Goede marketing is tegenwoordig van cruciaal belang om potentiële klanten te bereiken én te overtuigen van je producten of diensten. Grote kans dat je dan inzet op online-advertenties, bijvoorbeeld op sociale media of in Google. Logisch, want het werkt vaak goed.
Maar daarvoor moet je ook advertentieteksten schrijven. En in deze blog geef ik je 5 tips waarmee je advertentieteksten schrijft die flitsend slagen in plaats van stilletjes vervagen.
Voordat je ook maar één letter op je digitale papiertje zet, moet je eerst bedenken wie je doelgroep precies is. Wie zijn jouw ideale klanten? Welke uitdagingen hebben ze? Wat willen ze bereiken? Dat helpt je om jouw product of dienst straks goed te positioneren en naadloos aan te laten sluiten op hun behoeften.
Stel, je promoot een nieuwe fitness app. Focus je je voornamelijk op individuele sporters die graag thuis trainen? Dan zijn tijdsbesparing, comfort en meetbare vooruitgang belangrijke elementen. Maar als je je juist richt op fitnessfanaten die iedere dag naar de gym gaan, dan zijn bijvoorbeeld trainingsschema’s en prestatieverbeteringen misschien belangrijker!
Aandacht is in eerste instantie het belangrijkste. Zonder aandacht werkt je advertentie niet. En omdat mensen razendsnel door hun feeds en de zoekresultaten scrollen, heb je maar een fractie van een seconde om die aandacht te trekken. Het is dus belangrijk om je tekst ook kort en krachtig te houden. Gebruik krachtige- en relevante woorden die meteen de highlights of USP’s van je product of dienst benadrukken. Blijf weg van vage referenties of vakjargon en wees herkenbaar en begrijpelijk. Vertel lezers duidelijk wat ze kunnen verwachten en wat jouw toegevoegde waarde is. Zo vergroot je de kans dat potentiële klanten meer willen weten en doorklikken.
Waarschijnlijk heb je wel een paar concurrenten. Daar moet je je dus van onderscheiden. Benadruk dus vooral eens wat jou anders maakt dan de rest. Dat kunnen je prijzen zijn, maar ook je kwaliteit, extra snelle levering of uitstekende klantenservice.
Je kunt hiervoor ook een unieke waarde propositie schrijven voor in je advertentietekst. Iets waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen. Bijvoorbeeld omdat je een gratis proefperiode aanbiedt. Omdat je hele goede klantbeoordelingen hebt. Of omdat je een pionier in je markt bent. Kan allemaal.
Mensen willen niks missen. En deze zogeheten FOMO (Fear of Missing Out) kun je goed gebruiken bij het schrijven van overtuigende advertentieteksten. Door bijvoorbeeld schaarste te benadrukken in je teksten of koppen, vergroot je de noodzaak voor potentiële klanten om meteen te handelen en op je advertentie te klikken.
Andere voorbeelden hiervan zijn tijdsgebonden aanbiedingen, seizoenskortingen of zelfs een beperkte bonus voor aankopen binnen een vastgestelde termijn. En voor de pro’s onder ons: verwerk ook tijdselementen in je call to actions. Elementen als “Nu kopen” of “Schrijf je vandaag nog in”. Dat moedigt lezers onbewust aan meteen actie te ondernemen!
Geen enkele advertentietekst is in één keer goed. Het kan altijd nog nét iets beter. Het is daarom ook belangrijk om te experimenteren en om te meten wat werkt voor jouw publiek. Gebruik daarom A/B-testen om verschillende versies van je advertentieteksten te vergelijken, zodat je straks altijd de meest effectieve advertenties gebruikt in je campagnes. Experimenteer met diverse koppen, beschrijvingen en call-to-actions om te achterhalen welke combinaties de beste resultaten opleveren. Want door continu te leren en te verfijnen, verbeter jij je campagnes – en verhoog je je omzet.
Geschreven door: Nick Havekes
Nick is SEA-specialist bij OMA. Hij analyseert je campagnes als een voetbalwedstrijd en zorgt dan voor een winnende tactiek. Ronald Koeman, eat your heart out.