10 tips voor een succesvol Fiverr avontuur

10 tips voor een succesvol Fiverr avontuur

Fiverr is een fantastisch platform voor het (betaalbaar) uitbesteden van creatieve diensten. Denk aan het maken van logo’s, het maken van illustraties of vertalen van een tekst.

Aangezien ik ontzettend veel positieve reacties heb gehad op mijn eerdere blog over Fiverr genaamd “Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten” en vaak vroeg of ik nog meer Fiverr tips had’, vond ik het tijd voor een nieuwe blog.

Dus zie hier: 10 tips voor een succesvol Fiverr avontuur!

P.S. De tips zijn in chronologische volgorde.

Tip 1: Weet wat je wel en niet kan uitbesteden via Fiverr

Voordat je start met Fiverr, moet je goed weten wat je wel en wat je niet kan uitbesteden. De freelancers die zich aanbieden via Fiverr spreken vooral Engels, dus daar moet je ook even rekening mee houden.

Hieronder heb ik een lijst voor je opgezet van voorbeelden van werkzaamheden die je prima kan uitbesteden via Fiverr:

  • Laten maken van een logo
  • Laten maken van een illustratie (en andere designwerkzaamheden)
  • Vertaling
  • Video’s en animaties
  • Muziek en audio
  • Aanpassingen laten doen aan je website
  • Laten opmaken van je e-book

Wat kan je dan niet uitbesteden via Fiverr?

  • Lokale zoekmachine optimalisatie
  • Laten schrijven van Nederlandse teksten (inmiddels zijn er wel steeds meer Nederlandse Freelancers die zich aanbieden, dus misschien zit er wat voor je tussen)
  • Laten bouwen van een complete website

Natuurlijk kan er altijd een uitzondering zijn op de regel en kunnen er best freelancers zijn die bovenstaande juist wel of juist niet kunnen. Mijn ervaring is echter dat je bepaalde dingen niet moet willen uitbesteden aan iemand die geen Nederlands spreekt.

Fiverr

Tip 2: Kies nooit maar één freelancer

Mocht je voor het eerst iets uit willen besteden via Fiverr of mocht je iets nieuws hebben bedacht wat je uit wil besteden via Fiverr, wed dan nooit op één paard.

Leg de opdracht neer bij meerdere freelancers, zodat je ze met elkaar kan vergelijken en zodat je de beste elementen van elke freelancer kan combineren.

Het uitbesteden via Fiverr kan al vanaf $5 dollar, dus het is zeker de moeite waard om meerdere versies te laten maken door meerdere freelancers.

Wees dan ook absoluut niet teleurgesteld wanneer je een keer slecht werk terugkrijgt; er zitten namelijk ook genoeg freelancers op Fiverr die niet zo goed zijn in hun werk.

fiverr tip kies meerdere freelancer

Tip 3: Bekijk de recensies en de profielen van de freelancers goed

Bij het kiezen van de juiste freelancers is het belangrijk dat je eerst hun profiel goed bekijkt. Stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Heeft deze persoon veel reviews en wat wordt er in de reviews gezegd?
  • Spreken de gebruikte afbeeldingen mij aan?
  • Is dit een prijs die ik ervoor over heb?
  • Welk gevoel heb ik bij de omschrijving van de opdracht?
  • Wekt het profiel van de freelancer genoeg vertrouwen bij mij op?

Dit zijn een aantal zaken die je van tevoren goed moet bepalen en achterhalen, zodat je zo goed mogelijk voorbereid met iemand in zee gaat. Dit zijn immers ook onderwerpen waarover je meer wilt weten wanneer je met een Nederlandse freelancer in zee gaat.

Reviews fiverr profiel

Tip 4: Neem eerst contact op voordat je een gig koopt

Als je na het zien van iemands profiel er een goed gevoel aan hebt overgehouden, moet je altijd eerst contact opnemen voordat je iets aanschaft.

Stel jezelf eerst voor, vertel wat over je opdracht, heb het over de prijs en toon interesse in de freelancer. Hier is het al belangrijk om een band met iemand op te bouwen.

9/10 keer is de prijs die mensen vragen hun droomprijs en kan er best wat van de prijs af. En vaak heeft de freelancer ook nog een goed idee die hij of zij voor je kan verwerken.

Maar het kan ook zo zijn dat de freelancer het nu te druk heeft en dus niet aan je deadline kan voldoen of dat de opdracht totaal niet bij hem of haar past.

Kortom, neem altijd eerst contact op :-).

contact opnemen met fiverr freelancer

Tip 5: Wees zo duidelijk mogelijk in je opdrachtomschrijving

Wanneer je in gesprek bent met een freelancer, dan ga je natuurlijk je opdracht omschrijven. Wanneer wil je het hebben? Hoeveel mag het kosten? Welke kleuren moeten verwerkt worden?

Wees zo duidelijk mogelijk in je omschrijving en geef ze alle informatie die nodig is. Helaas zijn er freelancers op Fiverr die letterlijk doen wat je zegt of waarvan hun Engels niet heel goed is. Dat kan problemen opleveren en er bijvoorbeeld voor zorgen dat je logo totaal niet is geworden wat je voor ogen hebt.

Wat ik merk dat erg goed helpt, is je idee uittekenen wanneer dat mogelijk is. Stuur zoveel mogelijk informatie door zodat ze precies weten wat je wilt.

Wanneer ik mijn idee niet goed kan uitleggen, dan teken ik altijd uit. Kijk maar! (I know, tekenen was niet mijn beste vak op school)

Fiverr getekend voorbeeld

Tip 6: Onderhandel over de prijs, levertijd eisen van de opdracht

Zodra de opdracht voor de freelancer duidelijk is, zal hij je een voorstel doen. In dit voorstel staan vooral de prijs en de levertijd. Ga hier altijd over in gesprek.

De freelancer weet dat jij zal afdingen en dus zal hij een hogere prijs vragen. Dit klinkt misschien een beetje oneerbiedig, maar ik vergelijk het altijd met de rommelmarkt.

Als de freelancer $10 vraagt, dan doet hij het waarschijnlijk ook voor $7.

Wat ook belangrijk is, is wat je precies voor die $7 krijgt. Wanneer we het hebben over een logo, dan kan hij bijvoorbeeld meerdere logo’s maken of meerdere revisies aanbieden.

En misschien krijg je voor die $7 niet het Illustrator of Photoshop bestand, maar alleen het PNG bestand. Onderhandel hier ook altijd over.

Fiverr gig packages

Tip 7: Test je freelancer uit, voordat je een grote opdracht bij ‘m neerlegt

Als je alle tips hebt opgevolgd heb je inmiddels een goede freelancers gekozen en een mooie prijs afgesproken. Of de freelancer de besproken opdracht ook daadwerkelijk naar wens kan uitvoeren is nog meer even afwachten.

Laat hem om die reden eerst bijvoorbeeld 3 afbeeldingen maken voor je blogs in plaats van de benodigde 55. Zorg dat je 100% tevreden bent en weet dat de freelancer de opdracht naar wens kan volbrengen voordat je alles bij ‘m neerlegt.

Mocht hij de eerste 3 goed hebben gedaan leg dan niet de resterende 52 bij ‘m neer, maar pak dit op in fases. Dan kan jij het overzicht houden en wordt de freelancer niet overspoeld met werk.

Fiverr tips freelancer testen

Tip 8: Ga voor de lange termijn

Behandel de freelancer zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Melk de persoon in kwestie niet helemaal uit. Wanneer de freelancer al is gezakt in prijs, ga dan niet nog meer onder de prijs proberen te komen.

Ja, met jouw opdracht kan hij in sommige landen een dag of weekloon verdienen en ja, ondanks dat het zo weinig is voelt het soms onethisch aan.

Maar ga binnen Fiverr altijd voor de lange termijn. Ik werk nu samen met een freelancer die binnen een uur wat voor mij kan opleveren als dat nodig is, die niet besproken aanpassingen gratis voor mij doorvoert en ook daadwerkelijk meedenkt.

Dat is mij ook ontzettend veel waard. Dit zal een freelancer niet na één opdracht voor je doen, want dat zal jij ook niet na doen na één opdracht voor een klant.

Maar als jij goed voor de freelancer zorgt, dan zorgt de freelancer goed voor jou. En vergeet nooit: ook de freelancers zijn gewoon mensen!

Tip 9: Geef fooi

In een restaurant geef je fooi wanneer het personeel goed voor je heeft gezorgd en wanneer alles naar wens was. Dit werkt (vind ik) op Fiverr net zo. Beloon je freelancer één keer in de zoveel tijd met een paar extra dollar.

Zeker wanneer de freelancer terugkerende klusjes voor een scherpe prijs voor je doet.

Fooi geven binnen fiverr

Tip 10 Gebruik de handige Fiverr app

De laatste tip die ik je wil meegeven is de handige Fiverr app. Hiermee kan je gemakkelijk communiceren met je freelancers en daardoor hoef je niet altijd je laptop bij je te hebben.

En hoe sneller jij je freelancer kan voorzien van feedback, hoe sneller hij het werk af kan hebben.

Recente blogs

7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
26 maart 2020
Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst. Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen. Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]