Google Data Exclusion is al een tijdje gelanceerd voor Smart Bidding. Maar wat is het precies? Waarom is het belangrijk om het te gebruiken? En hoe kun je het effectief toepassen? In dit blogartikel leggen we alles uit over data-uitsluiting in Google Ads.
Inhoudsopgave
Wat is data-uitsluiting?
Data-uitsluiting verwijst naar het uitsluiten van bepaalde gegevens. In Google Ads is de verzamelde data van essentieel belang voor het functioneren van Smart Bidding. Fouten in deze data kunnen de resultaten van je Smart Bidding-campagnes negatief beïnvloeden. Om dit te voorkomen, kun je gebruikmaken van data-uitsluiting.
Let op: Het overmatig gebruik van data-uitsluiting kan ook nadelig zijn voor het verzamelen van data door Smart Bidding. Gebruik het dus met mate.
Waarom zou je een periode willen uitsluiten in Google Ads? (3 voorbeelden)
Er zijn talloze redenen waarom je bepaalde perioden zou willen uitsluiten in Google Ads. Hier zijn enkele voorbeelden:
Conversie tag werkt niet
Als je conversie tags niet correct werken, kan dit invloed hebben op de nauwkeurigheid van je conversiedata. Het kan ook voorkomen dat je per ongeluk een conversie tag hebt uitgeschakeld en hier pas later achter komt. In beide gevallen kun je ervoor kiezen om de desbetreffende data uit te sluiten.
Lopende acties
Een lopende actie kan aanzienlijke invloed hebben op je resultaten, vooral op korte termijn. Bijvoorbeeld, een tijdelijke actie kan leiden tot een piek in conversies. Dit is echter mogelijk niet representatief voor de rest van de tijd. Daarom wil je de data van die actie uitsluiten.
Seizoensgebonden veranderingen
Verschillende seizoenen en periodes gedurende het jaar kunnen invloed hebben op je conversies. Denk aan het kerstseizoen, Black Friday en andere feest- en verkoopdagen. Ook deze data kan worden uitgesloten.
In 9 stappen een periode uitsluiten met Google Ads via Data Exclusion
Het uitsluiten van een periode in Google Ads kan lastig zijn als je hier nog niet eerder mee hebt gewerkt. Daarom hebben we hier een stapsgewijze handleiding voor je:
Stap 1: Log in bij je Google Ads account.
Stap 2: Klik op het Tools icoon.

Stap 3: Klik op Biedstrategieën (onder Gedeelde Bibliotheek)

Stap 4: Klik op “Geavanceerde besturingselementen” en vervolgens op “Gegevensuitsluitingen”.

Stap 5: Klik op het blauwe plusteken om een nieuwe gegevensuitsluiting te maken.
Stap 6: Vul de vereiste gegevens in, zoals de naam en beschrijving van de uitsluiting. Het is handig om een relevante naam te gebruiken, bijvoorbeeld de start- en eindtijd van de periode.

Stap 7: Vul het Bereik in. Hiermee bedoelen ze accounts en apparaten. Hiermee kan je de data van specifieke campagnes of zelfs van het hele account voor de ingevulde periode uitsluiten.

Stap 8: Controleer alle ingevulde gegevens.
Stap 9: Als alles correct is ingevuld, klik je op “Opslaan”.
Zodra de uitsluiting actief is, wordt dit weergegeven als “Actief”. Je kunt de uitsluiting altijd weer verwijderen. De uitgesloten data zal dan weer worden gebruikt in je Smart Bidding-campagne.