Zoeken
Menu

Maar om het voor jou als beginnende SEO’er zo makkelijk mogelijk te maken, heb ik 10 belangrijke waardes en getallen die je zeker moet kennen.

Let’s do this.

Organisch verkeer

Het doel van SEO is om het aantal bezoekers van je website te verhogen doordat je de organische vindbaarheid van je website verbetert.

Het gaat niet om het aantal bezoekers die via advertenties of social media binnen komt. Het is zowel voor, tijdens als na dat je bezig bent geweest met SEO, belangrijk om te weten hoeveel organische bezoekers je website heeft of heeft gehad.

En het achterhalen van het aantal bezoekers doe je door middel van Google Analytics.

Als je website nog geen Google Analytics 4 heeft, dan adviseer ik je om mijn blog te lezen genaamd: In 2 stappen naar een Google Analytics teller op je WordPress website.

In Google Analytics 4 vind je onder het kopje ‘Acquisitie’ precies hoeveel bezoekers op je website zijn gekomen via Google door te kijken naar het organic search, ofwel het organisch verkeer.

Gemiddelde sessieduur

Het hebben van bezoekers is niet per se iets waar je gelukkig van wordt. Het hebben van de juiste bezoekers wel.

Want wanneer jij alleen skateboards verkoopt en 99% van je bezoekers is ouder dan 80 jaar, dan durf ik te zeggen dat jij niet veel omzet uit je website haalt.

Maar hoe weet je dan wat de juiste bezoekers zijn? Dat zijn bezoekers die veel klikken, scrollen, aankopen doen en dus lang op je website blijven!

En hoe lang een bezoeker gemiddeld op je website blijft, dat noemen we de gemiddelde sessieduur.

Ook een belangrijke waarde die terug te vinden is in Google Analytics 4.

Gemiddelde sessieduur

Bouncepercentage

Maar wat nou als mensen je website helemaal niet lang bezoeken? Wat nou als mensen je website in minder dan 10 seconden bekijken en vervolgens vertrekken zonder enige interactie of het bezoeken van andere pagina’s of schermen?

Dan spreken we van een bounce.

Het bouncepercentage is het percentage sessies dat geen sessie met engagement is.

Is een hoog bouncepercentage dan per definitie slecht?

Zeker niet. Als je bijvoorbeeld een blog hebt, dan kan het zijn dat je bouncepercentage hoger ligt dan normaal.

Daarom zeg ik ook altijd: stuur nooit op bouncepercentage, maar stuur bijvoorbeeld op het aantal leads dat je binnen krijgt.

Ik heb liever een bouncepercentage van 90% met 10 leads per maand, dan een bouncepercentage van 20% met 1 lead per maand.

Maar bij sommige pagina’s zegt het bouncepercentage wel degelijk wat. Ook het bouncepercentage kan je terugvinden in Google Analytics 4 en wel op de volgende plek:

Bouncepercentage

Weergaven per sessie

Een andere indicator dat je de juiste bezoekers op je website krijgt is de weergaven per sessie. Dit geeft je inzicht in hoe vaak gebruikers schermen of pagina’s bekijken tijdens een sessie op je website of in je app.

Het kan helpen bij het analyseren van de betrokkenheid van gebruikers en het begrijpen van het gedrag van bezoekers.

Google Analytics 4 berekent dit voor je door de som van gebeurtenissen van app-schermen en web-pagina’s te delen door het totale aantal sessies.

Weergeven per sessie

Doorklikratio (CTR)

Doorklikratio oftewel de click trough rate geeft aan hoeveel procent van de mensen doorklikken op jouw zoekresultaten.

Stel dat jij op nummer 1 staat op een zoekwoord en stel dat 100 mensen per maand op dat zoekwoord zoeken.

Wanneer 40% op jouw zoekresultaat klikt, dan heb je een CTR van 40%. De CTR van je zoekwoorden kan je terugzien in Google Search Console.

Kijk maar!

Doorklikratio

Tip: Heb je nog geen Google Search Console? Lees dan mijn blog Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen.

Het woord doorklikratio kan ook binnen andere situaties worden gebruikt, maar over het algemeen gaat het over het doorklikpercentage van je zoekresultaten.

Denk bijvoorbeeld aan het aantal mensen dat doorklikt op een knop binnen je homepagina of het aantal klikt op je pop-up.

Laadtijd van je website

De laadtijd van je website is verschrikkelijk belangrijk. Je herkent het zelf misschien ook wel.

Je klikt op een website… Je wacht 7 seconden…

en je klikt weer weg.

Voor de gebruiker en ook voor Google is de laadtijd erg belangrijk. Inmiddels is de laadtijd dan ook een officiële Google ranking factor.

Oftewel: lange laadtijd = slecht(er) scoren. Voor het analyseren van de laadtijd van je website adviseer ik twee tools: GT Metrix en PageSpeed Insights.

Beide tools geven niet alleen aan hoe snel je website is, maar geven ook aan wat er goed is, wat er beter kan en wat er fout gaat!

PageSpeed Insights

Verwijzende domeinen

Linkbuilding is verschrikkelijk belangrijk en een van de belangrijkste onderdelen van SEO.

Naast dat de kwaliteit van links zo goed mogelijk moet zijn, is het ook belangrijk dat je voldoende links hebt. Voldoende links vanaf voldoende domeinen.

Want 100.000 links vanaf 1 domein zijn niet zoveel waard. En daarom is het aantal verwijzende domeinen erg belangrijk en een directe indicatiefactor of je goed scoort.

Hoe meer domeinen, hoe beter je scoort. En hoe hoger de kwaliteit van dat domein, hoe groter de kans dat de kwaliteit van jouw website daardoor in de ogen van Google ook stijgt.

Backlinks

Pagina en domein autoriteit

Het bepalen of een linkprofiel van een website goed is, is lastig wanneer het duizenden links betreft. Daarnaast is het ook altijd een beetje eigen interpretatie.

Die eigen interpretatie hebben bekende SEO tools als MOZ, Semrush of Ahrefs ook.

Door middel van een domein autoriteit een pagina autoriteit vertellen deze SEO tools hoe goed je linkprofiel volgens hun is. In de basis is dit een erg handige en belangrijke waarde.

Want wanneer een concurrent een hogere autoriteit heeft, dan scoort hij vaak beter binnen Google.

Let wel op: omdat dit cijfers zijn van tools en niet van Google mag je hier nooit blindelings op sturen. Een hoge autoriteit betekent niet automatisch dat een website beter vindbaar is.

Domein autoriteit

Zoekvolume

De basis van een goede SEO strategie zijn de zoekwoorden. Zonder de juiste zoekwoorden kan het maar zo zijn dat je blogs/landingspagina’s niet goed gevonden worden en geen bezoekers generen.

Het is dan vooral belangrijk dat je weet hoe vaak er gemiddeld per maand op een zoekwoord gezocht wordt.

Mijn favoriete tool om zoekvolumes van zoekwoorden te achterhalen is KWFinder.

Daarmee kan je per maand meer dan genoeg volumes achterhalen van zoekwoorden.

Pro tip: KWFinder is ook gratis te gebruiken. Dan kan je 5 keer per dag de volume van een zoekwoord achterhalen. Klik hier om een gratis account aan te maken.

En als je nog niet goed weet hoe je de juiste zoekwoorden kan bepalen, dan adviseer ik je mijn blog te lezen: Zo kun je de beste zoekwoorden bepalen!

Geïndexeerde URL’s

Vraag je je af waarom je niet veel bezoekers hebt op je website? Vraag je je ook af of je wel voldoende content hebt en hoeveel content je beste concurrenten hebben?

Dat kan je super gemakkelijk achterhalen door in Google het volgende in te typen:

site:’https://jouwwebsite.nl’

Als je dit voor jouw website doet moet je de URL tussen de haakjes, inclusief de haakjes, vervangen door jouw website. Bij mij wordt dat dan:

site:https://onlinemarketingagency.nl

Geïndexeerde URL’s

Je krijgt meteen te zien hoeveel geïndexeerde URL’s je website heeft. Heb je 10 geïndexeerde URL’s?

Ga aan de slag met het schijven van content! Heb je duizenden geïndexeerde URL’s maar niet voldoende bezoekers op je website?

Optimaliseer de teksten.

Succes!

Ik heb je 10 SEO-waardes verteld die je als beginnende SEO’er moet kennen.

Het is aan jou om hier nu mee aan de slag te gaan en optimalisaties toe te passen om deze cijfers positief te beïnvloeden.

Succes en als je vragen hebt, dan weet je me te vinden!

Dit artikel is geschreven op 13 mei 2019 en is op 6 november 2023 geüpdatet. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books