleen hoeft te doen is op ‘Opslaan’ te klikken en te wachten totdat de zoekopdrachten verschijnen in Google Analytics.

Succes met het instellen van Site Search!

Laat je het mij weten als het niet is gelukt?

Dan help ik je graag!

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *