q2 2019 marktaandeel social media

Q2 2019: Marktaandeel Social Media in Nederland & Europa

We zitten inmiddels al weer op de helft van 2019 en dus is het hoog tijd om even te kijken wat er de afgelopen maanden veranderd is met betrekking tot het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa.

Bij welk sociaal medium kunnen ze rustig op vakantie en waar missen de medewerkers een barbecue omdat ze moeten overwerken om hun aandeel terug te winnen?

Kortom, wie komen er als winnaar uit de bus, wie zijn de verliezers en met welke kanalen moeten we de komende tijd verder in de gaten houden?

We gaan het zien!

Nederland

NederlandQ1 2019Q2 2019
Facebook57,98%61,14%
Pinterest23,86%22,45%
Twitter7,65%6,91%
Instagram4,92%4,35%
Youtube2,33%2,86%

In het eerste kwartaal boekte Facebook nog een groot verlies, maar het grootste medium lijkt haar problemen beetje bij beetje te hebben opgelost waardoor het haar marktaandeel weer ziet stijgen.

Flink zelfs.

Het pakt daarmee een klein beetje marktaandeel af van bijvoorbeeld Pinterest en Instagram, die de afgelopen kwartalen nog mooie winsten lieten zien.

Het aandeel van Twitter is, hoewel licht gedaald, stabiel te noemen; het bivakkeert al geruime tijd tussen zo rond de 7%.

Het lijkt erop dat het sociale medium met het herkenbare blauwe vogeltje een trouwe schare gebruikers heeft verzameld.

Opvallend genoeg maakt YouTube met een kleine stijging een einde aan een lange reeks waarin het constant rode cijfers liet zien.

Wat dat keerpunt heeft veroorzaakt is moeilijk te zeggen, maar we houden het zeker in de gaten.
Je kunt je natuurlijk altijd vast voorbereiden op een miraculeuze wederopstanding van het bekende videoplatform door over YouTube SEO te lezen en je video’s beter vindbaar te maken ;-).

Oké, door naar Europa … hoe staat het er daar voor?

Europa

 

EuropaQ1 2019Q2 2019
Facebook73,70%76,30%
Pinterest13,98%11,55%
Twitter4,98%4,66%
Instagram2,63%2,56%
Youtube2,43%2,83%

In Nederland volgen we duidelijk dezelfde trend als in de rest van Europa, want ook hier gelden Facebook en YouTube als winnaar wat betreft het marktaandeel van de social media kanalen.

En ook hier laat Pinterest een significante daling zien ten opzichte van het vorige kwartaal en verliezen ook Twitter en Instagram een klein beetje van hun aandeel.

Het lijken daarmee geen incidenten op nationaal niveau, maar daadwerkelijke trends op internationale schaal.

Laten we kijken of die trends zich ook in Duitsland laten zien.

Duitsland

DuitslandQ1 2019Q2 2019
Facebook59,11%65,41%
Pinterest27,37%19,66%
Twitter4,50%4,10%
Instagram1,80%3,48%
Youtube4,44%4,77%

Zo hard als het social media marktaandeel van Facebook in Duitsland kelderde vorig jaar, zo hard lijkt het nu ook weer te stijgen.

Met een relatieve stijging van 10% is het grootste sociale medium de absolute winnaar van het afgelopen kwartaal.

Ook hier is er overigens geen duidelijke reden aan te wijzen voor deze flinke verandering, aangezien er weinig noemenswaardige gebeurtenissen zijn voorgevallen.

Misschien dat de Duitse politieke partijen volledig hebben ingezet op Facebook voor het winnen van stemmen van de Europese verkiezingen?

Wie weet…

Net als in Nederland en Europa gaat die stijging wel ten koste van de groei van Pinterest, die bij onze oosterburen maar liefst ⅓ van haar marktaandeel verliest.

De verwachting is dat dat marktaandeel wel weer zal aantrekken, maar pin me er niet op vast (pun intended).

Daarnaast verliest Twitter ook in Duitsland een klein beetje, wint YouTube een klein beetje en verdubbelt het marktaandeel van Instagram zich bijna.

Dat laatste is opmerkelijk, gezien het feit dat ‘Insta’ tot nu toe enkel verlies heeft geleden.

Maar hoe zit dat dan in België?

België

BelgiëQ1 2019Maart 2019
Facebook65,20%63,77%
Pinterest24,92%25,53%
Twitter3,28%3,71%
Instagram2,60%2,73%
Youtube2,46%2,71%

De stijgingen en dalingen marktaandeel van de social media kanalen in bij de Belgen, is bijna precies omgedraaid ten opzichte van die van Nederland en Europa.

Waar enkel Facebook overal grote winst leek te boeken en Pinterest flinke verliezen leed, zijn de rollen in België omgedraaid.

De verschillen zijn weliswaar klein, maar toch…

De enige trend die hier te bespeuren valt is dat men in België zich wederom niet conformeert aan de algehele Europese trend.

En dat is ook iets om de gaten te houden.

Samenvattend

Q2 van 2019 laat flinke verschillen zien tussen verschillende Europese landen wat betreft de verdeling van het social media aandeel.

Maar met grote stijgingen en flinke dalingen zijn ook de fluctuaties binnen vooral Facebook en Pinterest significant; zij lijken dan ook van stuivertje te wisselen wat betreft de titels grote winnaar en grote verliezer van dit kwartaal.

Overige sociale media boeken marginale resultaten, maar zijn desalniettemin interessant om te volgen.

Alleen de plotselinge stijging van het aandeel van YouTube is al iets om in de gaten te houden.

En dat gaan we dan ook zeker doen in Q3!

Bron: gs.statcounter.com

Recente blogs

7 april 2020
q1 2020 marktaandeel social media

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar. Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa. Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
26 maart 2020
Het geheim achter social media engagement Pods

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst. Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen. Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]