Helpful content: 5 handige tips

OMA B.V.
Dieselstraat 1B
6716 BC Ede
Kvk: 83301852
B2B content marketing is het maken en verspreiden van waardevolle content om zakelijke klanten (business-2-business) aan te trekken, te informeren en te overtuigen van je bedrijf, product of dienst.
Bij B2B content marketing gaat het vaak om het genereren van leads. Maar dat is niet het hele plaatje.
Je gebruikt het bijvoorbeeld ook om autoriteit op te bouwen in je vakgebied, om vertrouwen te kweken én om langdurige relaties aan te gaan met andere bedrijven. Ook niet onbelangrijk!
B2C en B2B content marketing zijn verschillend.
B2C bedrijven (business 2 consumer) hebben namelijk een grote doelgroep. Praktisch iedereen die geïnteresseerd is in een product of dienst valt eronder.
In B2B heb je vaak te maken met een veel kleinere doelgroep. Een niche.
Bovendien richt je je in B2B vaak niet op één koper, maar op alle mensen die de beslissingen maken in een bedrijf.
De content en de kanalen zijn daarom vaak ook anders dan in B2C content marketing.
In B2C maak je bijvoorbeeld verkoopgerichte, social media content die bepaalde emoties triggert. In B2B content marketing maak je over het algemeen wat meer praktische, informatieve content die potentiële klanten écht verder helpt.
Maar hoe ziet die content er dan uit? Dat laten we je zien aan de hand van een paar voorbeelden.
Check deze 7 voorbeelden van B2B content marketing en gebruik ze vooral als inspiratiebron voor je eigen content marketing:
Onderzoeken doen het altijd goed in B2B content marketing. Waarom? Omdat ze zorgen voor feiten en onderbouwing en daar zijn zakelijke beslissers precies naar op zoek.
Daarbij heb je met een eigen onderzoek een stuk unieke content dat niemand anders heeft en voeg je dus echt waarde toe. Dat geeft je bedrijf autoriteit en helpt vertrouwen op te bouwen.
En ook mooi meegenomen: onderzoeken worden vaak gedeeld.
Maar wat kun je dan allemaal onderzoeken?
Dat ligt aan je branche.
Tech bedrijven kunnen bijvoorbeeld onderzoeken welke technologieën/software veel gebruikt wordt door hun klanten en waar de grootste kansen of barrières liggen.
Maar je kan bijvoorbeeld ook kijken naar de status van duurzaamheidsoplossingen in een bepaalde branche. Naar trends en ontwikkelingen. Of je brengt
één of ander benchmarkrapport uit!
Wil je echt waarde toevoegen? Ontwikkel dan een eigen tool die jouw doelgroep kan gebruiken om iets op te lossen of inzicht te krijgen.
Denk aan een calculator of een test.
Die zijn praktisch, waardevol én zorgen vaak voor veel leads. Helemaal als je klanten gegevens moeten achterlaten om de tool te gebruiken.
We hebben ze zelf ook. Onze Wordmerger combineert snel een heleboel zoektermen voor je en met onze gratis SEO scan geven we bedrijven inzicht in de prestaties en kansen van hun website.
Zakelijke kopers willen grip krijgen op hun problemen en vraagstukken. Een handleiding helpt ze dan te begrijpen hoe iets werkt, welke stappen nodig zijn en leert ze hoe ze iets zelf kunnen doen.
Door een duidelijke handleiding te schrijven laat je je expertise zien. Je zet jezelf neer als deskundige en betrouwbare partner zónder direct iets te verkopen (dat vinden de meeste mensen wel fijn).
Je kunt die handleidingen in allerlei vormen gieten. Schrijf bijvoorbeeld een blogpost, whitepaper of e-book. Maak een infographic. Of neem eens een how-to video op!
Webinars en online trainingen zijn ook goede voorbeelden van formats voor B2B content marketing.
Net als handleidingen geven ze je namelijk de mogelijkheid om je kennis te delen (en je expertise te tonen), maar dan mét interactie. Je maakt dus meteen kennis met die potentiële klanten. Letterlijk.
Bovendien nemen mensen eerder contact op met iemand die ze al eens gezien hebben en kennen.
Heb je dat drempeltje ook weer gehad.
Consumenten zitten vaak niet te wachten op wéér een nieuwsbrief. Even eerlijk: daar schrijf je je toch alleen voor in omdat je extra korting krijgt?
In B2B content marketing werken nieuwsbrieven wel, mits ze van toegevoegde waarde zijn voor de ontvanger.
Stuur dus regelmatig een nieuwsbrief met updates, tips of die handleidingen en onderzoeken uit de vorige voorbeelden.
In B2B is de customer journey namelijk lang en op die manier zorg je ervoor dat je top of mind blijft.
Tip: Vergeet ook je bestaande klanten niet. Stuur ze bijvoorbeeld een onderhoudsherinnering of laat zien hoe ze zelf nóg meer uit je producten/diensten kunnen halen. Zo zorg je namelijk voor betere klantrelaties!
Sla elk marketingboek erop na en je weet het: niks overtuigt zo goed als social proof.
Het zorgt voor vertrouwen, herkenning en inspiratie.
Neem dus ook zeker klantverhalen, projecten en case studies mee in je B2B content marketing. Die maken je verhaal geloofwaardig en laten zien hoe je met jouw bedrijf een bepaald probleem oplost.
Precies wat potentiële klanten willen weten.
Relatief nieuw in dit rijtje met B2B content marketing voorbeelden, maar al bijna niet meer weg te denken uit een serieuze marketingstrategie: podcasts.
Ze worden vaak door professionals beluisterd tijdens het werk of onderweg. Ideaal dus om op een laagdrempelige (lees: niet-opdringerige) manier je verhaal te vertellen en autoriteit op te bouwen.
Je kunt je eigen podcast beginnen, maar je kunt ook kijken of je te gast kan zijn in een toonaangevende podcast in je branche.
Tip: Keertje een podcast opnemen zónder alle benodigdheden aan te schaffen? Onze podcaststudio in Ede is te huur!
Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je nog wat ideeën nodig? Of heb je geen tijd/capaciteit om die content te maken? Neem gerust even contact op. We helpen je graag verder.
Geschreven door: Gido Berendsen
Dit is Gido. Gido is een online marketeer en ‘n rasechte Achterhoeker. En die Achterhoekse mentaliteit neemt Gido ook mee naar kantoor.