Zoeken
Menu

In dit blog leggen we uit welke Google Ads biedstrategieën er zijn en hoe ze je helpen om je doelen te bereiken.

Handmatige CPC

We beginnen met handmatige CPC (Cost-per-Click). Dit is dé strategie als je volledige controle over je biedingen wilt houden. Jij bepaalt hier namelijk handmatig hoeveel je maximaal wilt betalen voor een klik en je kunt dit bedrag instellen per advertentiegroep of zelfs per zoekwoord.

Hoewel het je veel controle geeft, wordt handmatige CPC tegenwoordig minder vaak gebruikt. De automatische biedstrategieën van Google worden namelijk steeds beter in het optimaliseren van biedingen op basis van data en leiden ook steeds vaker tot betere resultaten. Toch kan handmatige CPC nuttig zijn als je zelf het budget binnen je campagne nauwlettend wilt beheren.

Verbeterde CPC (ECPC)

Wil je Google een beetje vrijheid geven zonder de volledige controle uit handen te geven? Dan kun je de optie “verbeterde CPC” (ECPC) aanvinken. Hiermee verhoogt of verlaagt Google je biedingen op basis van de kans op een conversie. Dit betekent dat Google de biedingen verhoogt wanneer de kans op een waardevolle klik groter is en verlaagt wanneer de kans minder gunstig lijkt.

Enhanced CPC geeft je een mix van controle en geautomatiseerde optimalisatie waardoor de campagnes in de meeste gevallen betere resultaten opleveren.

Klikken maximaliseren

Klikken maximaliseren is een automatische biedstrategie die zich richt op – je raadt het al – zoveel mogelijk klikken. Je stelt een dagbudget in en Google gaat vervolgens aan de slag om binnen dat budget zoveel mogelijk bezoekers naar je website te halen. Dit is vooral handig als je campagne nog in de beginfase zit en je data wilt verzamelen.

Houd er bij deze biedstrategie rekening mee dat de kwaliteit van de klikken kan variëren. Hoewel je vaak wel meer bezoekers krijgt, betekent dit niet altijd dat deze bezoekers ook daadwerkelijk converteren naar klanten of leads.

Conversies maximaliseren

De biedstrategie ‘Conversies maximaliseren’ in Google Ads is interessant als je doel is om zoveel mogelijk conversies te behalen. Bij deze strategie stel je een dagbudget in en laat je Google de campagne optimaliseren voor zoveel mogelijk conversies. Het is hierbij wel belangrijk dat je conversietracking goed is ingesteld, zodat Google de biedingen op de juiste manier kan optimaliseren. Het kan even duren voordat Google genoeg data heeft verzameld om deze strategie goed te laten werken.

Hoewel het een krachtige optie is, moet je erop letten dat er binnen deze biedstrategie geen onderscheid wordt gemaakt in de waarde van de conversies. Google hecht dus evenveel waarde aan een verkoop van een goedkoop als duur product en maakt ook geen onderscheid tussen een waardevolle conversie als een offerte aanvraag en een vrijblijvende klik op een telefoonnummer (mits dit als primair doel staat ingesteld).

Verzamel je met Google Ads dus veel leads of conversies van lage kwaliteit en waarde? Dan kan dit ervoor zorgen dat je campagne minder rendabel of zelf verliesmakend wordt.

Conversiewaarde optimaliseren

Wil je dat Google zich richt op de waarde van je conversies in plaats van het aantal? Dan is conversiewaarde optimaliseren een goede keuze. Google verhoogt de biedingen wanneer de kans op een conversie van hoge waarde groter is. Dit kan een goede strategie zijn als je producten verkoopt met grote verschillen in waarde.

Het is echter belangrijk om te zorgen dat je de waarde per conversie goed instelt. Zonder deze informatie kan Google immers niet effectief optimaliseren. Houd daarnaast in gedachten dat deze biedstrategie hogere kosten kan veroorzaken, dus blijf de kosten per conversie goed monitoren om te zorgen dat je campagnes rendabel blijven.

Doelvertoningspercentage

Wil je vooral zichtbaarheid in de zoekresultaten? Dan is het doelvertoningspercentage een geschikte strategie. Google zorgt er dan voor dat jouw advertenties zo vaak mogelijk bovenaan de pagina of op een andere prominente plek in de SERP worden vertoond. Deze strategie is ideaal als je bijvoorbeeld werkt aan het verhogen van je naamsbekendheid.

Het is echter goed om te weten dat deze strategie zich puur richt op zichtbaarheid en geen rekening houdt met de klikratio of de opbrengsten van de klikken. Het kan daarom minder geschikt zijn als je ook naar conversies of omzet van de campagne kijkt.

Doel-CPA

Met de Doel-CPA (Cost per Acquisition) biedstrategie in Google Ads automatiseer je de biedingen om zoveel mogelijk conversies te behalen tegen een vooraf bepaald bedrag per conversie. Je geeft aan hoeveel een conversie mag kosten en Google past de biedingen automatisch aan op basis van eerdere resultaten.

Doel-CPA is vooral effectief wanneer je al genoeg data hebt verzameld over je campagneprestaties. Zonder eerdere data heeft Google moeite om nauwkeurige biedingen te doen. De kosten per conversie kunnen uiteindelijk variëren, maar aan het eind van de streep bereik je een gemiddelde CPA die in lijn ligt met je doelstellingen.

Doel-ROAS

Wil je zoveel mogelijk omzet halen uit je advertentiebudget? Dan is Doel-ROAS (Return on Ad Spend) de biedstrategie voor jou. Hierbij geef je aan hoeveel omzet je wilt genereren voor elke euro die je uitgeeft. Google optimaliseert vervolgens de biedingen op basis van dit bedrag. Hoe hoger de verwachte waarde van een conversie, hoe meer Google bereid is te bieden.

Let op: net zoals bij Doel-CPA is het belangrijk dat je al voldoende historische data hebt. Hoe meer data je hebt, hoe beter deze strategie werkt om betrouwbare voorspellingen te doen.

Welke biedstrategie past bij jouw campagne?

Welke Google Ads biedstrategie je het best kan kiezen, hangt dus af van je doelen en waar in de klantreis je je doelgroep wilt bereiken. En natuurlijk van je budget.

Als je je richt op conversies, liggen de CPC’s vaak wat hoger omdat deze klikken doorgaans waardevoller en dus populairder zijn bij de concurrentie. Ben je meer gericht op mensen in de oriëntatiefase? Dan zijn de kosten per klik meestal lager omdat de kans op conversie en dus ook de concurrentie minder groot is. Dit levert weliswaar meer verkeer op, maar leidt vaak minder snel tot een directe conversie.

Hulp nodig bij je Google Ads campagnes?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten of optimaliseren van je Google Ads campagne? Neem gerust contact met ons op.We helpen je graag om het maximale uit je budget te halen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog