Q4 2022: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

Geplaatst op 6 januari 2023 door Daniël Kuipers

Het was even een tijdje geleden, maar we zijn weer terug met het marktaandeel van social media in Nederland en Europa!

Hiermee weet je precies wat de verschuivingen zijn en misschien ook wel wat je het aankomende jaar kunt verwachten.

Dit keer ook met een update over TikTok!

Nederland

NederlandJuni 2022December 2022
Facebook74,09%60,23%
Pinterest7,33%9,72%
Twitter9,00%15,53%
Instagram5,40%9,54%
Youtube2,23%2,44%
LinkedIn0,59%1,01%

Duidelijke taal in Nederland!

Adverteerders laten Facebook namelijk steeds meer links liggen en zetten vooral in op Instagram advertenties.

Opmerkelijk genoeg laat ook Twitter een behoorlijke groei zien. Doet die media-aandacht door Elon Musk misschien toch nog iets goeds voor het platform…

Verder laat ook Pinterest een bescheiden stijging zien. Het social media marktaandeel van Youtube blijft nagenoeg gelijk en er wordt bijna twee zoveel uitgegeven aan LinkedIn ads.

Logisch ook met zo’n landelijk personeelstekort

Duitsland

DuitslandJuni 2022December 2022
Facebook77,48%60,31%
Pinterest6,11%7,48%
Twitter4,96%6,76%
Instagram5,71%17,50%
Youtube2,65%3,87%
LinkedIn0,28%1,05%

In Duitsland zien we een vergelijkbare trend als in Nederland, maar dan wel met nét iets andere getallen.

Het marktaandeel van Facebook zakt namelijk als een plumpudding in en vooral Instagram profiteert daarvan. Het aandeel van Twitter stijgt minder hard dan in Nederland, terwijl adverteren op Youtube juist wel populairder wordt.

Net als inzetten op LinkedIn advertenties trouwens. Het lijkt er dus op dat ze in Duitsland ook mensen te kort komen.

Hoe zit dat in België?

België

BelgiëJuni 2022December 2022
Facebook78,11%66,0,6%
Pinterest9,47%13,56%
Twitter4,76%6,37%
Instagram4,32%10,23%
Youtube1,64%1,59%
LinkedIn0,25%0,34%

Ja, ook bij onze zuiderburen verliest Facebook flink wat van haar aandeel. En ook hier is vooral Instagram de grote winnaar, al doet Pinterest ook goede zaken.

Het is wel opvallend dat Youtube niet profiteert. Die laat zelfs een kleine daling zien. Weliswaar een verwaarloosbare daling, aangezien ze een maand eerder (november) nog op 1,87% zaten. Maar toch…

Ook blijft LinkedIn nagenoeg gelijk. Er wordt in België wel wát meer gespendeerd aan LinkedIn ads, maar niet zo significant veel meer als in Nederland en Duitsland.

Europa

EuropaJuni 2022December 2022
Facebook84,51%78,07%
Pinterest3,74%4,28%
Twitter4,44%5,64%
Instagram4,10%8,47%
Youtube1,61%1,66%
LinkedIn0,22%0,40%

Kijken we naar heel Europa, dan zijn de verschillen allemaal een stukje kleiner.

Ja, Facebook verliest en Instagram verdubbelt haar marktaandeel. Maar Facebook verliest procentueel gezien niet zo veel als in Nederland, Duitsland en België en ook de andere kanalen profiteren daar dus niet zo veel van

Het lijkt er daarmee op dat bedrijven hun advertentiebudgetten simpelweg vooral spenderen aan Instagram in plaats van Facebook.

UK

EuropaJuni 2022December 2022
Facebook62,28%49,89%
Pinterest5,83%5,40%
Twitter15,02%20,67%
Instagram10,69%18,53%
Youtube2,26%1,98%
LinkedIn0,65%0,80%

Ook in de UK zijn de verschillen tussen de social media marktaandelen wat meer verdeeld.

Ook Facebook verliest hier weliswaar een groot deel, maar dat geldt in mindere mate ook voor Pinterest en Youtube.

Het zal je inmiddels niet verbazen, maar Instagram is ook aan de andere kant van het water weer de grote winnaar terwijl ook adverteren op Twitter flink aan populariteit heeft gewonnen.

Even over TikTok

Adverteren op TikTok krijgt wereldwijd meer voet aan de grond. Ook in Nederland. Het platform geeft echter geen cijfers vrij, waardoor we ze moeilijk op kunnen nemen in deze vergelijking.

Maar toch gaan we dat proberen.

Onze vrienden van eMarketer voorspellen namelijk dat het de totale uitgaven aan TikTok ads in de USA ongeveer 2,4% van het totaalbedrag van digitale advertenties zou bedragen met een stijging tot 3,1% in 2023.

Hoewel we dat natuurlijk niet 1-op-1 kunnen overnemen voor voorspellingen in Nederland, lijkt de verdeling van het social media marktaandeel wel op die van Nederland en daarmee zou het marktaandeel van TikTok ongeveer vergelijkbaar kunnen zijn met die van Youtube.

Kan handig zijn om te weten. Als indicatie.

Conclusie

De cijfers zijn weer duidelijk: overal verliest Facebook een aanzienlijk deel van haar marktaandeel en daarvan profiteren de andere platformen.

Vooral Instagram profiteert met overal (bijna) een verdubbeling van het aandeel. Daarmee lijkt het nu toch eindelijk echt zover te zijn: adverteren op Instagram wordt een essentieel onderdeel van de online strategie van bedrijven en organisaties.

Dat heeft wat ons betreft wat lang geduurd, maar hey … niet iedereen is natuurlijk zo’n voorloper als wij ;-)

We houden het marktaandeel de komende tijd weer voor je in de gaten en komen dan in april weer terug met de data van de eerste maanden van 2023!

Tot dan!

Bron: gs.statcounter.com

Geschreven door: Daniël Kuipers Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency