3 nieuwe tools van Google deze week

Google lanceerde deze week 3 nieuwe handige SEO tools. Dit is wat jij er over moet weten!

Google heeft deze week drie nieuwe tools gelanceerd, namelijk: Web.dev, Squoosh en de nieuwe versie van Google Page Speed Insights.

Maar wat kunnen de tools en wat heb jij als ondernemer hier nou precies aan?

Dat ga ik je nu in precies 414 woorden uitleggen.

Web.dev

Web.dev is een programma waarmee je je website kan controleren op: SEO, prestaties en toegankelijkheid.

Inclusief handige tips en aanbevelingen.

De tool is voor een SEO leek van iets te hoog niveau, maar een echte aanvulling als je al enige ervaring hebt met (technische) SEO.

Het programma gaat echt dieper in op hoe je website is opgebouwd en waar dan concreet de verbeterpunten liggen.

Nu vraag jij je af: Hoe kan ik als ondernemer toch Web.dev gebruiken?

Nou zo!

Haal je website door Web.dev en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

web.dev screenshot

Squoosh

Kan je nog herinneren dat ik een in september een blog schreef over JPG vs. PNG?

Kan je ook nog herinneren dat ik in dat artikel uitlegde hoe je een afbeelding op kwaliteit en formaat optimaliseren zodat dit je Google ranking ten goede komt?

Google heeft daar nu een eigen tool voor!

Namelijk: Squoosh!

Met Squoosh kan je foto’s optimaliseren, bijsnijden en aanpassen voordat je de foto’s op je website plaatst.

Hierdoor heb je dus geen Photoshop in combinatie met bijvoorbeeld een TinyPNG meer nodig.

Ontzettend handig dus!

Mijn advies aan jou: probeer de tool uit en optimaliseer elke afbeelding in Squoosh voordat je hem upload naar je website.

squoosh screenshot

De vernieuwde Google Page Speed Insights

Oke, ik ben niet helemaal eerlijk geweest.

Google Page Speed Insights bestond namelijk al een aantal jaar, maar sinds begin deze week heeft Google de tool op het gebied van snelheid geüpdatet en in een nieuw jasje gestoken.

Page Speed Insights geeft nu veel beter inzicht in hoe snel of hoe langzaam je website is en geeft daar een veel eerlijkere score over.

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat mijn levensdoel een aantal jaren geleden een 100/100 score in Page Speed was (Ja ik weet het, dat is niet gezond. Ik ben nou eenmaal gek van online marketing.)

Dit is meerdere keren gelukt, maar waar ik mij ontzettend aan kon ergeren was dat Google je voor één klein script al zeven punten aftrek gaf.

Dat is nu gelukkig verleden tijd.

De vernieuwde Page Speed Insights is net zoals bij Web.dev voor een leek niet snel te begrijpen.

Ook hier is mijn advies: haal je website door Page Speed en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

Google Page Speed screenshot

Heb je jouw website door Web.dev of Google Page Speed gehaald en zie je geen groene scores?

Of lukt het niet met het optimaliseren van de afbeeldingen?

Klik dan op onderstaande knop, dan help ik je!

Recente blogs

14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
4 oktober 2019
q3 2019 marktaandeel social media

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer. De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom. Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees. Kortom, de herfst van 2019 is begonnen. En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa. Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat? Time to find out!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *