JPG vs PNG

JPG vs. PNG. Welke extensie is beter voor het uploaden van foto’s naar je website vanuit SEO oogpunt?

Mooie afbeelding gemaakt voor op je website?

Maar weet je niet of je ‘m nu als .png of .jpg moet opslaan?

Gebruik je ook altijd dezelfde extensie, omdat je eigenlijk niet weet welk formaat wanneer het beste is?

De bestandextensie heeft invloed op je SEO prestaties.

Hoog tijd om duidelijkheid te scheppen dus!

PNG vs. JPG

Wat is een JPG bestand en wat betekent JPG?

Om even heel eerlijk te zijn …

ook ik heb dit moeten googelen.

De afkorting JPG staat voor Joint Photographic Experts Group.

Leuk, maar wat is dat dan precies?

Een JPG formaat is een bestandindeling of bestandformaat voor foto’s.

Het is veruit de meest bekendste en meest gebruikte formaat.

En een JPG bestand is een gecomprimeerd bestand.

Dit houdt in dat de afbeelding is samengeperst om de bestandsgrootte kleiner te maken.

Het kleiner maken heeft als nadeel dat er een beetje kwaliteitsverlies is, maar dat is vaak met het blote oog niet te zien.

Maar aan de andere kant worden .jpg afbeeldingen daardoor wel sneller geladen.

Nu op naar PNG!

gif vs png vs jpg

Bron: flashxml.net

Wat is een PNG bestand en wat betekent PNG?

Het gekke is, is dat PNG ook een gecomprimeerd bestand is.

En ook, net als JPG, is samengeperst om het bestand kleiner te maken.

De manier van compressie is alleen wel anders dan bij JPG.

Het verschil zit hem vooral in dat de PNG compressie geen beeldkwaliteit verlies heeft, maaaaar… een PNG bestand kan niet zoveel kleuren bevatten als een JPG bestand.

En daarom is een PNG bestand niet per se beter.

Tijd voor wat extra ‘interessante’ informatie:

PNG is in 1995 in het leven geroepen omdat het toen populaire GIF formaat geoctrooieerd was en de afkorting staat voor Portable Network Graphics.

(Ook dat heb ik uit Google gevist)

Wanneer gebruik je een JPG?

Nu komen we aan het bij interessante onderdeel.

Wanneer gebruik je nou precies een JPG bestand?

Daar kan ik veel woorden aan vuil maken maar eigenlijk kun je het best onderstaand schema volgen dat ik gevonden heb op Marketingtribune:

Extensie keuze schemaBron: https://www.marketingtribune.nl/b2b/weblog/2015/04/png-jpg-of-gif-welk-bestandstype-gebruik-je-wanneer/index.xml

Tijd voor een toelichting:

Een JPG bestand gebruik je vooral wanneer een afbeelding veel kleuren bevat, oftewel de standaard kleurenfoto’s, afbeeldingen met veel verschillende kleuren en afbeeldingen met veel licht en donker.

Ook gebruik je JPG wanneer het om grote bestanden gaat, omdat het downloaden van JPG-afbeeldingen gemiddeld sneller gaat.

Tijd om te kijken of bovenstaande informatie goed hebt begrepen.

Tip: gebruik bovenstaand schema.

Onderstaande afbeelding laat 2 dezelfde foto’s zien.

1 in JPG en 1 in PNG.

Weet jij welke JPG is en welke PNG?

JPG en PNG quiz

Je weet het niet hè?

Dat klopt omdat het met het blote oog niet te zien is.

Het verschil zit hem namelijk in het aantal KB’s.

De JPG afbeelding van de vrouw is 78 KB, de PNG afbeelding van de vrouw is maar liefst 401 KB!

Deze afbeelding in PNG is dus bijna 4 keer groot.

Een echte laadtijd killer dus.

… en logischerwijs slecht voor je SEO.

Wanneer gebruik je een PNG?

Eigenlijk gebruik je een PNG precies op de momenten wanneer bovengenoemde argumenten zich niet voordoen.

Oftewel je gebruikt PNG bij een afbeelding met veel wit, met veel transparantie of wanneer de bestandsgrootte er niet toe doet.

Maar dat laatste mag je vergeten.

We willen dat je website zo snel mogelijk is, dat is namelijk goed voor je SEO.

Daarom doet de bestandsgrootte er altijd toe.

Ja, altijd.

Nogmaals tijd om te kijken of jij hebt opgelet.

Welke bestand is denk je kleiner in formaat in onderstaande afbeelding?

De PNG of JPG?

JPG en PNG vraagJUIST!

De PNG.

Het overgrote deel van afbeelding is transparant (De achtergrond is namelijk wit, niet de afbeelding zelf).

In dit geval kun je dus beter de afbeelding in PNG uploaden.

Hoe zet je een JPG om naar een PNG (en vice versa)?

Het omzetten van een JPG naar PNG en andersom is een piece of cake.

Er zijn een tal van online tools te vinden die dit voor je kunnen doen.

Google maar eens op JPG to PNG, vaan JPG naar PNG of iets in die richting.

Pas wel goed op welke programma’s je gebruikt.

Bepaalde programma’s kunnen namelijk slechte bedoelingen hebben en je dus een virus opleveren.

Als je wat handiger bent met computers dan kan je ook het formaat van een afbeelding omzetten met bijvoorbeeld Photoshop of een andere foto bewerkingsprogramma.

Hoe optimaliseer en verklein je een JPG en een PNG foto?

Een afbeelding kan je altijd op 2 manieren optimaliseren: kwaliteit en formaat.

Eerst ga ik je de logische manier van optimaliseren uitleggen.

Namelijk formaat.

Wanneer een foto op je website in 100 bij 100 pixels te zien is, dan is het niet nodig dat hij is geüpload in 1000 bij 1000 pixels.

Dat is namelijk zonde van de ruimte die de pixels innemen.

Als je dit bij meerdere afbeeldingen doet kan dat op het gebied van laadtijd een grote impact hebben op je SEO.

En voor als je het was vergeten: de laadtijd van je website is een grote ranking factor binnen Google.

Vooral op mobiel!

Op naar de andere manier van optimaliseren: kwaliteit

De kwaliteit van een foto is voor bijvoorbeeld een fotograaf heel belangrijk.

Maar ik ga je eens wat laten zien.

Zie jij een verschil in onderstaande foto’s?

Verschil tinypng

Waarschijnlijk niet.

Jij mag mij nu vertellen welke afbeelding maar liefst 30% minder KB’s bevat :).

Foto’s kan je altijd optimaliseren op het gebied van kwaliteit omdat dit verschil niet voor het menselijk oog te zien is.

Wat er gebeurt is namelijk dat het aantal kleuren verminderd wordt.

Dikke win-win situatie dus!

De kwaliteit van de foto wordt niet minder en je website wordt sneller.

Het optimaliseren van de kwaliteit van je foto zou ik altijd met TinyPNG doen.

Ik ben gek van die tool, want hij werkt vlot, fijn en doet ontzettend goed zijn werk.

Je weet nu hoe je de foto het best kan uploaden vanuit SEO oogpunt.

Als je het vergeet, raad ik je aan om het schema uit te printen en naast je computer te houden.

Dan maak je de fout nooit meer!

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *