WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
SEO trends 2019

SEO trends 2019: 5 dingen waar ondernemers zelf mee aan de slag kunnen.

Het einde van het jaar is in zicht.

Traditioneel tijd van een gezelligheid, oliebollen (met of zonder krenten), Mariah Carey …

en natuurlijk de voorspellingen van de SEO trends in 2019.

Het internet staat er inmiddels vol mee: lange lijsten met onderdelen van zoekmachine optimalisatie waar je nu echt in moet gaan investeren om volgend jaar überhaupt nog in de zoekresultaten te verschijnen.

Om met al die trends mee te gaan heb je twee dingen nodig: diepgaande kennis van SEO en ontzettend veel tijd.

Als ondernemer heb je die vaak niet.

En dat hoeft ook helemaal niet, want in veel gevallen zorgen de SEO trends voor 2019 nog helemaal niet voor grote schommelingen in je positie in de zoekresultaten.

Dat neemt niet weg dat er wel een aantal belangrijke veranderingen aan komen.

Veranderingen waar je als ondernemer zelf op in kunt spelen en waar je ook echt wat van gaat merken.

En juist dié veranderingen zet ik vandaag voor je op een rijtje.

Dus zie hier: 5 SEO trends in 2019 waar jij als ondernemer mee uit de voeten kunt.

SEO trends 2019
1. Snelheid

Het is een trend die zich eigenlijk elk jaar weer in de lijstjes met voorspellingen bevindt.

En terecht, want wij mensen willen vandaag de dag alles steeds sneller.

We willen niet meer 2-3 dagen wachten op onze pakketjes, we willen niet meer wachten in de rij bij de kassa (lang leve de zelfscan!) en we willen dus ook niet wachten op een website die langzaam laadt.

Dat weet ook Google, dus is de snelheid van je website inmiddels een belangrijke SEO factor.

En de verwachting is dat snelheid alleen maar belangrijker wordt.

Maar hoe maak je je website nu sneller?

Nou, eerst check je of dat nodig is met bijvoorbeeld Google Pagespeed Insights.

Krijg je meteen wat handige tips hoe je de snelheid kunt verbeteren.

Screenshot snelheid website

Een goede richtlijn is om de laadtijd binnen 1,5 seconde te krijgen voor een website die Google ziet als ‘snel’.

Maar dat is een hoop gedoe als je geen kaas hebt gegeten van het bouwen van websites.

Gelukkig zijn er plugins voor die je op je (WordPress) website kunt installeren en die het voor je kunnen regelen.

Denk aan Autoptimize, WP Fastest Cache en AMP, bijvoorbeeld.

Hoef je zelf de handen niet uit de mouwen te steken.

2. Positie 0

In het verlengde van snelheid ligt de zogeheten ‘Positie 0’.

Het draaide bij zoekmachine optimalisatie altijd om de nummer 1 positie in de zoekresultaten, maar om de zoeker nog sneller te kunnen bedienen heeft Google featured snippets geïntroduceerd.

Dat zijn die blokken met het antwoord op je vraag die worden getoond vóór de zoekresultaten.

Vóór de nummer 1 positie, dus.

Vandaar positie 0.

Zo ziet dat er uit!

Featured Snippet screenshot - Positie 0

En hoe krijg je die featured snippets?

Door waardevolle content te schrijven (lees: de vraag te beantwoorden).

Met een zoekwoorden onderzoek kun je de exacte vraag van de zoeker vaak al wel goed achterhalen.

Combineer je zoekwoord met termen als ‘is’, ‘hoe’, ‘wat’, ‘waar’, ‘waarom’ etc.

Een handige tool die dat voor je doet is AnswerThePublic.

Vervolgens maak je een pagina of blogbericht waarbij je:

  • de vraag letterlijk herhaalt in de titel
  • in de eerste paragraaf meteen kort maar duidelijk antwoord geeft
  • die eerste paragraaf afsluit met een trigger om verder te lezen
  • in de rest van het artikel dieper in gaat op de materie.

Daarna is het hopen op goede resultaten.

3. Kleine zoekwoord variaties

Over zoekwoorden gesproken …

in 2019 is het gedaan met de kleine zoekwoord variaties.

Daarmee bedoelen we kleine variaties van hetzelfde zoekwoord.

Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld ‘laarzen rood’, ‘rode enkellaarzen’ en ‘rode laarsjes’ als kleine variaties van de zoekterm ‘rode laarzen’.

Google snapt (of gaat snappen) dat al die zoekwoorden dezelfde intentie hebben, dus is het niet nodig om voor iedere term afzonderlijk een pagina te maken.

Één pagina voor al die termen kan immers aan de vraag van de zoeker voldoen.

Logisch Youtube gif

Het is nog niet duidelijk of je gestraft gaat worden wanneer je wel voor iedere term afzonderlijk al een pagina hebt gemaakt, maar als je dat nog niet hebt zou ik adviseren om het ook niet te doen.

Schrijf gewoon één uitgebreide pagina met alle informatie die de zoeker nodig heeft en waarbij je natuurlijk wel al die zoektermvariaties heel casual verwerkt in je tekst.

4. Video

Één van de veel voorspelde SEO trends in 2019 betreft het gebruiken van video.

Zoals hierboven al gezegd zal je content moeten veranderen in lange, uitgebreide, volledige artikelen of pagina’s wil je in de loop van volgend jaar beter ranken.

Maar slechts weinig mensen hebben zin om een heel boekwerk te gaan lezen om te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Dus waarom vertel je het niet in een video?

Video’s zijn ideale manier om in korte tijd veel informatie door te geven (zei er iemand iets over snelheid?).

Daarom zijn zoekers er gek op.

En Google dus ook.

Bovendien geven ze je content meer body, waardoor de zoekmachines je pagina beter waarderen.

Maar hoe wordt je dan met die video’s gevonden?

Toeval of niet, daar heb ik een heel blog aan gewijd.

SEO trend video

5. E-commerce platformen

Een SEO trend speciaal voor de ondernemers met een webshop: e-commerce platformen worden belangrijker.

Het is vaak niet meer genoeg (maar nog steeds wel belangrijk) om de SEO van je eigen webshop op orde te hebben: de concurrentie van partijen als Bol.com, Beslist en Marktplaats is meestal gewoon te groot.

En dankzij haar enorme budgetten komt Amazon daar (in 2019?) ook nog eens snel bij.

amazon seo zoekmachine optimalisatie

Door je producten op die platformen juist aan te bieden kun je meeliften op dat succes.

Daarbij komt dat veel van die platformen een eigen algoritme hebben dat bepaalt welke producten worden getoond.

De meeste platformen geven zelf al tips waarmee je daarvoor kunt optimaliseren.

Zonder al te diep daarop in te gaan, doe je er op alle platformen in ieder geval goed aan om in je (product)titel relevante zoektermen te zetten en om mijn blogs in de gaten te houden .

Werkt altijd.

Aan de slag!

Zo.

Dat is wat je, naar mijn mening, moet weten van de voorspelde SEO trends in 2019.

En waarmee je zelf aan de slag kunt gaan.

Laat het ons weten als je er niet uitkomt of als je iets meer wilt weten.

We helpen je graag verder.

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *