geen toegang google analytics

Ik heb geen toegang meer op accountniveau binnen Google Analytics, wat nu?

Het kan iedereen overkomen…

Iemand anders heeft ooit Google Analytics voor je aangemaakt en jou niet op accountniveau toegevoegd.

Nu wil je bijvoorbeeld een filter aanpassen of iets wijzigen binnen het account en dat is niet mogelijk.

In dit artikel vertel ik je hoe je het best Google kan benaderen en hoe het proces gaat van het weer toegang krijgen op accountniveau binnen Analytics.

Voordat we beginnen

In de afgelopen weken heb ik voor twee klanten ervoor moeten zorgen dat ze weer toegang krijgen op accountniveau.

Bij dit proces is er één ding dat bepaalt of Google streng is of niet: het hebben gekoppeld Google Ads account.

Als er een Ads account gekoppeld is aan Google Analytics, dan is het proces uitgebreider, maar nog steeds wel te doen.

Laten we snel doorgaan.

Stap 1: Google contacten

In vergelijk met jaren geleden, is Google inmiddels een stuk toegankelijker.

Ik kreeg binnen 1 à 2 dagen iemand aan de telefoon en daar ben ik erg blij mee.

Yes gif

Het leggen van het eerste contact kan je het best binnen Analytics zelf doen.

Dit kan je doen door, wanneer je bent ingelogd, rechts bovenaan op het vraagtekentje (?) te klikken.

Is er geen Google Ads account gekoppeld?

Dan kan je alleen contact opnemen via de mail.

Is er wel een Google Ads account gekoppeld?

Dan kan je zowel mailen als bellen.

Ga altijd voor bellen!

Stap 2: Leg je verhaal uit

Deze stap moet je uitvoeren bij zowel het bellen als het mailen:

Zet in de mail of vertel aan de telefoon het volgende:

  • Ik heb toegang tot mijn Analytics account, maar niet op accountniveau. Dit is voor ons wel belangrijk, dus kan je mij hierbij helpen?
  • Wij hebben alle denkbare e-mailadressen geprobeerd (dit moet je natuurlijk wel eerst echt hebben geprobeerd).
  • Geef duidelijk aan wat jouw rol is m.b.t. het Analytics account. Ik mailde namelijk vanuit mijn eigen mail en niet vanuit het mailadres van de klant. Om die reden zal Google altijd vragen om een e-mailadres van de website zelf zodat ze alle mails daar naartoe kunnen sturen.

Stap 3: Google gaat erin duiken

Als je met Google hebt gebeld, dan noteert ze alle informatie en komen ze er binnen twee dagen bij jou op terug.

Mocht je een e-mail hebben gestuurd, dan duurt het ook 2 dagen voordat je wat krijgt te horen.

Stap 4: Eigenaarschap bewijzen

Wanneer het voor Google allemaal duidelijk is, krijg je een mail.

Daarin staat dat Google eerst een mail gaat sturen naar de e-mailadressen die wel op accountniveau toegang hebben tot je Google Analytics.

Deze persoon, als die er is, heeft vervolgens twee dagen om jou toe te voegen.

Als je dan bent toegevoegd, dan heb je geluk en hoef je niet verder te lezen.

Word je echter nog steeds niet toegevoegd?

Dan vraagt Google of je het eigenaarschap van de website kan bewijzen.

Ook hier zijn er twee mogelijkheden (afhankelijk van de koppeling met een Google Ads account).

Zonder Google Ads account gekoppeld:
Je dient twee regels tekst, die Google je aangeleverd hebt, te kopiëren in een .txt. bestand en op te slaan met als naam analytics.txt.

Dit bestand dien je vervolgens te uploaden naar je website (laat je webdesigner dit eventueel doen).

Dit zorgt ervoor dat Google kan zien dat jij echt toegang hebt tot de website, omdat ze het bestand kunnen zien door naar jouw website te gaan en achter de url /analytics.txt te typen.

Met Google Ads account gekoppeld:
Wanneer er een Ads account is gekoppeld dien je ook het analytics.txt bestand aan te maken en up te loaden, maar daarnaast moet je ook nog het volgende formulier invullen: https://support.google.com/analytics/contact/adminleft_ga.

Vervolgens moet je dan nogmaals via de mail de volgende informatie aanleveren:

  • Betaalgegevens (ingestelde methode + bedrag, factuurnummer en datum)
  • Factuuradres wordt vermeld in je Google Ads account
  • Een zichtbare URL van één of meer van je campagnes (dus de URL waar mensen op kunnen klikken in je advertentie)
  • Een aantal voorbeelden van zoekwoorden die je target

Stap 5: Google geeft je weer toegang op accountniveau

Als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen, dan zal Google je weer toegang geven.

Wat ik erg prettig vond aan het hele proces is dat ik elke paar dagen werd gebeld door Google.

Ze handelden snel en ik zorgde ervoor dat ze alle informatie hadden om door te pakken.

Is het je niet gelukt om weer toegang te krijgen?

Laat het dan weten in de reacties, dan help ik je verder.

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Advertentie blogger schreef:

    Ik heb een hoop kunnen leren van je blog, dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]