Unlinked Mention Fider van Ranktank

De verborgen linkbuilding schat: Unlinked Mention Finder van Ranktank

Goede linkbuilding is verschrikkelijk tijdrovend.

Het contact opnemen, het gastbloggen, het linkruilen en het op zoek gaan naar kwalitatief goede backlinks moet je als ondernemer niet zelf willen doen.

Hier heb je gewoon niet de middelen en kennis (en tijd!) voor.

Maar wat nou als ik je vertel over een programma, waarmee je zelf ontzettend makkelijk en snel goede backlinks kan vergaren?

En als ik je daarbij ook nog influister dat het programma gratis en ontzettend makkelijk in gebruik is?

Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn …

maar dat is het niet!

Want zie hier: de Unlinked Mention Finder van Ranktank!

ranktank unlinked mention finder

Wat is de Unlinked Mention Finder van Ranktank?

De Unlinked Mention Finder van Ranktank is een programma waarmee je kan achterhalen of ook er naar jouw website gelinkt wordt, wanneer jouw bedrijf ergens op het internet genoemd wordt.

Het is een programma dat de geïndexeerde URL’s op een vooraf bepaald zoekwoord analyseert en op zoek gaat naar links binnen die resultaten.

Even een duidelijk voorbeeld:

Stel je naam is Hans Joenssen, je bent eigenaar van de fietsenwinkel Hoenssen Fietsen en je hebt een eigen fietsen ontworpen genaamd ‘De Hoenss”.

Wanneer mensen jouw naam, bedrijfsnaam of jouw fiets noemen, dan wil je natuurlijk ook die backlink naar jouw website hebben.

Want dat is goed voor je autoriteit, je linkprofiel en je Google ranking.

Met de Unlinked Mention Finder kan Hans achterhalen of mensen linken naar zijn website op een bepaalde zoekterm.

De Unlinked Mention Finder gaat op het internet op zoek naar die zoekterm en bekijkt of daar gelinkt wordt naar Hans z’n website.

Is dat niet het geval?

Dan heeft Hans een mooie mogelijkheid voor een nieuwe backlink gevonden!

Moeilijk om uit te leggen, maar makkelijk om te snappen!

Waarom is de Unlinked Mention Finder zo handig?

Er zijn een tal aan manieren om aan goede backlinks te komen:

  • Gastbloggen
  • Persberichten schrijven
  • Linkruil aangaan
  • Links van concurrenten achterhalen
  • Infographics maken

En ga zo maar door.

Het nadeel van al deze methodes is dat je er echt werk van moet maken en dat mensen waarmee je contact zoekt jou of jouw bedrijf vaak niet kennen.

En linken naar jouw website doen mensen niet zomaar.

Zou jij bijvoorbeeld snel naar de website van een onbekende linken?

Nee, hè?

De Unlinked Mention Finder is juist handig omdat mensen al bekend zijn met jou, je bedrijf of bijvoorbeeld je product.

Ze hebben je immers al genoemd, maar alleen de backlink ontbreekt.

Dan is het vragen om het toevoegen van een link zo gedaan.

Vraag de webmaster van de desbetreffende website op een persoonlijke en vriendelijke manier om de link toe te voegen, omdat dit de gebruikerservaring van de bezoeker ten goede komt en omdat het ook invloed heeft op jouw Google ranking.

Link aanvragen: please

Een succesratio tussen de 1 en 10 procent van al die linkbuildingtactieken is niet heel gek.

Vaak krijg je bij het aanvragen van een linkruil en het voorstellen van een gastblog geen reactie terug.

‘Daar heb je er weer één’, denken die webmasters.

En misschien ook wel terecht, want websites worden tegenwoordig doodgegooid met linkaanvragen en linkruils.

Ik heb gemerkt dat bij zowel mijn eigen bedrijf als bij mij klanten de succesratio vele malen hoger is bij het gebruikt van de Unlinked Mention Finder.

Voor bepaalde klanten zat de succesratio rond de 80%.

En dat is echt bizar.

Maar niet alleen de succesratio is hoger, de tijd die nodig is om backlinks aan te vragen en op te sporen is ook vele malen lager.

Waar je normaal uren bezig kan zijn met het achterhalen van waardevolle website en het aanvragen van links, kan je nu in minuutje of 5 al meerdere partijen achterhalen en contacten.

En hoe je dat dan doet, ga ik je nu uitleggen.

Hoe werkt de Ranktank Unlinked Mention Finder?

Het gebruik van de Unlinked Mention Finder is simpel.

Dat is ook een gigantisch voordeel.

De Mention Finder is namelijk geen online tool die je kan gebruiken, maar een Google Drive Spreadsheet bestand die je op moet slaan binnen jouw account.

Je kan dit bestand downloaden op twee manieren:

  • Optie 1: Ga naar de website van Ranktank, klik op ‘Open in Google Sheets’ en maak een kopie.
  • Optie 2: Klik hier om een kopie te maken van de spreadsheet en om hem op te slaan binnen jouw Google Drive.

Vervolgens krijg je het volgende scherm te zien:

Screenshot Ranktank Unlinked Mention Finderkopie

Voordat je start met het gebruik van de tool, moet je het ‘Instructions’ gedeelte aan de rechter kant even goed lezen.

Om het je wat makkelijker te maken, heb ik het voor je vertaald:

“Vul het domein dat je wilt controleren (jouw website dus) in zonder www. Stel de Google zoekterm in zodat het niet gelinkte vermeldingen kan vinden. Oftewel je naam, het product of je bedrijfsnaam. De tool checkt standaard de top 100 zoekresultaten. Pas het nummer van de ‘results’ aan om het aantal resultaten aan te passen.”

Ik ga het nog concreter voor je maken.

Stel ik wil achterhalen of Online Marketing Agency ergens wordt genoemd, maar niet wordt gelinkt.

Dan komt dat er dus zo uit te zien.

Ingevulde data ranktank

Op het moment dat je de data hebt aangepast, gaat de tool al automatisch aan het werk.

Je hoeft verder nergens op te klikken, maar je moet wel even geduld hebben tot je de data ziet.

Op het moment dat de data binnen is, krijg je als het goed is de volgende gegevens te zien.

Resultaten ranktank unlinked mention finder

Er zijn nu een tweetal dingen belangrijk:

  • Organic URL
  • Link back

Organic URL
De organic URL is de URL waar jij wordt genoemd, maar niet wordt gelinkt.

Dit is dus de pagina waar de link naar jouw website ontbreekt.

Link back
Hier wordt mee bedoelt of er op de URL een link aanwezig is naar het ingevoerde domein.

Dit domein is dan het domein wat je hebt ingevuld bij ‘check links to’ (jouw website).

Zoals je kan zien, wordt mijn website op geen enkele website gelinkt.

Hoe kan dat hoor ik je nu denken?

Dat komt omdat mijn bedrijfsnaam een redelijk generieke term is.

En dus een term is die vaker wordt genoemd, zonder dat ze mijn bedrijf bedoelen.

Best logisch dus.

Aan de andere kant kan je ook zeggen dat mijn bedrijfsnaam juist vaak genoemd wordt, omdat het zo een generieke term is.

En dan zie ik allemaal kansen!

Blijdschap door de ranktank

De vervolgstap

Op het moment dat je weet waar de link ontbreekt heeft de tool zijn werk gedaan.

Nu is het aan jou om contact op te nemen met die websites of bedrijven en te vragen of ze de link willen toevoegen.

Doe dit door bijvoorbeeld te bellen of te mailen.

Doe dit wel altijd subtiel.

Bedank bijvoorbeeld eerst die partij dat ze wat over jou, jouw bedrijf of over je unieke producten geschreven hebben.

Geef aan dat je dat ontzettend gaaf vindt en laat zien dat je dankbaar bent.

Stel vervolgens de vraag of ze de link willen toevoegen en geef aan waarom je wilt dat ze link toevoegen.

De redenen kunnen zijn:

  • Goed voor de gebruikerservaring (!)
  • Goed voor je autoriteit en je linkprofiel (en dus je Google Ranking)

Maar wat nou als de partij aangeeft geen link wil plaatsen?

Omdat ze dit bijvoorbeeld nooit doen of omdat ze een tegenprestatie willen?

Dat is niet zo heel gek, vooral als de website van die partij een autoriteit is binnen Google.

Dan moet je in overleg met die partij een passende vergoeding/oplossing bepalen.

Extra tip

Als je altijd op de hoogte wilt blijven en het simpelweg leuk vindt om te zien wanneer je online genoemd bent dan zou ik ook een Google Alert instellen voor je naam, bedrijfsnaam en product.

Dan krijg je automatisch een mail wanneer iemand jou online noemt.

Dit adviseer ik iedereen omdat het altijd handig is om te weten als er iets online over jou verteld wordt.

Zowel positief als negatief.

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Reputatiefabriek schreef:

    Ik werk sinds kort bij een online marketing bureau begonnen dat zich in linkbuilding heeft gespecialiseerd. Dank je voor je inspiratie over linkbuilding! Groetjes, Carla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *