Ergens eerder dit jaar heeft Google Data Exclusion gelanceerd voor Smart Bidding. Klinkt cool, maar wat is het? Waarom moet je het gebruiken? En misschien nog wel belangrijker: hoe gebruik je het? Dat leggen we je uit in dit blogje.
Inhoudsopgave
Wat is data exclusion?
Data Exclusion betekent letterlijk vertaald “data uitsluiting”. In Google Ads is de data die wordt verzameld belangrijk voor hoe Smart Bidding werkt. Daarom kunnen fouten in die data het resultaat van je Smart Bidding campagnes beïnvloeden. En dat wil je natuurlijk voorkomen.
Let op: Data Exclusion te vaak gebruiken is óók slecht voor de dataverzameling van Smart Bidding. Gebruik het dus met mate.
Waarom zou je een periode willen uitsluiten in Google Ads? (3 voorbeelden)
Er zijn honderden redenen waarom je een bepaalde periode zou willen uitsluiten in Google Ads. Wij hebben voor de vorm een paar voorbeelden op een rijtje gezet:
Conversie tag werkt niet
De data van je conversies kan zomaar niet accuraat zijn als je conversie tags niet goed werken. Het kan ook zijn dat je per ongeluk een conversie tag hebt uitgezet en daar veel later pas achter komt. In beide van de voorbeelden kan je dan kiezen om de data uit te sluiten.
Lopende acties
Een lopende actie kan veel invloed hebben op je resultaten. Vooral op de korte termijn. Een tijdelijke actie leidt bijvoorbeeld tot een piek in conversies. Maar dat is natuurlijk niet representatief voor de rest van de tijd. Kortom, je wil de data van die actie uitsluiten.
Seizoensgebonden veranderingen
Verschillende seizoenen en periodes in het jaar beïnvloeden mogelijk je conversies. Denk hier bijvoorbeeld aan het kerstseizoen, Black Friday, en nog meer feest- en salesdagen. Ook deze data kan worden uitgesloten.
In 9 stappen een periode uitsluiten met Google Ads via Data Exclusion
Hoe je een periode kunt uitsluiten in Google Ads is misschien lastig als je het nog nooit gedaan hebt. Daarom hebben we hier de stappen compleet uitgeschreven.
Stap 1: Log in bij je Google Ads account.
Stap 2: Klik op het Tools icoon.

Stap 3: Klik op Biedstrategieën (onder Gedeelde Bibliotheek)

Stap 4: Klik links op “Geavanceerde besturingselementen” en bovenaan op “Gegevensuitsluitingen”.

Stap 5: Druk op de blauwe grote plus om een nieuwe gegevensuitsluiting te maken.
Stap 6: Vul de gegevens in. De naam en beschrijving zijn geheel aan jou (maar het is wel handig om een relevante naam in te vullen, bijvoorbeeld de starttijd en eindtijd).

Stap 7: Vul het Bereik in. Hiermee bedoelen ze accounts en apparaten. Hiermee kan je de data van specifieke campagnes of zelfs van het hele account voor de ingevulde periode uitsluiten.

Stap 8: Bekijk nog een keer alles wat je hebt ingevuld.
Stap 9: Alles correct ingevuld? Klik dan op Opslaan.
Als dit is gelukt, en de uitsluiting live is gegaan, is de status gemarkeerd als “Actief”. Je kan deze altijd weer verwijderen. De data die je hebt uitgesloten zal dan weer worden gebruikt in je Smart Bidding campagne.