q2 2019 marktaandeel social media

Q2 2019: Marktaandeel Social Media in Nederland & Europa

We zitten inmiddels al weer op de helft van 2019 en dus is het hoog tijd om even te kijken wat er de afgelopen maanden veranderd is met betrekking tot het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa.

Bij welk sociaal medium kunnen ze rustig op vakantie en waar missen de medewerkers een barbecue omdat ze moeten overwerken om hun aandeel terug te winnen?

Kortom, wie komen er als winnaar uit de bus, wie zijn de verliezers en met welke kanalen moeten we de komende tijd verder in de gaten houden?

We gaan het zien!

Nederland

NederlandQ1 2019Q2 2019
Facebook57,98%61,14%
Pinterest23,86%22,45%
Twitter7,65%6,91%
Instagram4,92%4,35%
Youtube2,33%2,86%

In het eerste kwartaal boekte Facebook nog een groot verlies, maar het grootste medium lijkt haar problemen beetje bij beetje te hebben opgelost waardoor het haar marktaandeel weer ziet stijgen.

Flink zelfs.

Het pakt daarmee een klein beetje marktaandeel af van bijvoorbeeld Pinterest en Instagram, die de afgelopen kwartalen nog mooie winsten lieten zien.

Het aandeel van Twitter is, hoewel licht gedaald, stabiel te noemen; het bivakkeert al geruime tijd tussen zo rond de 7%.

Het lijkt erop dat het sociale medium met het herkenbare blauwe vogeltje een trouwe schare gebruikers heeft verzameld.

Opvallend genoeg maakt YouTube met een kleine stijging een einde aan een lange reeks waarin het constant rode cijfers liet zien.

Wat dat keerpunt heeft veroorzaakt is moeilijk te zeggen, maar we houden het zeker in de gaten.
Je kunt je natuurlijk altijd vast voorbereiden op een miraculeuze wederopstanding van het bekende videoplatform door over YouTube SEO te lezen en je video’s beter vindbaar te maken ;-).

Oké, door naar Europa … hoe staat het er daar voor?

Europa

 

EuropaQ1 2019Q2 2019
Facebook73,70%76,30%
Pinterest13,98%11,55%
Twitter4,98%4,66%
Instagram2,63%2,56%
Youtube2,43%2,83%

In Nederland volgen we duidelijk dezelfde trend als in de rest van Europa, want ook hier gelden Facebook en YouTube als winnaar wat betreft het marktaandeel van de social media kanalen.

En ook hier laat Pinterest een significante daling zien ten opzichte van het vorige kwartaal en verliezen ook Twitter en Instagram een klein beetje van hun aandeel.

Het lijken daarmee geen incidenten op nationaal niveau, maar daadwerkelijke trends op internationale schaal.

Laten we kijken of die trends zich ook in Duitsland laten zien.

Duitsland

DuitslandQ1 2019Q2 2019
Facebook59,11%65,41%
Pinterest27,37%19,66%
Twitter4,50%4,10%
Instagram1,80%3,48%
Youtube4,44%4,77%

Zo hard als het social media marktaandeel van Facebook in Duitsland kelderde vorig jaar, zo hard lijkt het nu ook weer te stijgen.

Met een relatieve stijging van 10% is het grootste sociale medium de absolute winnaar van het afgelopen kwartaal.

Ook hier is er overigens geen duidelijke reden aan te wijzen voor deze flinke verandering, aangezien er weinig noemenswaardige gebeurtenissen zijn voorgevallen.

Misschien dat de Duitse politieke partijen volledig hebben ingezet op Facebook voor het winnen van stemmen van de Europese verkiezingen?

Wie weet…

Net als in Nederland en Europa gaat die stijging wel ten koste van de groei van Pinterest, die bij onze oosterburen maar liefst ⅓ van haar marktaandeel verliest.

De verwachting is dat dat marktaandeel wel weer zal aantrekken, maar pin me er niet op vast (pun intended).

Daarnaast verliest Twitter ook in Duitsland een klein beetje, wint YouTube een klein beetje en verdubbelt het marktaandeel van Instagram zich bijna.

Dat laatste is opmerkelijk, gezien het feit dat ‘Insta’ tot nu toe enkel verlies heeft geleden.

Maar hoe zit dat dan in België?

België

BelgiëQ1 2019Maart 2019
Facebook65,20%63,77%
Pinterest24,92%25,53%
Twitter3,28%3,71%
Instagram2,60%2,73%
Youtube2,46%2,71%

De stijgingen en dalingen marktaandeel van de social media kanalen in bij de Belgen, is bijna precies omgedraaid ten opzichte van die van Nederland en Europa.

Waar enkel Facebook overal grote winst leek te boeken en Pinterest flinke verliezen leed, zijn de rollen in België omgedraaid.

De verschillen zijn weliswaar klein, maar toch…

De enige trend die hier te bespeuren valt is dat men in België zich wederom niet conformeert aan de algehele Europese trend.

En dat is ook iets om de gaten te houden.

Samenvattend

Q2 van 2019 laat flinke verschillen zien tussen verschillende Europese landen wat betreft de verdeling van het social media aandeel.

Maar met grote stijgingen en flinke dalingen zijn ook de fluctuaties binnen vooral Facebook en Pinterest significant; zij lijken dan ook van stuivertje te wisselen wat betreft de titels grote winnaar en grote verliezer van dit kwartaal.

Overige sociale media boeken marginale resultaten, maar zijn desalniettemin interessant om te volgen.

Alleen de plotselinge stijging van het aandeel van YouTube is al iets om in de gaten te houden.

En dat gaan we dan ook zeker doen in Q3!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

15 september 2020
google ads advertentie extensies

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien. Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger. Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
Google Ads kwaliteitsscore

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie. Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]