geen toegang google analytics

Ik heb geen toegang meer op accountniveau binnen Google Analytics, wat nu?

Het kan iedereen overkomen…

Iemand anders heeft ooit Google Analytics voor je aangemaakt en jou niet op accountniveau toegevoegd.

Nu wil je bijvoorbeeld een filter aanpassen of iets wijzigen binnen het account en dat is niet mogelijk.

In dit artikel vertel ik je hoe je het best Google kan benaderen en hoe het proces gaat van het weer toegang krijgen op accountniveau binnen Analytics.

Voordat we beginnen

In de afgelopen weken heb ik voor twee klanten ervoor moeten zorgen dat ze weer toegang krijgen op accountniveau.

Bij dit proces is er één ding dat bepaalt of Google streng is of niet: het hebben gekoppeld Google Ads account.

Als er een Ads account gekoppeld is aan Google Analytics, dan is het proces uitgebreider, maar nog steeds wel te doen.

Laten we snel doorgaan.

Stap 1: Google contacten

In vergelijk met jaren geleden, is Google inmiddels een stuk toegankelijker.

Ik kreeg binnen 1 à 2 dagen iemand aan de telefoon en daar ben ik erg blij mee.

Yes gif

Het leggen van het eerste contact kan je het best binnen Analytics zelf doen.

Dit kan je doen door, wanneer je bent ingelogd, rechts bovenaan op het vraagtekentje (?) te klikken.

Is er geen Google Ads account gekoppeld?

Dan kan je alleen contact opnemen via de mail.

Is er wel een Google Ads account gekoppeld?

Dan kan je zowel mailen als bellen.

Ga altijd voor bellen!

Stap 2: Leg je verhaal uit

Deze stap moet je uitvoeren bij zowel het bellen als het mailen:

Zet in de mail of vertel aan de telefoon het volgende:

  • Ik heb toegang tot mijn Analytics account, maar niet op accountniveau. Dit is voor ons wel belangrijk, dus kan je mij hierbij helpen?
  • Wij hebben alle denkbare e-mailadressen geprobeerd (dit moet je natuurlijk wel eerst echt hebben geprobeerd).
  • Geef duidelijk aan wat jouw rol is m.b.t. het Analytics account. Ik mailde namelijk vanuit mijn eigen mail en niet vanuit het mailadres van de klant. Om die reden zal Google altijd vragen om een e-mailadres van de website zelf zodat ze alle mails daar naartoe kunnen sturen.

Stap 3: Google gaat erin duiken

Als je met Google hebt gebeld, dan noteert ze alle informatie en komen ze er binnen twee dagen bij jou op terug.

Mocht je een e-mail hebben gestuurd, dan duurt het ook 2 dagen voordat je wat krijgt te horen.

Stap 4: Eigenaarschap bewijzen

Wanneer het voor Google allemaal duidelijk is, krijg je een mail.

Daarin staat dat Google eerst een mail gaat sturen naar de e-mailadressen die wel op accountniveau toegang hebben tot je Google Analytics.

Deze persoon, als die er is, heeft vervolgens twee dagen om jou toe te voegen.

Als je dan bent toegevoegd, dan heb je geluk en hoef je niet verder te lezen.

Word je echter nog steeds niet toegevoegd?

Dan vraagt Google of je het eigenaarschap van de website kan bewijzen.

Ook hier zijn er twee mogelijkheden (afhankelijk van de koppeling met een Google Ads account).

Zonder Google Ads account gekoppeld:
Je dient twee regels tekst, die Google je aangeleverd hebt, te kopiëren in een .txt. bestand en op te slaan met als naam analytics.txt.

Dit bestand dien je vervolgens te uploaden naar je website (laat je webdesigner dit eventueel doen).

Dit zorgt ervoor dat Google kan zien dat jij echt toegang hebt tot de website, omdat ze het bestand kunnen zien door naar jouw website te gaan en achter de url /analytics.txt te typen.

Met Google Ads account gekoppeld:
Wanneer er een Ads account is gekoppeld dien je ook het analytics.txt bestand aan te maken en up te loaden, maar daarnaast moet je ook nog het volgende formulier invullen: https://support.google.com/analytics/contact/adminleft_ga.

Vervolgens moet je dan nogmaals via de mail de volgende informatie aanleveren:

  • Betaalgegevens (ingestelde methode + bedrag, factuurnummer en datum)
  • Factuuradres wordt vermeld in je Google Ads account
  • Een zichtbare URL van één of meer van je campagnes (dus de URL waar mensen op kunnen klikken in je advertentie)
  • Een aantal voorbeelden van zoekwoorden die je target

Stap 5: Google geeft je weer toegang op accountniveau

Als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen, dan zal Google je weer toegang geven.

Wat ik erg prettig vond aan het hele proces is dat ik elke paar dagen werd gebeld door Google.

Ze handelden snel en ik zorgde ervoor dat ze alle informatie hadden om door te pakken.

Is het je niet gelukt om weer toegang te krijgen?

Laat het dan weten in de reacties, dan help ik je verder.

Recente blogs

10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. Advertentie blogger schreef:

    Ik heb een hoop kunnen leren van je blog, dank je wel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]