Enquête Marketing
Enquête marketing is een marketing tool waarbij er gebruik wordt gemaakt van vraagstelling aan de doelgroep om het antwoord op specifieke vraagstukken te achterhalen. De antwoorden uit de enquête vormen de basis van de marketingstrategie waarvoor gekozen wordt. Een goed uitgevoerde enquête is immers een informatiebron die tot waardevolle inzichten kunnen leiden. De informatie is immers afkomstig van de doelgroep zelf. Voorwaarde is uiteraard wel dat de enquête op de juiste manier wordt ingevuld. Het is dan ook van groot belang om de doelgroep op de juiste manier te benaderen en met de juiste vraagstelling te komen. In de praktijk komt het regelmatig voor dat er irrelevante vragen worden gesteld en er gekozen wordt voor een te grote hoeveelheid vragen. In dat geval wordt het moeilijk om de data te analyseren en is het zelfs niet uitgesloten dat er de verkeerde conclusies getrokken worden.
Er zijn diverse voordelen van enquête marketing te benoemen. Allereerst is dit een vrij voordelige manier om kennis over de doelgroep te genereren. Daarbij is er ook nog eens sprake van informatie uit de eerste hand. Enquête marketing is daarnaast ook zeer praktisch aangezien er een directe beschikking is over de resultaten en er een groot bereik kan zijn. Voorwaarde is wel dat de doelstellingen duidelijk worden geformuleerd voorafgaand aan de enquête marketingcampagne en er overwogen keuzes worden gemaakt met betrekking tot de vraagstelling.