Een scan analyse is altijd het beginpunt. Veel bedrijven voeren promotionele campagnes uit, waarvan niet alle bedrijven precies weten welke resultaten dit oplevert. Daarom is het belangrijk om allereerst een analyse te maken van de huidige website.
Is er een analyse gedaan van de website? Mooi! Op basis van deze analyse bepaal je namelijk welk type B2B lead generator het beste aansluit om goede, efficiënte en effectieve leads te genereren.
Een quiz is een heel bijzondere nieuwe tactiek voor het genereren van kwalitatieve B2B Leads. Dus ja, als je boeiende en relevante quizzen kan maken, kan het een goudmijn aan leads genereren voor je bedrijf.
Mensen testen namelijk graag hun vaardigheden en zijn gek op quizzen. Wij hebben zelf al menig quiz ingevuld om te zien welke typische Hollandse snack we zijn en om te testen hoe goed we de songteksten van K3 kennen.
Als marketeers kun je hier dus heel goed gebruik ervan maken!
Maar een relevante quiz maken waarin mensen hun gegevens achterlaten is niet zo makkelijk als het lijkt. Denk goed na over welke onderwerpen je vragen stelt, én over het moment waarop je de contactgegevens vraagt!
Kijk bijvoorbeeld eens naar onderstaande quiz over het krijgen van inzicht in je soft skills. De soft skill quiz neemt je kritisch door de stappen om een betere en kritischer inzicht onder de loep te krijgen
In deze quiz kijk je met een kritische blik naar je eigen softskills. Uiteindelijk is dat het doel van deze soorten quiz.
Meer leads genereren? Dan is het belangrijk dat je het vertrouwen van jouw potentiële lead wint.
Maar hoe pak je dit aan? Door A) continu te zeggen hoe goed je wel niet bent (X Symbool als het kan) of B) door te laten zien hoe je mensen met hetzelfde probleem helpt en hen aan het woord laten om aan te geven hoe je je werk hebt gedaan.
Bingo! Het goede antwoord is natuurlijk antwoord B. Want uiteindelijk kan je veel leads genereren door handige en nuttige content te delen.
Wij passen dit zelf ook toe. Kijk maar eens naar al onze klantcases verhalen! Inclusief hoe bedrijven 234% organisch groei zagen in één jaar en hoe wij 101 doelen behaalden in 18 maanden tijd!
Winnen is leuk – maar meedoen is belangrijker, toch ;). Dat maakt een competitie of een wedstrijd dan ook een goede manier om leads te genereren. Kunnen mensen iets winnen? Dan doen ze vaak wel mee.
Richt bijvoorbeeld een landingspagina in op de winactie en zorg ervoor dat mensen hun gegevens achterlaten.
Hier zijn enkele wedstrijd voorbeelden:
– Give-away
– Easy scoring
– Foto contest
– Predicties
En dat zijn nog maar enkele voorbeelden. Er zijn er nog veel meer!
Een whitepaper is een échte lead magnet. Met e-whitepaper verzamel je eenvoudig de namen en emailadressen van potentiële klanten. Richt hier bijvoorbeeld een speciale landingspagina op in!
White papers hebben een opstelling.
Stappenplan: Bij een stappenplan ligt de uitleg centraal. Hierin leg je staccato en to the point uit hoe je bijvoorbeeld in 18 stappen leads kan genereren met e-mailadressen. See what we did there?
Gids: Dit is vaak een bundeling van content die vakkundig tot een geheel is gesmeed. Het idee is om te focussen op het opbouwen van een diepere emotionele band met je doelgroep.
Tips & Tricks: Dit is mijn favoriete en meest persoonlijke e-book/whitepaper. Hier heb je als doel om een puntsgewijze informatie te delen maar wel op een simpel, snel en eenvoudig manier. Meestal geeft je meer highlights dan zinnen.
Binnen OMA hebben we dit zelf ook toegepast. Kijk maar eens naar de E-books die wij hebben geschreven.
Mensen willen graag producten of diensten uittesten. Aan de hand van het uittesten kan je leads genereren.
Is jouw product geschikt voor een demo of kun je een gratis trial aanbieden, overweeg dit dan zeker! Het is namelijk een krachtige manier om leads te genereren. Je verzamelt namelijk niet alleen e-mailadressen, maar zorgt er ook voor dat potentiële klanten kennis maken met jouw product.
Een handleiding kan alle informatie stapsgewijs in beeld brengen. Een handleiding geeft je meer zorgvuldige informatie met een soort van stap en uitgelegde plan dan bij een E-book.
Ga jij een nieuw product lanceren? Maak dan een aparte landingspagina aan met de wachtlijst. Waarom? Zo bouw je al een publiek op voor de lancering. Vanaf dan kun je alvast beginnen met teasen, met bijvoorbeeld aankondiging mails. Dit is ideaal om een soort van buzz te creëren.
Verder creëert het ook een soort van een VIP -gevoel. En wie houdt er nu niet van om het idee te hebben dat ze onderdeel uitmaken van iets exclusiefs of speciaals?
Een trendrapport is eigenlijk een soort van E-book. Wat ons betreft is dit één van de sterkste methode om B2B mailadressen binnen te slepen. Maar toch zetten veel bedrijven dit niet in.
Met trendrapporten analyseer je een berg van data die je bijvoorbeeld met een survey hebt verzameld. Deze transformeer je vervolgens naar een mooie, waardvolle PDF die resultaten toont van leeftijd, sector, B2B en/of Socio-demografie.
We houden van templates, en jij waarschijnlijk ook. Want wie houdt er nu niet van om al op een kwart te beginnen in plaats van bij nul. Of je nu actief bent in B2B of B2C, een template werkt (bijna) altijd.
Een checklist is heel effectief!
Met een checklist heb je veel meer kans om een taak uitvoeren zonder fouten te maken. Al doe je een handeling iedere dag, is er een risico dat je iets kan vergeten.
Een checklist maakt je hoofd leeg. Je unieke kracht ligt niet in je snelheid maar in je denkvermorgen. Het is bewezen dat wij mensen een aantal dingen tegelijk kunnen onthouden.
Chatbots? Really? Ja, chatbots kunnen een goede lead generator zijn. Je kunt al snel en zonder technische kennis een bot op jouw website implementeren.
Maar voordat je een bot opzet moet je wel de rol van de bot bepalen. Chatbots hebben verschillende doeleinden zoals:
Het schaffen van informatie
Het afhandelen van klachten
Het beantwoorden van vragen
Een survey kan vaak laagdrempelig zijn en heeft een doelstelling om feedback te geven over een bepaald onderwerp.
Een survey is een goede manier om kwalitatieve leads binnen te halen. Je verzamelt waardevolle informatie over een bepaald onderwerp en ontvang de gegevens van de ondervraagde.
Dit is echt een lead-magneet. Een cursus waarbij je gratis kennis aangeboden krijgt is voor veel mensen aantrekkelijk. Jouw potentiële klanten maken hier dan ook maar al te graag gebruik van en laten hun gegevens achter.
Zet bijvoorbeeld een cursus op van een X aantal weken en haal op die manier je doelgroep binnen!
Ken jij iemand die een goeroe/expert is in je sector? Nodig deze persoon dan bijvoorbeeld uit voor een interview. Daarmee trek je een publiek aan die perfect aansluit op jouw doelgroep en verhoog je interactie met potentiële klanten. Daarnaast vergroot je ook jouw naamsbekendheid.
Met een nieuwsbrief kan je ook op verschillende manieren abonnees en leads genereren. Want uiteindelijk vinden jouw potentiële klanten, dat wat jij doet interessant. Zij laten hun gegevens achter om informatie te krijgen over jouw vak of bedrijf.
Dit artikel is geschreven op 4 juli 2022 en geüpdatet op 22 augustus 2023.
Geschreven door: Nick Havekes
Nick is SEA-specialist bij OMA. Hij analyseert je campagnes als een voetbalwedstrijd en zorgt dan voor een winnende tactiek. Ronald Koeman, eat your heart out.