JPG vs PNG

JPG vs. PNG. Welke extensie is beter voor het uploaden van foto’s naar je website vanuit SEO oogpunt?

Mooie afbeelding gemaakt voor op je website?

Maar weet je niet of je ‘m nu als .png of .jpg moet opslaan?

Gebruik je ook altijd dezelfde extensie, omdat je eigenlijk niet weet welk formaat wanneer het beste is?

De bestandextensie heeft invloed op je SEO prestaties.

Hoog tijd om duidelijkheid te scheppen dus!

PNG vs. JPG

Wat is een JPG bestand en wat betekent JPG?

Om even heel eerlijk te zijn …

ook ik heb dit moeten googelen.

De afkorting JPG staat voor Joint Photographic Experts Group.

Leuk, maar wat is dat dan precies?

Een JPG formaat is een bestandindeling of bestandformaat voor foto’s.

Het is veruit de meest bekendste en meest gebruikte formaat.

En een JPG bestand is een gecomprimeerd bestand.

Dit houdt in dat de afbeelding is samengeperst om de bestandsgrootte kleiner te maken.

Het kleiner maken heeft als nadeel dat er een beetje kwaliteitsverlies is, maar dat is vaak met het blote oog niet te zien.

Maar aan de andere kant worden .jpg afbeeldingen daardoor wel sneller geladen.

Nu op naar PNG!

gif vs png vs jpg

Bron: flashxml.net

Wat is een PNG bestand en wat betekent PNG?

Het gekke is, is dat PNG ook een gecomprimeerd bestand is.

En ook, net als JPG, is samengeperst om het bestand kleiner te maken.

De manier van compressie is alleen wel anders dan bij JPG.

Het verschil zit hem vooral in dat de PNG compressie geen beeldkwaliteit verlies heeft, maaaaar… een PNG bestand kan niet zoveel kleuren bevatten als een JPG bestand.

En daarom is een PNG bestand niet per se beter.

Tijd voor wat extra ‘interessante’ informatie:

PNG is in 1995 in het leven geroepen omdat het toen populaire GIF formaat geoctrooieerd was en de afkorting staat voor Portable Network Graphics.

(Ook dat heb ik uit Google gevist)

Wanneer gebruik je een JPG?

Nu komen we aan het bij interessante onderdeel.

Wanneer gebruik je nou precies een JPG bestand?

Daar kan ik veel woorden aan vuil maken maar eigenlijk kun je het best onderstaand schema volgen dat ik gevonden heb op Marketingtribune:

Extensie keuze schemaBron: https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2015/04/png-jpg-of-gif-welk-bestandstype-gebruik-je-wanneer/index.xml

Tijd voor een toelichting:

Een JPG bestand gebruik je vooral wanneer een afbeelding veel kleuren bevat, oftewel de standaard kleurenfoto’s, afbeeldingen met veel verschillende kleuren en afbeeldingen met veel licht en donker.

Ook gebruik je JPG wanneer het om grote bestanden gaat, omdat het downloaden van JPG-afbeeldingen gemiddeld sneller gaat.

Tijd om te kijken of bovenstaande informatie goed hebt begrepen.

Tip: gebruik bovenstaand schema.

Onderstaande afbeelding laat 2 dezelfde foto’s zien.

1 in JPG en 1 in PNG.

Weet jij welke JPG is en welke PNG?

JPG en PNG quiz

Je weet het niet hè?

Dat klopt omdat het met het blote oog niet te zien is.

Het verschil zit hem namelijk in het aantal KB’s.

De JPG afbeelding van de vrouw is 78 KB, de PNG afbeelding van de vrouw is maar liefst 401 KB!

Deze afbeelding in PNG is dus bijna 4 keer groot.

Een echte laadtijd killer dus.

… en logischerwijs slecht voor je SEO.

Wanneer gebruik je een PNG?

Eigenlijk gebruik je een PNG precies op de momenten wanneer bovengenoemde argumenten zich niet voordoen.

Oftewel je gebruikt PNG bij een afbeelding met veel wit, met veel transparantie of wanneer de bestandsgrootte er niet toe doet.

Maar dat laatste mag je vergeten.

We willen dat je website zo snel mogelijk is, dat is namelijk goed voor je SEO.

Daarom doet de bestandsgrootte er altijd toe.

Ja, altijd.

Nogmaals tijd om te kijken of jij hebt opgelet.

Welke bestand is denk je kleiner in formaat in onderstaande afbeelding?

De PNG of JPG?

JPG en PNG vraagJUIST!

De PNG.

Het overgrote deel van afbeelding is transparant (De achtergrond is namelijk wit, niet de afbeelding zelf).

In dit geval kun je dus beter de afbeelding in PNG uploaden.

Hoe zet je een JPG om naar een PNG (en vice versa)?

Het omzetten van een JPG naar PNG en andersom is een piece of cake.

Er zijn een tal van online tools te vinden die dit voor je kunnen doen.

Google maar eens op JPG to PNG, vaan JPG naar PNG of iets in die richting.

Pas wel goed op welke programma’s je gebruikt.

Bepaalde programma’s kunnen namelijk slechte bedoelingen hebben en je dus een virus opleveren.

Als je wat handiger bent met computers dan kan je ook het formaat van een afbeelding omzetten met bijvoorbeeld Photoshop of een andere foto bewerkingsprogramma.

Hoe optimaliseer en verklein je een JPG en een PNG foto?

Een afbeelding kan je altijd op 2 manieren optimaliseren: kwaliteit en formaat.

Eerst ga ik je de logische manier van optimaliseren uitleggen.

Namelijk formaat.

Wanneer een foto op je website in 100 bij 100 pixels te zien is, dan is het niet nodig dat hij is geüpload in 1000 bij 1000 pixels.

Dat is namelijk zonde van de ruimte die de pixels innemen.

Als je dit bij meerdere afbeeldingen doet kan dat op het gebied van laadtijd een grote impact hebben op je SEO.

En voor als je het was vergeten: de laadtijd van je website is een grote ranking factor binnen Google.

Vooral op mobiel!

Op naar de andere manier van optimaliseren: kwaliteit

De kwaliteit van een foto is voor bijvoorbeeld een fotograaf heel belangrijk.

Maar ik ga je eens wat laten zien.

Zie jij een verschil in onderstaande foto’s?

Verschil tinypng

Waarschijnlijk niet.

Jij mag mij nu vertellen welke afbeelding maar liefst 30% minder KB’s bevat :).

Foto’s kan je altijd optimaliseren op het gebied van kwaliteit omdat dit verschil niet voor het menselijk oog te zien is.

Wat er gebeurt is namelijk dat het aantal kleuren verminderd wordt.

Dikke win-win situatie dus!

De kwaliteit van de foto wordt niet minder en je website wordt sneller.

Het optimaliseren van de kwaliteit van je foto zou ik altijd met TinyPNG doen.

Ik ben gek van die tool, want hij werkt vlot, fijn en doet ontzettend goed zijn werk.

Je weet nu hoe je de foto het best kan uploaden vanuit SEO oogpunt.

Als je het vergeet, raad ik je aan om het schema uit te printen en naast je computer te houden.

Dan maak je de fout nooit meer!

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

1 Comment

  1. Wesley schreef:

    Erg handig, wist niet dat er zon groot verschil was tussen jpg en png, zelf gebruikte standaard png, in vervolg zal ik png gebruiken

    Bedank, erg nuttig en handige tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *