Zoeken
Menu

Nou hoeft AI in de basis helemaal niet verkeerd te zijn. Je kan zeker een goed stuk tekst schrijven met bijvoorbeeld ChatGPT.

Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om gewoon een stuk tekst te kopiëren en te plakken, nadat je deze met een simpele prompt hebt gekregen.

Die teksten zijn meestal inhoudsloos, niet altijd even waar en slaan de plank vaak mis.

Dat geldt ook voor social media content. Ik ben zelf redelijk fanatiek op LinkedIn en zie daar die slappe AI-content ook steeds vaker voorbijkomen.

Je onderbuikgevoel zegt dan al dat er iets niet klopt. Dat zal waarschijnlijk ook wel de reden zijn dat je op dit artikel bent beland en wilt weten hoe je AI content kunt herkennen. Met deze tips kan je bevestigen of je onderbuikgevoel klopt.

Inhoudsloze termen

Je herkent ze vast wel.

‘Welkom in de wondere wereld van …’

‘De toekomst van …’

‘Beleef de kracht van…’

‘Stap binnen…’

Al dat soort inhoudsloze en commerciële zooi gebruikt ChatGPT vaak. Wij hebben dit soort termen dan ook uitgesloten als we ChatGPT gebruiken.

Dat zijn echt geen termen die een goede copywriter elke alinea gebruikt. Dus als je ze veel terugziet, dan kun je het wel raden.

welkom in de wondere wereld van AI

Schrijfstijl

Als ChatGPT een tekst schrijft, dan is dat vaak neutrale tekst met platte informatie. Er zit nagenoeg geen emotie in.

Daarnaast kunnen zinsconstructies ook niet logisch zijn en mist soms de samenhang tussen zinnen of alinea’s.

Het voelt dan een beetje alsof het aan elkaar geplakt is, zonder erover na te deken.

Tel daarbij op de dat interpunctie ook niet altijd even lekker loopt en je weet het zeker: deze tekst is met AI geschreven.

Inhoud die niet klopt

ChatGPT of andere AI-tools zeggen wel eens dingen die niet kloppen.

Sh*t in = sh*t out.

Dat kunnen eenvoudige dingen zijn zoals een jaartal, maar dat kan ook zoiets zijn als de uitvinder van iets. Als het niet klopt, dan kan dat een teken zijn van AI.

De auteur

Is de auteur van een artikel niet bekend of niet bestaand? Kan je echt niet achterhalen wie er achter het artikel zit?

Of zie je een groot verschil in artikelen van een jaar terug en een artikel dat kortgeleden is geschreven?

Dan kan dat ook een signaal zijn dat AI de content heeft geschreven.

Ook een forse stijging in aantal artikelen dat per maand geschreven wordt, kan een teken zijn van door AI gegeneerde content.

Logisch nadenken

Dit is wel echt een open deur. Maar je leest een tekst en denkt: hier klopt is niet.

Er is iets niet logisch, dingen kloppen niet of je hebt het gevoel dat een mens niet zo zal schrijven.

Je kan niet precies de vinger op de zere plek leggen, maar je onderbuikgevoel zegt dat er iets niet klopt.  Dan kan dat betekenen dat de tekst volledig met AI is geschreven.

Controleer op meningen of andere vormen van unieke content

Ik zei het al eerder: ChatGPT schrijft vaak neutraal, emotieloos en het is totaal niet creatief en uniek.

Dat betekent ook dat er vaak geen meningen of unieke invalshoeken in een ChatGPT-tekst zitten, terwijl mensen die juist wél vaak geven. Ook onbedoeld.

Weer een red flag dus als het gaat om content die met AI gemaakt is.

Alleen Maar Hoofdletters In De Titels of in de Post

Dit Is De Methode Voor Meer Succes In je Online Marketing.

Of:

Dit Moet Je Weten Als Je Met AI Aan De Slag Gaat.

Ik lees het altijd in mijn hoofd op als de volgende Spongebob meme:

hoofdletters spongebob meme

En dus neem ik de lezer totaal niet meer serieus.

Die hoofdletters. Dat is ook een teken dat iemand AI heeft gebruikt.

Alleen Maar Hoofdletters In De Titels of in de Post

Te veel emoji’s

Net zoals de hoofdletters het weggeven, geeft de hoeveelheid emoji’s het ook vaak weg. ️

Zeker wanneer emoji’s met hoofdletters samen worden gebruikt. Dan heb je het echt direct door.

Dus zie je achter praktisch elke zin een staan, dan weet je dat onze vriend ChatGPT ook is gebruikt.

Te veel emojis

AI detection tools

Naast alle eerdergenoemde punten, kan je ook een tool gebruiken waar je de tekst in kan gooien.

De tool kijkt dan naar allerlei facetten (ook dingen die ik in dit artikel heb genoemd) en zegt je vervolgens of er een kans is dat de tekst met AI is geschreven.

Een paar voorbeelden van deze tools:

  • Originality.ai
  • Winston AI
  • Turnitin
  • GPTZero
  • Copyleaks

Deze tools zijn best goed in wat ze doen. En vaak klopt de uitslag ook wel. Maar ik zou wel altijd een AI detection tool gebruiken in combinatie met de andere tips.

2 reacties op “9 tips om te achterhalen of iemand AI gebruikt in content

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog