De meest gebruikte zoekmachine per land [2020]

De meest gebruikte zoekmachine per land [2020]

Het zal je niet verbazen: in Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Eigenlijk in de gehele Westerse wereld domineert het bedrijf de zoekmachinemarkt. Maar dat is dus niet overal zo.

In sommige delen van de wereld krijgt Google minder of zelfs helemaal geen voet aan de grond. Daar gebruikt men andere zoekmachines om antwoord te krijgen op al hun vragen. Hoe zit dat allemaal precies?

Meest gebruikte zoekmachines in Nederland en Europa

Laten we eens kijken naar de meest gebruikte zoekmachines in Nederland. Ik heb al eens eerder geblogd over het aandeel van zoekmachines in Nederland en daaruit blijkt dat Google (zo’n 95%), Bing (ca. 2%), Yahoo (0,8%) en DuckDuckGo (0,7%) de dienst uit maken.

Of eigenlijk alleen Google dus.

In andere Europese landen is dat niet heel veel anders, al zien we daar af en toe ook zoekmachines als MSN of Ecosia voorbij komen op een behoorlijke afstand van het marktaandeel van Google. Dus zo interessant is dat niet.

Amerika, Afrika & Australië

Google is ook veruit de meest gebruikte zoekmachine in Afrika, Australië en Zuid- en Noord-Amerika, gevolgd door dezelfde zoekmachines als in Nederland en Europa: Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Niets nieuws onder de zon dus. Kunnen we kort over zijn.

Rusland

In Rusland (en sommige andere voormalige oostbloklanden) zien we wel een hevigere concurrentiestrijd. Daar is YANDEX RU naast Google één van de meest gebruikte zoekmachines. Ze hebben beiden ongeveer de helft van het marktaandeel in handen.

YANDEX RU, dat vanwege belastingtechnische redenen haar hoofdkantoor overigens in Nederland heeft, is daarbij niet alleen een zoekmachine, maar biedt bijvoorbeeld ook diensten op het gebied van muziekstreaming, e-mails, cloudopslag en vertalingen.

Een compleet internetbedrijf dus. Net als die andere internetgigant.

China

Zo’n 10 jaar geleden vertrok Google uit China vanwege de daar geldende censurering. Hoewel er recent berichten opdoken van een terugkeer, heeft dat vertrek wel de weg geplaveid voor andere zoekmachines die wél door de Chinese overheid gecontroleerd konden worden.

Baidu is momenteel de meest gebruikte zoekmachine in China, met een marktaandeel dat de lange tijd rond de 70% lag maar nu langzaam verkleind wordt door de opmars van Sogou.

Diezelfde opmars van kost flink wat marktaandeel van de voorheen op één na meest gebruikte zoekmachine in China: Shenma. In amper een jaar tijd is het marktaandeel van Sogou met ruim 20% gestegen, waardoor het de tweede plek heeft overgenomen en misschien ook Baidu uiteindelijk nog wel van de troon kan stoten.

Azië (overig)

In Aziatische landen als Japan, Indonesië, Vietnam en Thailand is Google overigens wél veruit de grootste. En ook in Hong Kong gebruikt men vooral Google om informatie op te zoeken op het internet.

TLDR;

Samenvattend: Google is op Rusland (Yandex) en China (Baidu) na overal de meest gebruikte zoekmachine. En dat zal gezien de achterstand van de concurrentie voorlopig nog wel even zo blijven. Daar maken we ons geen zorgen om.

Recente blogs

7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
26 maart 2020
Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst. Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen. Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]