en aangezien ik altijd op antwoord drie vaak de reactie “Nee, wat is dat?” krijg, vind ik het hoog tijd voor een blog waarmee ik je verder help met wat je op social media kunt plaatsen!
Om de Issue kalender maximaal te benutten en om ervoor te zorgen dat jij altijd weet wat je op social media moet plaatsen, moet je een contentkalender hebben.
En ja, ik zei moet.
Nu ga ik je alles gaan vertellen over de contentkalender.
Wat het bijvoorbeeld is, waarom je een contentkalender moet hebben en hoe je hem moet gebruiken.
Maar daar heb ik al een blog over geschreven.
Namelijk: Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender.
Conclusie van dat blog voor je op een rijtje:
Ook ik loop er één keer in de zoveel tijd tegenaan: ik weet niet meer waar ik over moet schrijven.
Ik ga dan vooral niet geforceerd op zoek naar onderwerpen, maar laat de onderwerpen op mij af komen.
Denk aan een nieuw artikeltje op iemand anders zijn blog, een nieuwe tool die gelanceerd wordt of een LinkedInbericht van een concullega.
Dan komt het mij altijd wel weer aanwaaien.
Maar als het jou nou niet komt aanwaaien?
Wat moet je dan doen?
Dan heb ik twee andere manieren voor je:
Manier 1: Vraag. Je. Doelgroep.
Ga naar plekken waar je doelgroep zich bevindt en ga met ze praten.
Vraag waar ze tegenaan lopen.
Vraag wat ze willen.
Vraag wat ze nodig hebben.
Waarom denk je dat ik meerdere keren per maand naar de verschillende Open Coffee’s ga?
Omdat ik daar mijn doelgroep kan spreken en omdat ik daar gemiddeld één tot twee blogonderwerpen per keer verzin.
Manier twee sluit deels aan bij manier één, maar zit wat anders in elkaar.
Ga er even goed voor zitten, want dit kan wat lastiger zijn.
Een klant wordt niet zomaar klant.
Het proces dat zich voor, tijdens en na de aankoop afspeelt heet de klantreis.
Ook wel de Customer Journey genoemd.
In de klantreis zet je neer hoe een klant zich voelt, wat de contactmomenten zijn, etc.
Ik ga niet te diep in op de Customer Journey, want dat is een onderwerp op zich.
Wat ik wil dat jij gaat doen is de stappen even uitzetten die een prospect doorloopt voor, tijdens en nadat ‘ie daadwerkelijk klant wordt.
Voor het voorbeeld heb ik een hele simpele klantreis opgezet.
Wat ik nu kan gaan doen is per stap onderwerpen, vragen, problemen, ideeën, concepten, opmerkingen, etc. gaan toevoegen waarvan ik denk dat mijn klant mee te maken heeft.
Klinkt simpel …
en dat is het ook.
Met deze manier kan je in een aantal minuten tientallen ideeën bedenken.
Nu ik antwoord twee van de introductie heb toegelicht is het tijd voor antwoord drie:
De Issue Kalender.
De Issue Kalender is niet anders dan een kalender met daarop verschillende maatschappelijke dagen, weken, maanden die door bedrijven, media, mensen, politici, etc. op de kaart zijn gezet.
Denk aan: duurzame dinsdag, Mandela Day, Valentijnsdag en nog ontzettend veel andere dagen.
Het gaat overigens niet werken als de content die je plaatst op social media alleen maar gefocust is op de Issue Kalender.
Zelf merk ik bij mijn klanten dat ze gemiddeld één tot twee keer per maand een dag hebben waarop ze kunnen inspelen.
Het is namelijk ontzettend raar om als fietsenwinkel iets te gaan zeggen over de Dag van de Copycat.
Gebruik de Issue Kalender vooral ter inspiratie.
Ga leuke content maken op de dagen die echt goed bij jouw organisatie passen en gebruik de rest van de dagen die niet goed aansluiten ter inspiratie.
Vaak merk ik ook dat mensen reageren het volgende reageren na het zien van de kalender:
“Oh, kan je daar ook iets over plaatsen?”
Of:
“Oh, kan het zo makkelijk zijn?”
Ja, dus.
Zo makkelijk kan het zijn, je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Allereerst kan je de Issue Kalender natuurlijk hierboven vinden.
Je kan hem ook downloaden door hier te klikken.
En als laatst kan je ook de Issue Kalender aanschaffen voor een paar euro inclusief verzendkosten.
Dit kan je doen door hier te klikken.
Veel succes met het verzinnen van content!
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.