geen toegang google analytics

Ik heb geen toegang meer op accountniveau binnen Google Analytics, wat nu?

Het kan iedereen overkomen…

Iemand anders heeft ooit Google Analytics voor je aangemaakt en jou niet op accountniveau toegevoegd.

Nu wil je bijvoorbeeld een filter aanpassen of iets wijzigen binnen het account en dat is niet mogelijk.

In dit artikel vertel ik je hoe je het best Google kan benaderen en hoe het proces gaat van het weer toegang krijgen op accountniveau binnen Analytics.

Voordat we beginnen

In de afgelopen weken heb ik voor twee klanten ervoor moeten zorgen dat ze weer toegang krijgen op accountniveau.

Bij dit proces is er één ding dat bepaalt of Google streng is of niet: het hebben gekoppeld Google Ads account.

Als er een Ads account gekoppeld is aan Google Analytics, dan is het proces uitgebreider, maar nog steeds wel te doen.

Laten we snel doorgaan.

Stap 1: Google contacten

In vergelijk met jaren geleden, is Google inmiddels een stuk toegankelijker.

Ik kreeg binnen 1 à 2 dagen iemand aan de telefoon en daar ben ik erg blij mee.

Yes gif

Het leggen van het eerste contact kan je het best binnen Analytics zelf doen.

Dit kan je doen door, wanneer je bent ingelogd, rechts bovenaan op het vraagtekentje (?) te klikken.

Is er geen Google Ads account gekoppeld?

Dan kan je alleen contact opnemen via de mail.

Is er wel een Google Ads account gekoppeld?

Dan kan je zowel mailen als bellen.

Ga altijd voor bellen!

Stap 2: Leg je verhaal uit

Deze stap moet je uitvoeren bij zowel het bellen als het mailen:

Zet in de mail of vertel aan de telefoon het volgende:

  • Ik heb toegang tot mijn Analytics account, maar niet op accountniveau. Dit is voor ons wel belangrijk, dus kan je mij hierbij helpen?
  • Wij hebben alle denkbare e-mailadressen geprobeerd (dit moet je natuurlijk wel eerst echt hebben geprobeerd).
  • Geef duidelijk aan wat jouw rol is m.b.t. het Analytics account. Ik mailde namelijk vanuit mijn eigen mail en niet vanuit het mailadres van de klant. Om die reden zal Google altijd vragen om een e-mailadres van de website zelf zodat ze alle mails daar naartoe kunnen sturen.

Stap 3: Google gaat erin duiken

Als je met Google hebt gebeld, dan noteert ze alle informatie en komen ze er binnen twee dagen bij jou op terug.

Mocht je een e-mail hebben gestuurd, dan duurt het ook 2 dagen voordat je wat krijgt te horen.

Stap 4: Eigenaarschap bewijzen

Wanneer het voor Google allemaal duidelijk is, krijg je een mail.

Daarin staat dat Google eerst een mail gaat sturen naar de e-mailadressen die wel op accountniveau toegang hebben tot je Google Analytics.

Deze persoon, als die er is, heeft vervolgens twee dagen om jou toe te voegen.

Als je dan bent toegevoegd, dan heb je geluk en hoef je niet verder te lezen.

Word je echter nog steeds niet toegevoegd?

Dan vraagt Google of je het eigenaarschap van de website kan bewijzen.

Ook hier zijn er twee mogelijkheden (afhankelijk van de koppeling met een Google Ads account).

Zonder Google Ads account gekoppeld:
Je dient twee regels tekst, die Google je aangeleverd hebt, te kopiëren in een .txt. bestand en op te slaan met als naam analytics.txt.

Dit bestand dien je vervolgens te uploaden naar je website (laat je webdesigner dit eventueel doen).

Dit zorgt ervoor dat Google kan zien dat jij echt toegang hebt tot de website, omdat ze het bestand kunnen zien door naar jouw website te gaan en achter de url /analytics.txt te typen.

Met Google Ads account gekoppeld:
Wanneer er een Ads account is gekoppeld dien je ook het analytics.txt bestand aan te maken en up te loaden, maar daarnaast moet je ook nog het volgende formulier invullen: https://support.google.com/analytics/contact/adminleft_ga.

Vervolgens moet je dan nogmaals via de mail de volgende informatie aanleveren:

  • Betaalgegevens (ingestelde methode + bedrag, factuurnummer en datum)
  • Factuuradres wordt vermeld in je Google Ads account
  • Een zichtbare URL van één of meer van je campagnes (dus de URL waar mensen op kunnen klikken in je advertentie)
  • Een aantal voorbeelden van zoekwoorden die je target

Stap 5: Google geeft je weer toegang op accountniveau

Als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen, dan zal Google je weer toegang geven.

Wat ik erg prettig vond aan het hele proces is dat ik elke paar dagen werd gebeld door Google.

Ze handelden snel en ik zorgde ervoor dat ze alle informatie hadden om door te pakken.

Is het je niet gelukt om weer toegang te krijgen?

Laat het dan weten in de reacties, dan help ik je verder.

Recente blogs

17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!). Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af. Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren? Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’. En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Advertentie blogger schreef:

    Ik heb een hoop kunnen leren van je blog, dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *