3 nieuwe tools van Google deze week

Google lanceerde deze week 3 nieuwe handige SEO tools. Dit is wat jij er over moet weten!

Google heeft deze week drie nieuwe tools gelanceerd, namelijk: Web.dev, Squoosh en de nieuwe versie van Google Page Speed Insights.

Maar wat kunnen de tools en wat heb jij als ondernemer hier nou precies aan?

Dat ga ik je nu in precies 414 woorden uitleggen.

Web.dev

Web.dev is een programma waarmee je je website kan controleren op: SEO, prestaties en toegankelijkheid.

Inclusief handige tips en aanbevelingen.

De tool is voor een SEO leek van iets te hoog niveau, maar een echte aanvulling als je al enige ervaring hebt met (technische) SEO.

Het programma gaat echt dieper in op hoe je website is opgebouwd en waar dan concreet de verbeterpunten liggen.

Nu vraag jij je af: Hoe kan ik als ondernemer toch Web.dev gebruiken?

Nou zo!

Haal je website door Web.dev en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

web.dev screenshot

Squoosh

Kan je nog herinneren dat ik een in september een blog schreef over JPG vs. PNG?

Kan je ook nog herinneren dat ik in dat artikel uitlegde hoe je een afbeelding op kwaliteit en formaat optimaliseren zodat dit je Google ranking ten goede komt?

Google heeft daar nu een eigen tool voor!

Namelijk: Squoosh!

Met Squoosh kan je foto’s optimaliseren, bijsnijden en aanpassen voordat je de foto’s op je website plaatst.

Hierdoor heb je dus geen Photoshop in combinatie met bijvoorbeeld een TinyPNG meer nodig.

Ontzettend handig dus!

Mijn advies aan jou: probeer de tool uit en optimaliseer elke afbeelding in Squoosh voordat je hem upload naar je website.

squoosh screenshot

De vernieuwde Google Page Speed Insights

Oke, ik ben niet helemaal eerlijk geweest.

Google Page Speed Insights bestond namelijk al een aantal jaar, maar sinds begin deze week heeft Google de tool op het gebied van snelheid geüpdatet en in een nieuw jasje gestoken.

Page Speed Insights geeft nu veel beter inzicht in hoe snel of hoe langzaam je website is en geeft daar een veel eerlijkere score over.

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat mijn levensdoel een aantal jaren geleden een 100/100 score in Page Speed was (Ja ik weet het, dat is niet gezond. Ik ben nou eenmaal gek van online marketing.)

Dit is meerdere keren gelukt, maar waar ik mij ontzettend aan kon ergeren was dat Google je voor één klein script al zeven punten aftrek gaf.

Dat is nu gelukkig verleden tijd.

De vernieuwde Page Speed Insights is net zoals bij Web.dev voor een leek niet snel te begrijpen.

Ook hier is mijn advies: haal je website door Page Speed en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

Google Page Speed screenshot

Heb je jouw website door Web.dev of Google Page Speed gehaald en zie je geen groene scores?

Of lukt het niet met het optimaliseren van de afbeeldingen?

Klik dan op onderstaande knop, dan help ik je!

Recente blogs

23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
3 april 2019
marktaandeel social media q1 2019

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur! En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019. Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes? Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten? Laten we het gaan bekijken!

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *