q2 2019 marktaandeel social media

Q2 2019: Marktaandeel Social Media in Nederland & Europa

We zitten inmiddels al weer op de helft van 2019 en dus is het hoog tijd om even te kijken wat er de afgelopen maanden veranderd is met betrekking tot het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa.

Bij welk sociaal medium kunnen ze rustig op vakantie en waar missen de medewerkers een barbecue omdat ze moeten overwerken om hun aandeel terug te winnen?

Kortom, wie komen er als winnaar uit de bus, wie zijn de verliezers en met welke kanalen moeten we de komende tijd verder in de gaten houden?

We gaan het zien!

Nederland

NederlandQ1 2019Q2 2019
Facebook57,98%61,14%
Pinterest23,86%22,45%
Twitter7,65%6,91%
Instagram4,92%4,35%
Youtube2,33%2,86%

In het eerste kwartaal boekte Facebook nog een groot verlies, maar het grootste medium lijkt haar problemen beetje bij beetje te hebben opgelost waardoor het haar marktaandeel weer ziet stijgen.

Flink zelfs.

Het pakt daarmee een klein beetje marktaandeel af van bijvoorbeeld Pinterest en Instagram, die de afgelopen kwartalen nog mooie winsten lieten zien.

Het aandeel van Twitter is, hoewel licht gedaald, stabiel te noemen; het bivakkeert al geruime tijd tussen zo rond de 7%.

Het lijkt erop dat het sociale medium met het herkenbare blauwe vogeltje een trouwe schare gebruikers heeft verzameld.

Opvallend genoeg maakt YouTube met een kleine stijging een einde aan een lange reeks waarin het constant rode cijfers liet zien.

Wat dat keerpunt heeft veroorzaakt is moeilijk te zeggen, maar we houden het zeker in de gaten.
Je kunt je natuurlijk altijd vast voorbereiden op een miraculeuze wederopstanding van het bekende videoplatform door over YouTube SEO te lezen en je video’s beter vindbaar te maken ;-).

Oké, door naar Europa … hoe staat het er daar voor?

Europa

 

EuropaQ1 2019Q2 2019
Facebook73,70%76,30%
Pinterest13,98%11,55%
Twitter4,98%4,66%
Instagram2,63%2,56%
Youtube2,43%2,83%

In Nederland volgen we duidelijk dezelfde trend als in de rest van Europa, want ook hier gelden Facebook en YouTube als winnaar wat betreft het marktaandeel van de social media kanalen.

En ook hier laat Pinterest een significante daling zien ten opzichte van het vorige kwartaal en verliezen ook Twitter en Instagram een klein beetje van hun aandeel.

Het lijken daarmee geen incidenten op nationaal niveau, maar daadwerkelijke trends op internationale schaal.

Laten we kijken of die trends zich ook in Duitsland laten zien.

Duitsland

DuitslandQ1 2019Q2 2019
Facebook59,11%65,41%
Pinterest27,37%19,66%
Twitter4,50%4,10%
Instagram1,80%3,48%
Youtube4,44%4,77%

Zo hard als het social media marktaandeel van Facebook in Duitsland kelderde vorig jaar, zo hard lijkt het nu ook weer te stijgen.

Met een relatieve stijging van 10% is het grootste sociale medium de absolute winnaar van het afgelopen kwartaal.

Ook hier is er overigens geen duidelijke reden aan te wijzen voor deze flinke verandering, aangezien er weinig noemenswaardige gebeurtenissen zijn voorgevallen.

Misschien dat de Duitse politieke partijen volledig hebben ingezet op Facebook voor het winnen van stemmen van de Europese verkiezingen?

Wie weet…

Net als in Nederland en Europa gaat die stijging wel ten koste van de groei van Pinterest, die bij onze oosterburen maar liefst ⅓ van haar marktaandeel verliest.

De verwachting is dat dat marktaandeel wel weer zal aantrekken, maar pin me er niet op vast (pun intended).

Daarnaast verliest Twitter ook in Duitsland een klein beetje, wint YouTube een klein beetje en verdubbelt het marktaandeel van Instagram zich bijna.

Dat laatste is opmerkelijk, gezien het feit dat ‘Insta’ tot nu toe enkel verlies heeft geleden.

Maar hoe zit dat dan in België?

België

BelgiëQ1 2019Maart 2019
Facebook65,20%63,77%
Pinterest24,92%25,53%
Twitter3,28%3,71%
Instagram2,60%2,73%
Youtube2,46%2,71%

De stijgingen en dalingen marktaandeel van de social media kanalen in bij de Belgen, is bijna precies omgedraaid ten opzichte van die van Nederland en Europa.

Waar enkel Facebook overal grote winst leek te boeken en Pinterest flinke verliezen leed, zijn de rollen in België omgedraaid.

De verschillen zijn weliswaar klein, maar toch…

De enige trend die hier te bespeuren valt is dat men in België zich wederom niet conformeert aan de algehele Europese trend.

En dat is ook iets om de gaten te houden.

Samenvattend

Q2 van 2019 laat flinke verschillen zien tussen verschillende Europese landen wat betreft de verdeling van het social media aandeel.

Maar met grote stijgingen en flinke dalingen zijn ook de fluctuaties binnen vooral Facebook en Pinterest significant; zij lijken dan ook van stuivertje te wisselen wat betreft de titels grote winnaar en grote verliezer van dit kwartaal.

Overige sociale media boeken marginale resultaten, maar zijn desalniettemin interessant om te volgen.

Alleen de plotselinge stijging van het aandeel van YouTube is al iets om in de gaten te houden.

En dat gaan we dan ook zeker doen in Q3!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

20 november 2019
Handleiding toevoegen google search console

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Search Console

Om het voor mijn klanten makkelijker te maken mij toe te voegen aan hun Google tools, vandaag een blog met in de spotlight: Google Search console. Geen zorgen, als je geen klant bent (of wordt), dan is dat geen probleem. Ook dan mag je deze informatie gerust tot je nemen, zodat je weet hoe je iemand kan toevoegen aan Search console. En mocht je nog geen Search Console hebben, dan heb ik daar natuurlijk ook een blog over geschreven genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen. Hoe dan ook, laten we maar meteen ter zake komen…
18 november 2019
te gast podcast hans breukers relatie marketeers

Daniel Kuipers te gast bij de podcast van De Relatiemarketeers

Dit stond al maanden op mijn lijstje om te gaan: een podcast opnemen. Daarom was ik ook ontzettend blij dat door Hans Breuker van De Relatiemarketeers werd uitgenodigd. Het resultaat? Een bijna twee uur durende podcast vol met waardevolle informatie over zoekmachine optimalisatie.
17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *