3 nieuwe tools van Google deze week

Google lanceerde deze week 3 nieuwe handige SEO tools. Dit is wat jij er over moet weten!

Google heeft deze week drie nieuwe tools gelanceerd, namelijk: Web.dev, Squoosh en de nieuwe versie van Google Page Speed Insights.

Maar wat kunnen de tools en wat heb jij als ondernemer hier nou precies aan?

Dat ga ik je nu in precies 414 woorden uitleggen.

Web.dev

Web.dev is een programma waarmee je je website kan controleren op: SEO, prestaties en toegankelijkheid.

Inclusief handige tips en aanbevelingen.

De tool is voor een SEO leek van iets te hoog niveau, maar een echte aanvulling als je al enige ervaring hebt met (technische) SEO.

Het programma gaat echt dieper in op hoe je website is opgebouwd en waar dan concreet de verbeterpunten liggen.

Nu vraag jij je af: Hoe kan ik als ondernemer toch Web.dev gebruiken?

Nou zo!

Haal je website door Web.dev en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

web.dev screenshot

Squoosh

Kan je nog herinneren dat ik een in september een blog schreef over JPG vs. PNG?

Kan je ook nog herinneren dat ik in dat artikel uitlegde hoe je een afbeelding op kwaliteit en formaat optimaliseren zodat dit je Google ranking ten goede komt?

Google heeft daar nu een eigen tool voor!

Namelijk: Squoosh!

Met Squoosh kan je foto’s optimaliseren, bijsnijden en aanpassen voordat je de foto’s op je website plaatst.

Hierdoor heb je dus geen Photoshop in combinatie met bijvoorbeeld een TinyPNG meer nodig.

Ontzettend handig dus!

Mijn advies aan jou: probeer de tool uit en optimaliseer elke afbeelding in Squoosh voordat je hem upload naar je website.

squoosh screenshot

De vernieuwde Google Page Speed Insights

Oke, ik ben niet helemaal eerlijk geweest.

Google Page Speed Insights bestond namelijk al een aantal jaar, maar sinds begin deze week heeft Google de tool op het gebied van snelheid geüpdatet en in een nieuw jasje gestoken.

Page Speed Insights geeft nu veel beter inzicht in hoe snel of hoe langzaam je website is en geeft daar een veel eerlijkere score over.

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat mijn levensdoel een aantal jaren geleden een 100/100 score in Page Speed was (Ja ik weet het, dat is niet gezond. Ik ben nou eenmaal gek van online marketing.)

Dit is meerdere keren gelukt, maar waar ik mij ontzettend aan kon ergeren was dat Google je voor één klein script al zeven punten aftrek gaf.

Dat is nu gelukkig verleden tijd.

De vernieuwde Page Speed Insights is net zoals bij Web.dev voor een leek niet snel te begrijpen.

Ook hier is mijn advies: haal je website door Page Speed en ga met je webdesigner of online marketeer om tafel om een plan op te stellen zodat hij jouw website technisch perfect in orde kan maken.

Google Page Speed screenshot

Heb je jouw website door Web.dev of Google Page Speed gehaald en zie je geen groene scores?

Of lukt het niet met het optimaliseren van de afbeeldingen?

Klik dan op onderstaande knop, dan help ik je!

Recente blogs

18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
7 augustus 2019
bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen. Maar wat is dat nou precies? Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal? Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.
29 juli 2019
linkedin insights tag pixel

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al? De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent. Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren. Dat levert je meer leads en minder kosten op! Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *