3 nieuwe tools van Google deze week

Google lanceerde deze week 3 nieuwe handige SEO tools. Dit is wat jij er over moet weten!

Google heeft deze week drie nieuwe tools gelanceerd, namelijk: Web.dev, Squoosh en de nieuwe versie van Google Page Speed Insights.

Maar wat kunnen de tools en wat heb jij als ondernemer hier nou precies aan?

Dat ga ik je nu in precies 414 woorden uitleggen.

Web.dev

Web.dev is een programma waarmee je je website kan controleren op: SEO, prestaties en toegankelijkheid.

Inclusief handige tips en aanbevelingen.

De tool is voor een SEO leek van iets te hoog niveau, maar een echte aanvulling als je al enige ervaring hebt met (technische) SEO.

Het programma gaat echt dieper in op hoe je website is opgebouwd en waar dan concreet de verbeterpunten liggen.

Nu vraag jij je af: Hoe kan ik als ondernemer toch Web.dev gebruiken?

Nou zo!

Haal je website door Web.dev en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

web.dev screenshot

Squoosh

Kan je nog herinneren dat ik een in september een blog schreef over JPG vs. PNG?

Kan je ook nog herinneren dat ik in dat artikel uitlegde hoe je een afbeelding op kwaliteit en formaat optimaliseren zodat dit je Google ranking ten goede komt?

Google heeft daar nu een eigen tool voor!

Namelijk: Squoosh!

Met Squoosh kan je foto’s optimaliseren, bijsnijden en aanpassen voordat je de foto’s op je website plaatst.

Hierdoor heb je dus geen Photoshop in combinatie met bijvoorbeeld een TinyPNG meer nodig.

Ontzettend handig dus!

Mijn advies aan jou: probeer de tool uit en optimaliseer elke afbeelding in Squoosh voordat je hem upload naar je website.

squoosh screenshot

De vernieuwde Google Page Speed Insights

Oke, ik ben niet helemaal eerlijk geweest.

Google Page Speed Insights bestond namelijk al een aantal jaar, maar sinds begin deze week heeft Google de tool op het gebied van snelheid geüpdatet en in een nieuw jasje gestoken.

Page Speed Insights geeft nu veel beter inzicht in hoe snel of hoe langzaam je website is en geeft daar een veel eerlijkere score over.

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat mijn levensdoel een aantal jaren geleden een 100/100 score in Page Speed was (Ja ik weet het, dat is niet gezond. Ik ben nou eenmaal gek van online marketing.)

Dit is meerdere keren gelukt, maar waar ik mij ontzettend aan kon ergeren was dat Google je voor één klein script al zeven punten aftrek gaf.

Dat is nu gelukkig verleden tijd.

De vernieuwde Page Speed Insights is net zoals bij Web.dev voor een leek niet snel te begrijpen.

Ook hier is mijn advies: haal je website door Page Speed en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

Google Page Speed screenshot

Heb je jouw website door Web.dev of Google Page Speed gehaald en zie je geen groene scores?

Of lukt het niet met het optimaliseren van de afbeeldingen?

Klik dan op onderstaande knop, dan help ik je!

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]