Google Guaranteed Badge

Google Guaranteed Badge: Is het de $50 waard?

Voor $50 kan je de Google Guaranteed Badge kopen die in potentie zorgt voor concurrentievoordeel, meer leads en een omzetverhoging.

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Deze groene badge, welke wordt weergegeven in de organische zoekresultaten van Google Mijn Bedrijf, wordt momenteel uitgerold in de Verenigde Staten. Maar komt deze functie ook naar Nederland? En haal je hier echt een concurrentievoordeel uit en meer omzet? Lees het in mijn nieuwe blog.

Wat is Google Guaranteed Badge

De Google Guaranteed Badge bestaat al enige tijd. In 2017 introduceerde Google het concept voor het eerst in Amerika. Door het verificatieproces van Google Guaranteed te doorlopen kreeg je de groene badge met de vermelding ‘’Google Guaranteed’’. Dit ziet er zo uit:

Google Guaranteed Local Services Mobile

De groene badge heeft een bepaalde betekenis. Google beschermt namelijk de bedrijven die Google Guaranteed zijn. Als een klant niet tevreden is over het werk dat geleverd is, geeft Google de garantie dat zij het geld terugbetalen tot een bedrag van $2000. Hiervoor moeten vooraf afspraken worden gemaakt met Google Home Services. Google Guaranteed is overigens nooit actief geweest in Europa.

De uitbereiding van Google Guaranteed

Google Guaranteed was voorheen alleen mogelijk bij advertenties. Maar daar is sinds kort in de Verenigde Staten verandering in gekomen. Want nu is de Google Guaranteed Badge ook mogelijk in de organische zoekresultaten. Uiteraard kan je niet zomaar aanspraak maken op de groene badge. Je moet voldoen aan de eisen die Google stelt voor adverteren en dat is ook niet zo vreemd aangezien Google garant staat voor jouw kwaliteit.

Google Guaranteed Bage

De voor- en nadelen van de Google Guaranteed Badge

Voordat ik je vertel of de Google Guaranteed Badge zijn geld waard is, licht ik eerst de voor- en nadelen toe.

Google Search Desktop

Voordelen

Door de groene badge straal je autoriteit uit in de zoekresultaten. Het bedrijf komt betrouwbaarder over. Google staat garant door bezoekers de mogelijkheid te geven om hun geld terug te krijgen, waarmee de drempel tot actie wordt verlaagd.

  • De groene badge zorgt ervoor dat je beter opvalt
  • Toename van betrouwbaarheid en autoriteit zorgt voor een concurrentievoordeel en werkt conversie verhogend, wat uiteindelijk meer leads oplevert.

Nadelen

De grotere bedrijven kunnen de $50 dollar per maand in de meeste gevallen eenvoudig aftikken. Voor kleine ondernemers en freelancers kan dit een aanzienlijk bedrag zijn van de omzet. Google creëert hiermee een concurrerend voordeel voor grotere bedrijven ten opzichte van de kleine ondernemers en freelancers.

  • Aanzienlijk bedrag voor maar één extra functionaliteit
  • Google creëert een concurrerend voordeel voor grote bedrijven ten opzichte van de kleine ondernemers en freelancers om de badge aan te schaffen. Daarentegen kan het voor freelancers en kleine ondernemers eenvoudiger concurrentievoordeel opleveren aangezien de groene badge bij deze groep minder vanzelfsprekend zou zijn.

Komt Google Guaranteed naar Nederland?

Momenteel is de Google Guaranteed alleen in Noord-Amerika actief. De vraag luidt of Google Guaranteed daadwerkelijk naar Europa komt. Helaas geeft Google daar geen antwoord op. Het is mogelijk een testfase, wat uiteindelijk niet doorgevoerd gaat worden.

Mijn mening over de betaalde Google Mijn bedrijf variant, is het de 50 dollar waard?

Ethisch gezien vind ik het niet helemaal in orde. Google maakt het eenvoudiger voor grote bedrijven om meer bezoekers uit Google te trekken. Tegelijkertijd maken ze het moeilijker voor de kleine ondernemers.

Er is nog geen data beschikbaar over de prestaties van de badge. Het is dus puur speculeren over het effect van de badge. Persoonlijk denk ik dat de badge zeker een positieve invloed gaat hebben. Ik verwacht dat de CTR hoger wordt en meer bezoekers naar de website worden doorverwezen. De badge zal een positieve impact hebben op de betrouwbaarheid en de autoriteit.

Uiteraard is het effect afhankelijk van de branche en de concurrentie. Mochten veel concurrenten gebruik maken van de groene badge, dan is je concurrentievoordeel grotendeels weg. Wanneer geen enkele concurrent de groene badge gebruikt, kun je eenvoudig concurrentievoordeel opdoen door deze aan te schaffen.

Mocht de Google Guaranteed Badge in Nederland worden uitgerold, kijk dan goed wat voor een impact het kan hebben op jouw omzet. Zou dit een manier kunnen zijn om jouw concurrenten te verslaan? En zullen de kosten het opwegen tegen de extra omzet? Wellicht maakt Google het maandelijks opzegbaar, zodat je het kunt gaan testen.

Wat vind jij?

Dit is mijn mening. Ik ben erg benieuwd wat jij hiervan vindt. Vind je het een goede ontwikkeling of vind je het belachelijk dat Google het lastiger maakt voor kleine ondernemers? Laat het weten in een reactie hieronder.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Emiel Wessels
Emiel Wessels
Ik ben Emiel Wessels, geboren online marketeer. Al in de wieg checkte ik mijn rankings nadat ik via social media mijn geboorte aankondigde. Nu doe ik die dingen voor ondernemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]