15 meest gemaakte fouten met affiliate marketing

Geplaatst op 21 oktober 2022 door Daniël Kuipers

Zelf heb ik een tal van fouten gemaakt met affiliate marketing. Maar ik leer dan ook graag door te doen en wat minder graag dan door met m’n neus in de boeken te zitten. 

Mijn fouten (en de fouten die ik bij andere projecten zie), zet ik graag voor je op een rij zodat jij ze straks niet meer hoeft te maken.

Let op! Dit zijn geen fouten als ‘Je hebt het verkeerde product gekozen’. 

Want dat weet je pas als je een paar maanden onderweg bent. Je leert pas goede doelgroepen en producten te kiezen als je affiliate marketing onder de knie hebt. Het is een skill die je moet ontwikkelen.  

Fout 1: Starten zonder plan 

Even op je vrije zondagmiddag een affiliate project starten voor een product dat je voorbij zag komen op Facebook is geen goed plan. Voordat je begint moet je echt goed nadenken over je product, de commissie, de doelgroep, de concurrentie, etc.  

In mijn e-book leg ik het complete plan uit. Begin echt niet zonder die stappen te doorlopen.   

Fout 2: Een markt kiezen die écht te verzadigd is 

Er zijn markten of producten waar het aanbod simpelweg te verzadigd is. Neem bijvoorbeeld elektrische fietsen. Er zijn zoveel aanbieders en zoveel websites die erover schrijven dat je er beter weg kan blijven.  

Fout 3: Niet een jaar durven te investeren 

Iedereen die ik help met affiliate marketing stel ik de ‘Ben je bereid 1 of 2 jaar tijd erin te stoppen, zonder ook maar een euro te verdienen?’. Als het antwoord ‘nee’ is omdat ze het geld nodig hebben of niet zo lang kunnen wachten, dan is affiliate marketing geen goed idee.  

Het kan namelijk best even duren voordat je commissies binnen gaat slepen. Zeker als het je eerste project is en je misschien nog niet zoveel van vindbaarheid snapt.   

Fout 4: Te veel plugins, tooltjes en andere onnodige dingen aanschaffen 

Naast de hosting en de domeinnaam mag je van mij geen euro uitgeven. Alles waar je moet betalen, heb je het eerste jaar van je affiliate project niet nodig. Je moet echt alles zelf doen of proberen. Je wilt namelijk zo min mogelijk kosten maken en eerst zelf zoveel mogelijk leren en snappen. 

Die plugin om producten te vergelijken Heb je niet nodig het eerste jaar. Een betaald WordPress thema? Heb je ook niet nodig. Begin eerst maar eens geld te verdienen en affiliate marketing te snappen. Zodra het loopt, kun je gaan spenden.  

Fout 5: Weinig of geen focus op SEO 

Van alle online marketing mogelijkheden is SEO de belangrijkste. Dit levert je elke dag bezoekers op, zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Geen enkel kanaal past zo goed bij affiliate marketing als SEO. 

Daar kan geen social media kanaal, funnel of e-book tegenop. De best scorende affiliate marketing projecten scoren allemaal goed in Google. Ze zijn zo succesvol omdat ze elke dag gratis bezoekers krijgen die zorgen voor commissie.  

Fout 6: Niet scherp hebben wie je doelgroep is en dus voor wie je schrijft 

Het product waar je affiliate voor bent, wordt door iemand gekocht. En jij moet weten wie die persoon. Is dat iemand die prijs belangrijk vindt? Is dat iemand die mogelijkheden belangrijk vindt? Is dat iemand die video’s wil zien?  

Dat moet je op weten voordat je aan je project begint. Maak een persona voor je doelgroep en vraag je bij alles af wat je persona van je idee vindt. Dat helpt je bij het creëren van de juiste, meest effectieve content.

Fout 7: Je weet niet of je in deze markt het überhaupt rendabel kan krijgen 

In mijn e-book geef ik je de formulie die je kan helpen om te achterhalen of het affiliate project rendabel kan worden. En die rekensom moet je dus op voorhand ook echt doen.  

Want er is niks zo erg als een affiliate project starten, na anderhalf jaar hard werken één van de grootste worden en uiteindelijk maar €250 per maand verdienen. Dat is erg zonde van je tijd.  

Fout 8: Niks doen met e-mail marketing 

Je ziet vaak dat projecten op één kanaal focussen. Vaak is dat SEO of social media. Maar het gaat om EN, niet om OF. Je moet SEO doen EN social media EN ook e-mail marketing. 

Als je straks een e-mail lijst hebt met 1000+ mensen, dan kan je zelf bepalen wanneer, hoe vaak en wat je naar die lijst stuurt. Dat kan je met geen enkel kanaal. 

Het gaat niet gebeuren dat er duizenden mensen per maand op je mailinglijst terecht komen. Hier gaat tijd overheen en dit gaat tijd kosten. Probeer hier dus vanaf dag één over na te denken.  

Fout 9: Te veel affiliate projecten tegelijk beginnen 

Start. Niet. Meer. Dan. Eén. Affiliate. Project. Tegelijk. 

Zeker niet als het je eerste is. Je tijd kan je namelijk maar één keer besteden. Ik heb liever dat je al je tijd in één website stopt, dan dat je je tijd gaat verdelen over meerdere projecten. 

Of je moet echt goed zijn en het spelletje snappen. Maar dan werk je waarschijnlijk voor jezelf en zoek je niet naar de informatie die in dit artikel staat. Focus is ontzettend belangrijk. Ga all-in op je project en laat je niet afleiden. 

Ook niet na twee maanden als je denkt nog een goed idee te hebben. Schrijf het idee op en blijf focussen op je huidige project.  

Fout 10: Direct alles uit willen besteden 

Je bent aan het knutselen binnen WordPress en je kan die tabel net niet zo krijgen als je ‘m zelf wilt. Ah… Je vraagt je webdesigner wel even. Die fixt het wel voor je. 

Doe dat niet. Probeer het eerste jaar zoveel mogelijk zelf te doen. In het eerste jaar moet je zo min mogelijk kosten maken en zoveel mogelijk zelf leren. 

Ik ga je namelijk een geheimpje vertellen: er is een grote kans dat je eerste affiliate project je slechtste project wordt. 

Ja. Lees dat nog maar eens goed. Scoorde jij 6 doelpunten in je eerste voetbalwedstrijd? Of was je eerste bedrijf ook meteen een miljoenenbedrijf? 

Nee. Natuurlijk niet. Je moet oefenen, proberen en testen. Dat geldt ook voor je affiliate website.  

Na een jaar heb je namelijk zoveel geleerd, dat je precies weet wat je leuk vindt, wat je niet leuk vindt en wat je niet kan. En die laatste twee kan je dan mooi uitbesteden.  

Fout 11: Denken dat je binnen no-time rijk wordt 

Met affiliate marketing kan je erg leuk bijverdienen, maar de kans dat je er echt rijk mee wordt is nihil. Er zijn zoveel mensen bezig met affiliate marketing. En daarnaast is de kans dat je echt succesvol wordt ook nog eens gewoon heel klein. 

Zoals je nu al weet, gaat het ook even duren voordat je er geld mee gaat verdien. Dus de no-time gaat ook niet op. 

Mocht je echt voor het grote geld willen gaan, dan moet je toch wat anders bedenken. Maar als side-hustle is affiliate marketing fantastisch.  

Fout 12: Je website belangrijker vinden dan de vindbaarheid 

Vindbaarheid > je website. Ik heb liever dat je website bagger is, maar dat je SEO klopt dan andersom. Het bouwen van een website is ook een vak apart. Ga daarom niet een hele middag zitten klungelen om die uitlijning perfect te hebben. 

Ga een half uurtje stoeien en ga dan verder met het schrijven van content. Als je dan straks geld verdient, omdat je vindbaarheid zo goed is, dan kan je iemand inhuren om te helpen met het fixen van het design van je website.  

Fout 13: Affiliate marketing in de basis niet snappen 

Affiliate marketing is niet iets wat je even doet. Ik ken meerdere mensen die affiliate marketing zijn gaan doen omdat ze van iemand hebben gehoord dat je er makkelijk geld mee kan verdienen. 

Ze verdiepen zich niet in de basis, niet in de verdienmodellen en niet in de affiliate marketing netwerken. Doe voordat je begint echt je research. En die research begint natuurlijk met dit artikel.  

Fout 14: Niet analyseren wat het wel en niet goed doet 

Als je website staat en je bent lekker bezig, dan is het belangrijk om regelmatig te kijken wat er goed scoort, wat niet en waarom het dan niet of juist wel goed scoort. 

Je kan met die informatie bijvoorbeeld je blog updaten of uitbreiden. Of je besluit dat je  over een specifiek onderdeel binnen je niche geen content meer gaat schrijven omdat het niks oplevert. 

De data kan je halen uit tools zoals Google Analytics of Google Search Console. Beide zijn gratis om te gebruiken en erg waardevol.  

Fout 15: Te veel focussen op omzet en kliks in plaats van het bieden van waarde. 

Nee. Je hoeft niet elke pagina vol te hangen met actieknoppen en opt-ins. Focus vooral op het creëren van waarde. 

Goede artikelen, fijne vergelijkingen, handige e-books, leuke video’s en concrete tips. Vindbaarheid en zichtbaarheid zijn natuurlijk de basis. Maar als mensen eenmaal op je website belanden, dan willen ze wel verder geholpen worden zodat zij de ideale keuze kunnen maken tussen de producten waar ze tussen twijfelen. 

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]