Je wilt weten of je het met je website een beetje goed doet. Dus je bent benieuwd hoeveel bezoekers je hebt.
Maar het kan ook zo zijn dat je wilt weten of je concurrenten het beter doen of niet. Want je doel ook is, ik laat jou de tool zien die daarvoor gemaakt is.
Inhoudsopgave
Aantal website bezoekers achterhalen van je eigen website
Als je het aantal bezoekers van je eigen website wilt achterhalen, dan is daar maar 1 manier voor die daar het beste voor werkt.
Dat is namelijk Google Analytics (ja, er zijn ook anderet ools die dit kunnen, maar Analytics is de beste).
Als je Google Analytics hebt geïnstalleerd, dan kan je het volgende zien:
- Hoeveel mensen er op je website zitten
- Demografische kenmerken van je bezoekers
- Welke technologie ze gebruiken om je website bezoeken (browser & apparaat)
- Achterhalen welke pagina’s ze bezoeken
- En wat ze vervolgens voor acties op je website verrichten
Mocht je nu denken, ‘Dat wil ik ook, maar dat heb ik nog niet’, dan moet je het volgende artikel lezen: https://onlinemarketingagency.nl/handleidingen/google-analytics-4-inladen-tag-manager/.
Daar leg ik je precies uit hoe je Google Analytics 4 koppelt aan je website. Je kan dit eventueel ook doorsturen naar je marketeer of developer. Die kan dit ongetwijfeld ook voor je oppakken.

Website bezoekers achterhalen met Semrush
Je weet nu hoe je bezoekers kan achterhalen van je eigen website. Maar wat nou als het niet om jouw website gaat? Denk aan de website van een concurrent of misschien wel dat blog van je buurman.
Nou, dan zijn er twee tools die je kunnen helpen. En dan is Semrush toch echt mijn favoriet.
Semrush is wel een betaalde SEO-tool. Dat is eigenlijk het enige nadeel.
Als je een Semrush account hebt aangemaakt (met de volgende link kan je Semrush 14 dagen proberen: https://onlinemarketingagency.nl/semrush-trial/), moet je links op ‘Organic Research’ klikken.
Vul vervolgens de URL in en klik op ‘Search’.

Vervolgens zie je allemaal belangrijke informatie staan:
- Op hoeveel zoektermen de website vindbaar is
- Het verwachte aantal bezoekers
- De zoekwoorden waar de meeste bezoekers op binnen komen
- En nog veel meer

Mocht je het verwachte aantal bezoekers willen weten van een specifieke pagina, dan kan dat ook.
Vul de URL dan op dezelfde plek in, maar kies wel voor ‘Exact URL’.

Website bezoekers achterhalen met Similar Web
Mocht je nou niet willen betalen voor het achterhalen van de het aantal bezoekers, dan adviseer ik je Similarweb te gebruiken.
Similarweb heeft een stuk minder functies als Semrush, maar je kan wel het aantal bezoekers achterhalen. Net als uit welke landen de bezoekers komen, wat hun leeftijd is en in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn.

Soorten bedrijven achterhalen die je website bezoeken
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je niet precies de aantallen wilt weten, maar dat je vooral wilt weten wat voor soort bedrijven er op je website zitten.
Daar zijn ook verschillende tools voor. Wij gebruiken, en adviseren onze klanten, altijd dezelfde tool: Leadinfo.
Met Leadinfo kan je namelijk zien:
- Welke bedrijven er op je website hebben rondgekeken
- Hoeveel pagina’s ze hebben bekeken
- En allerlei belangrijk informatie over het bedrijf (omzet, LinkedIn kanalen, rechtsvorm, etc.)

Leadinfo is een betaalde tool. Maar je kunt het wel gratis proberen. Als je mij een bericht stuurt, dan kan ik je een proefperiode aanbieden. Kun je Leadinfo 30 dagen proberen – zonder te betalen.