De meest gebruikte zoekmachine per land [2020]

De meest gebruikte zoekmachine per land [2020]

Het zal je niet verbazen: in Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Eigenlijk in de gehele Westerse wereld domineert het bedrijf de zoekmachinemarkt. Maar dat is dus niet overal zo.

In sommige delen van de wereld krijgt Google minder of zelfs helemaal geen voet aan de grond. Daar gebruikt men andere zoekmachines om antwoord te krijgen op al hun vragen. Hoe zit dat allemaal precies?

Meest gebruikte zoekmachines in Nederland en Europa

Laten we eens kijken naar de meest gebruikte zoekmachines in Nederland. Ik heb al eens eerder geblogd over het aandeel van zoekmachines in Nederland en daaruit blijkt dat Google (zo’n 95%), Bing (ca. 2%), Yahoo (0,8%) en DuckDuckGo (0,7%) de dienst uit maken.

Of eigenlijk alleen Google dus.

In andere Europese landen is dat niet heel veel anders, al zien we daar af en toe ook zoekmachines als MSN of Ecosia voorbij komen op een behoorlijke afstand van het marktaandeel van Google. Dus zo interessant is dat niet.

Amerika, Afrika & Australië

Google is ook veruit de meest gebruikte zoekmachine in Afrika, Australië en Zuid- en Noord-Amerika, gevolgd door dezelfde zoekmachines als in Nederland en Europa: Bing, Yahoo en DuckDuckGo. Niets nieuws onder de zon dus. Kunnen we kort over zijn.

Rusland

In Rusland (en sommige andere voormalige oostbloklanden) zien we wel een hevigere concurrentiestrijd. Daar is YANDEX RU naast Google één van de meest gebruikte zoekmachines. Ze hebben beiden ongeveer de helft van het marktaandeel in handen.

YANDEX RU, dat vanwege belastingtechnische redenen haar hoofdkantoor overigens in Nederland heeft, is daarbij niet alleen een zoekmachine, maar biedt bijvoorbeeld ook diensten op het gebied van muziekstreaming, e-mails, cloudopslag en vertalingen.

Een compleet internetbedrijf dus. Net als die andere internetgigant.

China

Zo’n 10 jaar geleden vertrok Google uit China vanwege de daar geldende censurering. Hoewel er recent berichten opdoken van een terugkeer, heeft dat vertrek wel de weg geplaveid voor andere zoekmachines die wél door de Chinese overheid gecontroleerd konden worden.

Baidu is momenteel de meest gebruikte zoekmachine in China, met een marktaandeel dat de lange tijd rond de 70% lag maar nu langzaam verkleind wordt door de opmars van Sogou.

Diezelfde opmars van kost flink wat marktaandeel van de voorheen op één na meest gebruikte zoekmachine in China: Shenma. In amper een jaar tijd is het marktaandeel van Sogou met ruim 20% gestegen, waardoor het de tweede plek heeft overgenomen en misschien ook Baidu uiteindelijk nog wel van de troon kan stoten.

Azië (overig)

In Aziatische landen als Japan, Indonesië, Vietnam en Thailand is Google overigens wél veruit de grootste. En ook in Hong Kong gebruikt men vooral Google om informatie op te zoeken op het internet.

TLDR;

Samenvattend: Google is op Rusland (Yandex) en China (Baidu) na overal de meest gebruikte zoekmachine. En dat zal gezien de achterstand van de concurrentie voorlopig nog wel even zo blijven. Daar maken we ons geen zorgen om.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]