En dat terwijl de oude website nog maar anderhalf jaar oud is, voor 80% nog goed is en met wat simpele aanpassingen zelfs veel beter kan doen wat hij moet doen.
Vervolgens ging ik eens googelen op ‘redenen nieuwe website’. Nou, daar staan me toch een hoop waardeloze argumenten bij. Dus ik vond het tijd om een aantal redenen op een rijtje te zetten die niet direct betekenen dat je een nieuwe website nodig hebt.
Ps. Ben je benieuwd naar waar ik deze argumenten vandaan heb gehaald? Google dan eens op ‘redenen nieuwe website’.
Als jouw auto een lekke band heeft of niet helemaal lekker loopt, dan gooi je ‘m toch ook niet weg? Je brengt ‘m niet naar de sloop, maar je laat ‘m repareren.
Dat geldt ook voor je website. Die schuif je ook niet zomaar aan de kant.
Als je website niet converteert, dan kan dat aan een hoop dingen liggen:
Als je dat allemaal hebt gecontroleerd, dan is de volgende stap om na te gaan of je website wel voldoende converterende elementen heeft. En daarmee bedoel ik onder andere:
Voeg dit soort content eerst toe. Dat kan je conversie al flink verhogen.
Een lange laadtijd is natuurlijk slecht voor de gebruiker van de website. Hoe irritant is het als het laden van een pagina 5 seconden duurt!?
Irritant, dus meestal zijn bezoekers dan alweer weg voordat ze de pagina hebben gezien.
Maar naast dat het voor de bezoeker slecht is, vindt Google lange laadtijden ook niet leuk. De laadtijd van de website heeft bijvoorbeeld ook impact op de vindbaarheid van je website.
Nu is de kans groot dat de laadtijd van je 10 jaar oude website niet verbeterd kan worden. De laadtijd is namelijk afhankelijk van onder andere CMS dat gebruikt is, de code, je developer en een tal van andere factoren die in de loop der tijd verbeterd zijn.
Maar er is ook een hele grote kans dat de laadtijd van je website prima verbeterd kan worden. Ook dit is afhankelijk van dezelfde factoren.
Vaak is het zelfs zo dat we met een paar simpele wijzigingen al een hoop tijd kunnen winnen. Dat moest je dus eerst proberen of ontdekken voordat je het over een nieuwe website hebt.
Ik moest echt even hardop lachen toen ik dit argument las. In lange tijd heb ik niet zo’n slap argument gezien om een nieuwe website te nemen.
Want wat is mooi? En betekent mooi ook meteen meer conversie? Ik durf te zeggen dat het gros van alle fancy websites die gemaakt worden, minder presteren dan een website die gebouwd is op conversie en SEO.
En wie moet je website dan lelijk of mooi vinden? Volgens mij maakt het je klanten namelijk niks uit wat jij of je websitebouwer van je eigen website vindt.
Als je huis geen veranda heeft, ga je dan verhuizen naar een huis met veranda of laat je een veranda bouwen?
Juist. Je laat er een bouwen.
Stel, je website heeft geen SSL. Laat je dan een nieuwe website bouwen of vraag je een SSL-certificaat aan en laat je je website via https draaien?
Juist. Je vraagt een SSL aan.
Dit kan soms wel in een uurtje geregeld worden, dus geen reden om meteen honderden of duizenden euro’s neer te tellen voor een nieuwe website.
De vindbaarheid van je website heeft natuurlijk grotendeels te maken met je website en wat er allemaal op staat. Als je nog nooit iets aan SEO hebt gedaan, dan is het logisch dat je website niet goed vindbaar is.
Maar dat betekent niet dat je een nieuwe website nodig hebt. Als de website verder in orde is (lees: geen technisch wrak is), dan kan je daar prima op voortborduren.
Als we het hebben over SEO, dan is er meer dan alleen de techniek. De content en de backlinks die je hebt zijn extreem belangrijk. Je kan dus een website hebben die SEO-technisch perfect is, maar door slechte content en geen backlinks toch niet lekker uit de verf komt
Waarom ben je niet blij met je website? Staan er oude foto’s op? Werkt hij niet goed? Of is er iets anders aan de hand?
Waarschijnlijk heb jij als website-eigenaar er niet zo heel veel verstand van. Dus dat ‘niet blij’ moet je eerst concreter maken.
Daarnaast zal een potentiële klant nooit denken ‘Wat vindt de eigenaar van deze website van zijn of haar website?’. Nee. Dat gebeurt niet. En het is ook niet belangrijk dat je (potentiële) klant blij is met je website.
Dat zegt je ook niks. Het is belangrijk dat je website doet wat hij moet doen. Verkopen. Of leads harken.
Het eerste wat in mij op komt is: Is je website wel voorzien van Analytics? Kijk je in het goede Analytics account? En is de implementatie van Analytics wel goed gegaan?
Als dat allemaal goed is gegaan en naar behoren werkt, dan mag je teruggaan naar het kopje over de vindbaarheid. Want de kans is groter dat je niet goed bent in SEO / online marketing, dan dat je website echt desastreus slecht is.
Als je een lange tijd je slaapkamer niet hebt opgeruimd, dan ruim je slaapkamer op. En als je een lange tijd niks hebt geplaatst op je website, dan moet je jezelf een schop onder je kont geven.
Ben je niet verantwoordelijk voor het plaatsen van content? Ga dan naar je marketingmedewerker of je online marketingbureau toe. Steek je voet uit en geef een schop onder de kont van degene die verantwoordelijk is voor je content.
Content = King en de basis voor SEO / vindbaarheid. Kwaliteit is dan het belangrijkst, maar kwantiteit mag je zeker niet uitvlakken.
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.